Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2018, 13:27

Plaats vanaf 2019 hier al het nieuws uit Diergaarde Blijdorp

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Bericht door Joost » januari 9, 2019, 13:39

Paar korte nieuwtjes vanuit Rotterdam:
- Er is een witkruinmangabey geboren.
- Er zou aan de stamboekhouder van de Aziatische leeuwen zijn gevraagd of er gekeken kan worden naar een nieuw huis voor leeuwin Chica, ze zou voor teveel problemen binnen de groep zorgen. Ook zou er niet meer gefokt worden met leeuwin Bente, omdat ze al meerdere keren bevallen is maar haar jongen niet in leven kan houden.
- Er is een nieuwe tapir-man aangekomen genaamd Ketiga en hij komt vanuit Leipzig.

Meer lezen we bij de Blijdorper Bende: http://www.blijdorperbende.nl/kort-nieu ... ieuws-122/

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 9, 2019, 19:03

Mooie grote groep mangabeys word dat zo. Helaas zat mijn grote vriend Frenkie zo alleen toendertijd :(

Chica was het lievelingetje van Aapel, jammer dat ze niet zou kennen blijven. Ik vroeg mij al af waarom ik haar niet meer zag, ze zit dus ook achter de schermen constant?

Aapel kijkt nooit zo frisjes uit zijn ogen. Lijkt wel ontstoken ofzo, of paar keer een krabbel gehad van de dames ofzo?

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » januari 9, 2019, 21:04

2018: GOED JAAR VOOR DIERGAARDE BLIJDORP

In 2018 brachten 1.431.276 bezoekers een bezoek aan Diergaarde Blijdorp. Een mooi resultaat ondanks het koude, natte voorjaar en de extreem warme en droge zomer.

Hoogtepunten in 2018 waren o.a. de opening van het geladaverblijf op 18 oktober. Het voormalige roofdierengebouw is prachtig gerestaureerd en de gelada’s (apen uit Ethiopië) blijken duidelijk een aanwinst voor onze bezoekers. Nog voor de kerstvakantie is het doorloopverblijf voor de ringstaartmaki’s geopend, een geschenk van de Vereniging Vrienden van Blijdorp. Ook de komst van vier ernstig bedreigde Antilliaanse leguanen, die met het regeringsvliegtuig en premier Rutte meekwamen, was een bijzonder moment. In augustus zagen drie zeldzame Aziatische leeuwenwelpen het levenslicht, een succesvolle bijdrage aan het voortbestaan van deze bedreigde soort.

Opmerkelijke geboortes waren er verder bij o.a. de François-langoeren, wolnekooievaars, kroonduiven, vissende katten, slanke lori’s en mhorrgazellen. De jonge ijsberin Sizzel verhuisde op advies van de stamboekhouder van het Europese fokprogramma naar Rostock Zoo (Duitsland). De reuzenwaterlelie Victoria amazonica bloeide in 2018 op twee verschillende locaties: in Amazonica en in de monumentale Victoriaserre. Blijdorp continueerde de jarenlange samenwerking met het Red Panda Network in Nepal en nam deel aan de internationale publiekscampagne ’Silent Forest’. Deze campagne vraagt aandacht voor de Aziatische zangvogelcrisis en ondersteunt beschermingsprojecten ter plekke.

Prijzen
Voor het derde achtereenvolgende jaar werd Blijdorp door Zoosite (onafhankelijke website over dierentuinen in de Benelux) uitgeroepen tot de Mooiste Dierentuin van de Benelux. Blijdorp behaalde twee Diamond ThemePark Awards: Restaurant Terraszaal viel in de prijzen als ‘Beste (attractiepark) restaurant van Nederland en België’ en de geboorte van de Indische neushoorn als ‘Mooiste geboorte van Nederland en België’. De behaalde prijzen zijn mooie graadmeters van de waardering voor Blijdorp bij een divers publiek.

Vooruitblik 2019
Ook in 2019 staat er het nodige op stapel. In het voorjaar wordt het Natuurbehoudscentrum in het Oceanium geopend. Hier worden diverse ernstig bedreigde dier- en plantsoorten ondergebracht en er wordt aandacht besteed aan natuurbehoudsprojecten die Blijdorp wereldwijd ondersteunt. Daarnaast wordt verder gewerkt aan het stapsgewijs vernieuwen van het Oceanium. De financiering hiervan en de restauratie van de rijksmonumenten, in het bijzonder de Rivièrahal, zal de komende jaren veel aandacht vragen.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 9, 2019, 21:21

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de toekomst van de Rivierahal. Zal het weer de oude vertrouwde Rivierahal worden met allemaal reptielen, amfibieen, vogels en insecten. Of zal de Rivierahal een andere functie krijgen?

Ik hoop natuurlijk dat weer veel bijzondere en mooie dieren weer in de hal te zien zijn want dat mis ik toch wel in de Rivierahal.

Wat hopen of verwachten jullie?

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 9, 2019, 22:32

Om eerlijk te zijn hoop ik precies hetzelfde. Vroeger vond ik de Rivierahal een van de mooiste plekken in Blijdorp, overal waren dieren te zien. Ik vind het idee van een overdekte speeltuin niet slecht alleen is de Rivierahal in mijn ogen daar niet geschikt voor, de huidige invulling geeft met het idee dat ze net zoals andere dierentuinen een overdekte speeltuin wilde en dit maar hier voor hebben gebruikt.
Zijn er überhaupt plannen om het weer terug te brengen naar staat voordat het een speeltuin werd?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 9, 2019, 23:43

Geen we zullen afwachten wat de plannen zijn voor de Rivierahal eerst moet de financiering rond zijn voor het restaureren ervan en dat kost een godsvermogen bijna twee keer zoveel als Het Oceanium. Daarom is Erik Zevenbergen al een tijdje bezig met de gemeente en bedrijven om iets financieel voor elkaar te krijgen voor de Rivierahal.

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 9, 2019, 23:44

ik ben niet voor een overdekte speeltuin. Te vaak hoor ik, rondlopend in Blijdorp, kinderen om me heen, hun ouders smeken of ze naar de speeltuin gaan. Daar is toch een dierentuin niet voor vind ik. Maak er maar een dino-hal van.

Zijn overigens niet alle ringstaartmaki's verplaatst? Zit toch nog aardig clubje op het eiland?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » januari 9, 2019, 23:51

Van een speeltuin ben ik ook niet zo'n liefhebber. Leuk, dat wel, maar het doet het gebouw naar mijn mening geen eer aan. Als de Rivièrahal gerenoveerd wordt neem ik aan dat er geen terraria of aquaria meer te zien zullen zijn (die waren overigens ook niet oorspronkelijk; ze werden pas toegevoegd in de jaren '70). Ik ga er van uit dat het de bedoeling is om het gebouw dan volledig diervrij te maken (met uitzondering van de vleugels uiteraard), maar naar de invulling is het gissen. Wie weet kan zelfs de oude uitkijktoren terugkomen.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 10, 2019, 00:11

Zoozot schreef:Van een speeltuin ben ik ook niet zo'n liefhebber. Leuk, dat wel, maar het doet het gebouw naar mijn mening geen eer aan. Als de Rivièrahal gerenoveerd wordt neem ik aan dat er geen terraria of aquaria meer te zien zullen zijn (die waren overigens ook niet oorspronkelijk; ze werden pas toegevoegd in de jaren '70). Ik ga er van uit dat het de bedoeling is om het gebouw dan volledig diervrij te maken (met uitzondering van de vleugels uiteraard), maar naar de invulling is het gissen. Wie weet kan zelfs de oude uitkijktoren terugkomen.
Klopt, maar het zou wel erg leuk zijn als ze een mooie combinatie tussen terraria en de oude stijl. Als ze de uitkijktoren terug willen brengen dan gaat de renovatie aanzienlijk meer kosten.

FrenkieFan schreef:ik ben niet voor een overdekte speeltuin. Te vaak hoor ik, rondlopend in Blijdorp, kinderen om me heen, hun ouders smeken of ze naar de speeltuin gaan. Daar is toch een dierentuin niet voor vind ik. Maak er maar een dino-hal van.

Zijn overigens niet alle ringstaartmaki's verplaatst? Zit toch nog aardig clubje op het eiland?
Een dino-hal lijkt me niet echt een goed idee, dierenpark Amersfoort heeft al een dino bos en het hele dino concept past voor mijn gevoel niet bij Blijdorp. De ringstaartmaki's die op het eiland zitten blijven daar, dat is een oude vrouwengroep(toch?) die niet in de nieuwe groep worden geïntroduceerd worden.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 10, 2019, 09:34

Ik hoop op een lekker ouderwetse zoo in de zoo. Blijdorp ontbeert nog een nachtdierenverblijf maar dat zou afbreuk doen aan het gebouw.
Aangezien het gebouw op het snijpunt van een aantal continenten ligt, is een opvulling met reptielen en amphibiesoorten best mogelijk, en/of een complex met zoetwatervissen.

De toren staat ingeschreven in het masterplan maar budgettair moet daar wellicht niet op gehoopt worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 11, 2019, 20:17

De welpjes heten dus Mette, Asha en Reena.
Mette is toch meer scandinavisch en niet aziatisch?
En Asha en Reena zijn door een en dezelfde persoon ingezonden, ook beetje vreemd met zoveel inzendingen, had ik toch maar 2 verschillende personen deze eer gegeven...

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 11, 2019, 20:35

NAMEN VOOR AZIATISCHE WELPEN IN BLIJDORP
De Aziatische leeuwenwelpjes in Diergaarde Blijdorp hebben een naam: Asha en Reena. Een derde welpje heette al Mette. De winnaar van de namenwedstrijd van Diergaarde Blijdorp en het Algemeen Dagblad is Ilona van Es uit Benthuizen. In drie weken tijd kwamen er ruim 3200 suggesties binnen. Over de hele wereld is nagedacht over de namen van de leeuwenwelpjes, met inzendingen uit Canada, Rusland, Australië, Afrika en uiteraard uit heel Nederland.

Het was een pittige klus voor de jury, bestaande uit AD-columniste Carrie, de directeur van Blijdorp Erik Zevenbergen en leeuwenverzorgster Linda Paul. De namen zijn makkelijk uit te spreken en de jury was onder de indruk van de argumentatie, die aansluit bij de doelstellingen van de Diergaarde. De winnares wees op de toegenomen aandacht voor natuurbehoud, wat er mede toe leidt dat het aantal Aziatische leeuwen langzaam maar zeker weer stijgt. Mede dankzij internationale fokprogramma’s, zoals die in Diergaarde Blijdorp. ”Dit geeft een klein beetje hoop op betere tijden voor onze dieren en onze planeet, voor het bewustzijn voor elkaar” schreef ze. Asha betekent hoop, Reena betekent wederopstanding. Het zijn Hindoestaanse namen die in Gujarat (het gebied in India waar deze diersoort voorkomt) worden gebruikt.’’ De familie heeft een meet & greet gewonnen met leeuwenverzorgster Linda, een jaarabonnement van Blijdorp én een fotoboek van Pim Ras.
Moeder Lalana en haar welpen zijn dagelijks te zien. Ze hebben al met succes kennis gemaakt met hun vader Aapel. Aapel, afkomstig uit Singapore Zoo, stamt rechtstreeks af van twee uit het wild afkomstige leeuwen. In het wild komen Aziatische leeuwen alleen nog voor in het Gir Forest, een beschermd gebied in Noordwest-India, Daar leven ongeveer 600 exemplaren. Omstreeks 1900 waren er nog minder dan 20 Aziatische leeuwen over. Alle nu nog levende Aziatische leeuwen stammen af van dat kleine groepje.

Aziatische leeuwen zijn minder sociaal dan hun Afrikaanse soortgenoten; ze leven in kleinere groepjes. Ook qua uiterlijk zijn er verschillen. In het algemeen zijn de Aziaten iets kleiner en hebben de mannetjes minder dichte manen. Ze hebben ook een huidplooi over de hele lengte van hun onderbuik. De Aziatische leeuwen zijn in Diergaarde Blijdorp ondergebracht in een gerenoveerd Rijksmonument met een ruim en groen buitengebied.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 11, 2019, 21:52

Er zijn sinds een paar dagen 5 wrakbaarzen te zien in het Oceanium.
De congeralen in het Noordzee-gedeelte hebben inwoning gekregen van vijf wrakbaarzen. Zij zijn nog jong, maar kunnen uitgroeien tot reuzen van wel 2 meter met een gewicht van maar liefst 100 kilo! Maar zo ver is het nog lang niet. Congeralen en wrakbaarzen zijn heel af en toe in de Noordzee te vinden als dwaalgasten uit de Atlantische Oceaan. Heb jij ze al gespot?
Bron: https://www.diergaardeblijdorp.nl/wrakb ... -oceanium/

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 11, 2019, 22:00

Die zitten er al een tijdje die Wrakbaarzen alleen melden ze het zelf nogal vrij laat. Heb ze al meerdere keren gezien vanaf September tot Januari.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 22:05

FrenkieFan schreef:De welpjes heten dus Mette, Asha en Reena.
En Asha en Reena zijn door een en dezelfde persoon ingezonden, ook beetje vreemd met zoveel inzendingen, had ik toch maar 2 verschillende personen deze eer gegeven...
Idd vreemd. Derde naam wordt ook niet toegelicht, is dat eerder bekendgemaakt? Iemand die sponsort, zou wel leuk zijn :) ?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 12, 2019, 16:26

Apenarend schreef:
FrenkieFan schreef:De welpjes heten dus Mette, Asha en Reena.
Idd vreemd. Derde naam wordt ook niet toegelicht, is dat eerder bekendgemaakt? Iemand die sponsort, zou wel leuk zijn :) ?
Nee, niet toegelicht, enkel dat de verzorgers onderling deze naam al hadden gekozen. Zal wel van persoonlijke aard zijn, vernoemd naar iemand ofzo? Niet aziatisch in ieder geval.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 13, 2019, 18:19

Uit de Zoo Inside een paar nieuwtjes van de nieuwjaarslezing van vandaag:
- Er staat al een tijdje geld gereserveerd voor het nieuwe flamingoverblijf, echter blijft het maar gedoe met vergunningen etc. Ze gaan nu proberen het zonder vergunning te bouwen door middel van een bepaalde volière constructie waar geen vergunning voor nodig zou zijn welke ze over het verblijf heen zouden kunnen zetten. Het zou een ronde constructie zijn waar je in kunt en vanaf een vlonder de flamingo's kan bekijken. Het is nog wel afhankelijk van de vergunningen of ze het daadwerkelijk zonder kunnen bouwen én de vraag is of er nog extra geld bij zou moeten, het zou op zijn vroegst dit najaar gaan gebeuren.
- Er zijn ook mogelijke plannen om het olifanten verblijf uit te breiden, waarbij het vergroot zou gaan worden met de ruimte van het bongoperk, kamelen verblijf en het Aziatisch moeras zou gaan. De grote volière zou wel behouden worden en er zouden paden onder het verblijf door gaan komen. Het gaat nog wel om schetsen en is nog helemaal niet zeker, de schetsen zijn vooral om aan externe financiers te laten zien wat er mogelijk is.
- Ook bij de grote vijver zou ook van alles mogelijk zijn, er zouden horeca punten kunnen komen, maar ook dierverblijven. Er werden schetsen laten zien waarbij er een horecapunt was ingericht op het huidige tijgerverblijf, maar ook tapirs en nevelpanters werden hier genoemd.
- Er werd ook gesproken over de renovatie van de grote rots, wanneer deze gerenoveerd zou zijn zouden hier bijvoorbeeld kleine panda's en kuifhertjes gehouden kunnen worden, maar ook hier speelt geld een een grote rol.
- Van de victoria serre bij de Rivièrahal zouden ze een ontmoetingsplek willen maken, waarbij het vooral blijft gaan om vogels en botanica.
- Er werd gesproken over een "masterplan 2030" waarvoor Chester Zoo een belangrijke inspiratiebron zou zijn. Het masterplan zal vooral als stip aan de horizon gaan dienen zoals dat in het verleden ook gebeurde.
- Natuurbehoud gaat de komende jaren een belangrijke rol krijgen en ook het verdienen van meer geld is belangrijk. Er is zelfs een nieuwe afdeling in het leven geroepen om grote financiers binnen te halen om de projecten te bekostigen.

De hele aflevering van Zoo Inside waar dit (en meer) aangehaald wordt is hier te beluisteren: https://www.youtube.com/watch?v=D4nahhmkBB8

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 13, 2019, 19:20

Opzich jammer dat de bongo's, kuifmakaken en de kraanvogels mogelijk zouden wegmoeten voor de olifanten, maar zoals het nu is (met name het stierenperk) kan het ook niet blijven duren.

Ik mag hopen dat de tijgers dan weggaan als er nevelpanters komen?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 13, 2019, 19:34

Jarne schreef:Opzich jammer dat de bongo's, kuifmakaken en de kraanvogels mogelijk zouden wegmoeten voor de olifanten, maar zoals het nu is (met name het stierenperk) kan het ook niet blijven duren.

Ik mag hopen dat de tijgers dan weggaan als er nevelpanters komen?
Eens, vooral het kuifmakakeneiland vind ik altijd een leuk stukje park waarvan ik het zonde zou vinden mocht het verdwijnen. Vooral het stierenperk is inderdaad aan de kleine kant, voor mijn gevoel valt het bij de kudde wel mee hoe krap het is.

Als ik het goed begrepen heb is er van de plannen rond het tijgerverblijf nog helemaal niets echt concreet, het waren alleen mogelijkheden die zouden kunnen. Persoonlijk vind ik het tijgerverblijf wel geslaagd en hoeft dat van mij niet perse weg.

Plaats reactie