(oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Volgens mij vlak achter de Egyptische tempel. Links op de achtergrond zie je een giraf staan, en die poort lijkt wel van de tempel te komen ...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

links achter het hek zie je een giraffe zal dus in de buurt van het neushoorngebouw, lamagebouw of varkensgebouw zijn

-edit-
op de plaats van het lamagebouw, de boog is behouden gebleven in het huidige terras.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gerald »

Uhhh, oke, nu zijn jullie mij kwijt. Waar stond die giraffe nu? Bij de Tempel of bij het Neuhoorngebouw, Lamagebouw of Varkensgebouw. :,

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

aan de tempel, je ziet ook de muur van de tempel, maar ze kijken uit op neushoorngebouw, (vroeger iets minder), ze kijken uit op het lamagebouw en het varkensgebouw

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:aan de tempel, je ziet ook de muur van de tempel, maar ze kijken uit op neushoorngebouw, (vroeger iets minder), ze kijken uit op het lamagebouw en het varkensgebouw
Hier verlies je mij toch ook even (door het tweemaal 'kijken uit op')... Kan je dat ook anders formuleren? Men kijkt daar toch niet op de drie gebouwen in deze ene foto? :s





@Gerald, De giraffen stonden bij de Egyptische tempel, hier een plan van de Zoo uit 1922 (door ScaraMcDuck): viewtopic.php?p=49746#p49746

Wellicht ook wel een hulp in deze wellicht voor velen moeilijk wordende discussie. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 20d834da66
De boog waar nu de fonteinen het terras van het lamagebouw afbakenen.

Lijkt mij op dezelfde plaats en dezelfde grootte. :)

-edit-

Te zien op het plan in het boekje dat scaramcduck inscandde op de kop van het varkensgebouw, waar nu de shop is en waar later de zeekoeien gekomen zijn?

vogeltjes commando

Reuzen gordeldier

Bericht door vogeltjes commando »

Vond op het internet enkele foto's van de Zoo van Antwerpen met daarop een Reuzen gordeldier met 2 jongen.
Omdat bij mijn weten deze soort nog nooit in gevangenschap is gekweekt neem ik aan dat het moederdier en haar 2 jongen geimporteerd zijn.
Weet iemand of dit werkelijk zo was, wanneer dat was en hoelang de 3 dieren geleefd hebben.
Waren dit de enige Reuzen gordeldieren die de Zoo gehad heeft of hebben ze ervoor en/of erna nog andere gehad ?
Een heleboel vragen maar ik hoop dat iemand me kan helpen !

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Reuzen gordeldier

Bericht door zoofreak »

Ik zou het precieze artikel moeten opzoeken, maar ik herinner me uit een oud Zoo-tijdschrift dat ze die dieren wal aankochten als een moeder met twee jongen, maar dat bij nadere identificatie de twee kleintjes gewoon andere soorten bleken te zijn (negengordelig? elfgordelig?).

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Reuzen gordeldier

Bericht door ScaraMcDuck »

De bewuste foto zal vermoedelijk reuzengordeldier Santa zijn. Zij kwam in 1965 aan in de ZOO, samen met 2 kleintjes. (ZOO JG 31, nr. 2) In een later magazine (JG 32, nr. 1) wordt inderdaad gemeld dat de twee kleintjes geen reuzengordeldieren zijn, maar Zuidelijke kaalstaartgordeldieren (Cabassous unicinctus, Linnaeus). In de tijd tussen de 2 magazines (oktober 1965 >< mei 1966) kwam echter wel een mannelijk reuzengordeldier aan, die gemakkelijkheidshalve "Tatou" genoemd werd. (de Franse naam voor een gordeldier).

Verdere referenties naar beide dieren kwam ik helaas niet meer tegen. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat er in Antwerpen voordien nooit reuzengordeldieren gezeten hebben, maar een referentielijst van Dr. Agatha Gijzen (toenmalig zoologe van de ZOO) vermeldt de soort niet. De uitgave in kwestie dateert van juni 1960 en trachtte voor alle zoogdiersoorten die de ZOO ooit al gehad had, het jaar te vermelden waarin de soort voor het eerst in de collectie te vinden was.

In ZOO magazines van tussen 1935 en 1985, evenals een hele resem andere uitgaven (gidsen, plannen, etc.) heb ik tot op heden geen verdere referenties naar de soort teruggevonden.

vogeltjes commando

Re: Reuzen gordeldier

Bericht door vogeltjes commando »

@ ScaraMcDuck : Hartelijk dank voor de vele moeite die U verricht heeft !

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Limburg vooruit »

Heb eens een vraagje van zo'n 30 jaar geleden. De panda's hebben toen een tijdje in de zoo gelogeerd, als ik het goed kan zien op het voormalige leeuwenperk.
Maar waar hadden ze die leeuwen dan zitten?

En een 2de vraagje van iets minder lang geleden. De koala's hebben in de jaren '90 de serre aan de Egyptische tempel bewoond tijdens hun logeerpartij. Waarom zetten ze deze dieren er niet terug, die serre word amper gebruikt en mits een beetje oplapwerk had deze ook een nieuwe bestemming.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Heb eens een vraagje van zo'n 30 jaar geleden. De panda's hebben toen een tijdje in de zoo gelogeerd, als ik het goed kan zien op het voormalige leeuwenperk.
Maar waar hadden ze die leeuwen dan zitten?

En een 2de vraagje van iets minder lang geleden. De koala's hebben in de jaren '90 de serre aan de Egyptische tempel bewoond tijdens hun logeerpartij. Waarom zetten ze deze dieren er niet terug, die serre word amper gebruikt en mits een beetje oplapwerk had deze ook een nieuwe bestemming.
Die serre is m.i. al verdwenen in het kader van het nieuwe bouwproject: restaurant - buffelvolière.

De leeuwen heb ik geen idee, iets zegt me Planckendael, maar toen zaten daar al Aziatische leeuwen op het huidige hyenaperk. Geen idee of ze toen achter de schermen nog ergens plaats hadden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:Heb eens een vraagje van zo'n 30 jaar geleden. De panda's hebben toen een tijdje in de zoo gelogeerd, als ik het goed kan zien op het voormalige leeuwenperk.
Maar waar hadden ze die leeuwen dan zitten?

En een 2de vraagje van iets minder lang geleden. De koala's hebben in de jaren '90 de serre aan de Egyptische tempel bewoond tijdens hun logeerpartij. Waarom zetten ze deze dieren er niet terug, die serre word amper gebruikt en mits een beetje oplapwerk had deze ook een nieuwe bestemming.
Die serre is m.i. al verdwenen in het kader van het nieuwe bouwproject: restaurant - buffelvolière.

De leeuwen heb ik geen idee, iets zegt me Planckendael, maar toen zaten daar al Aziatische leeuwen op het huidige hyenaperk. Geen idee of ze toen achter de schermen nog ergens plaats hadden.
Of ze er zaten weet ik niet, maar er zijn vroeger wel meer dieren tijdelijk achter de schermen geplaatst in Planckendael. Van de nijlpaarden tot de ijsberen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gorilla Gust »

Nu Zoo Antwerpen, Planckendael & Pairi Daiza weer nieuwe reclame-spots hebben lopen op televisie (ze brengen je haast allemaal dichter bij de dieren... ;) ) kwam ik toevallig tijdens enkele opzoekwerkjes ook deze oude reclame's van Planckendael tegen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H-QNgIPSSOE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=seDxT8SQWOQ[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r5hQxTC5iU8[/youtube]
2001, Planckendael


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Ro-Eqq6t0k[/youtube]
2001, Paradisio
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik kreeg de vraag of wij weten of er reeds voor Wereldoorlog 1 miereneters, tasmaanse tijgers en vliegende honden in een dierentuin terug te vinden waren? Weten jullie hier een antwoord op te vinden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Limburg vooruit »

Tasmaanse tijger zijn enkel in Londen nog te zien geweest na WO1. Voor de rest alles ervoor.

Die vliegende honden weet ik niet, welke miereneters bedoel je? De grote? Want ook die waren al in de 19de eeuw in Europa te zien.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gerald »

Van de familie van het geslacht Pteropus had Artis:

P. edulis (Kalong), sinds 1841
P. medius (Indische vruchten vleermuis), sinds 1873
p. edwardsii (Edward's vliegende hond), vóór 1888

In 1871 kwam de eerste grote miereneter naar Artis.

Bron: Systematische Naamlijst van Gewervelde Dieren, voor de Diergaarde levend ingekomen van 1 Mei 1838 tot 30 April 1888, door K.N. Swierstra, Conservator. Deel drie van de jubileumeditie van de Bijdragen voor Dierkunde, Amsterdam 1888. (Exemplaar in mijn collectie)

Voor zover ik weet heeft Artis nooit Tasmaanse tijgers gehad.

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gibbon2000 »

Ik was geïntegreerd door het inteelt verhaal van de nijlpaarden in de zoo. (ik kon maar niet geloven dat de zoo populariteit en publiciteit omwille van jonge dieren voorop stelde op de genetische zuiverheid van de populatie)

Ik weet niet of mijn vragen hier thuishoren, maar ik vond geen geschiktere map.

- ik las in een stamboek dat Hermien op 18/10/2001 naar Planckendael verhuisde, dit moet waarschijnlijk omwille van de bouw van hippotopia geweest zijn (een jaar later ging ze alweer terug naar de zoo). Maar weet iemand waar zij dan gehuisvest werd? Ik zie in Planckendael niet echt een mogelijkheid om een nijlpaard te huisvesten.

- In datzelfde stamboek las ik ook dat er een nijlpaard genaamd Heini (niet degene uit Antwerpen) exact een maand voor de Antwerpse Heini geboren werd. Nadat dit dier twee jaar later sterft in de dierentuin van Dvur Kralove (Tsjechië) neemt de Antwerpse Heini amper een maand later zijn plaats in. Ik vind het nogal vreemd dat de dierentuin op een maand tijd aan een nieuw nijlpaard geraakt met: - dezelfde naam, hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd
Weet iemand hier meer van?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Limburg vooruit »

Wat Heini betreft kan ik u niet antwoorden.

Maar Hermien heeft in planckendael in een omgebouwde neushoornstal geleefd. Meer dan 1 jaar zelfs.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: (oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Bericht door Gibbon2000 »

Limburg vooruit schreef:Wat Heini betreft kan ik u niet antwoorden.

Maar Hermien heeft in planckendael in een omgebouwde neushoornstal geleefd. Meer dan 1 jaar zelfs.
Had Planckendael op dat moment dan ook nog neushoorns?

Plaats reactie