Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ik neem aan dat het vooral om orka's gaat in dit verhaal? Toch gezien de film van Black-fish (al heb ik er enkel maar een trailer van gezien).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Het begin van het einde:

Seaworld moet stoppen met de kweek van orka's

http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebritie ... tten.dhtml

Volgende zet is het verbieden van dierentuinen en daarna stoppen met het houden van huisdieren.


edit: deel post verweiderd wegens aanstootgevend
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Het begin van het einde:

Seaworld moet stoppen met de kweek van orka's

http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebritie ... tten.dhtml

Volgende zet is het verbieden van dierentuinen en daarna stoppen met het houden van huisdieren.


edit: deel post verweiderd wegens aanstootgevend
In deze almaar meer overbevolkte wereld zijn er idd helaas genoeg idioten die dit zouden overwegen.

Al heb ik voor een verbod op het houden van walvisachtigen toch meer begrip dan bij vele andere soorten. Niet omwille van ethische principes maar gewoon omdat het vrijwel onmogelijk is deze op voldoende ruimte in familieverband te houden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Renegade »

Het houden van walvisachtigen heeft bij mij altijd moeilijk gelegen en ik ben ooit zelfs een fervent tegenstander geweest daarvan.

Dat is vandaag niet meer het geval, maar ik ben daarover nog steeds behoorlijk kritisch. Ik ben er voor mezelf nog niet (of niet meer) definitief uit.

Afgelopen zomer ben ik toch nog eens naar dolfinarium Harderwijk geweest en het was wel een leuke dag. Op voorhand had ik speciaal nog eens door de standpunten van voor- (uitgebreid) en tegenstanders (beknopt) gelezen. Ook heb ik de boek van het dolfinarium zelf (dat ze in hun shop verkopen) gelezen. Een aantal zorgen of bedenkingen zijn daarmee misschien wat verzacht, maar de kritische houding en twijfels zijn bij mij nog niet weg.

Persoonlijk stel ik mij zelf de vraag of je walvisachtigen die groter zijn dan pakweg beloega's (of tuimelaars?) wel verantwoord kunt houden. Met kleinere walvisachtigen lijkt het mij wel mogelijk, maar niet gemakkelijk.

Dat gezegd zijnde, het kweekverbod voor SeaWorld (dat voor zover ik lees wel enkel geld in Californië?) is geen goede zaak, los van of het houden orka's nu verantwoord is of niet, en los van of SeaWorld nu commercie en geld of het welzijn van dieren vooropstelt. Want het is een beperkte overwinning voor de radicale dierenrechtenactivisten (Peta en andere). Dat soort organisaties wilt natuurlijk meer, véél meer. Peta wilt dierentuinen gesloten zien en is in grote lijnen zelfs tegen het houden van huisdieren (zowel vee als gezelschapsdieren).

Peta zijn een stelletje moordenaars - bijna alle huisdieren die ze in handen krijgen worden geëuthanaseerd. En dat is iets wat ze ook met dierentuindieren wel zouden willen doen ("better off dead than fed" - "beter dood dan gevoerd" hoor je wel eens in die kringen; ook uitsterven is beter dan in gevangenschap voortbestaan en eventueel weer uitgezet worden). Geweld schuwt dat tuig soms ook niet - het is een gevaarlijk stelletje dat hun visie met dwang wil opleggen. Een kleine overwinning voor zulke hardcore, ideologische radicalen voor wie het doel vaak de middelen heiligt, is voor ons dierentuinfans, noch voor de maatschappij goed niet. Volgens mij geeft Peta meer om hun eigen ideologie en het met dwang opleggen ervan (en om hun portemonnee) dan dat ze werkelijk geven om het welzijn van dieren.

Als ze zelf veganist willen zijn en geen dieren in gevangenschap willen gaan bekijken, mij niet gelaten. Maar dat ze mij daartoe willen dwingen, zal ik nooit aanvaarden.

Dat gezegd zijnde, ik kijk toch wel met bezorgdheid naar de toekomst van dierentuinen. Veel mensen gaan er nog steeds naartoe, maar er zijn ook veel mensen die er niets van moeten weten. En dan heb je ook nog de bedreiging die uitgaat van organisaties zoals Peta en dergelijke die op grote schaal actie voeren en veel aandacht trekken.

Wat zal er gebeuren in een maatschappij waarin veel visies, ook die op mens/dier en mens/natuur, sterk aan verandering onderhevig zijn, gaan gebeuren? Welke toekomst hebben dierentuinen nog? Zullen ze over 15-20 nog bestaan?

Ik kan het niet weten, maar ik ben wel bezorgd.

PS: Hier is nog een provocatief filmpje van een kunstenaar. In het filmpje wordt een soort parodie op SeaWorld, Human World, gepresenteerd waarin mensen bekeken worden.

Het is redelijk duidelijk "anti", maar het geeft wel stof tot nadenken, ook voor dierentuinfans.

https://www.youtube.com/watch?v=w1k4tyPuIOQ

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Pretpark Sea World stopt met omstreden orkashows
http://www.nu.nl/buitenland/4161716/pre ... shows.html

Het blijft nog wat vaag... maar in 2017 zouden de huidige shows in San Diego stoppen. Maar wellicht worden ze vervangen door een educatief verantwoorde show. Dus eigenlijk veranderd er niet zo gek veel naar mijn idee. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Renegade schreef:Het houden van walvisachtigen heeft bij mij altijd moeilijk gelegen en ik ben ooit zelfs een fervent tegenstander geweest daarvan.

Dat is vandaag niet meer het geval, maar ik ben daarover nog steeds behoorlijk kritisch. Ik ben er voor mezelf nog niet (of niet meer) definitief uit.

Afgelopen zomer ben ik toch nog eens naar dolfinarium Harderwijk geweest en het was wel een leuke dag. Op voorhand had ik speciaal nog eens door de standpunten van voor- (uitgebreid) en tegenstanders (beknopt) gelezen. Ook heb ik de boek van het dolfinarium zelf (dat ze in hun shop verkopen) gelezen. Een aantal zorgen of bedenkingen zijn daarmee misschien wat verzacht, maar de kritische houding en twijfels zijn bij mij nog niet weg.

Persoonlijk stel ik mij zelf de vraag of je walvisachtigen die groter zijn dan pakweg beloega's (of tuimelaars?) wel verantwoord kunt houden. Met kleinere walvisachtigen lijkt het mij wel mogelijk, maar niet gemakkelijk.

Dat gezegd zijnde, het kweekverbod voor SeaWorld (dat voor zover ik lees wel enkel geld in Californië?) is geen goede zaak, los van of het houden orka's nu verantwoord is of niet, en los van of SeaWorld nu commercie en geld of het welzijn van dieren vooropstelt. Want het is een beperkte overwinning voor de radicale dierenrechtenactivisten (Peta en andere). Dat soort organisaties wilt natuurlijk meer, véél meer. Peta wilt dierentuinen gesloten zien en is in grote lijnen zelfs tegen het houden van huisdieren (zowel vee als gezelschapsdieren).

Peta zijn een stelletje moordenaars - bijna alle huisdieren die ze in handen krijgen worden geëuthanaseerd. En dat is iets wat ze ook met dierentuindieren wel zouden willen doen ("better off dead than fed" - "beter dood dan gevoerd" hoor je wel eens in die kringen; ook uitsterven is beter dan in gevangenschap voortbestaan en eventueel weer uitgezet worden). Geweld schuwt dat tuig soms ook niet - het is een gevaarlijk stelletje dat hun visie met dwang wil opleggen. Een kleine overwinning voor zulke hardcore, ideologische radicalen voor wie het doel vaak de middelen heiligt, is voor ons dierentuinfans, noch voor de maatschappij goed niet. Volgens mij geeft Peta meer om hun eigen ideologie en het met dwang opleggen ervan (en om hun portemonnee) dan dat ze werkelijk geven om het welzijn van dieren.

Als ze zelf veganist willen zijn en geen dieren in gevangenschap willen gaan bekijken, mij niet gelaten. Maar dat ze mij daartoe willen dwingen, zal ik nooit aanvaarden.

Dat gezegd zijnde, ik kijk toch wel met bezorgdheid naar de toekomst van dierentuinen. Veel mensen gaan er nog steeds naartoe, maar er zijn ook veel mensen die er niets van moeten weten. En dan heb je ook nog de bedreiging die uitgaat van organisaties zoals Peta en dergelijke die op grote schaal actie voeren en veel aandacht trekken.

Wat zal er gebeuren in een maatschappij waarin veel visies, ook die op mens/dier en mens/natuur, sterk aan verandering onderhevig zijn, gaan gebeuren? Welke toekomst hebben dierentuinen nog? Zullen ze over 15-20 nog bestaan?

Ik kan het niet weten, maar ik ben wel bezorgd.

PS: Hier is nog een provocatief filmpje van een kunstenaar. In het filmpje wordt een soort parodie op SeaWorld, Human World, gepresenteerd waarin mensen bekeken worden.

Het is redelijk duidelijk "anti", maar het geeft wel stof tot nadenken, ook voor dierentuinfans.

https://www.youtube.com/watch?v=w1k4tyPuIOQ
Zowel met kleine walvisachtigen als met orka's is inmiddels bewezen dat het verantwoord kan. En ook gebeurd.

Er ligt overigens geen 'kweekverbod'. De coastal commission moet bouwplannen van SeaWorld goedkeuren. Dat heeft deze gedaan, maar met de restrictie dat ze in dat geval dan niet meer fokken met orka's. Breiden ze niet uit, dan geldt het niet en kunnen ze gewoon door fokken. In principe veranderd er dus niks vooralsnog. En aangezien de juridische positie van de ccc in deze zeer wankel is, kun je er van uit gaan dat het wel van tafel gaat.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

In het Engels maar absoluut een "must read". Het zegt veel over de stand van zaken bij de Europese dolfinaria en dat is niet best...

http://uk.whales.org/sites/default/file ... t-2015.pdf

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Op zich is het positief dat men voor dit onderzoek ook daadwerkelijk binnen bij de dolfinaria ging, en de shows effectief bekeken. Maar ik kon er niet direct uit opmaken of de bevindingen ook door de bezochte 'onderzoeker' gemaakt werden, of door anderen aan de hand van zijn of haar videomateriaal. Beelden zeggen veel... maar niet alles.

Sowieso beoordelen men hier enkel het zichtbare deel. Daar heb ik het, net zoals in de dierentuinrapporten door pakweg Gaia wel wat moeilijk mee. Want een dierentuin, alsook een dolfinarium, doet ook heel wat achter hun schermen... Het verslag geeft dan ook aan (in mijn ogen) dat net die werking achter de schermen blijkbaar beter gecommuniceerd moet worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:Op zich is het positief dat men voor dit onderzoek ook daadwerkelijk binnen bij de dolfinaria ging, en de shows effectief bekeken. Maar ik kon er niet direct uit opmaken of de bevindingen ook door de bezochte 'onderzoeker' gemaakt werden, of door anderen aan de hand van zijn of haar videomateriaal. Beelden zeggen veel... maar niet alles.

Sowieso beoordelen men hier enkel het zichtbare deel. Daar heb ik het, net zoals in de dierentuinrapporten door pakweg Gaia wel wat moeilijk mee. Want een dierentuin, alsook een dolfinarium, doet ook heel wat achter hun schermen... Het verslag geeft dan ook aan (in mijn ogen) dat net die werking achter de schermen blijkbaar beter gecommuniceerd moet worden.
Ach, er staat ook bij 'dolphinaria-free europe'. Die lui zijn sowieso niet goed wijs. Als je een show ziet dan valt al niet te ontkennen dat deze educatief zijn. Overigens is het ook onderzocht dat shows een effectievere manier zijn van educatie dan welke andere dan ook. Net zoals uit studies gebleken is dat de shows gedragsverrijkend werken.

Misschien wordt het nu eens tijd dat de mensen werk gaan maken van echte problemen. Als dezelfde tijd en aandacht besteed zou worden aan zwerfkatten, en er ook actie ondernomen wordt door deze lui, dan zou de lokale biodiversiteit enorm vooruit gaan. Maar goed, dolfinaria bashen is natuurlijk makkelijker en vooral onwetend willen blijven helpt ook denk ik.....

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Johnny schreef:Overigens is het ook onderzocht dat shows een effectievere manier zijn van educatie dan welke andere dan ook. Net zoals uit studies gebleken is dat de shows gedragsverrijkend werken.
Je hebt vast wel een bron van zo'n studie? Linkje wellicht?

tigger
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mar 2011, 09:34
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door tigger »

Gerald schreef:In het Engels maar absoluut een "must read". Het zegt veel over de stand van zaken bij de Europese dolfinaria en dat is niet best...

http://uk.whales.org/sites/default/file ... t-2015.pdf
Om er even een specifiek punt uit te pakken waarbij ik vind dat er geen volledig beeld wordt gegeven. Er wordt gezegd dat "calf mortality among captive bottlenose dolphins (...) is significantly higher than in the wild", daarbij wordt er o.a. verwezen naar een artikel uit 1997. Dat is 18 jaar geleden...! Juist sinds die tijd is er heel veel veranderd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de geboren dieren die ouder zijn geworden dan één jaar, dan zie je een ontzettend groot verschil in de loop van de tijd.

Zoals al eerder aangehaald in dit topic houd ik al jaren (voor mezelf) veel gegevens bij over tuimelaardolfijnen. Ik kom in de periode vóór 1998 op een percentage van 35% van de geboren dolfijnen die ouder werden dan één jaar. In de periode 1998 t/m 2014 is dat percentage echter een stuk hoger, dan kom ik op 59% van de jongen die ouder werden dan een jaar. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Harderwijk, dan is dat percentage in die periode zelfs nog een stuk hoger (richting de 75%).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

De accuraatheid, en ook de leeftijd van dergelijke gegevens spelen zeker een rol als we alles in het juiste perspectief willen bekijken. Interessant om ook jouw cijfers hierin te horen tigger! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

tigger schreef: Er wordt gezegd dat "calf mortality among captive bottlenose dolphins (...) is significantly higher than in the wild", daarbij wordt er o.a. verwezen naar een artikel uit 1997. Dat is 18 jaar geleden...! .
Is er dan - buiten jouw eigen onderzoekje om - ook een later onderzoek bekend? Ik denk dat dit ook meteen een punt raakt namelijk dat er gewoon te weinig onderzoek naar is geweest of in ieder geval te weinig bekend bij het grote publiek.

Ik vraag regelmatig naar onderzoeken n.a.v. een bepaalde bewering over dolfijnen in gevangenschap maar krijg zelden of nooit een antwoord. En nu er eindelijk iemand komt met een onderzoek wordt er verwezen naar oude (verouderde?) data waar dat onderzoek gebruik van heeft gemaakt. Als er nieuwere data waren zouden ze die toch wel gebruikt hebben?

Niets ten nadele van jouw data hoor! ;)

tigger
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mar 2011, 09:34
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door tigger »

Ik denk dat dat zeker een punt is dat er over verschillende zaken geen recent gepubliceerde data zijn. Ik ken in ieder geval op dit moment geen ander onderzoek, dan mijn “onderzoekje” (het is dat ik een leuke baan heb – ook data gerelateerd – maar anders ligt hier misschien nog een kans voor me ;), overigens is het bijhouden/analyseren nu ook al zo’n jaar of 10 een flinke taak).

In deze presentatie van Niels van Elk (EEP coördinator tuimelaardolfijn) (http://www.animalwelfareintergroup.eu/w ... k-EAZA.pdf) van een aantal jaar geleden, in ieder geval recenter dan (veel) data uit het ‘EU Zoo Inquiry’, komen ook nog wat cijfers naar voren. Wat bijvoorbeeld een interessant punt is, is dat in ‘EU Zoo Inquiry’ wordt verwezen naar een artikel uit 2004 waarin wordt gezegd dat de “bottlenose dolphin population so far not being self-sustaining”, echter ook in die visie is in de tijd e.e.a. veranderd (o.a. door geboortes en meer onderlinge samenwerking), zo komt in de presentatie waar ik naar link juist naar voren dat de “Population is self sustainable without further need for wild catches”. Overigens zou ik op basis van mijn gegevens ook aansluiten bij dit laatste.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Bedankt voor het document. Beetje jammer dat het niet is gedateerd. Het lijkt mij trouwens een presentatie waarin eigenlijk alleen wat conclusies uit een onderzoek (of onderzoeken) worden weergegeven en zonder de mondelinge bijbehorende tekst is dit een beetje summier. Je zou eigenlijk de data moeten hebben op grond waarvan deze presentatie is gemaakt.

En dit is dus zo'n bron die niet publiek is gemaakt of in ieder geval niet erg bekend is. En dat bedoelde ik dus met dat er weinig onderzoek bekend is gemaakt - of al dan niet bewust aan het oog van de massa ontrokken wordt.

Maar toch, het zijn wat feitjes en gegevens die ik eens nader ga bestuderen. :)

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:
Johnny schreef:Overigens is het ook onderzocht dat shows een effectievere manier zijn van educatie dan welke andere dan ook. Net zoals uit studies gebleken is dat de shows gedragsverrijkend werken.
Je hebt vast wel een bron van zo'n studie? Linkje wellicht?
Niet zo moeilijk toch?

http://www.awesomeocean.com/2014/12/01/ ... how-study/

Maar feiten doen er blijkbaar toch niet toe voor activisten. :s
Ik vraag regelmatig naar onderzoeken n.a.v. een bepaalde bewering over dolfijnen in gevangenschap maar krijg zelden of nooit een antwoord. En nu er eindelijk iemand komt met een onderzoek wordt er verwezen naar oude (verouderde?) data waar dat onderzoek gebruik van heeft gemaakt. Als er nieuwere data waren zouden ze die toch wel gebruikt hebben?
Je bent zelf degene die de beweringen doet. De feiten spreken die beweringen constant tegen....

En het klopt, er zijn geen onderzoeken waaruit ook maar iets negatiefs zou blijken. Althans, geen goed uitgevoerde onderzoeken. Zo was er ook een onderzoek uit 2004, dat is uitgevoerd in opdracht van GAIA. Uit dit onderzoek zou blijken dat dolfijnen niet zo oud worden in gevangenschap als in het wild. In het onderzoek werden gegevens gebruikt uit 1994..... Terwijl er destijds nog maar 30 jaar dolfinaria waren, en een dolfijn dus onmogelijk die leeftijden bereikt kon hebben. Nu zijn we 20 jaar verder en staat het onomstotelijk vast.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Bedankt Johnny.

Ik ben bang dat we er niet aan ontkomen om hier de Engelse taal te gebruiken aangezien dat in de meeste wetenschappelijke studies de voertaal is.

Een interessante is deze studie (2013) met de vraag of dolfijnen in afgesloten ruimtes meer stress hebben dan dolfijnen die leven in meer open ruimtes (een afgesloten baai bijvoorbeeld)
Welfare of captive dolphins housed in open and closed facilities

Bottlenosed dolphins are kept for purposes of entertainment and assisted therapy in many countries around the world. Although there is little information on the welfare of marine mammals in captivity, it is known that these animals are required to adapt to changes in their physical and social environment as a result of the design of these enclosures when maintained in captivity.

This study used the technique of salivary sampling of cortisol, together with behavioural observation to examine the welfare of dolphins housed in closed facilities (where the dolphin is housed in a pool filled with treated water with no access to the sea) and open facilities (where the dolphin was contained within a fence and so lived in seawater and had access to the sea).

The study showed that dolphins kept in open facilities were more active than those housed in closed ones, and dolphins in the closed pools showed higher cortisol concentrations, indicating higher stress levels.
It was also found that dolphins housed in closed pools spent more time swimming in a continuous circular pattern, whereas the dolphins in open pools spent more time swimming in a linear pattern, suggesting that the smaller closed pools influenced dolphins to swim in this circular manner.

The dolphins in closed pools also showed lower levels of activity, again suggesting that this may be influenced by the quality of space and how the dolphin perceives it.

The study suggests that dolphins housed in open facilities, which will be exposed to more diverse stimuli in the space available and have more space to be able to swim linearly, experience better welfare than those in closed facilities.

The authors suggest further research, including other welfare indicators such as social interactions and health measurements, is necessary.

Ugaz C, Valdez RA, Romano M et al (2013) Behavior and salivary cortisol of captive dolphins (Tursiops truncates) kept in open and closed facilities. Journal of Veterinary Behavior 8:285–290.
Bron quote: http://rspca.org.au/sites/default/files ... er2013.pdf
Bron onderzoek Ugaz C, Valdez RA, Romano M et al: http://www.researchgate.net/publication ... facilities

De conclusie is dus dat een afgesloten baai minder stressvol is voor de dolfijnen dan een afgesloten bad. Met name dat laatste zien we bij de meeste dolfinaria. Het geeft ook een handvat om verder te gaan met het onderzoek om dolfijnen te gaan houden in afgesloten baaien als alternatief voor de traditionele dolfinaria. Als dierenwelzijn voorop staat dan lijkt het mij de moeite waard om hier serieus over na te denken - voor zover dat niet reeds gebeurt.

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:Bedankt Johnny.

Ik ben bang dat we er niet aan ontkomen om hier de Engelse taal te gebruiken aangezien dat in de meeste wetenschappelijke studies de voertaal is.

Een interessante is deze studie (2013) met de vraag of dolfijnen in afgesloten ruimtes meer stress hebben dan dolfijnen die leven in meer open ruimtes (een afgesloten baai bijvoorbeeld)
Welfare of captive dolphins housed in open and closed facilities

Bottlenosed dolphins are kept for purposes of entertainment and assisted therapy in many countries around the world. Although there is little information on the welfare of marine mammals in captivity, it is known that these animals are required to adapt to changes in their physical and social environment as a result of the design of these enclosures when maintained in captivity.

This study used the technique of salivary sampling of cortisol, together with behavioural observation to examine the welfare of dolphins housed in closed facilities (where the dolphin is housed in a pool filled with treated water with no access to the sea) and open facilities (where the dolphin was contained within a fence and so lived in seawater and had access to the sea).

The study showed that dolphins kept in open facilities were more active than those housed in closed ones, and dolphins in the closed pools showed higher cortisol concentrations, indicating higher stress levels.
It was also found that dolphins housed in closed pools spent more time swimming in a continuous circular pattern, whereas the dolphins in open pools spent more time swimming in a linear pattern, suggesting that the smaller closed pools influenced dolphins to swim in this circular manner.

The dolphins in closed pools also showed lower levels of activity, again suggesting that this may be influenced by the quality of space and how the dolphin perceives it.

The study suggests that dolphins housed in open facilities, which will be exposed to more diverse stimuli in the space available and have more space to be able to swim linearly, experience better welfare than those in closed facilities.

The authors suggest further research, including other welfare indicators such as social interactions and health measurements, is necessary.

Ugaz C, Valdez RA, Romano M et al (2013) Behavior and salivary cortisol of captive dolphins (Tursiops truncates) kept in open and closed facilities. Journal of Veterinary Behavior 8:285–290.
Bron quote: http://rspca.org.au/sites/default/files ... er2013.pdf
Bron onderzoek Ugaz C, Valdez RA, Romano M et al: http://www.researchgate.net/publication ... facilities

De conclusie is dus dat een afgesloten baai minder stressvol is voor de dolfijnen dan een afgesloten bad. Met name dat laatste zien we bij de meeste dolfinaria. Het geeft ook een handvat om verder te gaan met het onderzoek om dolfijnen te gaan houden in afgesloten baaien als alternatief voor de traditionele dolfinaria. Als dierenwelzijn voorop staat dan lijkt het mij de moeite waard om hier serieus over na te denken - voor zover dat niet reeds gebeurt.
Als dierenwelzijn voorop staat zet je een dolfijn niet in een afgesloten baai. De netten zijn vaak een death trap, de dieren hebben er totaal geen verrijking, het is een logistieke nachtmerrie en ze staan bloot aan vervuiling. En, last but not least, wie gaat het betalen ( oeps).

En welke conclusie? Afgesloten baaien met dolfijnen zijn er nauwelijks, dus niet echt geloofwaardig. Bovendien, het feit dat dolfijnen ouder worden in gevangenschap, terwijl ze in bassins gehouden worden zegt ook wel genoeg over de stress.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Johnny, heb je het onderzoek eigenlijk wel gelezen?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Educatie, onderzoek en redden van diersoorten.

Dat zijn de drie nieuwe kerntaken van het vernieuwde seaWorld nu ze bekendmaken dat ze stoppen met het kweken van orka's. De huidige orka's zullen nog vele jaren te zien zijn, maar niet meer in de gekende oude theatershows, maar met meer natuurlijke interacties.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tjSRkWF9FdE[/youtube]

Lees er meer over op https://seaworldcares.com/en/Future/Last-Generation/

Zo komen de verblijven er weldra dan uit te zien, met start hiermee in San Diego:
https://www.facebook.com/standwithseawo ... =3&theater
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie