Dieren(tuin)-databases & statistieken topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Apenarend »

seborga schreef:Ik zeg niet dat er niet goed wordt gekweekt, ik zeg allleen dat je, gezien het toch nog altijd lage aantal dieren in Europese dierentuinen, wat voorzichtig met je uitspraken. Als een leek (een niet dierentuinfreak, dus zowat 99,9 % van de lezers van dat artikel) leest over een internationaal kweekprogramma zal hij of zij waarschijnlijk andere aantallen voor ogen hebben dan die in de werkelijkheid zijn en zou een kadertje met duiding niet misstaan. Maar we zijn weer aan het muggenziften. Laat ons gewoon blij zijn met deze geboorte.
Seborga, er zijn x-tig kweekprogramma's waar er te weinig deelnemende tuinen zijn en waar men dringend op zoek is naar meer participanten. Zie daarover de kwartaaluitgaves van EAZA waarin de voorbije jaren heel wat smeekbedes zijn gelanceerd. Om maar enkele voorbeelden te geven: alle meerkatten, mangabeys, kleine katten, etc smeken om nieuwe houders.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Helemaal mee eens Apenarend, alleen kwam nu juist het kweekprogramma van de koala in de media. ;)

Wat jij aanhaalde van die andere kweekprogramma's klopt ook wel, alleen is dit van een andere orde dan dat van de koala. Normaalgezien kan elke dierentuin wel een meerkat of een kleine katachtige (goed) huisvesten en verzorgen. Bij de koala ligt dat (om eerder aangehaalde redenen) wel moeilijker en is dat enkel haalbaar voor de zeer daadkrachtige dierentuinen.

Harm

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Harm »

Dat valt allemaal wel mee seborga, het is voor de ene dierentuin echt niet moeilijker om een koala te verzorgen dan voor de ander. Alles heeft gewoon te maken met geld. Een koala is een best duur dier, maar ook populair, dus dan wil een dierentuin er best wat meer geld voor uitrekken voor een verblijf, personeel, voer ect.
Meerkatten, mangabeys, kleine katten, etc. leveren voor een dierentuin gewoon te weining op, men investeerd liever in verblijven voor leeuwen, olifanten en pinguïns. Nu geldt dit natuurlijk niet voor alle dierentuinen, maar je ziet het heel vaak.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Apenarend »

Harm schreef:Dat valt allemaal wel mee seborga, het is voor de ene dierentuin echt niet moeilijker om een koala te verzorgen dan voor de ander. Alles heeft gewoon te maken met geld. Een koala is een best duur dier, maar ook populair, dus dan wil een dierentuin er best wat meer geld voor uitrekken voor een verblijf, personeel, voer ect.
Meerkatten, mangabeys, kleine katten, etc. leveren voor een dierentuin gewoon te weining op, men investeerd liever in verblijven voor leeuwen, olifanten en pinguïns. Nu geldt dit natuurlijk niet voor alle dierentuinen, maar je ziet het heel vaak.
Klopt, dat investeren in aantrekkelijke soorten, en volkomen te begrijpen ook financieel gezien. Alleen zouden de grote tuinen zichzelf moeten 'verplichten' om bij grote projecten voor aantrekkelijke soorten meteen ook mee te investeren in een aantal kleinere soorten. Ik zie nog altijd teveel ééndimensionele projecten verschijnen. Vroeg of laat is iedereen wel al die gorilla- en olifantenverblijven wel beu gezien als je die niet opsmukt met extra soorten. Een kleine poes, een kleurrijke apensoort, een mooie volière, een terrarium met wat zeldzaamheden, en je slaat meerdere vliegen in 1 klap.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

De eerste jaren zal je er inderdaad je kosten wel uithalen, maar na vijf jaar moet een koala nog altijd dezelfde (dure) verzorging hebben. Koala's worden in gevangenschap gemakelijk 15 jaar, dus reken zelf maar uit. De koala is gewoon zo'n dier waarvoor mensen één keer komen kijken en misschien (de freaks onder ons ;) ) nog een keer als er een jong geboren wordt zoals nu, maar het is geen attractief dier (hoe jammer dat ook is) zoals apen of roofdieren.

Als de dagjesmensen voorbij de koala's passeren hoor je vaak "kijk mama, een beertje" gevolg door een korte stilte, waarop vaak een "Is ie dood?" volgt. Als mensen doorhebben dat ze toch niet bewegen lopen ze jammer genoeg vrij snel verder.

Die eerste jaren zul je daar wel aan verdienen maar door de lage attractiewaarde moet je hopen dat er jongen worden geboren om het 'rendabel' te houden. Daarbij komt ook nog het feit dat koala's om (voorlopig) onverklaarbare redenen voortijdig dood kunnen gaan, dus blijft het voor dierentuinen een risico.

Ik vind het onzettend jammer dat ik als dieren(-tuin)liefhebber deze ecomische principes moet aanhalen en ik weet dat mensen hierin een argument/bewijs kunnen zien voor de "complottheorie" dat dierentuinen allemaal commeriële instellingen zijn maar ook dierentuinen hebben (veel) personeel en (hoge) onkosten dat ze moeten betalen. Ik volg Apenarend helemaal, ik zie ook graag educatieve, interessante soorten zoals de koala, voor mij moeten dat niet alleen maar de 'big five' zijn, maar wij zijn hierin wel de minderheid.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door zoofan »

Op volgende site kon je al lang volgen welke Indische neushoorns waar gehouden worden.

http://www.rhinos-in-europe.net/wp/rhinos-in-europa/

Nu kan je er ook de gegevens van de zwarte neushoorns vinden.

http://www.rhinos-in-europe.net/wp/spitzmaulnashorner/

De site wordt trouwens heel goed up to date gehouden!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Bedankt Zoofan!

TWit894

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door TWit894 »

Bedankt, hopelijk mogen we binnenkort ook eentje over witte neushoorns bekijken :D

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Misschien kunnen ze ook een database met Javanen en Sumatranen online gooien? Zal vlug klaar zijn :p

Jelle

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Jelle »

Javanen helemaal niks, en Sumatranen maar één park. Dat is inderdaad niet veel :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Olmen

Bericht door Limburg vooruit »

Omdat dit niet echt thuis hoort in het nieuwtjestopic stel ik de vraag hier.

Ik ben mijn soortenlijst van Olmen aan het updaten, maar omdat ik er dit jaar nog niet geraakt ben moet ik op nieuws en eigen foto's verder gaan.
Volgende diersoorten heb ik gemist bij mijn laatste bezoek; zijn deze nog in Olmen gezien bij jullie laatste bezoeken:

Alisterus scapularis (Australische koningsparkiet)
Amazona farinosa virenticepsb (Gepoederde amazone)
Amazona viridigenalis (Groenwangamazone)
Aramides ypecaha (Reuzenbosral)
Branta canadensis (Canadese gans)
Cuniculus paca (Paca)
Cyanoliseus patagonus (Patagonische rotsparkiet)
Lophura nycthemera jonesi (Zilverfazant)
Myiopsitta monachus (Monniksparkiet)
Otus bakkamoena (Indische dwerguil)
Panthera pardus shortridgei (Centraal Afrikaanse luipaard)
Strix chacoensis
Sus scrofa f. domestica (Vietnamees hangbuikzwijn)
Trichoglossus haematodus (regenbooglori)
Varanus albigularis (Witkeelvaraan)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

ricky

Re: Olmen

Bericht door ricky »

Alisterus scapularis (Australische koningsparkiet) -> heb ik nog gezien dit jaar
Branta canadensis (Canadese gans) -> heb ik ook nog gezien dit jaar
Cuniculus paca (Paca) -> vorige week nog gezien
Lophura nycthemera jonesi (Zilverfazant) -> vorige week nog gezien
Panthera pardus shortridgei (Centraal Afrikaanse luipaard) -> vorige week nog gezien
Strix chacoensis -> vorige week nog gezien
Varanus albigularis (Witkeelvaraan) -> die zijn een tijd geleden gestorven

op de amazones en lori's heb ik niet zo gelet wat er zit, in ieder geval nog een heel aantal soorten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olmen

Bericht door Limburg vooruit »

Ok, bedankt!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Olmen

Bericht door Rafiaan »

De paca heb ik dit jaar ook nog gezien, is mijn favoriete Olmen-dier :)
Ik heb al lang geen guereza's meer gezien, zijn die er nog?

ricky

Re: Olmen

Bericht door ricky »

Rafiaan schreef:Ik heb al lang geen guereza's meer gezien, zijn die er nog?
ja

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Wereldprimeur?

Bericht door Limburg vooruit »

Welke soorten zijn er wereldwijd voor het eerst gekweekt in de Benelux??

Ik weet dat Pairi Daiza de wereldprimeur vast heeft bij de schoenbekooievaars. Artis heeft dan weer de wereldprimeur bij de Aardvarkens als ik me niet vergis.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Wereldprimeur?

Bericht door Theo »

Burgers Zoo:
Wespendief, trompetvogel, bengaalse gier & grijze pijlstaartrog + de Europese primeur bij de adelaarsroggen en een piprasoort

Artis:
berganoa, reuzenreiger, angwantibo, boshond, kleine verpleegsterhaai, melkoehoe, triton geelkuifkaketoe & een rallensoort. in 1905 zou zelfs de wereldprimeur bij de japanse reuzensalamander geboekt zijn
plus europese primeur met zeekoe, nijlpaard, witnekkraanvogel, mississipi aligator

Blijdorp
Arfak-grootpoothoen, platkopkat, blauwvleugelkookaburra, congopauw, roze pelikaan
+ veel europese primeurs

Emmen
Punaibis

Avifauna
grote rotsparkiet, zwartkinvruchtduif

Wassenaar
gebandeerde linsang, Bubo shelleyi, gebandeerde palmcivet, dwergoehoe

Antwerpen
Uilenkopmeerkat, Agoeja, geelrugduiker, zuidelijke zee-olifant, grasparkiet,
Plus een rits aan Europese primeurs, oa burchellzebra, dwergpinguin en java-panter

Johnny

Re: Wereldprimeur?

Bericht door Johnny »

berganoa, reuzenreiger, angwantibo, boshond, kleine verpleegsterhaai, melkoehoe, triton geelkuifkaketoe & een rallensoort. in 1905 zou zelfs de wereldprimeur bij de japanse reuzensalamander geboekt zijn
plus europese primeur met zeekoe, nijlpaard, witnekkraanvogel, mississipi aligator
De wereldprimeur met Japanse reuzensalamanders was op 10 november 1903. In 1904 en 1905 zijn er ook geboortes gemeld.

Burgers claimt ook de eerste flamingo in gevangenschap te hebben uitgebroed. Emmen heeft dat in het verleden ook al eens beweerd.

En, Emmen had de primeur in de Benelux met zwarttiprifhaaien.

Theo

Re: Wereldprimeur?

Bericht door Theo »

Met flamingo's was Basel toch echt de eerste....

zeeotter

Re: Wereldprimeur?

Bericht door zeeotter »

Blijdorp: anoa, gevlekte kantjil, arowana en pelikaan (roze)

Plaats reactie