Pandapolitiek, reuzenpanda's in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
TWit894

Pandapolitiek, reuzenpanda's in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Om de pandagekte helemaal compleet te maken open ik er een topic over, ik vind het zelf dan ook een heel mooie soort en van mijn part mogen er nog meer komen.
Waar zien jullie nog panda's komen de volgende jaren?

Ik verwacht zelf dat er in Berlijn nog een koppel zal komen + een nieuw verblijf de komende jaren. Verder zou volgens het boek What Zoos can do ook de zoo van Basel er interesse in hebben.
Ik hoop/denk dat er de komende jaren ook nog andere parken in aanmerking zullen komen:
-Diergaarde Blijdorp
-Pairi Daiza
-Zoo d'Amnéville
Mij lijkt Antwerpen er ook wel plaats voor te hebben, wat dacht je van de bril- en neusberen weg te doen en een koppel panda's te nemen? :D
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 31 dec 2014, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

zoorro

Re: Reuzepanda's

Bericht door zoorro »

Tja , het mirakel gebeurd alleen als je heel veel geld op tafel legt.
(ik heb horen fluisteren dat antwerpen ervoor gelobbyd heeft maar dat dit resoluut is afgewezen)

Of ik het een mooie soort vind.... het zijn geen beesten die aan me blijven plakken.
Bao bao in berlijn vond ik maar een mager beestje en ik was net in wenen toen er eentje geboren was : lekker veel plaats in de rest van de zoo. In madrid zag ik ze ook geloof ik en ik was niet onder de indruk.
Ik laat je iets weten als de panda's in Beauval een andere indruk op me maken.
Het is in ieder geval een onovertroffen verblijf.

zolifantje

Re: Reuzepanda's

Bericht door zolifantje »

Ik zou in Artis graag panda's zien, de beren- en mandrillenrots (eventueel ook nog de axisherten) weg en
een mooi nieuw verblijf voor panda's maken. :bengeltje:

zoorro

Re: Reuzepanda's

Bericht door zoorro »

Ik weet niet of beauval de norm wordt , maar als het is , dan heb je al snel twee keer het bongoperk van Antwerpen nodig om ze te kunnen huisvesten. Afgezien van het geld dat je betaald om ze te huren...het verblijf is ook megaduur.

TWit894

Re: Reuzepanda's

Bericht door TWit894 »

Klopt maar het hoeft niet duur te zijn, kijk naar Edinburgh. Zij hebben gewoon een paar oude kooien opgeknapt voor hun panda's ;)

vermillio

Re: Reuzepanda's

Bericht door vermillio »

Als ze het geld hadden zou ik ook graag panda's naar antwerpen zien komen, en inderdaad zoals twit zegt, de bril- en neusberen weg, het berenbuitenverblijf wat groter maken (ze gaan het vogelgebouw en restaurant de komende jaren toch grondig aanpakken; om mensen voor te zijn: van het vogelgebouw moet enkel de inkomhal bewaard blijven en van restaurant de flamingo het hoofdgebouw, het achergebouw niet) en dan heb je denk ik een mooi verblijf voor panda's.
Het enige nadeel is dat je niet in het binnenverblijf kan. Dan betaal je als dierentuin zeer veel en als bezoeker ook (de zoo zal dan wel zijn inkom een euro duurder maken ofzo, ik dacht dat een koppel panda's zoveel jaarlijks kost aan de chinese overheid (1 miljoen euro)) en dan zie je ze niet als het te koud of slecht weer is.

Harm

Re: Reuzepanda's

Bericht door Harm »

Het schijnt dat Ouwehands Dierenpark panda's krijgt. Ik denk dat het ook het enige dierenpark in de Benelux is dat panda's kan betalen.....

zoorro

Re: Reuzepanda's

Bericht door zoorro »

A ja , voor belgi¨... er komt ook nog wat diplomatie bij kijken. Premier di rupo....

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Reuzepanda's

Bericht door Harald »

antwerpen heeft toch al eens reuzepanda gehad?
als ik het me goed herinner ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw.

vermillio

Re: Reuzepanda's

Bericht door vermillio »

Inderdaad, voor 6 maanden, dacht ik.

En ik wist niet dat ouwehands zo'n kapitaalkrachtig park was.

zeeotter

Re: Reuzepanda's

Bericht door zeeotter »

ja klopt,antwerpen had er +- een halfjaar 2 (van 28 mei tot 28 september 1987).
safaripark beekse bergen ook van mei tot september 1987.

Harm

Re: Reuzepanda's

Bericht door Harm »

En ik wist niet dat ouwehands zo'n kapitaalkrachtig park was.
Ja, de eigenaar heeft een vermogen van 1,2 miljard. Daar moet vast wel een paar miljoen voor panda's tussen zitten.

TWit894

Re: Reuzepanda's

Bericht door TWit894 »

Ik gok dat Pairi Daiza ook genoeg geld heeft voor dergelijke beesten hoor Harm ;) Als je zo'n projecten kan neerzetten kun je gemakkelijk zo'n beestjes betalen :p

vermillio

Re: Reuzepanda's

Bericht door vermillio »

Of stel u voor dat Planckendael voor panda's zou gaan, dan denk ik dat ze het beste Aziëgedeelte hebben van Europa!

Ik ben even aan het vrij denken: bizons en kroonkraanvogels weg en op die grote vlakte een pandaverblijf neerpoten, een verblijf naar voorbeeld van het tijgerverblijf in Blijdorp (het binnenverblijf in het midden waar je tevens kan binnenkijken en langs weerzijde een buitenverblijf, in plaats van de twee buitenverblijf bereikbaar te maken via een riveir onder het binnenverblijf (zoals in Blijdorp) zou het dan vb. via het dak van het binnenverblij kunnen.)
Wie is pro? :p

elandantiloop

Re: Reuzepanda's

Bericht door elandantiloop »

Ik vind heel die chinapolitiek omtrent panda's ten eerste dikke geldklopperij en ten tweede is al dat gedoe compleet overdone.

Gewoon links laten liggen, met dat geld kunnen ze veel meer en betere dingen doen.
Zowel in de zoo als in situ.

zoorro

Re: Reuzepanda's

Bericht door zoorro »

Leg die mening eens wat beter uit elandantiloop?
(als je wil)

Beauval hoopt op 100 000 bezoekers meer.

ze ondersteunen 19 projecten financieel...
http://www.zoobeauval.com/protection/ab ... servation/

zoorro

Re: Reuzepanda's

Bericht door zoorro »

(nog iets , moet het niet reuzenpanda zijn?)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzepanda's

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef:(nog iets , moet het niet reuzenpanda zijn?)
Terecht opmerking als we verder kijken.
  • reuzenpanda of bamboebeer (Ailuropoda melanoleuca)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoo-tfan

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoo-tfan »

misschien een leuk idee voor burgers, nieuw deel met panda's erin!

elandantiloop

Re: Reuzepanda's

Bericht door elandantiloop »

zoorro schreef:Leg die mening eens wat beter uit elandantiloop?
(als je wil)
Reuzenpanda's worden door de Chinese overheid uitgeleend aan buitenlandse zoo's voor een bepaalde termijn, meestal 10 jaar. Elk jong dat geboren wordt wordt na enkele jaren teruggestuurd naar China.

De kosten voor de voeding lopen op tot zo'n 84.000 euro per jaar.
Daarbovenop komt dat een zoo die panda's krijgt uitgeleend een jaarlijks bedrag hiervoor moet betalen aan China.
Als we de cijfers die Edinburgh zoo bekendmaakte mogen geloven is dat iets meer dan 720.000 euro per jaar.
Als je die hele tienjarige lening bekijkt spendeer je er als zoo 8.040.0000 euro aan je panda's.

Maar als we even kijken naar de U.S. Daar hebben San Diego, Memphis, Washington en Atlanta reuzenpanda's. In 2006 hebben deze vier zoo's samengewerkt om te trachten de overeenkomsten rond hun pandaleningen te veranderen. Zij moesten per jaar 2 MILJOEN dollar betalen voor hun panda's.
Atlanta zoo had deze nieuwe overeenkomst nodig, anders zouden ze hun panda's moeten terugsturen omdat het gewoon te veel kosten.

Als we de cijfers van Edingburgh mogen geloven dan is het jaarlijkse bedrag al serieus naar beneden gegaan.
Maar ik vind het nog steeds walgelijke cijfers. China heeft geld geroken en is niet te beschaamd om onnoemelijk hoge bedragen te vragen. Europa, Japan en de Verenigde Staten gaan er gretig op in en gooien met miljoenen naar China.
Daarbij is dat hele reuzenpanda gedoe gewoon gehyped en de hele westerse wereld volgt blindelings deze opgezette idolisering, om het zo te noemen. Ooh, wat is die schattig, ooh wat is die zeldzaam. En de mensen geven gretig hun geld uit terwijl dieren en het uitsterven ervan hen normaal geen barst interesseert.
Tja, de mens is nu eenmaal een kuddedier...

Met de 8 miljoen die Edinburgh, of 20 miljoen die de Amerikaanse zoo's zouden uitsparen zou onnoemelijk veel gedaan kunnen worden.

Plaats reactie