(oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door zoofan »

Op het perk van de bizons hebben gelijktijdig nog wisenten gestaan ook. Ik dacht de laatste jaren voor de afbraak. Pure nostalgie die foto.
Dat denk ik niet hoor. In die tijd (vanaf 1990) ging ik er al wekelijks en wisenten heb ik er toen nooit zien staan.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

Voor een ongeoefend oog (wat je toen had denk ik) is een wisent hetzelfde als een amerikaanse buffel.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door zoofan »

Nee hoor, een ongeoefend oog voor dieren heb ik nooit echt gehad. Overigens was ik toen al 18 en kende ik toen het onderscheid tussen een bizon en een wisent heel erg goed!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
Op het perk van de bizons hebben gelijktijdig nog wisenten gestaan ook. Ik dacht de laatste jaren voor de afbraak. Pure nostalgie die foto.
Dat denk ik niet hoor. In die tijd (vanaf 1990) ging ik er al wekelijks en wisenten heb ik er toen nooit zien staan.
Sorry,maar ben er bijna zeker van dat ze beide er gestaan hebben. Het is niet zo heel makelijk om ze uit elkaar te halen,maar het lukt me toch vrij goed. Maar ik ga er niet over in discusie, de periode dat ik de soorten daar zag is intussen zo'n 15 jaar geleden en mijn geheugen is niet altijd even fris en aan fotograffie deed ik toen nog niet.
Misschien zijn er andere leden die me gelijk of ongelijk kunnen geven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Ik moet Zoofan bijtreden, in de laatste jaren voor de afbraak van de oude runderverblijven hebben er geen wisenten gestaan. Daar ben ik vrij zeker van, ook van de foto's die ik van toen nog heb.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door zoofan »

Ik nam toen foto's, schreef in boeken alle nieuwtjes op (geboortes, sterfte, verplaatsingen,..) kende veel dieren bij naam, ... er waren toen echt geen wisenten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:Ik nam toen foto's, schreef in boeken alle nieuwtjes op (geboortes, sterfte, verplaatsingen,..) kende veel dieren bij naam, ... er waren toen echt geen wisenten.
Ik meen een nieuwsbericht gelezen te hebben ten tijde van de verhuis dat sprak van 2 wisenten en enkele bizons die verhuisde naar andere dierentuinen en kweekcentra. Maar dan zal ik mij vergissen of 2 dierentuinen door elkaar halen.

Even een andere vraag om deze discussie te sluiten ;) . De zoo heeft vroeger zeeolifanten gehad, deze zaten (bij of?) in het verblijf van de zeehonden. Weet iemand wanneer het laatste dier de pijp uit is gegaan en wat de doodsoorzaak was want voor zover ik weet lag hij plots dood.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door harimau »

Ik kan me in die 2 grotere perken naast elkaar ook enkel bizons en watoetsie-runderen herinneren, zoals op de foto uit 1937 die Gerald plaatste.
Evenwel zou het kunnen dat in 1 van de andere kleinere perken wisenten hebben gestaan? Maar daar ben 'k niet meer zeker van... :cow:

De zeeolifanten zaten inderdaad in het verblijf waar nu de zeehonden zitten en zijn, denk ik, gestorven van ouderdom.
Zeehonden zwommen vroeger in een ondiep plasje, rechts van de ingang van het nijlpaardengebouw... :Nick:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door ScaraMcDuck »

Limburg vooruit schreef:Ik meen een nieuwsbericht gelezen te hebben ten tijde van de verhuis dat sprak van 2 wisenten en enkele bizons die verhuisde naar andere dierentuinen en kweekcentra. Maar dan zal ik mij vergissen of 2 dierentuinen door elkaar halen.
Dat klopt perfect hoor, dat is nog steeds dit nieuwsbericht:

Werken aan runderperk (fotoreportage)

In de herfstvakantie 2005 zal ons nieuwe runderverblijf openen. Dit verblijf wordt qua oppervlakte flink uitgebreid en het nieuwe verblijf bestaat uit 2 gedeelten: 1 verblijf voor onze zebra’s en een verblijf voor de Kafferbuffels. Op dit moment zijn de werken nog druk aan de gang. De hekwerken van alle verblijven zijn al weggehaald en zijn vervangen door 1 groot hekwerk. Dit hekwerk scheidt het perk in 2 gedeelten. De overige bewoners van het oude runderperk, de woudbuffels en de bizons, zullen verhuizen om zo meer ruimte te creëren voor de andere 2 soorten. Zo verhuizen de bizons naar een dierentuin in Zuid-Frankrijk en zullen de woudbuffels een nieuw onderkomen vinden in het warme Portugal.

Bron: http://www.zooantwerpen.be/?page=news&lang=NL&nid=241

Los daarvan: uit de vele plannen, gidsen en zoo-magazines die ik intussen doorgenomen heb, is er wel regelmatig rondgezeuld met de aquatische zoogdieren in de zoo. Ik hoop dat ooit nog eens allemaal mooi chronologisch te kunnen uitschrijven aan de hand van al dat referentiemateriaal. Het is hoe dan ook niet eenvoudig om soms te weten te komen wat nu net wel of niet op een bepaald moment waar in de tuin aanwezig was :-S

harimau

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door harimau »

De woudbuffels waarvan hier sprake is, zijn niet de wisenten maar de kleine bos- of woudbuffel (Syncerus caffer nanus), waarmee de zoo redelijk fokte... :cow:

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

Zo klein waren ze ook weer niet wel had je alle kleuren, van rood-rod- tot zwart. :)

elandantiloop

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door elandantiloop »

Enkele verdwenen gebouwen waarvan ik vermoed dat ze niet zo bekend zijn met de meeste hier, of toch zeker enkelen.

° De Zwitserse chalet was de oude directeurswoning en stond op de plaats van het huidige Lodewijk XVI paviljoen (restaurant flamingo). Ze werd afgebroken in 1900.
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 6f4be7d1ae
° De grote volière, deze stond op de plaats van de later watussi- en bizonperken.
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 6f4be7d1ae
° De vijver op de plaats van de huidige Engelse tuin( tussen de melkerij en de Moorse tempel)
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 6f4be7d1ae
° De 'ruïne in het oude verblijf voor moeflons ( in 1909 afgebroken voor de aanleg van het panoramaperk).
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 6f4be7d1ae

Bron: alle foto's eigendom van zoo beeldbank

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Lydia »

Ik weet niet of dit op de juiste plaats staat?
Zo niet, sorry! :blush:

Ik wil over meerdere dieren vanalles weten maar ik ga beginnen met GUST (gorilla, maar dat weet iedereen wel al ondertussen natuurlijk :D ).Heeft er iemand bv foto's van Gust? Hij was populair en buiten een paar foto's op de beeldbank van toen hij klein was vind ik jammer genoeg niks. :(

Ervaringen (verhalen) van mensen die hem echt gezien hebben zijn ook welkom.
Ik heb hem helaas nooit in het echt gezien want hij is 5-6 weken na mijn geboorte overleden.Mijn oma had vroeger altijd het artikel van wanneer hij overleden was in haar schuif liggen en ze haalde het er regelmatig uit om ons te laten zien en dan begon ze over hem te vertellen. Ze vond het erg dat hij er niet meer was denk ik.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14915
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gorilla Gust »

Ik weet wel een paar filmpjes staan van Gorilla Gust. ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rPIP9XGNZfY[/youtube] (deel 1)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tH-wi8x5jSo[/youtube] (deel 2)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WFN-rkZrct0[/youtube] (deel 3)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Lydia »

Ja, die heb ik al gezien. Hoe schattig hé!? :love: :)

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Lydia »

Weet iemand de oorzaak van het overlijden van Isabelle (de dochter van Victoria)?

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door zoofan »

De officiële verklaring is een hartafwijking. Opmerkelijk is wel dat Igor en Isabelle overleden enkele maanden na de komst van Amahoro. Mijn vermoeden is dat zij een of ander virus heeft meegebracht.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Dbelgian »

Op onderstaande link staat dat er van de doodsoorzaak niets vermeld is geweest.
http://www.dewarwildlife.org/jrdavis-go ... k/9921.htm .

Bij Gust was het Loodvergiftiging die leed tot een hartaanval.
http://www.dewarwildlife.org/jrdavis-go ... k/0031.htm .

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Lydia »

@zoofan: Kwam Amahoro niet een jaar voor de dood van Igor en Isabelle aan?

@Dbelgian: Gust had op jongere leeftijd toch een loodvergiftiging gehad (door aan de verf in zijn verblijf te likken) waardoor hij onvruchtbaar werd? Denk niet dat dat iets met zijn dood te maken had?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gerald »

Ik kwam bij het scannen onderstaande kaart tegen (gelopen in 1923). Het is niet zozeer de olifant als wel de achtergrond welke mij boeit. Wat is dat? Een soort van rotstuin? En waar ergens in de tuin was dit?

Afbeelding

Plaats reactie