Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3807
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Laafsekikker »

Hier kan nog nieuws gepost worden over minder bekende parken in België. :) !!!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Op de site van De Apenhof las ik net een vreemd stukje tekst. Daar de site van 2009-2010 lijkt te zijn, is de tekst misschien niet helemaal up-to-date. Over het Apenhof zelf vind ik buiten deze site niet direct veel informatie terug. Al lijkt het er niet direct echt vlot te lopen voor hun.

Maar misschien weten jullie wel iets meer. Het gaat met name om een onderdeel uit de tekst "locatie" op hun eigen website:
Vooral omdat er een aanvraag was van een Belgische dierentuin, die gaat sluiten, om 35 bavianen en 8 chimpansee's te plaatsen.

http://www.go.to/apenhof
Over welke Belgische dierentuin zou dit gaan?
:google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Misschien over Zwartberg?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Geen idee, de zoo heeft wel 8 chimpansee's maar geen 35 bavianen. En ik heb ook geen weet dat de zoo gaat stoppen met deze soorten, en sluiten gaan ze al helemaal niet doen;

Maar zou dit geen labo kunnen zijn??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door black-star »

Ze spreken over een Zoo die gaat stoppen, dus niet de Antwerpse Zoo.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

black-star schreef:Ze spreken over een Zoo die gaat stoppen, dus niet de Antwerpse Zoo.
Ja, een zoo. Ik heb alleen gekeken naar de feiten en er is maar 1 zoo in Blegië die deze 2 soorten heeft in die aantallen. Meer heb ik niet gezegd. Heb trouwens in mijn vorige mail gezegd dat ik geen weet heb dat DE zoo met deze soorten gaat stoppen. Al zou het er voor de bavianen niet zo goed uitzien.

Twit: Zwartberg is al 12 jaar toe, niet van 2009-2010 dus. En Zwartberg had meer chimpansee's dacht ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door black-star »

Limburg vooruit schreef:Heb trouwens in mijn vorige mail gezegd dat ik geen weet heb dat DE zoo met deze soorten gaat stoppen.
Ik krijg de indruk dat we elkaar even niet goed begrijpen :D

Ik bedoel, ze zeggen dat heel de Zoo stopt, dus niet alleen stopt met die 2 diersoorten.

Harm

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Harm »

Ik denk ook dat het over Zwartberg gaat.
Al geruime tijd zijn wij op zoek naar een nieuwe lokatie voor "De Apenhof". Toen wij destijds "De Apenhof" bouwden waren we in hoofzaak erop gericht om apen en andere uitheemse dieren op te vangen en te herplaatsen. Deze dieren kwamen meestal één voor één binnen. De laatste jaren is er echter veel veranderd. Heel vaak worden overtollige dieren uit dierentuinen en laboratoria aangeboden. Vaak gaat het dan om grote groepen, vandaar dat we graag willen verhuizen. Uitbreiden op de huidige lokatie is onmogelijk.
Maar het geluk leek ons een poosje geleden toe te lachen. Een bedrijf wat diervoeders test, vertrok uit Barneveld en het terrein werd te koop aangeboden. Het was voor ons een prachtige kans.
Op het terrein was bijna alles aanwezig wat "De Apenhof" nodig had. Grote verwarmde dierenverblijven, een behandelkamer voor de dierenarts, een quarantaine-ruimte, kantoorruimte, kooien, enzovoorts. Er werden verkennende gesprekken gevoerd met de afdelingen millieuzaken en ruimtelijke ordening van de gemeente Barneveld en die hadden absoluut geen bezwaar tegen de vestiging van "De Apenhof" op dat terrein. Het is zelfs zo dat op deze lokatie een speciale bestemming rust, n.l. proefdier-centrum, en om dat om te zetten naar een bestemming voor "De Apenhof" hoefde geen problemen op te leveren.
Er werd hard gezocht naar sponsors die mee wilden betalen. Voor de helft van de vraagsom kregen wij zelfs al een toezegging. Toen we weer kontakt opnamen met de eigenaar om verder over de koopsom te praten kregen we een zeer grote teleurstelling te verwerken: Het terrein was ondertussen verkocht aan groot automatiseringsbedrijf. (met onbekende doelstelling, gezien het bestemmingsplan)
De klap kwam hard aan. Vooral omdat er een aanvraag was van een Belgische dierentuin, die gaat sluiten, om 35 bavianen en 8 chimpansee's te plaatsen. Als er geen oplossing wordt gevonden moeten deze dieren inslapen. In de huidige Apenhof is het niet mogelijk om zo'n grote groep te huisvesten. Uiteraard wordt getracht de apen elders onder te brengen.
Ze hebben het over een poosje geleden, dat kan natuurlijk een aantal jaar zijn en ik weet niet wanneer dit stukje geschreven is.

Indian rhino

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Indian rhino »

Het stukje is pas geschreven. Volgens de datum op deze bladzijde maart 06, 2001. Kunnen er van uit gaan dat het al een oudere tekst is.

De internetsite is het laatste jaar niet bij gewerkt. De laatste open dagen zijn van 2010.

Rutger

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Rutger »

Gorilla Gust schreef:Op de site van De Apenhof las ik net een vreemd stukje tekst. Daar de site van 2009-2010 lijkt te zijn, is de tekst misschien niet helemaal up-to-date. Over het Apenhof zelf vind ik buiten deze site niet direct veel informatie terug. Al lijkt het er niet direct echt vlot te lopen voor hun.

Maar misschien weten jullie wel iets meer. Het gaat met name om een onderdeel uit de tekst "locatie" op hun eigen website:
Vooral omdat er een aanvraag was van een Belgische dierentuin, die gaat sluiten, om 35 bavianen en 8 chimpansee's te plaatsen.

http://www.go.to/apenhof
Over welke Belgische dierentuin zou dit gaan?
:google:
De site van Apenhof is ouder, alleen de laatste bijwerkingen zijn 2009-2010. Het aangehaalde verhaal is 6 maart 2001 voor het laatst bijgewerkt. Ging bij mijn weten om apen uit een attractiepark met een circus. Dacht zelfs ergens in Wallonië.

De apen zitten volgens mijn nu in Frankrijk. Althans dat is wat ik heb onthouden uit die tijd. Ben alleen verbaasd dat er weer mensen vrijwilligers aan het zoeken zijn de apenhof. Ging er al vanuit dat het gesloten was.

Misschien als ik in de buurt van Barneveld ben eens langs rijden op het aangegeven adres.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In een ver ver verleden had het pretpark Walibi Wavre ook dolfijnen... Ik kwam onlangs een verslagje uit de oude doos tegen, waarin ook een drietal foto's van dit feit te zien waren. Met andere woorden, voor de liefhebbers:
http://themepark.nl/ubb/ubbthreads.php? ... ost1757943
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Pachyderm

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

Leuk om die foto's nog eens terug te zien :)

TWit894

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door TWit894 »

De vlindertuin in Knokke is definitief gesloten staat te lezen op hun website: http://www.vlindertuin-knokke.be/

motteke

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door motteke »

TWit894 schreef:De vlindertuin in Knokke is definitief gesloten staat te lezen op hun website: http://www.vlindertuin-knokke.be/

nooit geweest toch spijtig want is wel zeer mooi :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

voor de uilenliefhebbers, het uilenhof (in wuustwezel) houdt dit weekend opendeur en er worden vliegdemonstraties gegeven met uilen en de (huis)raaf :-)
http://uilenhof.be/
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 25 aug 2012, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post verplaatst

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

net terug van het uilenhof, foto's volgen nog :-)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Facebookalbum

en nog meerdere in kooien, waaronder een erg kwaaie ruppelgier en een witruggier (waarmee ze ook vliegdemonstraties doen en feesten opvrolijken (enkel de witrug)) en er zit ook een uilnachtzwaluw die ze van de zoo zouden gekocht hebben
dus morgen (vandaag, 26/08/2012) ook nog opendeur
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 06 jan 2013, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Online verwijderde foto's van Webshots in de post zelf verwijderd

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Limburg vooruit schreef:Even een kleine vraag, ik rij deze middag naar de kattenberg in Bilzen (moet daar in de buurt zijn). Is een kleinschalig dierenparkje dat over een dierentuinvergunning zou beschikken.

Nu verwacht ik er niet veel van gezien ze zelf geen site hebben, en wat ik ervan vind lijkt het meer een kinderboerderij te zijn. Iemand ervaring met dit park?
Even mezelf quoten, ben in 't dierenparkje Bilzen geweest zoals ze zichzelf noemen. Het enige niet dagdagelijkse dat er loopt is 1 Nandoe. Voor de rest zijn het vele kippenrassen, duiven enkele ganzen, een zwaan, ezel en pony. De laatste rij voliere's en weide heb ik niet kunnen doen wegens onbegaanbare paden. Er is van dit parkje iets te maken zoals Artisklas of de Paay. Maar vermits er geen eigen parking is word het moeilijk om deze hobby levensvatbaar te maken.

Wat mij wel opviel is dat er vrij veel volk kwam voor zo'n druilerigge dag als vandaag. En alle hadden ze brood of dergelijke bij om aan de dieren te voeren.

Kortom, zoals het nu erbij ligt is het niet de moeite om de 500 meter omweg van de grote baan te maken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Net op een site gestoten van een openbaar park met een best wel indrukwekkende collectie.
http://www.deinze.be/fb111hknd934thkb1bxib18.aspx

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door black-star »

Dat ziet er best leuk uit.
Ik denk dat het recreatiedomein zeker een bezoekje waard is, ook al is het maar voor de wandeling in de Hersft (maar eerst de zomer)

Plaats reactie