Welke dierentuinen bezoeken?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
BuBbA

Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door BuBbA »

Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn allebei zoo-liefhebbers en maken graag eens een uitstapje. Voorlopig blijft dat echter vooral beperkt tot eigen land en gaan we meestal enkele keren per jaar naar Pairi Daiza (onze favoriet) en vullen we het nu en dan eens aan met aan andere zoo (Antwerpen, Planckendael, ...).

We zouden echter graag ook eens andere zoo's in andere landen bezoeken, maar er zijn er zoveel en ik weet niet meer waar te beginnen. We zouden in eerste instantie graag beginnen in de ons omringende landen zoals Nederland, Duitsland, Frankrijk, ...

Hoe pakken jullie dat aan? Gaan jullie kijken op bepaalde websites ofzo (tripadvisor bijvoorbeeld) om te weten wat de "betere" plekjes zijn? Of trekken jullie er gewoon op goed geluk naartoe?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door Gorilla Gust »

Ik baseer me meestal op hetgeen ik zelf tegenkom op facebook of op het forum hier. Maar omtrent Frankrijk of Duitsland kan je ook kijken naar kaarten zoals deze http://fr.zoo-infos.org/index-de.html Hierop staan de diverse dierentuinen per land reeds op de kaart, en aan de hand van de legende kan je al snel zien welke tuinen groter (en dus meestal mooier) zijn.

Nu heb ik vooral een vraag... zoek je naar dierentuinen die binnen een daguitstap vallen? Want dan vertel je ons best ook je startregio, zodat we niets 'te gek' voorstellen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

BuBbA

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door BuBbA »

Neen, dat moet niet specifiek binnen een daguitstap vallen. Voor ons gaat het er vooral om dat we de "mooiste" dierentuinen bezoeken, als het te ver is dan zoeken we gewoon een B&B in de buurt en maken we er een weekendje van ofzo.

Gebruikersavatar
Vision
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 dec 2015, 19:45
Favoriete dierentuin: Singapore Zoo
Locatie: Antwerpen, België

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door Vision »

Als je de mooiste dierentuinen wil bezoeken en bereid bent ver te gaan, zou ik binnen Europa denken aan onder andere Bioparc Doué de la fontaine, Bioparc Valencia, Zoo de Vincennes, Zoo Beauval, Loro Parque, etc.

Als je gaat voor de hoeveelheid soorten en zeldzame soorten zijn Zoölogischer Garten Berlin, Tierpark Berlin, Pilsen, Praag, Stuttgart, Moskou enz. goede keuzes.

Deze zijn echter heel ver van huis, dichterbij zijn zeker Burger's zoo, Diergaarde Blijdorp, Artis, Zoo Antwerpen, Pairi Daiza en Dierenpark Amersfoort zeer indrukwekkende dierentuinen, en net buiten de grenzen van Nederland en België heb je dan weer Duisburg, Keulen, Walsrode en Frankfurt die zeker aan te raden zijn.

Wat ik meestal doe om zoobezoeken voor te bereiden is op zootierliste via expert search even alle zoogdieren bekijken, van daaruit kan je meestal wel conclusies trekken of de dierentuin de moeite waard is. Aangezien ik een actieve dierenlijst bezit en onderhoud ben ik er ook mee bezig, dus interesseren kleinere parkjes met kleinere, zeldzame soorten mij soms ook meer dan generische, grote parken.

Over het algemeen geldt er dat ik echter nooit nee zou zeggen tegen geen enkele zoo, want in elke tuin heb je ergens wel een pracht van een verblijf.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door Gorilla Gust »

Als je je momenteel tot KMDA tuinen en Pairi Daiza tuinen beperkt is het antwoord voor Nederland al snel de NVD tuinen. En met name Burgers' Zoo, Diergaarde Blijdorp, Safaripark Beekse Bergen en GaiaZOO. Ouwehands laat je best nog even links liggen tot ze ook daadwerkelijk hun reuzenpanda's hebben eind dit jaar. Ook kan je langs Artis als je de Antwerpse Zoo wel weet te smaken.

In Duitsland kijk je wat mij betreft het best naar het hoekje waar ZOOm Zoo, Duisburg, Wuppertal en Keulen ligt. Al blijven beide tuinen van Berlijn (voor mij vooral het Tierpark) en Hannover ook zeker de moeite waard. Zoo Leipzig en Stuttgart zijn ook klassiekers die het goed doen bij alle dierentuinfans!

In Frankrijk kan je dan weer niet om Zoo de Beauval of het unieke Doué-la-Fontaine heen. En als je die kant uitgaat, zou ik ook het themapark (zonder attracties) Puy du Fou willen aanraden. Dat is kort door de bocht gesteld een Efteling versie van bokrijk met gigantisch veel indrukwekkende shows, mét dieren...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

BuBbA

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door BuBbA »

Ok, bedankt alvast voor de vele tips.

Black Rhino

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door Black Rhino »

Ik ben op zoek naar leuke dierenparkjes in Frankrijk en Duitsland (denk aan Overloon of Zie-Zoo) die je onderweg naar een andere bestemmingen kan meepakken. Aangezien sommige onder ons al heel Europa hebben afgereisd moeten jullie er vast wel wat weten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke dierentuinen bezoeken?

Bericht door Gorilla Gust »

Dat zijn er wel heel veel... gaande van Zoo Maubeuge tot de taloze wildparken in Duitsland.

Binnen Frankrijk viel mijn oog ook op Zoo spaycific vorige keer, maar dat bleek meer in de categorie van de Olmense Zoo te hangen. Het hangt van je voorkeur af, maar dichterbij de grens heb je ook nog steeds Zoo Lille, Fort Mardyck en Zoo Amiens die allen klein... maar fijn zijn. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie