Halloween & nocturne's in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Met Halloween krijgen we vele berichten omtrent speciale evenementen en nocturne's, ook in dierenparken. Waar de Grotten van Han, de Olmense Zoo en Bellewaerde Park dit al eerder deden, springen dit jaar ook Pairi Daiza en GaiaZoo op deze kar. Wie weet springen de KMDA-parken volgend jaar ook wel terug op deze kar. ;) :spook:

Maar ook buiten België en Nederland is dit feest best aan populariteit aan het winnen in de dierentuinwereld. Onze vrienden van Zoonaute maakte een lijstje voor wie graag Franstalige kriebels oploopt! http://www.zoonaute.net/halloweenauzoo.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Een overzicht binnen België & Nederland...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door cat-hater »

Ik vind het meer iets voor pretparken dan zoos eerlijk gezegd.. Maar ja.. ze doen maar.. ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

cat-hater schreef:Ik vind het meer iets voor pretparken dan zoos eerlijk gezegd
200% mee eens. Maar de extra inkomsten overwint alles hé.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Mijn interesse-veld reikt dan ook over beide soorten parken... ;)

Maar ik vind het zeker geen slechte zaak, vooral Halloween zoals in Pairi Daiza (aanwezig, maar subtieler. Vooral merkbaar in thematisatie) of vroeger in de Antwerpse Zoo moet zeker wel kunnen in een dierenpark.

In de Olmense Zoo is het zeer aanwezig, ook tijdens de dag (Gaia wellicht ook?). En dat verstoord het bezoek tijdens de dag wel. Waar je in een pretpark rond deze tijd geen gesloten attractie omwille van de extra thematisatie tegenkomt, is dat in een dierentuin (met sommige diersoorten) wel soms... En het is gewoon jammer als je omwille van een dergelijke reden een bepaalde soort niet kan zien. Langs de andere kant (zoals Limburg_vooruit al zei) doet het de kassa meer dan behoorlijk draaien. Zeker in de Olmense Zoo zie je op de Halloweenavonden (bizar)veel volk opdagen!

Planckendael was destijds ook sterk hierin, en zeer populair (denk aan de Nachten van Wajang). Men bracht Halloween op een leuke manier voor jong en oud. Eng, maar niet te eng voor de jongsten. :spook:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik vind dat het niet thuis hoort in Europa. Het is een Amerikaans feest en ik heb het niet zo op dat soort naäpen,maar ik zou me er door de dag ook niet aan storen moest het aanwezig zijn in een park dat ik bezoek. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil,we zijn een vrij land.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:Ik vind dat het niet thuis hoort in Europa. Het is een Amerikaans feest en ik heb het niet zo op dat soort naäpen,maar ik zou me er door de dag ook niet aan storen moest het aanwezig zijn in een park dat ik bezoek. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil,we zijn een vrij land.
Het is eigenlijk een oogstfeest (dat vermengt raakte met de tradities rondom Allerheiligen en Allerzielen) van onze Europese Kelten dat meeglipte met de vele Ieren die destijds naar Amerika gingen. Daar kreeg het feest er wel een flinke portie monsters bij, en kaatste zo terug naar het Europese vasteland... In grote lijnen dan toch.

Dus echt een Amerikaans feest is het niet, onder die noemer hoort eerder Thanksgiving-day terug. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Na Bellewaerde Park en de Olmense Zoo heb ik ook een Halloween-avond in het Nederlandse Kerkrade (GaiaZoo) meegemaakt...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=df8KB0eAYWg[/youtube]
Bellewaerde Park, 2012

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zqgu3LVc-Z8[/youtube]
Olmense Zoo, 2013

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jc08OdQxgc8[/youtube]
GaiaZoo, 2014


Zoals reeds op voorhand stond aangegeven kreeg je niet veel dieren te zien. Zie ook de plattegrond in het GaiaZoo topic:
viewtopic.php?p=57604#p57604

Al waren de wolven, wasberen en parkieten allen nog mooi present op post. Net zoals de lynxen en de kinderboerderij in het Limburgse deel van het park. De engere delen van het park werden mooi verzorgd aangegeven op plattegrond, en vanaf 17u konden de durfals zich naar de wolvenvallei of (vanaf 18u) naar de Dinodome begeven. Het werd best goed bezocht, al was het nog een gezellige drukte...

Tijdens het Halloween event van GaiaZoo, ofwel het Zooloween kom je terecht in de Animal Zombie Nights! Het verhaal is tijdens deze ebola-perikelen in het nieuws zeker niet slecht gekozen, en speelt mooi hierop in. Door een virus worden zowel mens als dier getransformeerd in bloeddorstige zombies en zo wordt de hele ZOO wordt overgenomen. De Quarantine Force is ingezet om de Zombies te elimineren, en je dient dan ook te luisteren naar deze mensen in witte-pakken. Want er heerst groot gevaar… Wie stil blijft staan in een groep, riskeert immers om het zogenaamde virus te krijgen. ;) :spook:

In tegenstelling tot events in de Walibi-parken is dit event min of meer kindvriendelijk (in de starturen, en met lichtgevende buttons), en ingespeeld op de reacties van de bezoekers. Het park laat de bezoeker ook de keuze voor de twee engste zone's, het gehele traject is geen verplichting (zoals in de Olmense Zoo bijvoorbeeld wel het geval is). In de Olmense Zoo ervaar je de drukte storender dan hier alvast.

In GaiaZoo ben je ook vrij om te kiezen welk pad je neemt binnen het opengestelde gedeelte, en dien je niet een geheel parcours af te lopen. Ouders of grootouders kunnen dus veilig in het restaurant wachten, terwijl de kinderen hun stembanden uittesten. Dus wie graag alles vanaf een afstandje beleeft... Met een rode button (lampje) kon je voor €3 aan de zombies en de monsterlijke dieren laten zien dat je ze niet al te dichtbij wilde zien.

Een pluim voor GaiaZoo! Ook tijdens Halloween is dit park nog steeds een aanrader voor de stoerste kinderen, en voor hun ouders met een bang hart... ;) Een Halloween-event voor 'jong' en oud met andere woorden! :bravo:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Met trots presenteren wij u!

Horrornacht Dierenrijk, de 2de editie van deze spraakmakende horrornacht wordt georganiseerd door Stichting Horrornacht Mierlo in samenwerking met dierentuin Dierenrijk te Mierlo.

Dierenrijk heeft een unieke locatie en wij zijn dan ook zeer vereerd dat wij deze horrornacht mogen organiseren. Het belooft een uniek evenement te worden!

De horrornacht vindt plaats op zaterdag 21 februari.

Het inschrijfgeld voor deze tocht bedraagt 10 euro per persoon en parkeren is gratis.

De tocht is hetzelfde opgezet als onze horrornacht in Mierlo, groepen van maximaal 10 personen starten om de 6 minuten voor een tocht die ongeveer een uur en een kwartier duurt. Terwijl je de route tussen de dieren door volgt kom je op verschillende punten vreemde gebeurtenissen tegen.... Durf jij het aan? Schrijf je snel in!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5ZWM7r2xT8A[/youtube]

Lees er alles over op http://www.horrornachtmierlo.nl/?page=Dierenrijk
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Vorig jaar konden we niet alleen griezelen Bellewaerde of bij de Olmense Zoo, maar ook bij GaiaZOO. Daar brak immers een Zombievirus uit, en dit jaar krijgen we het vervolg van deze griezelig spannende avond in Animal Zombie Nights II.

Dit jaar heb je als abonnementhouder ook een (gratis) e-ticket nodig om mee te mogen griezelen. Dit ticket is alleen geldig i.c.m. een geldig GaiaZOO-abonnement.

En alsof dat niet genoeg is, kan je ook bij het nabij gelegen Mondo Verde Landgraaf verder griezelen, waar dit jaar dankzij Twilight Fantasy Productions de Horror-villains komen!

GaiaZOO: http://www.gaiazoo.nl/halloween/
Olmense ZOO: http://www.olmensezoo.be/cms/index.php? ... 56&lang=nl
Bellewaerde: http://www.fiestamortal.be/
Mondo Verde: http://www.wereldtuinenmondoverde.nl/ev ... ndo-verde/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door iceskate »

Denk dat je van links heb gewisselt van bellewaerde en mondo verde ;) GG

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Opgelost! :spook:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het Halloween in GaiaZOO werd in vergelijking met vorig jaar drukker bezocht, maar kon ook de verwachtingen dit jaar niet inlossen voor mij. Vorig jaar was er (net zoals nu) slechts een deel van het park open, maar dat beperkte deel vormde ook een softe-scarezone waarin het verhaal van de avond uit de doeken werd gedaan. Op een dansact bij het restaurant na, ontbrak dit dit jaar volledig. Eigenlijk had je buiten het kids-halloween in de kinderboerderij om… niets buiten de druk bezochte spookhuizen.

In de drie (één nieuwe) spookhuizen zag je dat er vaag werd verder gegaan op de verhaallijn van vorig jaar. Maar daar deze dit jaar niet meer werd toegelicht, zal die aan velen mensen ontgaan zijn. In principe merkte je dat ook bij het nieuwste spookhuis, hier werd eerder teruggegaan naar een standaard spookhuis, dan naar een eigen verhaallijn.

Het zombievirus dat de dieren had aangevallen, en de dieren die daarop de mensen aanvielen was leuk gevonden vorig jaar. En paste ook in een dierentuin, de setting speelde daar ook meer op in (ziekenhuis, triage, kooien). De huidige variant was leuk… maar met de vorige editie in gedachte toch ook een beetje zonde. :sssst: :spook:


In Monde Verde was het alvast wel top (eerste editie), maar ook hier was het koppenlopen. Hier had men een gigantisch parcours uitgestippeld met zeer veel scare-acteurs. Op een enkele wachtrijen na heb ik daar weinig opmerkingen over. Dankzij een beginnende mistbank werd het hele park gewoon in sfeer gebracht. In mijn ogen gewoon ‘top’.

Geen echt verhaal, maar diverse themagebieden waardoor je jezelf moest loodsen. Op zich miste je hier ook niet het verhaal, omdat je steeds met een andere stijl monsters geconfronteerd werd. Van vampieren naar clowns, zombies, sprookjesfiguren, etc. Wegens de drukte aan het eind heb ik wel de Resident Evil show overgeslagen, en naar het feest in de kids-zone (en fantasymarket) gaan kijken bij Hell-Hambra… Ontzettend veel gasten welke verkleed waren. Een aanrader! :bravo: :spook:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Black Rhino

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Black Rhino »

Gorilla Gust schreef:Het Halloween in GaiaZOO werd in vergelijking met vorig jaar drukker bezocht, maar kon ook de verwachtingen dit jaar niet inlossen voor mij. Vorig jaar was er (net zoals nu) slechts een deel van het park open, maar dat beperkte deel vormde ook een softe-scarezone waarin het verhaal van de avond uit de doeken werd gedaan. Op een dansact bij het restaurant na, ontbrak dit dit jaar volledig. Eigenlijk had je buiten het kids-halloween in de kinderboerderij om… niets buiten de druk bezochte spookhuizen.

In de drie (één nieuwe) spookhuizen zag je dat er vaag werd verder gegaan op de verhaallijn van vorig jaar. Maar daar deze dit jaar niet meer werd toegelicht, zal die aan velen mensen ontgaan zijn. In principe merkte je dat ook bij het nieuwste spookhuis, hier werd eerder teruggegaan naar een standaard spookhuis, dan naar een eigen verhaallijn.

Het zombievirus dat de dieren had aangevallen, en de dieren die daarop de mensen aanvielen was leuk gevonden vorig jaar. En paste ook in een dierentuin, de setting speelde daar ook meer op in (ziekenhuis, triage, kooien). De huidige variant was leuk… maar met de vorige editie in gedachte toch ook een beetje zonde. :sssst: :spook:


In Monde Verde was het alvast wel top (eerste editie), maar ook hier was het koppenlopen. Hier had men een gigantisch parcours uitgestippeld met zeer veel scare-acteurs. Op een enkele wachtrijen na heb ik daar weinig opmerkingen over. Dankzij een beginnende mistbank werd het hele park gewoon in sfeer gebracht. In mijn ogen gewoon ‘top’.

Geen echt verhaal, maar diverse themagebieden waardoor je jezelf moest loodsen. Op zich miste je hier ook niet het verhaal, omdat je steeds met een andere stijl monsters geconfronteerd werd. Van vampieren naar clowns, zombies, sprookjesfiguren, etc. Wegens de drukte aan het eind heb ik wel de Resident Evil show overgeslagen, en naar het feest in de kids-zone (en fantasymarket) gaan kijken bij Hell-Hambra… Ontzettend veel gasten welke verkleed waren. Een aanrader! :bravo: :spook:
Vind het totaal niet passen bij een dierentuin maar even buiten dat om. Ik ga zelf al vier jaar naar de Walibi Halloween Fright Nights en mijn vraag is of de sfeer te vergelijken is tussen Walibi en bijvoorbeeld Gaiazoo?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nee, verre van. In die vergelijking is GaiaZOO zeer kindvriendelijk. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Ook in Pairi Daiza is het nu nog Halloween thema, nog tot 11 november (met uitzondering van 9 en 10 november)

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... 9820534598


Gedetailleerd programma: https://www.pairidaiza.eu/uploads/files ... 66d3af.pdf


Er is zo ook nog een Halloween challenge om de beste foto... (prijs => abonnement voor 2016)

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... 4233916490

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De meeste zijn hier wellicht geen Halloweenfan, maar ik haal het toch nog maar even aan. :spook:

Vanavond ontsnappen extreem gevaarlijke creaturen uit het zwaar bewaakte laboratorium in GaiaZOO. Durf jij het aan?!?
Dit jaar een extra locatie: The Woods!
Tickets aan de kassa of online: http://bit.ly/2cw4vzY

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Halloween & nocturne's in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De halloweenperiode was weer een een goede periode voor de dagattracties. Pairi Daiza kende (zonder precieze cijfers) een zeer goede week, en ook Boudewijn Seapark spreekt van een sprong van 3%. Bellewaerde brak ook wederom haar bezoekersrecord van vorig seizoen.

We lezen er meer over bij L'avenir.net http://www.lavenir.net/cnt/dmf20171109_ ... -toussaint
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie