Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Ik zou haast denken dat jij ook weinig of geen tegenspraak wil aannemen (zeker over dit thema), maar ik zal je voorlopig nog even het voordeel van het twijfel geven. Al zou het je qua vastberadenheid en overtuiging wel gelijk stellen met het andere kamp in deze discussie... ;)

Het recht om iemand te beïnvloeden hebben ze volgens mij gewoon. Dat is iedereen zijn goed recht, zolang je niet met flagrante leugens te werk gaat moet dat (zeker in dergelijke grijze materie) zeker kunnen. Welke argumenten ze daarvoor gebruiken kan je wel ter discussie stellen, er zijn volgens mij zeker ook onwaarheden in omloop. Maar ik vrees dat dat vanuit beide kanten in dit verhaal komt. Maar er zijn ook goede en sterke punten in beide betogen, waardoor ik toch niet durf te zeggen dat het om keiharde leugens zou gaan... Maar dat is mijn visie tegenover die van jouw.
Maar dat is nu dus het punt. Ze gaan wel met flagrante leugens te werk. En de materie is niet 'grijs'. Het is onderbuikgevoel tegen feiten. En bedenk eens even, hoeveel mensen komen er op straat te staan als het Dolfinarium door hun toedoen zou moeten sluiten? Wat gaat er dan met de dolfijnen gebeuren? Die zullen er ook echt niet bij gebaat zijn. En die mensen hebben het 'recht' zoiets voor elkaar te krijgen omdat zij een mening hebben?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef: Maar dat is nu dus het punt. Ze gaan wel met flagrante leugens te werk. En de materie is niet 'grijs'. Het is onderbuikgevoel tegen feiten. En bedenk eens even, hoeveel mensen komen er op straat te staan als het Dolfinarium door hun toedoen zou moeten sluiten? Wat gaat er dan met de dolfijnen gebeuren? Die zullen er ook echt niet bij gebaat zijn. En die mensen hebben het 'recht' zoiets voor elkaar te krijgen omdat zij een mening hebben?
Eigenlijk moeten we een recente folder van een dergelijke actiegroep eens onder de loep nemen, zodat we effectief de argumenten kunnen bekritiseren waar nodig... Want nu blijven we steken op veronderstellingen vrees ik.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef: Maar dat is nu dus het punt. Ze gaan wel met flagrante leugens te werk. En de materie is niet 'grijs'. Het is onderbuikgevoel tegen feiten. En bedenk eens even, hoeveel mensen komen er op straat te staan als het Dolfinarium door hun toedoen zou moeten sluiten? Wat gaat er dan met de dolfijnen gebeuren? Die zullen er ook echt niet bij gebaat zijn. En die mensen hebben het 'recht' zoiets voor elkaar te krijgen omdat zij een mening hebben?
Eigenlijk moeten we een recente folder van een dergelijke actiegroep eens onder de loep nemen, zodat we effectief de argumenten kunnen bekritiseren waar nodig... Want nu blijven we steken op veronderstellingen vrees ik.
Aangezien deze argumenten overal op internet te vinden zijn, en ik nog nooit een argument heb gezien dat op waarheid berustte.... Moet je dan nog een flyer onder ogen hebben?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Ik heb heel lang mijn mond gehouden maar vanwege de grote mond van meneer Johnny wil ik toch even reageren. Ik heb onlangs in Utrecht meegedaan met een (wereldwijde) demonstratie tegen de slachtingen in Taji en kan dus uit ervaring vertellen dat er geen leugens worden verteld, evenmin als sprookjes, maar de harde realiteit wordt weergegeven. Laat ik dat in de vorm van vraag en antwoord vertellen:


Waarom worden er dolfijnen gevangen en gedood in Japan?

De vissers zien dolfijnen als concurenten, immers zij eten ook vis. Uiteraard is de overbevissing door diezelfde vissers de werkelijke oorzaak van de teruggang van de visstand is maar zij hebben nu eenmaal behoefte aan een zondebok anders dan zijzelf.

Jaarlijks worden er veel dolfijnen gevangen en gedood maar dat aantal neemt af. Reden: er zijn steeds minder dolfijnen! De vissers krijgen zo hun zin, als we ze zo door laten gaan dan stopt het afslachten vanzelf.


Worden de dieren opgegeten?

Ja, maar voor slechts een heel klein deel van de 126 miljoen Japanners. De meeste mensen die walvisvlees willen eten willen vlees van de "echte" walvissen zoals bultruggen, vinvissen, potvissen, etc. Bovendien is het dolfijnenvlees vergiftigd met zware metalen en dat vindt je veel minder in het vlees van de grote walvissen. Daarom wordt dolfijnenvlees gezien als te vervuild om te eten en dat maakt dat slimme gasten het vlees verpakken als "walvisvlees" wat beter verkoopt.

Maar ondertussen neemt ook de verkoop van walvisvlees af - de grootste groothandel is er zelfs mee gestopt - en dat heeft ook zo z'n effect op het dolfijnenvlees.

Kortom: voor consumptie worden de dolfijnen niet echt meer gevangen; het eten van deze dieren neemt sterk af.


Wat gebeurt er dan jaarlijks in Taji?

In Taji vinden de grootste dolfijnenslachtingen plaats en middels de drijfjacht. Daar waar andere vissers andere methodes gebruiken om de dieren te vangen en te doden doen ze dat in Taji middels het bijeendrijven van een pod dolfijnen. De dieren worden dan een fuik in gedreven welke met netten worden afgedicht en daarna (meestal de ochtend erna) massaal worden afgeslacht.

De oorspronkelijke reden is hetzelfde als hierboven beschreven alleen de methode is dus anders en ook massaler.


Maar het is toch traditie?

Naast de haat wegens het opeten van de vissen wordt als reden de traditie, de cultuur, opgegeven maar dat is makkelijk te weerleggen. Immers de traditie is (was) dat lokale vissers zo af en toe een walvisachtige vingen voor eigen gebruik. Toen er nog geen overbevissing was werden de dolfijnen ook nog niet als concurrenten gezien. Er was immers steeds vis genoeg voor de lokale vissers. Met de toename van de bevolking na de tweede wereldoorlog namen ook de dolfijnenslachtingen toe maar het bleef nog redelijk beperkt. Maar het vissen ging langzamerhand over in overbevissing.

De massale slachtingen zoals die nu plaatsvinden vindt zijn oorsprong in de overbevissing van de laatste decennia waarbij de dolfijnen dus de schuld kregen van het opeten van alle vissen.


Wat heeft dit met de dolfinaria te maken?

De Japanners hebben de afgelopen decennia geleerd dat je naast het opeten ook op een andere wijze aan dolfijnen kan verdienen namelijk door ze voor veel geld aan dolfinaria te verkopen. In Japan en andere Aziatische landen is er nog altijd veel vraag naar dolfijnen maar ook elders in de wereld (Rusland!). De prijzen liegen er niet om. Betaal je voor een dode dolfijn ongeveer 300 tot 400 euro, voor een levend exemplaar wordt zo 10.000 of zelfs (heel) veel meer gegeven.

In Taji worden na een vangst eerst een aantal dieren aangewezen voor verkoop. Deze worden dus niet gedood. Meestal zijn het jonge dieren of dieren die opvallen zoals de albino van vorig jaar. De rest wordt gedood. De jaarlijkse slachtingen in Taji hebben zo een nieuwe bestaansreden gekregen; niet langer is de dolfijn een stukje vlees op je bord of de concurrent van je vis maar ook nog eens een mooie bron voor extra inkomsten.

Dolfinaria over de hele wereld vertegenwoordigen deze "industrie" en dat is de reden waarom er bijvoorbeeld ook in Harderwijk wordt gedemonstreerd.


Wordt er gelogen in de flyers?

Nee, de flyers zoals die worden aangeboden aan de bezoekers geven slechts het bovenstaande weer aangevuld met redenen waarom deze hoog intelligente dieren niet in gevangenschap thuishoren en natuurlijk de dreigende uitsterving van sommige soorten. Er wordt dus een link gelegd tussen "Taji" en het dolfinarium waar voor de poort wordt geflyerd. Die link is het leed dat de dieren wordt aangedaan door het leven in gevangenschap aangevuld met de gruwelijke slachtpartijen van de dieren die dat "geluk" niet hebben en de dreiging van het uitsterven.


Wat is het doel van die akties?

Als er minder vraag naar dolfijnen in gevangenschap komt zal er ook minder worden verkocht in Taji. Dus mensen moeten niet meer naar een dolfinarium komen.

Aangezien de consumptie van walvisvlees sterk afneemt zal de combinatie van minder vraag naar zowel levende als dode dieren uiteindelijk de vraag in Taji teniet doen.

En het is het wijzen van mensen op hetgeen er allemaal gebeurt achter de schermen van dolfinaria overal op de wereld wat daarvoor moet zorgen. Dus ook bij het dolfinarium in Harderwijk. Met daarbij het waarom "wij" vinden dat deze dieren sowieso niet in een zwembadje thuishoren.

Wellicht klinkt dit nu nog als een utopie maar vergeet niet dat dat tot vorig jaar ook nog over het stopzetten van de Japanse walvisvaart werd gedacht. Inmiddels hebben eerder dit jaar zowel het International Hof van Justitie als vorige week de International Whaling Commission gezegd dat Japan niet meer onder het mom van research op de walvissen mag jagen. Ze zullen nog wel enkele pogingen ondernemen om door te gaan maar het is tot de ondergang gedoemd, de wereld keert zich tegen hen. En zo zal het ook met de slachtingen in Taji moeten gaan.

Blijft over het doden vanwege de concurrentie met de vissers, dit zal een andere aanpak vergen en daarmee is o.a. Ric O'Barry met zijn organisatie bezig.

Ik hoop dat dit een en ander wat verhelderd en ik hoop ook op wat meer begrip voor de demonstranten. Zij geven hun vrije mening weer en doen dat in hun eigen vrije tijd op openbare plaatsen met een vergunning van de betreffende gemeente. Flyers worden vriendelijk aangeboden en niet opgedrongen; iedereen is vrij om het wel of niet aan te pakken. Daarnaast is het de gewoonte om iedereen die een flyer weigert aan te pakken nog een vriendelijke dag toe te wensen. Want met vriendelijkheid bereik je het meest.

Zelf heb ik in Utrecht een aantal zeer mooie gesprekken gevoerd met passanten en daaruit bleek dat er heus wel mensen bereidt zijn om de informatie tot zich te nemen, zelfs als zij later toch niet overtuigd waren. Dat is jammer maar voor deze mensen heb ik oneindig veel meer respect dan diegenen die tijdens het stug doorlopen je iets toesnauwen (meestal weinig goeds) of voor diegenen die ongefundeerd een grote mond opzetten en "ons" van leugens beschuldigen. Daar wordt ik best wel een beetje boos van.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:Ik hoop dat dit een en ander wat verhelderd en ik hoop ook op wat meer begrip voor de demonstranten. Zij geven hun vrije mening weer en doen dat in hun eigen vrije tijd op openbare plaatsen met een vergunning van de betreffende gemeente. Flyers worden vriendelijk aangeboden en niet opgedrongen; iedereen is vrij om het wel of niet aan te pakken. Daarnaast is het de gewoonte om iedereen die een flyer weigert aan te pakken nog een vriendelijke dag toe te wensen. Want met vriendelijkheid bereik je het meest.
Een mooi verhelderend betoog alleszins (als ik het zo mag noemen), al moet je jezelf niet laten uitlokken in te felle reacties. Maar bedankt alleszins!

Ik ben het omtrent het dolfinaria standpunt zelf niet helemaal eens met de lijn die je volgt. Al geef ik het zeker omstreden karakter van een dolfinarium in deze tijd wel toe, maar ze hebben net zoals dierentuinen buiten het dagattractie gegeven ook nog een 'nuttige' rol te spelen naar mijn idee... Opvang van dieren, en onderzoek zijn immers ook moeilijk volledig weg te denken. In tegenstelling tot shows en entertainment, welke eigenlijk maar weinig toevoegen buiten een rinkelende kassa om (al heb je die ook soms nodig om bepaalde zaken te kunnen betalen).

Wat echter jouw visie op dit gegeven echter geen afbreuk moet doen, want zoals vaak kan je één en hetzelfde verhaal vanaf meerdere kanten bekijken. Ik hoop dat de rest het ook kan rustig kan lezen, en je mening hierin losstaand van enig goedkeuren (of juist wel) weet te respecteren. Enkel op die manier kan je samen praten over één onderwerp... :cool
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Je redeneert dus dat als we niet meer naar dolfinaria gaan, de vraag naar dolfijnen afneemt? Dolfinaria in West-Europa, de VS, Canada en Oceanie hebben helemaal niks er mee van doen. Dus dat zal geen enkel effect hebben.

Dolfijnen floreren in gevangenschap, ze leven langer, en er zijn eigenlijk geen signalen dat de dieren zich niet goed zouden voelen. Sterker nog, hun 'hoge intelligentie' is feitelijk geen goede maatstaf, aangezien er 'lagere' dieren zijn die het niet volhouden in gevangenschap, denk aan veel haaiensoorten.

En als er leugens verspreid worden, dan moet dat benoemd worden. Want dat is wat de activisten doen, als ze het hebben over wat er achter de schermen gebeurd of wat de effecten zijn van het leven in gevangenschap. Feitelijk van alles wat ze beweren blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. En daar mogen ze echt op afgerekend worden.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoofan »

Een opinie die begint met de zin
Ik heb heel lang mijn mond gehouden maar vanwege de grote mond van meneer Johnny wil ik toch even reageren.
verliest voor mij al gauw zijn waarde.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Feitelijk van alles wat ze beweren blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. En daar mogen ze echt op afgerekend worden.
Op wat niet klopt mag iemand zeker afgerekend worden, al kan je het dan nog proberen netjes te brengen natuurlijk. ;)

Maar het brengen van stukken die bekeken worden vanuit een ander perspectief is niet noodzakelijk hetzelfde als het brengen van onwaarheden, anders kunnen ze die bewering even makkelijk terugkaatsen. En beiden kampen doen dat naar mijn idee wel eens, vaak zelfs met kleinere zaken uit een groter complex verhaal, waardoor het moeilijk is om alles effectief na te kunnen gaan... Wat de discussie er niet makkelijker op maakt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef:Feitelijk van alles wat ze beweren blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. En daar mogen ze echt op afgerekend worden.
Op wat niet klopt mag iemand zeker afgerekend worden, al kan je het dan nog proberen netjes te brengen natuurlijk. ;)

Maar het brengen van stukken die bekeken worden vanuit een ander perspectief is niet noodzakelijk hetzelfde als het brengen van onwaarheden, anders kunnen ze die bewering even makkelijk terugkaatsen. En beiden kampen doen dat naar mijn idee wel eens, vaak zelfs met kleinere zaken uit een groter complex verhaal, waardoor het moeilijk is om alles effectief na te kunnen gaan... Wat de discussie er niet makkelijker op maakt.
Er zijn geen 'kampen'. Er is een groep mensen die er een mening op na houdt, en meent dat het hebben van die mening hen ook het recht geeft deze aan anderen op te dringen. En aangezien hun mening eigenlijk geen enkele waarheid bevat, de waarheid zelfs tegenovergesteld is aan datgene wat zij beweren, is er ook geen sprake van een ander perspectief. Dat betekend keihard gezegd dat zij niet in het belang van dieren in dolfinaria optreden.

Dolfinaria zijn hier in het Westen respectabele instellingen. Seaworld redt en rehabiliteert jaarlijks honderden zeedieren, en besteed verreweg het meeste geld aan onderzoek in het wild. Seaworld besteed jaarlijks meer geld aan het beschermen van dieren in het wild dus, dan de organisaties die haar bekritiseren.

En komt bij, dat ze ook nog eens verschrikkelijk hypocriet zijn. Je hoort ze nu allemaal over Taiji. Er worden dit jaar ook weer 100 miljoen haaien gedood. Een dier dat net zo complex is ( zo niet complexer) dan dolfijnen. Alleen hebben zij dus niet de emotionele ontwikkeling en intelligentie van een driejarig mensenkind. Hoor je ze daarover? Nee dus. Haaien zijn niet schattig, en het trekt geen kijkers op discovery bijvoorbeeld.

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Ik snap nu nog steeds het nut van flyeren in de België en Nederland niet. Aangezien de landen hier (en veel landen in Europa) uit jouw betoog geen consument zijn van levende dolfijnen uit Taji...

Neem dit niet persoonlijk:
Verder ga ik graag een gesprek aan met jullie activisten, want er gaat nogal wat rond in dit wereldje en krijg graag wat informatie van jullie. (Ik ben niet voor en niet tegen) Maar wel op het moment dat ik dat zelf wil, dus ik snap best dat mensen tijdens een gezellig dagje Utrecht geen zin hebben in een gesprek. Ik zou dat zelf bijvoorbeeld ook niet willen. ik zou je dan ook eerder iets toesnauwen (in mijn gedachte) dan het gesprek aangaan. Want wat jullie doen is, hoe mooi en vriendelijk je het ook maakt, een mening opdringen/over brengen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Johnny schreef: En als er leugens verspreid worden, dan moet dat benoemd worden. Want dat is wat de activisten doen, als ze het hebben over wat er achter de schermen gebeurd of wat de effecten zijn van het leven in gevangenschap. Feitelijk van alles wat ze beweren blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. En daar mogen ze echt op afgerekend worden.
Ik heb hierboven geschetst wat er aan de hand is, als daar leugens in staan hoor ik graag welke dat zijn.

In Utrecht hebben wij het niet gehad over de wijze waarop de dieren worden gehouden behalve dan dat ze naar onze mening in veel te kleine badjes worden gehouden en dat ze daardoor naar onze mening niet "gelukkig" zijn. Gelukkig tussen aanhalingstekens want wij kunnen uiteraard niet in de koppen van deze dieren kijken maar wel naar het gedrag en wij vinden dat daaruit blijkt dat ze zich niet gedragen zoals ze dat in het wild zouden doen.

@Zoo-tfan: De wijze waarop wij de flyers uitdelen gebeurt als volg. Mensen konden ons in Utrecht op een plein van verre zien staan en sommigen kozen ervoor om middels een omtrekkende beweging ons te ontlopen. Dat zagen wij en deze mensen werden dan ook met rust gelaten. Anderen liepen ons gewoon voorbij zonder te reageren of met een eenvoudige "nee" of een handgebaar waaruit bleek dat ze niet geinteresseerd waren. Deze mensen wensten wij nog een prettige dag en lieten wij verder met rust. Helaas waren er onder die ook nog een niet al te fraaie opmerking maakten, desondanks behandelden wij deze even vriendelijk.

Van de mensen die de flyers wel aanpakten waren er enkelen die bleven staan en in gesprek gingen. Dat was fijn en daardoor konden wij ze nog meer uitleggen dan hetgeen op de flyer stond.

Je ziet dus dat de mensen zelf de vrije keuze hadden om ons te ontwijken of om de flyer aangeboden te krijgen waarbij ze nog steeds de keuze hebben om deze te weigeren. Wij dringen niemand onze mening op. Die mening vormen de mensen voor zichzelf hetzij door niets aan te pakken, hetzij door de flyer wel aan te pakken en eventueel later weg te gooien, hetzij door met ons in gesprek te gaan.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gewoon ter aanvulling op wat er zoal achter de schermen gebeurt:

Sea World heeft in een officiële verklaring gezegd dat zij tegen de dolfijnenslachtingen in Japan of waar dan ook ter wereld zijn.

Maar in 2013 ontvingen ze een jonge dolfijn uit Japan waarvan de ouders uit zo'n slachting vandaan kwamen. Zij behoorden tot een select groepje welke niet werden gedood maar in gevangenschap belandden.

De vader is gestorven maar de moeder leeft nog en vorig jaar werd haar dochter bij haar weggehaald om in Sea World te dienen.

https://www.rebelmouse.com/MaralKalinia ... 33873.html

Gelukkig kunnen we ook zien dat steeds meer partners van Sea World weglopen:
http://www.seaworldofhurt.com/guess-who ... world-now/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef: En komt bij, dat ze ook nog eens verschrikkelijk hypocriet zijn. Je hoort ze nu allemaal over Taiji. Er worden dit jaar ook weer 100 miljoen haaien gedood. Een dier dat net zo complex is ( zo niet complexer) dan dolfijnen. Alleen hebben zij dus niet de emotionele ontwikkeling en intelligentie van een driejarig mensenkind. Hoor je ze daarover? Nee dus. Haaien zijn niet schattig, en het trekt geen kijkers op discovery bijvoorbeeld.
Omtrent die haaien. Het ene kwaad maakt het andere nog niet goed... Er gaat veel mis in deze wereld, in principe zouden we ons op alles moeten kunnen richten met zijn allen, maar dat is bijna onbegonnen werk.Terwijl wij nu praten over dolfinaria, is er namelijk een nog grotere ontbossing aan de gang. En daar hoor je ook veel te weinig over.
:sssst:

Maar in dit topic gaat er ook wel wat mis. Grote mond, janken, en nog andere zaken (die nu niet meer leesbaar zijn). Het zijn grote woorden die de discussie niet vooruit helpen hier, in tegendeel. Ik neem aan dat niemand hier graag te horen krijgt dat zijn post als gejank wordt omschreven, terwijl eigenlijk degene die het verwijt verkondigd zelf op dat moment onder die stempel zou kunnen vallen.

Alles wat de actiegroepen aanbrengen pertinent als leugens benoemen is volgens mij alvast ook niet correct (en dus een leugen). Dat is eenvoudigweg een mening terugkaatsen, en dat klinkt misschien hard, maar alles als een leugen benoemen is ook hard (en eenvoudigweg terugkaatsen). Net door die harde stellingen, het heen-en-weer gekaats, en de overtuigingen die er achter zitten kan je van kampen in deze discussie spreken. Indien er geen waarheden in dit verhaal zaten, was de immers discussie nooit zover gekomen. Maar om terug naar een inhoudelijk verhaal te keren, zonder in te gaan op een welis-nietes verhaal...




Onze dolfinaria hier in Europa hebben in principe een dierenpoel die uitsluitend bestaat uit dieren die geboren werden in gevangenschap (of er al langer in zitten) als ik het goed heb. Rechtstreeks beïnvloedt dat dus in principe niet enige grootschalige dolfijnenvangst, onrechtstreeks volgens ook ook niet. We gaan hier dan wel kijken naar diverse dolfijnenshows, maar kopen nooit dolfijnen aan... In hoeverre zijn we dan interessant voor Chinezen of Russen die dolfijnen willen vangen (en verkopen?)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef: Onze dolfinaria hier in Europa hebben in principe een dierenpoel die uitsluitend bestaat uit dieren die geboren werden in gevangenschap (of er al langer in zitten) als ik het goed heb. Rechtstreeks beïnvloedt dat dus in principe niet enige grootschalige dolfijnenvangst, onrechtstreeks volgens ook ook niet. We gaan hier dan wel kijken naar diverse dolfijnenshows, maar kopen nooit dolfijnen aan... In hoeverre zijn we dan interessant voor Chinezen of Russen die dolfijnen willen vangen (en verkopen?)
Omdat wij vinden dat ze de dolfijnenindustrie vertegenwoordigen en omdat wij vinden dat dolfijnen en andere walvisachtigen daar niet thuis horen en omdat wij vinden dat ze veel te klein behuisd zijn. Daarom wordt er ook aktie gevoerd bij de dolfinaria.

Wat betreft de haaien wil ik toch ook even meegeven wat een organisatie (movement noemen wij dat tegenwoordig) als Sea Shepherd nog meer doet naast akties voor het behoud van walvissen en dolfijnen in Japan:
- de slachting van grienden in de Faroer
- de overbevissing op blauwvin tonijnen
- de bescherming van de Galapgos eilanden
- de olieverspilling en de gevolgen daarvan in de Mexicaanse Golf
- aandacht voor de grote riffen in de wereld
- bescherming van de zeeleeuwen in de Columbia River
- bescherming van de zeehonden in Namibië en andere plaatsen op de wereld
- aandacht voor de haaienslachtingen
- en de nieuwste campagne: aandacht voor de overbevissing op tandvissen in de Antarctische wateren.

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

@gerald, ik snap je punt, maar het feit dat je daar staat met je folders kan mensen al irriteren. Klinkt voor jou misschien raar en ik snap dat je goede bedoelingen hebt met de actie die je daar hebt uitgevoerd. Maar je kan rekenen op enige weerstand en gesnauw van mensen.

Verder vraag ik me af of jullie ook erbij vertellen dat het dolfinarium in bijvoorbeeld Nederland geen dolfijnen uit Taji haalt. Van mij mag je dat er namelijk best bij vertellen en dat wordt heeeel vaak vergeten bij actiegroepen. Als je de ene kant van het wereldje wilt over brengen op mensen dan moet je er ook bij vertellen dat het dolfinarium het redelijk voor elkaar heeft. En dat het bijvoorbeeld met haar lagune een voorbeeld kan zijn voor overige dolfinaria

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

zoo-tfan schreef:@gerald, ik snap je punt, maar het feit dat je daar staat met je folders kan mensen al irriteren. Klinkt voor jou misschien raar en ik snap dat je goede bedoelingen hebt met de actie die je daar hebt uitgevoerd. Maar je kan rekenen op enige weerstand en gesnauw van mensen.

Verder vraag ik me af of jullie ook erbij vertellen dat het dolfinarium in bijvoorbeeld Nederland geen dolfijnen uit Taji haalt. Van mij mag je dat er namelijk best bij vertellen en dat wordt heeeel vaak vergeten bij actiegroepen. Als je de ene kant van het wereldje wilt over brengen op mensen dan moet je er ook bij vertellen dat het dolfinarium het redelijk voor elkaar heeft. En dat het bijvoorbeeld met haar lagune een voorbeeld kan zijn voor overige dolfinaria
Ik kom in mijn dorp regelmatig mensen tegen in de drukke winkelstraten op zaterdag die je allerhande kortingsbonnen, flyers of lidmaatschappen proberen aan te smeren. Dus ik weet hoe irritant het kan zijn, maar dat weerhoudt ons er niet van om hiermee door te gaan want gelukkig zijn de meeste reacties positief of in ieder geval neutraal.

Er wordt verteld dat het Dolfinarium in Harderwijk niet direct is betrokken maar wel indirect door haar bestaan. Zo eerlijk zijn wij heus wel. En als men er om vraagt leg ik iemand graag uit dat in Harderwijk de dieren - gegeven de omstandigheden - goed verzorgd worden, dat wij ook niets anders verwachten, maar dat wij desondanks nog steeds niet achter het houden van deze dieren kunnen staan. Daarnaast ben ik ook zo eerlijk om te vertellen dat in de koepel in Harderwijk een pierenbadje van ca 25 meter in doorsnede is met daaraan gekoppeld een paar badjes die veel kleiner zijn. Ik verwijs de mensen graag naar Google Maps om die kleine badjes met eigen ogen te kunnen zien (met daarin een stel dolfijnen waarmee je goed kan zien hoe klein die badjes eigenlijk zijn)

Los van Harderwijk halen wij ook Sea World aan en zoals je op mijn eerdere post kan zien halen die nog steeds dieren uit Japan. Wij strijden voor het sluiten van alle dolfinaria, wereldwijd dus en richten ons niet specifiek op Harderwijk of Brugge.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:Omdat wij vinden dat ze de dolfijnenindustrie vertegenwoordigen en omdat wij vinden dat dolfijnen en andere walvisachtigen daar niet thuis horen en omdat wij vinden dat ze veel te klein behuisd zijn. Daarom wordt er ook aktie gevoerd bij de dolfinaria.

Daarop inspelend een kleine vraag dolfijnen horen niet in een dolfinarium thuis omdat ze te klein zitten? In principe kan ik me wel vinden in het feit dat ze in veel dolfinaria wel te klein durven te zitten. Of zitten ze te klein, en horen ze er sowieso niet thuis?

En dan nog een vraag in de marge. Hoe houden parken zoals het Franse Planet Sauvage hun dolfijnen in de winter? Nog steeds zoals in de zomer in open-bassins, of werken dergelijke dolfinaria dan met verwarmde baden en eventuele overkappingen? Hoe zit dat juist in Harderwijk met de lagune?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2uXbapIQLAE[/youtube]
De situatie, onderwaterzicht en show uit planète sauvage
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:
Gerald schreef:Omdat wij vinden dat ze de dolfijnenindustrie vertegenwoordigen en omdat wij vinden dat dolfijnen en andere walvisachtigen daar niet thuis horen en omdat wij vinden dat ze veel te klein behuisd zijn. Daarom wordt er ook aktie gevoerd bij de dolfinaria.

Daarop inspelend een kleine vraag dolfijnen horen niet in een dolfinarium thuis omdat ze te klein zitten? In principe kan ik me wel vinden in het feit dat ze in veel dolfinaria wel te klein durven te zitten. Of zitten ze te klein, en horen ze er sowieso niet thuis?

En dan nog een vraag in de marge. Hoe houden parken zoals het Franse Planet Sauvage hun dolfijnen in de winter? Nog steeds zoals in de zomer in open-bassins, of werken dergelijke dolfinaria dan met verwarmde baden en eventuele overkappingen? Hoe zit dat juist in Harderwijk met de lagune?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2uXbapIQLAE[/youtube]
De situatie, onderwaterzicht en show uit planète sauvage
Technische vragen over specifieke parken moet je maar aan de kenners hier stellen. Maar feit is wel dat in heel veel - vooral niet westerse - parken de dieren veel te klein zitten (vergelijk het met de koepel in Harderwijk of Brugge). Natuurlijk zijn er altijd wel ergens uitzonderingen te vinden met wat grotere vijvers maar dat maakt voor ons niets uit want je kan het nooit groot genoeg maken.

Wat ons betreft ga je dolfijnen of andere walvissen in het wild bekijken. Er zijn genoeg plekken op de aarde waar dat kan. Wij proberen die discussie ook aan te gaan op de Faroer want toerisme is best wel belangrijk voor deze eilanden. Toeristen lok je eerder met het spotten van de grienden dan met de slachtpartijen daarvan is ons idee. Bovendien levert dat geld op. Maar er zijn nog wat andere problemen die er nu spelen maar dat voert te ver voor dit topic.

Harm

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Harm »

Gerald, ik snap je redenering totaal niet!

Zoals eerder gezegd in dit topic zijn er geen dolfijnen in het Dolfinarium in Harderwijk afkomstig uit Taji. Er is dus helemaal geen verband tussen Harderwijk en Taji, Harderwijk is daar ook niet indirect bij betrokken! Zoals je zelf zegt wordt er in de flyers (en op spandoeken) wel een link gelegd. Dit vind ik zeer misleidend en daarmee geven activisten dus een verkeerd beeld af aan passanten! Daar irriteer ik me heel erg aan.

Daarnaast gelden alle argumenten die jij geeft voor het sluiten van dolfinaria ook voor dierentuinen. Er zijn nog genoeg dierentuinen die aan wildvang doen (ook in Europa!), waar dieren slecht gehuisvest zijn en ook slecht verzorgd worden. Zijn NVD-dierentuinen daar ook indirect bij betrokken door hun bestaan? Als ik jou redenering volg wel, ze vertegenwoordigen nu eenmaal de ‘dierentuinindustrie’. Moeten we Artis en Dierenpark Emmen dan ook maar sluiten?

Het Dolfinarium is ook lid van de NVD en EAZA. Er wordt heel veel kennis en ook een aantal diersoorten uitgewisseld tussen het Dolfinarium en grote Nederlandse/Europese dierentuinen. Medewerkers van Nederlandse dierentuinen hebben heel veel contact met medewerkers van het Dolfinarium. Zijn Blijdorp, Burgers’ en de KMDA op deze manier dus ook indirect betrokken bij Taji?

Ik vind dat je geen onderscheid moeten maken dus aquaria, dolfinaria en dierentuinen. In beide soorten parken worden dieren in gevangenschap tentoongesteld en in beide 'sectoren' zijn er misstanden in de wereld. Voor een dolfijn in Harderwijk geldt het zelfde als voor een olifant in Artis. Dierentuinen, aquaria en dolfinaria in de Benelux zorgen voor conservatie en herintroductie dankzij fokpogramma’s, natuurbescherming, educatie en voor een leuk en duurzaam dagje uit natuurlijk! Dat vind ik mooi aan deze organisaties, ze verwonderen en inspireren mensen. Bezoekers zien dieren die ze anders nooit van zo dichtbij kunnen bekijken.

Intussen zijn dierenrechtenorganisaties in Nederland, die demonstraties en flyerdagen organiseren tegen dolfinaria en Taji (Stop Dierenleed Nederland, Bite Back, Dierbewustleven, ect.), helaas ook fel tegen dierentuinen! Ze willen graag alle dierentuinen in Nederland sluiten. Bedenk goed met welke activisten je in zee gaat Gerald! Want voor je het weet gooi je straks je eigen glazen in!
Gorilla Gust schreef: En dan nog een vraag in de marge. Hoe houden parken zoals het Franse Planet Sauvage hun dolfijnen in de winter? Nog steeds zoals in de zomer in open-bassins, of werken dergelijke dolfinaria dan met verwarmde baden en eventuele overkappingen? Hoe zit dat juist in Harderwijk met de lagune?
Het water in de Dolfijnendelta in Harderwijk wordt in de winter (deels geloof ik?) verwarmd.

Theo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Theo »

Harm schreef:Gerald, ik snap je redenering totaal niet!

Zoals eerder gezegd in dit topic zijn er geen dolfijnen in het Dolfinarium in Harderwijk afkomstig uit Taji. Er is dus helemaal geen verband tussen Harderwijk en Taji, Harderwijk is daar ook niet indirect bij betrokken! Zoals je zelf zegt wordt er in de flyers (en op spandoeken) wel een link gelegd. Dit vind ik zeer misleidend en daarmee geven activisten dus een verkeerd beeld af aan passanten! Daar irriteer ik me heel erg aan.
Amen.

In Geralds redenatie zou het sluiten van het Dolfinarium een stap zijn naar het stoppen van de slachting in Taji en dat is complete onzin

Plaats reactie