Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Theo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Theo »

Welkom terug Gerald!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:De groeiende onrust over dolfinaria raakt de financiën van Seaworld aldus dit artikel in de telegraaf. Zowel de winst als de omzet daalde flink...

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... rld__.html
En weer een belangrijke sponsor weg, dit keer Hyundai Motors. De reden is niet bekend gemaakt maar het komt op een erg ongelukkig moment voor Sea World.

Bron: https://www.thedodo.com/hyundai-cuts-ti ... elMouse_fb#

olifantje

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door olifantje »

ik hoop alleen dat de dieren hier het slachtoffer van worden :-(

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Eventuele verbeteringen voor de eigen collectie komen op die manier wel vlugger onder drang te staan. Waar naar mijn idee het evenwicht al snel naar het attractieve en commerciëlere karakter doorsloeg, zal dat in financieel moeilijke tijden helemaal het geval zijn...

Laten we hopen dat het bezoekende publiek ook laat merken dat verbeteringen voor de huidige collectie van dieren wel ziet zitten, en daar voor wil betalen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Op dit moment (20 november 's avonds Nederlandse tijd) vindt er een transport plaats van enkele dolfijnen van Taji naar een andere plaats in Japan.

Deze dieren hebben voor hun ogen hun familie afgeslacht zien worden, werden zelf gedwongen gevoerd, voorzien van "medicijnen" en vervolgens in het Whale Museum geplaatst.

De jonge dolfijnen mogen straks hun verdere leven slijten in een zwembadje en zullen ongetwijfeld worden gedwongen om daar circuskunstjes te vertonen.

Bron: Ses Shepherd Cove Guardians via Facebook.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Heb zojuist via een livestream gezien hoe twee tuimelaars (bottlenose) uit het water in twee kratten werden gehesen en hoe deze kratten in een gesloten vrachtwagen werden geladen. Ze gaan straks op weg naar hun gevangenis...

Er werd erbij vermeld dat er nu vijf dolfijnen zijn ingeladen (in twee vrachtwagens) en waarschijnlijk volgen er nog meer want er is nog een hoop activiteit in de haven. De kraan staat er nog steeds alsmede de vrachtwagen.

Bron: http://livestream.seashepherd.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Er zijn tenminste 7 dolfijnen ingeladen in twee trucks en deze zijn nu onderweg naar... De Cove Guardians volgens de wagens.

Bron: Cove Guardians Facebook pagina.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Over welk Whale Museum hebben we het hier juist?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Over welk Whale Museum hebben we het hier juist?
Die in Taji: http://www.kujirakan.jp/

NB: er zijn drie witflankdolfijnen (Lagenorhynchus acutus), drie tuimelaars (bottlenose) en 1 onbekende soort dolfijn op transport gegaan naar de haven van Osaka waar zij ongetwijfeld per schip de reis verder vervolgen maar vanaf hier is er geen zicht meer op.

De onbekende soort dolfijn kwam uit het Whale Museum de andere zes uit de verblijven in de haven.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

De pijnlijke spagaat van het Dolfinarium

http://zoutwater.eu/pijnlijke-spagaat-dolfinarium/

Theo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Theo »

Jammer dat er nog steeds veel halve waarheden op de site staan, terwijl ze soms wel een punt hebben. Het schandaligst is dat ze het dolfinarium proberen te linken aan het nog steeds weg vangen van dolfijnen uit het wild. Ook als ik hun verhalen over Morgan lees, dan kan ik ze helaas nog maar nauwelijks serieus nemen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Theo schreef:Jammer dat er nog steeds veel halve waarheden op de site staan, terwijl ze soms wel een punt hebben.
Kan je van zo'n "halve waarheid" een voorbeeld geven? Ben ik wel benieuwd naar.
Theo schreef:Het schandaligst is dat ze het dolfinarium proberen te linken aan het nog steeds weg vangen van dolfijnen uit het wild.
Dat je die link niet ziet is duidelijk maar wanneer iemand dat typeert als "schandaligst" dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom je dat zo neerzet.
Theo schreef:Ook als ik hun verhalen over Morgan lees, dan kan ik ze helaas nog maar nauwelijks serieus nemen.
Op welk punt vind je dat je ze niet serieus kan nemen?

Zou je in je antwoorden linkjes naar de website willen zetten zodat wij dat ook nog eens kunnen nalezen en wellicht zijn wij het dan met je eens... of nog steeds niet. ;)

Theo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Theo »

Gerald schreef:
Theo schreef:Jammer dat er nog steeds veel halve waarheden op de site staan, terwijl ze soms wel een punt hebben.
Kan je van zo'n "halve waarheid" een voorbeeld geven? Ben ik wel benieuwd naar.
Theo schreef:Het schandaligst is dat ze het dolfinarium proberen te linken aan het nog steeds weg vangen van dolfijnen uit het wild.
Dat je die link niet ziet is duidelijk maar wanneer iemand dat typeert als "schandaligst" dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom je dat zo neerzet.
Theo schreef:Ook als ik hun verhalen over Morgan lees, dan kan ik ze helaas nog maar nauwelijks serieus nemen.
Op welk punt vind je dat je ze niet serieus kan nemen?

Zou je in je antwoorden linkjes naar de website willen zetten zodat wij dat ook nog eens kunnen nalezen en wellicht zijn wij het dan met je eens... of nog steeds niet. ;)
Een voorbeeld van die halve waarheid is dat ze beweren dat de levensverwachting in dierentuinen niet hoger ligt dan in het wild. Nu refereren ze daar naar een vaag overzicht ipv goed uitgewerkte data en in dat overzicht staan ook dieren die 30 jaar terug zijn overleden. In de tussentijd is er zoveel aan husbandry veranderd dat zulke data meenemen is hetzelfde als 30 jaar oude auto's met nieuwe auto's vergelijken...

Wat betreft schandaligst, ik kan me gewoon heel erg opwinden als een link gesuggereerd wordt die niet bestaat, daar hebben we het hier al eerder over gehad, maar als jij en ik allebei groenteboer zijn en ik koop rotte avocado's in en daar worden mensen ziek van, en jij verkoopt alleen goede avocado's. Moet jij dan ook je deuren sluiten omdat een collegagroenteboer slecht fruit verkoopt? Lijkt me niet toch.

Bij Morgan gaat het over dit artikel: http://zoutwater.eu/schriftelijke-react ... zoutwater/

Waarin zoutwater zich puur gedraag als activistische groep door niet te luisteren naar het verhaal van het dolfinarium, zelfs als ze een goed punt hebben zoals dat morgan blijkbaar op de inventaris van sea world staat (tenminste volgens hun, geen bronvermelding). Maar hun hele verhaal over uitzetten en familie gevonden is slecht en bij het antwoord van dolfinarium herhalen ze alleen maar hun eigen mening en hun feiten. Een gezonde dialoog is door het gigantische meningsverschil en de instelling gewoon onmogelijk....

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Bedankt Theo.

Ik wil toch nog even over die link met Taji hebben. Het Dolfinarium heeft dit bij monde van hun dierenarts dat in 2005 toegegeven. (http://youtu.be/H8jICW0chu0). Meteen wordt er ook gezegd dat die dieren niet meer in Harderwijk aanwezig zijn maar het kwaad is dan al geschied.

Of die dieren werkelijk allemaal dood of weg zijn zullen wij nooit te horen krijgen want het dolfinarium houdt de kaken stijf op elkaar als het om hun dierenbestand gaat. Terwijl het park zegt open kaart te willen spelen door bijvoorbeeld activisten uit te nodigen om te praten* willen ze niet laten zien dat de vermeende link met Taji niet bestaat. Dat is raar want als je echt niets te verbergen hebt wat is daar dan op tegen? Zo wek je de schijn tegen je en kan je alleen maar concluderen dat de dierenarts de waarheid sprak en dat er dus in het verleden wel degelijk dolfijnen uit Taji zijn aangekocht. Zo niet: toon ons dat dan!

ZoutWater zegt over de link in algemene termen: **

"De enige manier om de jacht op dolfijnen en walvissen te stoppen is ervoor zorgen dat het niet meer winstgevend is. Dat kun je niet bereiken met woede en onbegrip maar wel met je portemonnee. Zolang dolfinaria cetacea (walvisachtigen, zoals dolfijnen inclusief orca’s) in gevangenschap houden en toeristen en bevolking betalen voor programma’s zoals bijvoorbeeld het zwemmen met dolfijnen zullen deze dieren altijd gevangen worden. En zolang het in Westerse landen goed is voor miljoenen omzet en winst zullen andere landen volgen en ook in deze markt stappen; een gevolg dat vooral de laatste jaren duidelijk zichtbaar is."

En daar kan ik mij volledig in vinden.

* Die uitnodigingen zijn ook telkens weer om onduidelijke redenen door het Dolfinarium uitgesteld of afgezegd en hebben daardoor ook nooit plaatsgevonden, althans niet met de groep die daar nu iedere maand staat te demonstreren.

** ZoutWater is niet een site over het Dolfinarium Harderwijk maar gaat over dolfijnen in gevangenschap.

Morgan.

Het verhaal over het eigenaarschap van Sea World over orca Morgan schijnt door Sea World zelf te zijn gedaan in hun prospectus t.b.v. hun aandelen (filings with the Securities And Exchange Commission). Zo'n verhaal gaat dan een eigen leven leiden, maar feit is dat Sea World zegt 7 orca's "on loan" te hebben en dat Loro Parque zelf zegt dat Morgan niet hun eigendom is en daarnaast hebben ze nog een viertal (van de in totaal 7) orca's vanuit Sea World in hun badjes rondzwemmen. Volgens het Marine Mammal Inventory Report zijn deze vier inderdaad eigendom van Sea World (bron: http://www.ceta-base.com/orcensus/kw_lp.html) en ZoutWater zegt dat Loro alleen orca's van Sea World heeft rond zwemmen (http://zoutwater.eu/dolfinaria-achter-de-schermen/) en dat maakt de claim over Morgan niet eens zo heel erg ongeloofwaardig.

De vraag over haar eigendom is uiteraard voer voor juristen want wie is eigenaar van een gestrand dier?

Ik wil hierbij nadrukkelijk vermelden dat ik niet kan weten hoe deze vork in de steel zit. Ik geef alleen maar weer wat er links en rechts op internet te vinden is.

En wat betreft het niet goed luisteren van ZoutWater naar het dolfinarium; daarin ben ik het niet me je eens. Ik krijg niet de indruk dat ze het verhaal van het dolfinarium naast zich neerleggen ten gunste van hun eigen mening. Er staat heel veel op deze website maar van wat ik gelezen heb - en dat is inmiddels behoorlijk veel - ontstaat bij mij niet de indruk dat iemand probeert een mening door te drukken door bijvoorbeeld vragen of opmerkingen van het dolfinarium niet te beantwoorden of te negeren of op welke manier dan ook niet serieus te nemen. Ook worden er wel degelijk bronnen genoemd.

Daarnaast leggen ze ook helder uit waarom het tot nog toe niet tot een gesprek met het dolfinarium is gekomen (http://zoutwater.eu/zoutwater-en-dolfin ... en-laster/) Helaas herken ik hierin enkele zaken waar ik van heel nabij (niet rechtstreeks) bij betrokken ben; namelijk de groep van activisten die regelmatig voor de poort staan. Zij worden op soortgelijke wijze behandeld m.u.v. de dreiging van gerechtelijke stappen.

Het blijft een lastige discussie...

tigger
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mar 2011, 09:34
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door tigger »

Het blijft inderdaad een lastige discussie...
Over dieren uit Taiji die in Harderwijk zouden zitten is het hier in dit topic ook al eerder over gegaan. Om daar in het kort nog even op te reageren, ik heb er zelf veel (over Harderwijk en andere West-Europese parken) over uitgezocht en over gedocumenteerd staan, maar ik heb geen levend dier kunnen vinden die op dit moment in één van die parken leeft en uit Taiji zelf komt of van 'Taiji-dieren' afstamt.
Dolfinarium Harderwijk heeft inderdaad aangegeven dat ze in het verleden wel dieren uit Taiji hebben ontvangen. Ze hebben ook zelf aangegeven dat de zwarte zwaardwalvissen destijds indirect uit Taiji afkomstig waren. Zoals algemeen bekend, die dieren zijn allemaal na een aantal jaar overleden.

Ik kan me goed vinden in Theo zijn visie. Het is erg jammer dat er nog steeds veel halve waarheden op de site van zoutwater.eu staan.

Zo wordt er bijvoorbeeld ook weer gezegd dat het fokprogramma voor tuimelaars bestaat uit gedwongen paring en kunstmatige inseminatie (KI). Waar is uitspraak "gedwongen paring" op gebaseerd? Het overgrote deel van de jongen wordt gewoon verwekt op natuurlijke wijze, waarbij een mannetje en vrouwtje zelf er voor kiezen "het" te doen.
Het "niet-natuurlijke-deel" - door middel van KI - hoeft mijn inziens ook helemaal niet slecht te zijn, maar sowieso vindt dat ook maar op heel beperkte schaal plaats binnen dit fokprogramma. Zoals ook door Harderwijk zelf in persberichten aangegeven bij geboortes, is het aantal "KI-geboortes" in Harderwijk op één hand te tellen. Ook Europees gezien is het maar een heeeel klein percentage van de geboortes.

Harm

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Harm »

Verder wil ik daar graag aan toevoegen dat het onzin is dat het Dolfinarium niet wil laten zien dat de link met Taji niet bestaat. Op de website staat namelijk keurig uitgelegd waarom die link er niet is: http://www.dolfinarium.nl/nl/insight-do ... -dolfijnen

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

tigger schreef:Dolfinarium Harderwijk heeft inderdaad aangegeven dat ze in het verleden wel dieren uit Taiji hebben ontvangen. Ze hebben ook zelf aangegeven dat de zwarte zwaardwalvissen destijds indirect uit Taiji afkomstig waren. Zoals algemeen bekend, die dieren zijn allemaal na een aantal jaar overleden.
Geen enkele dierentuin die ouder is dan pakweg 30-40 jaar heeft een vlekkeloos verleden als we alles zouden weten. Tijden, en ook normen veranderen. Dat er in het verleden zaken gebeurde die eigenlijk niet meer door de beugel kunnen zou dan ook geen obstakel mogen zijn in deze discussie. Anders kunnen we de meeste dierentuinen ook gaan sluiten...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Harm schreef:Verder wil ik daar graag aan toevoegen dat het onzin is dat het Dolfinarium niet wil laten zien dat de link met Taji niet bestaat. Op de website staat namelijk keurig uitgelegd waarom die link er niet is: http://www.dolfinarium.nl/nl/insight-do ... -dolfijnen
Niet helemaal waar want dit geldt voor de huidige dieren en niet voor die in het verleden en daar ging het bovenstaande over. Zie ook de reactie van Tigger.

Verder kunnen wij niet controleren in hoeverre er nu nog "japanse" dieren in het dolfinarium leven want daarover geven ze geen openheid.

@Tigger, ZoutWater is een beetje lastige website om iets te zoeken kan jij een linkje geven naar de pagina waar dat staat over KI bij tuimelaars?

Los van dit is het wellicht goed om te beseffen dat ZoutWater een site is over dolfijnen in gevangenschap en niet over Dolfinarium Harderwijk. M.a.w. wat in Harderwijk niet gebeurt kan dat elders wel het geval zijn en andersom!

Harm

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Harm »

Gorilla Gust schreef: Geen enkele dierentuin die ouder is dan pakweg 30-40 jaar heeft een vlekkeloos verleden als we alles zouden weten. Tijden, en ook normen veranderen. Dat er in het verleden zaken gebeurde die eigenlijk niet meer door de beugel kunnen zou dan ook geen obstakel mogen zijn in deze discussie. Anders kunnen we de meeste dierentuinen ook gaan sluiten...
Inderdaad, waar kwamen de gorilla's van Apenheul oorspronkelijk ook alweer vandaan?
Gerald schreef:M.a.w. wat in Harderwijk niet gebeurt kan dat elders wel het geval zijn en andersom!
Helemaal mee eens, maar dat beseffen activisten blijkbaar niet. Alle dolfinaria worden door hun helaas over één kam geschoren.....

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Harm schreef: Helemaal mee eens, maar dat beseffen activisten blijkbaar niet. Alle dolfinaria worden door hun helaas over één kam geschoren.....
Activisten beseffen heel goed wat er allemaal aan de hand is en ook dat er in bijvoorbeeld Harderwijk waarschijnlijk geen dolfijnen meer leven die ooit uit het wild zijn gevangen. Ik ben ook zo'n activist en net als velen met mij lezen wij ons heel goed in alvorens ergens actie te gaan voeren. Wat wij aan de mensen vertellen zijn geen sprookjes.

De link welke wij leggen wordt door ZoutWater heel goed verwoord en ik herhaal dat hier nog maar eens:

"De enige manier om de jacht op dolfijnen en walvissen te stoppen is ervoor zorgen dat het niet meer winstgevend is. Dat kun je niet bereiken met woede en onbegrip maar wel met je portemonnee. Zolang dolfinaria cetacea (walvisachtigen, zoals dolfijnen inclusief orca’s) in gevangenschap houden en toeristen en bevolking betalen voor programma’s zoals bijvoorbeeld het zwemmen met dolfijnen zullen deze dieren altijd gevangen worden. En zolang het in Westerse landen goed is voor miljoenen omzet en winst zullen andere landen volgen en ook in deze markt stappen; een gevolg dat vooral de laatste jaren duidelijk zichtbaar is."

Plaats reactie