Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Abonnement dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » januari 15, 2019, 08:42

Hopelijk komen er op de vijver Nevelpanters en Tapirs dat zou ik wel gaaf vinden.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 15, 2019, 09:30

Dustin1999 schreef:Hopelijk komen er op de vijver Nevelpanters en Tapirs dat zou ik wel gaaf vinden.
Zitten er nu geen Maleisische tapirs meer in Taman Indah? Die zouden dan toch verhuizen, in ruil voor?

Het zijn twee mooie verblijven (geworden), ik vraag me wel af of je die nevelpanters veel gaat zien en of men voldoende in de hoogte kan werken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 15, 2019, 09:36

Dustin1999 schreef:Hopelijk komen er op de vijver Nevelpanters en Tapirs dat zou ik wel gaaf vinden.
Ga daar maar niet meteen vanuit, de vijver hoort bij het ontwerp van Van Ravestyen. Dus of ze zomaar daar verblijven in mogen maken lijkt mij niet. Het eilanden idee van eerst leek mij wel mogelijk maar voor een tapir of nevelpanter is wel meer nodig dan dat.
Daarnaast vind ik het wel jammer als alle plannen te kosten gaan van het ontwerp. De Ravestyenstijl trok mij wel namelijk...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 15, 2019, 09:44

Ik dacht dat Dustin doelde op de 2 tijgerverblijven, in de vijver bouwen zou idd wel jammer zijn.
Extinction is forever!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 15, 2019, 10:10

Ja ik bedoelde bij het tijgerverblijf ja tenminste dat had ik gelezen op Blijdorper Bende over de Niewjaarslezing dat er verschillende plannen zijn voor een dierverblijven en daar stond een plaatje van een Nevelpanter en Tapir, een Horeca punt, Theetuin of speelplek. Maar ja dit waren alleen ideeen wat de mogelijkheden zijn voor het tijgerverblijf.

Er zitten nog wel Tapirs in Taman Indah inderdaad. Maar we zullen zien wat de functie gaat zijn voor het tijgerverblijf. Of het blijft gewoon zoals het nu is.

teunvdvlugt
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door teunvdvlugt » januari 15, 2019, 12:03

Jarne schreef:Net even via google earth nagemeten, de takinrots heeft een oppervlakte van ± 500 vierkante meter. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze er niet de takins op hebben laten staan. Als ik het goed begreep fokten de takins daar toch goed, en qua ruimte is het vergelijkbaar met het takinverblijf van Antwerpen. Opzich is het denk ik zelfs ruim genoeg om de combinatie rode panda's, takins en kuifherten te maken.
De Takins waren die geboren zijn in blijdorp zijn allemaal 1 en dezelfde familie oftewel alles was inteelt. Ik ben er eigenlijk juist wel voor om rode panda's op de rots te houden maar dan wel in een andere combinatie.

En met betrekking tot het moeras lijkt het me ook niet heel moeilijk om een andere plek voor de witnekkraanvogel te vinden (bijv. Bij de bantengs, Indische neushoorns, tapirs of prins Alfred herten).

Nu we het toch over de rots hebben hoop ik dat de Swiftvossen wel in Blijdorp blijven. (deze wonen nu op de rots).

vcallewaert
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door vcallewaert » januari 15, 2019, 12:37

teunvdvlugt schreef: Nu we het toch over de rots hebben hoop ik dat de Swiftvossen wel in Blijdorp blijven. (deze wonen nu op de rots).
De Swiftvossen zitten als het goed is achter de rots , daar schijnen nog een aantal quarantaine/separatie verblijven te zijn.

Al met al zal het masterplan flink wat veranderen in het park, maar als het net zo baanbrekend zal worden als destijds het oude masterplan kijk ik vol verwachting naar de toekomst.

Iemand nog enig idee of Blijdorp extra vogelsoorten gaat toevoegen bij de flamingo's na realisatie van de volière.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 15, 2019, 12:46

Geen idee maar er zouden inderdaad ook wat nieuwe vogelsoorten worden toegevoegd in het nieuwe Flamingovoliere.

Ook verwacht ik nog bijzondere vogelsoorten in de Krokodillenrivier waar nu Grijze bananeneters, Driekleurglansspreeuwen, Puperglansspreeuwen en Vorkstaartscharrelaars zitten en er zouden nog wat bijzondere soorten bij komen.

Verder in de Victoria Serre komen ook zeldzame Tropische vogels ik verwacht hier dan ook Paradijsvogels over een paar jaar en word ook een Botanisch gedeelte.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » januari 15, 2019, 19:46

JvG schreef:
Ga daar maar niet meteen vanuit, de vijver hoort bij het ontwerp van Van Ravestyen. Dus of ze zomaar daar verblijven in mogen maken lijkt mij niet. Het eilanden idee van eerst leek mij wel mogelijk maar voor een tapir of nevelpanter is wel meer nodig dan dat.
Daarnaast vind ik het wel jammer als alle plannen te kosten gaan van het ontwerp. De Ravestyenstijl trok mij wel namelijk...
Ondanks dat Dustin op het tijgerverblijf doelde schijnt er tijdens de lezing ook gesproken zijn over eilandjes op de vijver. Als ik het goed begreep waren er nog geen concrete plannen, maar werd ook een voorbeeld aangehaald waar er een eiland kwam met speeltoestellen. Zelf zie ik ook het liefst de vijver behouden zoals die nu is, maar als dr toch perse iets moet komen doe mij dan maar een leuke diersoort.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 15, 2019, 22:32

Als de tapirs naar het tijger verblijf zouden gaan verhuizen wat zou er dan op hun plek in Taman Indah komen?

Zouden de witnekkraanvogels niet bij flamingo voilère kunnen komen of op de gierenrots?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 15, 2019, 22:40

FrenkieFan schreef: Wat vind Jarne overigens mis aan het tijgerverblijf?
De hoge mate van stereotiep gedrag in het verblijf daar stoort me sterk. In de meeste tijgerverblijven overigens, Burgers is daar één van de weinige uitzonderingen in (maar daar is het separatieperk wel een ramp). Het is naar mijn mening veel beter geschikt voor nevelpanters of luipaarden. In het algemeen ben ik wel wat kritischer op verblijven voor katten dan de meesten hier. Zo ben ik ook absoluut geen voorstander van het houden van een kweekkoppel solitaire dieren in een verblijf met maar 1 buitenverblijf zoals bij de amoerluipaarden in Blijdorp en de sneeuwluipaarden in Planckendael, ik zou daarom ook het liefste zien eigenlijk dat de amoerluipaarden op de plek van de tijgers zouden komen (niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk).

Wat wel het vermelden waard is, qua inrichting is dat van Blijdorp wel fantastisch gedaan.
Max schreef:Als de tapirs naar het tijger verblijf zouden gaan verhuizen wat zou er dan op hun plek in Taman Indah komen?

Zouden de witnekkraanvogels niet bij flamingo voilère kunnen komen of op de gierenrots?
Kraanvogels + secretarisvogels = slechte combinatie, bij de flamingo's is denk ik ook niet ideaal voor de kweek van de flamingo's.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 15, 2019, 22:47

Jarne schreef:
FrenkieFan schreef: Kraanvogels + secretarisvogels = slechte combinatie, bij de flamingo's is denk ik ook niet ideaal voor de kweek van de flamingo's.
Dat verklaard ook waarom je ze nooit samen ziet...
Waarom zouden ze de amoerpanters niet in het verblijf van de tijgers doen?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 15, 2019, 23:51

Bij de amoerpanters is toch een 2de kleiner buitenverblijf achter de schermen?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 16, 2019, 01:52

Van dat 2de buitenverblijf was ik me niet bewust. Hoewel je daar nog een probleem opnoemt dat in veel parken die een 2de buitenverblijf hebben opduikt. Het is vaak (geen idee dus of dat hier zo is) zeer klein.

Ik verwacht niet dat de amoerluipaarden op de plek van de tijgers komen omdat Blijdorp hier nog nooit over heeft gesproken, en ze nu bezig zijn over nevelpanters of tapirs. Opzich zou ik dan juist eerder opteren om de amoerluipaarden in de tijgerkreek te houden, en de kleinere nevelpanters in het huidige amoerpanterverblijf te stoppen.

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 16, 2019, 15:07

Jarne schreef:
De hoge mate van stereotiep gedrag in het verblijf daar stoort me sterk.
Iets specifieker?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 16, 2019, 16:16

FrenkieFan schreef:
Jarne schreef:
Iets specifieker?
Bij tijgers zal je altijd hebben dat ze in hun territorium zullen patrouilleren, dat is nu eenmaal hun instinct. De grens tussen natuurlijk en stereotiep gedrag kan je leggen waar de tijgers schade beginnen op te lopen door hun gedrag. Bij sommige verblijven die groot en divers genoeg zijn is er redelijk wat variatie in dat patrouilleergedrag. En hoe meer variatie, hoe minder kans op permanente hersenschade. Een goede maat om dit in te schatten is door te kijken naar de hoeveelheid loopsporen in een verblijf gecombineerd met de manier waarop de tijgers gebruik maken van de diverse loopsporen. In Blijdorp zie ik weinig variatie in hun patrouilleergedrag, wat dus duidt op een hoge mate van stereotiep gedrag.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 16, 2019, 19:11

Jarne schreef:
FrenkieFan schreef:
Jarne schreef:
Iets specifieker?
Bij tijgers zal je altijd hebben dat ze in hun territorium zullen patrouilleren, dat is nu eenmaal hun instinct. De grens tussen natuurlijk en stereotiep gedrag kan je leggen waar de tijgers schade beginnen op te lopen door hun gedrag. Bij sommige verblijven die groot en divers genoeg zijn is er redelijk wat variatie in dat patrouilleergedrag. En hoe meer variatie, hoe minder kans op permanente hersenschade. Een goede maat om dit in te schatten is door te kijken naar de hoeveelheid loopsporen in een verblijf gecombineerd met de manier waarop de tijgers gebruik maken van de diverse loopsporen. In Blijdorp zie ik weinig variatie in hun patrouilleergedrag, wat dus duidt op een hoge mate van stereotiep gedrag.

Het zijn ook relatief smalle verblijven wat misschien verklaart waarom er slechts enkele looplijnen zijn?
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 16, 2019, 19:28

Katachtige, olifanten, buffels,... gebruiken vaak dezelfde paden waardoor je na verloop van tijd deze routes perfect kan volgen. Is vrij normaal.
Ik ken het verblijf in kwestie niet, maar wildroutes is een natuurlijk fenomeen.

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 16, 2019, 22:52

Limburg vooruit schreef:Katachtige, olifanten, buffels,... gebruiken vaak dezelfde paden waardoor je na verloop van tijd deze routes perfect kan volgen. Is vrij normaal.
Ik ken het verblijf in kwestie niet, maar wildroutes is een natuurlijk fenomeen.
Volgens mij is het ook volkomen natuurlijk gedrag. Lijkt mij echt 0,0 te maken te hebben dat het tijgerverblijf niet in orde zou zijn.
Ik zie de tijgers toch regelmatig kriskras door beide buitenverblijven slenteren en dan weer hier liggend en dan weer daar. Hun loopsporen heb ik mij echter niet in verdiept...

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 16, 2019, 23:03

Limburg vooruit schreef:Katachtige, olifanten, buffels,... gebruiken vaak dezelfde paden waardoor je na verloop van tijd deze routes perfect kan volgen. Is vrij normaal.
Klopt. Hoe groot je het verblijf ook maakt, ze zullen altijd aanwezig zijn. Het is de complexiteit en hoeveelheid van zulke looppatronen waar ik op let. Als je bijvoorbeeld 1 grote cirkel ziet in het verblijf kan je ervanuitgaan dat het dier ook maar 1 cirkel loopt. Bij dieren die instinctief een bepaalde portie van de dag bezig zijn met het patrouilleren van hun gebied betekent dat dus dat die tijd bijna alleen maar wordt gestoken in het lopen van hetzelfde rondje. In grotere verblijven met veel obstakels en zichtbarières begint dit echter te diversifiëren. Je krijgt een systeem van meerdere rondes en dwarsverbindingen. De dieren gebruiken dan ook minder vaak éénzelfde route na elkaar maar wisselen de diverse route's wat met elkaar af. De kans is dus veel kleiner dat het dier lange tijd eenzelfde looproute blijft herhalen.

Dat ze korte tijd eenzelfde patroon herhalen kan opzich geen kwaad. Maar als ze dag in dag uit uren bezig zijn met eenzelfde klein rondje te lopen beginnen er veranderingen in de hersenen op te treden, vaak permanent.
Apenarend schreef: Het zijn ook relatief smalle verblijven wat misschien verklaart waarom er slechts enkele looplijnen zijn?
Dat ligt waarschijnlijk mee in de verklaring, maar maakt het uiteindelijke probleem niet minder.

Overigens zal ik wel eerlijk toegeven dat er zeker slechtere tijgerperken zijn die ze eigenlijk eerder horen aan te pakken. Het heeft ook geen zin om de tijgers uit Blijdorp te halen waar ze nu ook nog niet rampzalig zitten om ze dan in een verblijf te stoppen dat nog erger is, zoals bijvoorbeeld dat van Tierpark Berlin, Rheine of Beauval om enkele parken met sumatranen te noemen.

Plaats reactie