Olifanten (& ondersoorten) in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
denise

Olifanten (& ondersoorten) in dierentuinen

Bericht door denise »

Olifantenlezing 13-02-2011

Een paar weken geleden ben ik naar de olifantenlezing geweest zoals al eerder aangegeven in het Artis-topic. De lezing werd gegeven door Marin van Wees, coördinator van het Europese fokprogramma van de Aziatische olifant.

Het werd gehouden in het EAUditorium in Blijdorp voor de "vrienden van Blijdorp" + introducés. Erg druk bezocht. De zaal waarin wij zaten was helemaal vol en in de zaal ernaast zaten ook nog mensen die het konden volgen op een scherm. Misschien wel aardig om een paar dingen te noemen.

Het was erg interessant. Heel veel cijfers, waarvan ik de meeste natuurlijk niet meer weet.
De olifantenpopulatie kan groeien tot 400, nu zijn het er 324 (kunnen er ook een paar meer of minder zijn, maar ik dacht het goed onthouden te hebben)
Verder werd er ingegaan op het probleem om de jonge bulletje te plaatsen. Er is nog steeds vraag naar tuinen die een mannengroep willen houden. Dierenpark Emmen werd nog even aangehaald omdat ze daar wel erg veel bulletjes produceren.

Interessant was ook het verhaal om bulletjes weer uit te gaan zetten in het wild. Vooralsnog een droom. Er worden veel olifantenbullen gedood om de ivoren tanden en ze willen daar graag weer aanvulling. Maar je stuurt toch geen bulletjes daarheen om ze vervolgens te laten afslachten. Dus daar is heel veel onderzoek voor nodig om te kijken of ze omstandigheden kunnen creëren zodat dat in de toekomst wel mogelijk zou kunnen zijn. Dat zou toch geweldig zijn als dat zou kunnen, maar zelf zie ik het niet zo snel gebeuren.

Ook een mooi verhaal over Sevilla met foto's. Een rijke Spanjaard heeft een bullengroep genomen en die lopen op 4 ha. land. Prachtige omgeving met bomen en daar lopen dus 6 bullen. De afscheiding is niet eens erg spectaculair. Geen hoge palen. Ziet er schitterend uit. Daar liepen dus ook Timber uit Blijdorp en ook een paar bulletjes uit Emmen. Wat geweldig voor die bullen om zoveel ruimte te hebben. Er moet daar aan de binnenaccommodatie nog wel het een en ander gebeuren. Blijdorp heeft, zoals bekend, Timber weer teruggehaald en maakte zich in eerste instantie wel zorgen of hij zich weer aan kon passen. Maar binnen een half jaar was hij weer aardig gewend aan zijn nieuwe omgeving en aan de trainingen. Toch vond ik het triest om hem heen en weer te zien lopen op dat minimale stukje land in Blijdorp terwijl je net foto's had gezien waar hij vandaan kwam.

Over Artis heb ik het al gehad in het Artis-topic. Een aantal reacties in dat topic was dat men niet gelooft dat Thong Tai weggehaald zou worden, maar in het verhaal kwam naar voren dat er al zoveel jaren is aangegeven dat de leefomstandigheden in Artis ver onder de maat zijn en dat er steeds maar weer beloofd werd dat er een nieuw verblijf zou komen, dat ze ze nu onder druk hebben gezet en een deadline van 2014 hebben gesteld en daarmee zijn ze akkoord gegaan.
De olifanten leven in Artis ook op een veel te klein oppervlak en straks komt er weer eentje bij die in 2014 ook al weer een flink olifantje is, als alles goed gaat tenminste.

Er werd afgesloten met een staatje van de bullenwissels de komende jaren. Het criterium is als de bullen vrouwelijk nageslacht hebben verwekt, ze moeten vertrekken als het koetje 8 jaar is. Dat is namelijk de ideale leeftijd voor een dekking.
Natuurlijk te veel om op te noemen maar een paar weet ik nog:

2015: ruil Timber - Nikolai.
2017: Alexander

2017 Alexander lijkt me niet echt kunnen. Kina is in 2017 wel 8, maar aangezien Alexander meestal in de groep loopt heeft hij Kina vóór 2017 al tig keer gedekt.

Maar deze cijfers zijn allemaal maar tijdelijk want er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor dit aangepast zal moeten worden. Zie o.a. wat er nu gebeurt met Unt Bwe in Emmen.

Julesblabla

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Julesblabla »

Even een vraagje, bedoel je dat Timber naar Hannover gaat of naar Artis in 2015? Want nu is hij in Hannover hé. En waar gaat Alexander dan naar toe?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Gerald »

Mooi verslagje.

Wellicht dat men nu al een idee heeft waar Alexander heen zou kunnen gaan maar aannemelijker is dat men gewoon de situatie over een aantal jaren bekijkt en dan een besluit neemt. Zoals Denise al aangeeft is het heel goed mogelijk dat hij al eerder weg moet wegens dekking met Kina. Dus gewoon afwachten, je hoort het vanzelf wel.

Radza in Emmen is trouwens eerder aan de beurt wegens Shwe Zin (2007)

Ik hoop wel dat Artis hun zaakjes op tijd voor elkaar maken. En nu ik daar zo over nadenk vallen een paar kwartjes: er werd in het masterplan-topic gezegd dat er een olifantenverblijf gepland zou zijn achter de Roofdierengalerij, tegen de savanne aan met mogelijk het bestaande strookje erbij. Ook werd er gezegd dat de nieuwe ondergrondse parkeergarage niet verder dan de helft van het terrein en mogelijk zelfs korter zal worden. 1+1=2: je zou een olifantenverblijf kunnen realiseren op dat beoogde terrein zonder dat je aan het parkeerdek gaat beginnen. Gevolg is wel dat de huidige parkeerplaats kleiner wordt. Verder filosoferen hierover doen we maar in het masterplan-topic lijkt me...

denise

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door denise »

Julesblabla schreef:Even een vraagje, bedoel je dat Timber naar Hannover gaat of naar Artis in 2015? Want nu is hij in Hannover hé. En waar gaat Alexander dan naar toe?
Ja, zo stond het op de getoonde lijst... Dus Timber naar Hannover en Nikolai naar Blijdorp. Waarom dat gepland staat voor 2015 weet ik niet want dan is Faya nog geen 8 en het nageslacht van Nikolai ook niet. Maar ja, zoals gezegd dat kan altijd weer veranderen.
Gerald schreef: Radza in Emmen is trouwens eerder aan de beurt wegens Shwe Zin (2007)
Klopt.. Radza stond er natuurlijk ook op. Er werd ook nog gezegd dat het vaak moeilijk is om tuinen te overtuigen dat de bul echt weg moet. Vaak hebben bepaalde tuinen een emotionele band met het dier en willen hem niet kwijt.
Dat geldt natuurlijk ook voor Emmen. Radza hoort bij Emmen.

Julesblabla

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Julesblabla »

Dat is te begrijpen, maar hij zal toch ooit moeten vertrekken. Olifanten komen en gaan voor eht welzijn van de olifanten. Je wilt Swe Zin toch ook niet zwanger zien van Radza? En waar gaat Alexander dan naar toe?

denise

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door denise »

Julesblabla schreef:En waar gaat Alexander dan naar toe?
Waar Alexander heen gaat weet niemand. Ook de coördinator van het fokprogramma niet. Het is belangrijk om een plek te vinden voor bullen die binnenkort weg moeten en niet voor een bul die pas over jaren weg moet. Als definitief bekend is wanneer hij precies weg gaat, gaan ze pas een plek voor hem zoeken. Voorlopig zit hij in Amersfoort nog goed.

Jelle

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Jelle »

Is er nog wat verteld over planckendael? Dat zie ik er namelijk niet bij staan.

denise

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door denise »

Bob schreef:Is er nog wat verteld over planckendael? Dat zie ik er namelijk niet bij staan.
Er is alleen gemeld is dat de huidige groep naar Planckendael gaat en dat er een bullengroep in Antwerpen komt, maar niet vermeld wanneer e.e.a. gerealiseerd moet zijn.

Rutger

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Rutger »

Leuk dat hij een lezing heeft gegeven aan de vrienden van Blijdorp. Heb deze niet meegemaakt ben geen lid. Wel al een lezing mee gemaakt van dhr. van Wees.

Deze zijn altijd interessant. Denk wel dat de lijst van movements bij olifanten bullen onder voorbehoud is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Gorilla Gust »

Rutger schreef:Leuk dat hij een lezing heeft gegeven aan de vrienden van Blijdorp. Heb deze niet meegemaakt ben geen lid.
Je kan altijd de smaak te pakken krijgen, door een dergelijke lezing te bezoeken in het samenzijn van iemand die wel een lid is. Leden van de "Vrienden" mogen immers op een dergelijke lezing één introducé meenemen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Gerald »

Yep, ik ben dus zo'n lid. Als er een lezing is mag je als Vriend altijd gratis naar binnen, inclusief een introducé dus, ook als je niet naar die lezing gaat want eenmaal voorbij de toegangspoort heeft niemand daar nog zicht op. Op deze manier ben ik in 2009 iedere keer gratis in Blijdorp geweest (inclusief de twee vrijkaartjes die je sowieso krijgt). Leuk systeem dus.

En ik heb wel eens iemand meegenomen op deze wijze (= hint) ;)

Rutger

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Rutger »

Heb een pasje waarmee ik sowieso diergaarde Blijdorp gratis in mag. Zo ook alle andere NVD dierentuinen. Dus om diergaarde Blijdorp in te gaan heb ik geen lidmaatschap van de vrienden van Blijdorp nodig.

Alleen nodig om lezingen bij te wonen.

Jelle

Re: Olifantenlezing 13-02

Bericht door Jelle »

Veel van deze informatie klopt al niet meer, zo zien we maar dat in dierentuin wereld veel verandert.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Olifanten (& ondersoorten) in dierentuinen

Bericht door zoofan »

Topic afgesplitst door GG, inclusief de hieropvolgende discussie. Deze post was een reactie op het volgende nieuwsitem van Pairi Daiza: viewtopic.php?p=35147#p35147


Toch enkele bemerkingen:
Er heerst een totale vertrouwensband tussen Ani en Karl en haar mahoets.
Vervang het woord vertrouwensband maar door onderwerping. Dat maakt toch een heel verschil.
Ani is een Aziatische wijfjesolifant van een met uitsterving bedreigd ras. Zij behoort tot de ondersoort van de Sumatraanse olifanten. Geboortes blijven zeldzaam bij deze soort.
Dat de vader van een andere ondersoort is wordt stilletjes verzwegen!
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 31 dec 2014, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post en hieropvolgende discussie afgesplitst van het PD-nieuwstopic

Pachyderm

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

zoofan schreef:Toch enkele bemerkingen:
Er heerst een totale vertrouwensband tussen Ani en Karl en haar mahoets.
Vervang het woord vertrouwensband maar door onderwerping. Dat maakt toch een heel verschil.
Volledig mee eens zoofan :bravo:

harimau

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door harimau »

zoofan schreef: Dat de vader van een andere ondersoort is wordt stilletjes verzwegen!
Als dat inderdaad zo is, dan is dat heel dom...
...en er steeds het risico is dat, doordat de vader van een grotere ondersoort is, het jong ook te groot is , en dus problemen geeft tijdens de geboorte...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door zoofan »

Dat zal wel zo zijn, ze laten het zelf weten via persberichten.

http://www.rtbf.be/info/regions/detail_ ... id=7768573

Ik zal ze via facebook eens een mailtje sturen. Benieuwd of ik reactie zal krijgen.

TWit894

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Er wordt niet alleen in Pairi Daiza "gekruist" met verschillende ondersoorten van Aziaten, in Berlijn Tierpark worden er ook mengelmoezen tussen Sumatranen en andere gekweekt. Ik zie het probleem echter niet aangezien deze soort toch ondervertegenwoordigd is in Europa.
Het is weldegelijk belachelijk dat ze het er niet bijzeggen dat het een "kruising" is, maar daar zal geen haan naar kraaien (buiten mensen zoals wij) en ik vind dat persoonlijk ook niet nodig.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

De jongste telg in Planckendael is ook een kruising tussen een Indische en een Aziatische (niet ondersoortgekweekt) dier. Alleen weet ik nu niet meer of de ma of Alexander een indiër is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

TWit894 schreef:Het is weldegelijk belachelijk dat ze het er niet bijzeggen dat het een "kruising" is, maar daar zal geen haan naar kraaien (buiten mensen zoals wij) en ik vind dat persoonlijk ook niet nodig.
Dus het is langs de ene kant belachelijk dat ze dit niet zeggen, maar langs de andere kant is het ook niet nodig dat ze dit zeggen? Een beetje dubbel nietwaar?
Maar goed, de gehele olifanten-situatie is dan ook een beetje "dubbel" om het beleefd te zeggen daar. En ik denk dat de meeste hier die uitspraak wel kunnen begrijpen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie