Zoo-a-thon

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Zoo-a-thon

Bericht door Asbolus »

Gisteren (17-6-23) hadden een vriend en ik het plan Overloon te bezoeken.
Na een paar uur waren wij daar klaar en besloten we door te gaan naar Zie-Zoo om even de bouw te bekijken van het berggebied en de siesels te bewonderen.
Echter waren we in het park na een lunch en een ronde klaar binnen een uur en zijn we doorgereden naar Burgers' Zoo voor een Bush-Ocean-Mangrove-Desert-Bush ronde.
3 dierenparken op 1 dag.

Nu hebben we al een plan liggen om dit te verbreken naar 4 parken op 1 dag en zelfs 1 met 7 parken op een dag (al zijn de kosten dan 90 euro PP).

Hebben jullie wel eens meerdere parken op een dag bezocht? Welke parken waren dit? Of heb je ideeën voor meerdere parken op een dag die haalbaar zijn?
Zelf vond ik dit een leuke manier veel dieren en verschillende methodieken van presentatie op een dag te zien.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Gorilla Gust »

Meer dan vier parken op een dag deden wij nog niet aan. Twee of drie gebeurd echter wel elk jaar enkele keren momenteel. Maar dan gaat het meestal inderdaad om parken van het formaat zoals Zie-Zoo of maximaal Overloon. Zeker wanneer je in het buitenland aquaria of wildparken met ruime openingsuren bezoekt, tikt de teller al snel door.

Qua grote parken deed ik ooit in gezelschap Zoom Erlebniswelt in de ochtend, Zoo Duisburg in de middag... en Diergaarde Blijdorp in de avond. Maar dat was best doorlopen in elke tuin.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Asbolus »

Gorilla Gust schreef:
18 jun 2023, 10:37
Meer dan vier parken op een dag deden wij nog niet aan. Twee of drie gebeurd echter wel elk jaar enkele keren momenteel. Maar dan gaat het meestal inderdaad om parken van het formaat zoals Zie-Zoo of maximaal Overloon. Zeker wanneer je in het buitenland aquaria of wildparken met ruime openingsuren bezoekt, tikt de teller al snel door.

Qua grote parken deed ik ooit in gezelschap Zoom Erlebniswelt in de ochtend, Zoo Duisburg in de middag... en Diergaarde Blijdorp in de avond. Maar dat was best doorlopen in elke tuin.
Dat zijn inderdaad goede wandelingen en grote afstanden vooral voor parken uit-elkaar liggende.Al is duisburg best goed snel door te gaan. Als de parken (groot en klein) dichterbij liggen, moet dat toch beter te doen zijn toch?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Apenarend »

Vorig jaar heb ik er eens 5 op een dag gedaan: Tiergarten Wörms - Tierpark Donnersberg - Zoo Kaiserslautern - Neunkircher Zoo - Zoo Saarbrücken

Dat lukt, vooral omdat ik de 2 laatste en grootste regelmatig bezoek.
En ze liggen allemaal min of meer op een lijn die de A6 autosnelweg met elkaar verbindt.

Maar het is voor mij op zich geen wedstrijd. Het vergt een goede planning, maar daar hou ik wel van.

Heel occasioneel ben ik in het verleden toch ook wel eens op de limieten gestoten van dit soort multi zoo bezoeken : het is wat zuur indien je ergens eigenlijk nog wat langer wil blijven hangen, maar toch door moet.

Voor mijn volgende reis ligt het maximum op 4.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Jarne »

Gisteren Zie-Zoo en BestZoo na elkaar gedaan, en vorig jaar ook eens Zoo Krefeld en Zoo Duisburg op dezelfde dag. Op de terugweg van Planckendael even uitstappen in Antwerpen-Centraal en de zoo even meepikken was vroeger ook een regelmatige gebeurtenis.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
18 jun 2023, 11:49
Gisteren Zie-Zoo en BestZoo na elkaar gedaan, en vorig jaar ook eens Zoo Krefeld en Zoo Duisburg op dezelfde dag. Op de terugweg van Planckendael even uitstappen in Antwerpen-Centraal en de zoo even meepikken was vroeger ook een regelmatige gebeurtenis.
Dan hebben we elkaar mogelijk gezien in ZieZoo!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
18 jun 2023, 11:40
Vorig jaar heb ik er eens 5 op een dag gedaan: Tiergarten Wörms - Tierpark Donnersberg - Zoo Kaiserslautern - Neunkircher Zoo - Zoo Saarbrücken

Dat lukt, vooral omdat ik de 2 laatste en grootste regelmatig bezoek.
En ze liggen allemaal min of meer op een lijn die de A6 autosnelweg met elkaar verbindt.

Maar het is voor mij op zich geen wedstrijd. Het vergt een goede planning, maar daar hou ik wel van.

Heel occasioneel ben ik in het verleden toch ook wel eens op de limieten gestoten van dit soort multi zoo bezoeken : het is wat zuur indien je ergens eigenlijk nog wat langer wil blijven hangen, maar toch door moet.

Voor mijn volgende reis ligt het maximum op 4.
Toch nog een nette reis zo dan of niet? Volgens mij kan je in Duitsland ook sneller meer kleine parken treffen gok ik zo
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
18 jun 2023, 12:56
Apenarend schreef:
18 jun 2023, 11:40
Vorig jaar heb ik er eens 5 op een dag gedaan: Tiergarten Wörms - Tierpark Donnersberg - Zoo Kaiserslautern - Neunkircher Zoo - Zoo Saarbrücken

Dat lukt, vooral omdat ik de 2 laatste en grootste regelmatig bezoek.
En ze liggen allemaal min of meer op een lijn die de A6 autosnelweg met elkaar verbindt.

Maar het is voor mij op zich geen wedstrijd. Het vergt een goede planning, maar daar hou ik wel van.

Heel occasioneel ben ik in het verleden toch ook wel eens op de limieten gestoten van dit soort multi zoo bezoeken : het is wat zuur indien je ergens eigenlijk nog wat langer wil blijven hangen, maar toch door moet.

Voor mijn volgende reis ligt het maximum op 4.
Toch nog een nette reis zo dan of niet? Volgens mij kan je in Duitsland ook sneller meer kleine parken treffen gok ik zo
Wel, er zijn in Duitsland nu eenmaal zo'n 1000 dierentuinen/parken groot en klein : dat betekent dat er altijd relatief dichtbij wel een volgende locatie te bezoeken valt én omdat 80% van die locaties geen groot soortenbestand (en meestal krak hetzelfde) hebben, kan je er dus meerdere op een dag doen. Het (meestal) uitstekende wegennetwerk is nog een bijkomend pluspunt.
In een land zoals Frankrijk lijkt mij dat een pak moeilijker.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
18 jun 2023, 12:54
Jarne schreef:
18 jun 2023, 11:49
Gisteren Zie-Zoo en BestZoo na elkaar gedaan, en vorig jaar ook eens Zoo Krefeld en Zoo Duisburg op dezelfde dag. Op de terugweg van Planckendael even uitstappen in Antwerpen-Centraal en de zoo even meepikken was vroeger ook een regelmatige gebeurtenis.
Dan hebben we elkaar mogelijk gezien in ZieZoo!
Ik was er van 12 tot half 3 ongeveer. Dus het kan zeker, als je een enkele kerel met blauwe trui, groene shorts en zwarte rugzak zag was ik dat. Hebben jullie de gestreepte hyena gezien trouwens?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Zoo-a-thon

Bericht door meubilaie2 »

Ik ben altijd groot fan van meerdere parken combineren.
Ik zal ook graag eens alle parken van Nederland bezocht hebben.
Helaas is er niet altijd evenveel tijd in mijn agenda. Zodoende probeer ik de tijd maximaal te gebruiken.
de combinaties die ik op 1 dag gedaan heb zijn de volgende:

vier op één dag:
-Animal farm
- Artisklas
- Blanckendaell
_ Sfeerboerderij en roofvogeltuin Jan cees lont

drie op één dag
1. Zie-zoo, Fazanterie de rooie hoeve, dierenrijk europa
2. anolther schweiz, tierpark kleve, wildgehege kleve

twee op één dag:
1. Almere jungle en stichting aap
2. orchideenhoeve en taman indonesie
3. vogelpark ruinen en vlinderparadijs pappiliorama
4. noordzeeaquarium oostende en serpentarium
5. Kalisto lintfort en rheinberg terrazoo
6. zoo dunkerque en aquarium dunkerque

Ook weet ik dat ik vlinders aan de vliet en Hoenderdaell gecombineerd heb met andere parken. Alleen welke parken dit zijn kan ik mij niet herinneren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Limburg vooruit »

3 op 1 dag is mijn maximum. Maar dat is dan omdat ik alles 2x wil zien en me niet opjaag.

Dat was De paay, best en ziezoo op 1 dag en Gelsenkirchen, ganget en het 3de park ontglipt me.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
18 jun 2023, 13:57
Anubite schreef:
18 jun 2023, 12:54
Jarne schreef:
18 jun 2023, 11:49
Gisteren Zie-Zoo en BestZoo na elkaar gedaan, en vorig jaar ook eens Zoo Krefeld en Zoo Duisburg op dezelfde dag. Op de terugweg van Planckendael even uitstappen in Antwerpen-Centraal en de zoo even meepikken was vroeger ook een regelmatige gebeurtenis.
Dan hebben we elkaar mogelijk gezien in ZieZoo!
Ik was er van 12 tot half 3 ongeveer. Dus het kan zeker, als je een enkele kerel met blauwe trui, groene shorts en zwarte rugzak zag was ik dat. Hebben jullie de gestreepte hyena gezien trouwens?
Nee we hebben volledige ronde om het verblijf gedaan, geen gestreepte hyena gespot. Al waren de gevlekte hyenas en wilde honden ook niet te zien. Vooral lang bij de zwarte beren geweest en de horeca voor een broodje.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Zoo-a-thon

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
18 jun 2023, 16:17
Jarne schreef:
18 jun 2023, 13:57
Anubite schreef:
18 jun 2023, 12:54
Jarne schreef:
18 jun 2023, 11:49
Gisteren Zie-Zoo en BestZoo na elkaar gedaan, en vorig jaar ook eens Zoo Krefeld en Zoo Duisburg op dezelfde dag. Op de terugweg van Planckendael even uitstappen in Antwerpen-Centraal en de zoo even meepikken was vroeger ook een regelmatige gebeurtenis.
Dan hebben we elkaar mogelijk gezien in ZieZoo!
Ik was er van 12 tot half 3 ongeveer. Dus het kan zeker, als je een enkele kerel met blauwe trui, groene shorts en zwarte rugzak zag was ik dat. Hebben jullie de gestreepte hyena gezien trouwens?
Nee we hebben volledige ronde om het verblijf gedaan, geen gestreepte hyena gespot. Al waren de gevlekte hyenas en wilde honden ook niet te zien. Vooral lang bij de zwarte beren geweest en de horeca voor een broodje.
De wilde honden heb ik gezien bij de voedering, toen lieten de gevlekte hyena’s zich ook even mooi zien. Later op de dag zat er nog 1 hyena onder het afdak maar de rest was verdwenen.

Plaats reactie