Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Limburg vooruit schreef:Zwembad geopend met een diepte van maximaal 42 meter! Als dit voor de mens kan,kan het ook voor dolfijnen, haaien, zeeleeuwen en orka's. Dit zwembadje heeft 4.3 miljoen liter water!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141013_0131 ... ter-wereld
Uhuh en wie gaat dat betalen? Verder denk ik dat je dolfijnen, orka's enzo niet in zo een koker kan houden... :p

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

zoo-tfan schreef:
Limburg vooruit schreef:Zwembad geopend met een diepte van maximaal 42 meter! Als dit voor de mens kan,kan het ook voor dolfijnen, haaien, zeeleeuwen en orka's. Dit zwembadje heeft 4.3 miljoen liter water!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141013_0131 ... ter-wereld
Uhuh en wie gaat dat betalen? Verder denk ik dat je dolfijnen, orka's enzo niet in zo een koker kan houden... :p
Als er geld is voor een dergelijk zwembad voor mensen, moet het niet onmogelijk zijn om een dergelijke stunt te herhalen voor dieren... Toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
zoo-tfan schreef:
Limburg vooruit schreef:Zwembad geopend met een diepte van maximaal 42 meter! Als dit voor de mens kan,kan het ook voor dolfijnen, haaien, zeeleeuwen en orka's. Dit zwembadje heeft 4.3 miljoen liter water!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141013_0131 ... ter-wereld
Uhuh en wie gaat dat betalen? Verder denk ik dat je dolfijnen, orka's enzo niet in zo een koker kan houden... :p
Als er geld is voor een dergelijk zwembad voor mensen, moet het niet onmogelijk zijn om een dergelijke stunt te herhalen voor dieren... Toch?

Zo denk ik er ook over. En je moet niet perse tot 42 meter gaan hé. 3 à 4 keer de maximale lengte is ook al mooi niet? Voor een orka zit je dan op een diepte van 27 à 36 meter. Is toch ook al mooi niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Gorilla Gust schreef: Als er geld is voor een dergelijk zwembad voor mensen, moet het niet onmogelijk zijn om een dergelijke stunt te herhalen voor dieren... Toch?
Limburg vooruit schreef:Zo denk ik er ook over. En je moet niet perse tot 42 meter gaan hé. 3 à 4 keer de maximale lengte is ook al mooi niet? Voor een orka zit je dan op een diepte van 27 à 36 meter. Is toch ook al mooi niet.
Ja zo simpel ligt het denk ik niet, gaat over tientallen miljoenen kwa project. Dat is als (zee)dierenpark natuurlijk nooit terug te verdienen. Je hebt met een zwembad natuurlijk meerdere manieren om het te gebruiken na de opening en dus ook meerdere vormen van inkomsten kan genereren.

Natuurlijk is dit wel iets om in de gaten te houden, maar ik houd het nu nog niet voor mogelijk. Ook omdat deze diepe zwembaden nu alleen nog maar in koker-vorm zijn gebouwd en niet in echte bassin-vorm.

Maar wie weet waar we over een paar jaar staan ;)

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
zoo-tfan schreef:
Limburg vooruit schreef:Zwembad geopend met een diepte van maximaal 42 meter! Als dit voor de mens kan,kan het ook voor dolfijnen, haaien, zeeleeuwen en orka's. Dit zwembadje heeft 4.3 miljoen liter water!

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141013_0131 ... ter-wereld
Uhuh en wie gaat dat betalen? Verder denk ik dat je dolfijnen, orka's enzo niet in zo een koker kan houden... :p
Als er geld is voor een dergelijk zwembad voor mensen, moet het niet onmogelijk zijn om een dergelijke stunt te herhalen voor dieren... Toch?
Dat is ook niet onmogelijk. Daarom zwemmen de dolfijnen in Harderwijk bijvoorbeeld al rond in een zwembad van 15 miljoen liter, de haaien in Blijdorp en Burgers in een zwembad van 3 miljoen liter, de haaien in Atlanta in 24 miljoen liter, de orka's in Seaworld zwemmen ook in 10 miljoen + tanks en gaan naar een bassin van 40 miljoen liter zelfs etc.

Het is dus zeker niet onmogelijk, sterker nog, het gebeurd dus al op veel grotere schaal.

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Johnny schreef:Dat is ook niet onmogelijk. Daarom zwemmen de dolfijnen in Harderwijk bijvoorbeeld al rond in een zwembad van 15 miljoen liter, de haaien in Blijdorp en Burgers in een zwembad van 3 miljoen liter, de haaien in Atlanta in 24 miljoen liter, de orka's in Seaworld zwemmen ook in 10 miljoen + tanks en gaan naar een bassin van 40 miljoen liter zelfs etc.

Het is dus zeker niet onmogelijk, sterker nog, het gebeurd dus al op veel grotere schaal.
Het gaat hier geloof ik niet om de liters maar om de diepte, tenminste dat was mijn interpretatie...

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

zoo-tfan schreef:
Johnny schreef:Dat is ook niet onmogelijk. Daarom zwemmen de dolfijnen in Harderwijk bijvoorbeeld al rond in een zwembad van 15 miljoen liter, de haaien in Blijdorp en Burgers in een zwembad van 3 miljoen liter, de haaien in Atlanta in 24 miljoen liter, de orka's in Seaworld zwemmen ook in 10 miljoen + tanks en gaan naar een bassin van 40 miljoen liter zelfs etc.

Het is dus zeker niet onmogelijk, sterker nog, het gebeurd dus al op veel grotere schaal.
Het gaat hier geloof ik niet om de liters maar om de diepte, tenminste dat was mijn interpretatie...

Geen idee. Maar of je dat nu verticaal of horizontaal bouwt, het formaat blijft hetzelfde. We hebben het wel over dieren die een vrije zwemruimte nodig zijn, en die zijn beter gediend met diezelfde ruimte horizontaal. Het klinkt dan wel indrukwekkend ( en als aquarium is het dat ook), maar het stelt niks voor vergeleken met verblijven die er reeds zijn.

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

http://awesomeocean.com/2014/10/15/virg ... -business/

Onvoorstelbaar, wat een leugens verspreid worden door mensen van PETA. En ook dat de pers het zo voetstoots aanneemt...

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

http://marineanimalwelfare.blogspot.se/ ... rican.html

Zo, hiermee wordt de activisten eens even goed de waarheid gezegd.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ze krijgen jouw mening van de 'waarheid' te horen inderdaad... Zowel tegenstanders van dolfinaria, als resolute voorstanders kunnen al eens uit de bocht gaan met uitspraken. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

De groeiende onrust over dolfinaria raakt de financiën van Seaworld aldus dit artikel in de telegraaf. Zowel de winst als de omzet daalde flink...

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... rld__.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:Ze krijgen jouw mening van de 'waarheid' te horen inderdaad... Zowel tegenstanders van dolfinaria, als resolute voorstanders kunnen al eens uit de bocht gaan met uitspraken. ;)
Dat is geen mening. De waarheid is de waarheid, nothing more or less. Dit is een gefundeerd artikel van iemand die zijn hersens gebruikt, en feiten gebruikt ipv de leugens. En dat is nu hoog nodig.
Gorilla Gust schreef:De groeiende onrust over dolfinaria raakt de financiën van Seaworld aldus dit artikel in de telegraaf. Zowel de winst als de omzet daalde flink...

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... rld__.html
Het wordt vooral veroorzaakt doordat Blackfish en PETA SeaWorld zo op de korrel nemen. Dat Blackfish de plank volledig lijkt mis te slaan en pure laster is, en dat PETA meer geld spendeert aan aanvallen op SeaWorld dan SW doet om dieren in nood te redden maakt het eigenlijk lachwekkend, ware het niet dat de gevolgen zo ernstig zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:
Gorilla Gust schreef:Ze krijgen jouw mening van de 'waarheid' te horen inderdaad... Zowel tegenstanders van dolfinaria, als resolute voorstanders kunnen al eens uit de bocht gaan met uitspraken. ;)
Dat is geen mening. De waarheid is de waarheid, nothing more or less. Dit is een gefundeerd artikel van iemand die zijn hersens gebruikt, en feiten gebruikt ipv de leugens. En dat is nu hoog nodig.
Vreemd dat er zoveel verschillende 'waarheden' zijn dan... :sssst: :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Een belangrijke stap van de Convention on Migratory Species (CMS ): ze roept alle landen op om te stoppen met het vangen van levende walvisachtigen voor commercieel gebruik in pretparken en dolfinaria.

Daarnaast vraagt ze om te stoppen met het houden van deze dieren in gevangenschap.

Bron (Engels): http://uk.whales.org/news/2014/11/wdc-w ... I.facebook

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Oproep: Positief
Tweede vraag: Slecht

Welke landen hebben aan deze conferentie meegedaan? Waren risicolanden als Japan enzovoorts er ook bij? Vraag me ook af in hoeverre dit serieus gaat worden, had namelijk nog helemaal niets over deze conferentie gehoord.

Het stoppen met het houden van deze soorten in gevangenschap zal niet bijdragen aan de wilde populatie. Lees meer walvis en dolfijn toerisme in hun leefgebied, zonder deze dieren in gevangenschap zal mens ze eerder willen gaan spotten in hun leefgebied ben ik bang. Hoe denken jullie daarover?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

zoo-tfan schreef:Het stoppen met het houden van deze soorten in gevangenschap zal niet bijdragen aan de wilde populatie. Lees meer walvis en dolfijn toerisme in hun leefgebied, zonder deze dieren in gevangenschap zal mens ze eerder willen gaan spotten in hun leefgebied ben ik bang. Hoe denken jullie daarover?
Het stoppen met het houden zal wellicht niet meteen effect hebben op de populaties in het wild maar er zal ook niet meer worden gevangen zoals nu nog steeds gebeurt (Taji). Dus dat is positief.

Het spotten van walvisachtigen is voor de soorten zelf geen bedreiging zolang er geen hordes met tientallen bootjes op pad gaan, maar dat zie ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren. Wel is deze vorm van ecotoerisme weer goed voor de lokale bevolking. Dus positief voor mens en dier.

Over CMS: http://www.cms.int/en/legalinstrument/cms

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Als je werkelijk alle dolfijnen zou weghalen uit gevangenschap (losstaand van hoe dat zou moeten gebeuren, en of dat haalbaar is), denk ik wel dat het eco-toerisme daardoor zal stijgen. Dolfijnen zijn een bij toeristen populaire diersoort. Men gaat al vlugger dolfijnen opzoeken tijdens een vakantie dan berggorilla's in een politiek moeilijke regio...

Sowieso, heb ik dan ook ergens het idee dat je de wilde dolfijnen op die manier 'te' gewoon laat worden aan de mens. Wat toch wel wat risico's met zich meebrengt niet?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Sowieso, heb ik dan ook ergens het idee dat je de wilde dolfijnen op die manier 'te' gewoon laat worden aan de mens. Wat toch wel wat risico's met zich meebrengt niet?
Is dat nu ook het geval bij de fotosafari's? Zijn Afrikaanse olifanten, leeuwen, zebra's, giraffen, buffels, etc. ook zo "gewoon" aan het worden?

En wat zijn die risico's dan?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Mij lijkt het risico op misbruik (er zal immers altijd wel een illegaal circuit blijven bestaan omtrent dieren, of lichaamsdelen van dieren) groter indien dieren gewoon raken aan mensen. Bij verhalen van fotosafari's waar neushoorns en olifanten bij betrokken zijn heb ik toch ook dat gevoel. Het is altijd makkelijker om misbruik te maken van een dier dat je reeds vertrouwt, dan van een schuw en schichtig dier dat zich makkelijker verstopt.

Ik meen dat er bij bepaalde fotosafari's reeds expliciet gevraagd wordt om de gps-data los te koppelen van de foto's, zodat stropers de dieren niet zouden kunnen lokaliseren dankzij deze foto's. Of is dat een broodje aap verhaal? Want ik heb het uiteraard niet uit eerst hand weten te ervaren... :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Ik denk dat het bij zeezoogdieren niet zo'n vaart zal lopen. Walvisvlees verkoopt toch al slecht, nog los van de moeilijkheden van het vangen van deze dieren. Daarnaast zijn er geen producten van walvissen die "op de markt" zijn zoals dat wel bij olifanten en neushoorns het geval is. Ze hebben eigenlijk alleen "vleeswaarde" voor zover je daar van spreken kan.

Plaats reactie