Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Het kwam al her en der ter sprake, maar de organisatie 'Empty the tanks' heeft de voorbije weken bij diverse dolfinaria geprotesteerd tegen het houden van dolfijnen binnen de dierentuinen. Onder meer bij ons, bij het Boudewijn Seapark of het Dolfinarium kon je hen terugvinden bij de ingang, waar ze flyers uitdeelden aan de voorbijgangers.

Het Dolfinarium van Harderwijk had de organisatie uitgenodigd voor een gesprek binnen het park, met bijhorende rondleiding, maar daar werd alsnog niet op ingegaan. Zo ook niet bij Loro Parque (in Puerto de la Cruz op Tenerife).

Desondanks dat deze protesten niet altijd breed gedragen werden, nam dit laatste park alsnog de tijd en de moeite om te reageren naar de aanwezige actievoerders (46 mensen). Op hun weblog kunnen we eveneens deze reactie in het Engels lezen, zie http://blog.loroparque.com/empty-the-tanks/?lang=en
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Op zoosite (en facebook) wordt melding gemaakt van het overlijden van een 33 jaar oude orka in Frankrijk.

Het is spijtig dat bepaalde leden hier geen oor hebben naar te tegenstanders van dolfinariums. Een orka word in het wild gemakkelijk het dubbele. Misschien zijn deze dieren toch niet geschikt voor gevangenschap om de eenvoudige reden dat er geen enkel bassin is dat groot genoeg kan gebouwd worden binnen de financiële moelijkheden van een park.

Ik ben niet echt tegen dolfinariums, maar orka's passen er gewoon niet in vrees ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Orka's en dolfijnen zijn inderdaad moeilijk over een kam te scheren in deze discussie. Maar als ik kijk naar verblijven zoals de lagune in Harderwijk lijkt het me niet onmogelijk om een gelijkaardig verblijf te bouwen binnen een dierentuin voor orka's. Op zich zou het sowieso een goede evolutie zijn om van de typische showbassins af te stappen, en te opteren voor een andere manier om deze dieren te presenteren.

Maar sowieso mogen de tegenstanders ook niet de voordelen van dolfinaria vergeten. Een leuke kijktip daaromtrent is mogelijk wel Dolphin Tale. Het (deels) waargebeurde verhaal van dolfijn Winter welke in het Amerikaanse Clearwater Marine Aquarium werd opgevangen, en nu dankzij een staartprothese nog weet te overleven... Zonder een dergelijk aquarium/ dolfinarium was dit niet mogelijk. Het mag dan nog een verbloemde Hollywood film zijn, toch bestaat deze dolfijn ook in het echt, en had deze zonder het Clearwater Marine Aquarium niet meer in leven geweest.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kgyZjbzS18A[/youtube]
Zie ook http://www.moviemeter.nl/film/72720
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Tja, de tegenstanders gaan dit verhaal verdraaien en zeggen dat het gedaan is om extra publiek te trekken en het leed van het dier enkel te rekken.

Zoals zo vaak gaan voor en tegen het nooit eens worden.

Ikzelf zit het laatste anderhalf jaar in een grijze zone. Dit is vooral door Gerald bewerkstelligt. Nooit gedacht dat ik van mijn pro standpunt ging afstappen, maar ik ben de laatste tijd heel hard gekeerd in mijn ideeën.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Die grijze zone waarin de sector zit maakt de discussie er niet makkelijker op, want ze doen ontegensprekelijk goede zaken. Maar er zijn ook zeker pijnpunten. Je kan het ook bekijken als een noodzakelijk kwaad...

Zonder de dolfinaria zouden we immers ook niet zoveel weten van deze dieren zoals we dat nu doen, of kunnen helpen. Wetenschappelijk onderzoek is ook buiten het dolfinaria mogelijk, maar is zoveel makkelijker en beter te controleren in de veilige omgeving van het dolfinarium. Om nog maar van de kostenbesparing bij het totaal plaatje te zwijgen, geld dat ook ten goede van de dieren gebruikt kan worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Als alle dolfinaria's zouden afstappen van het showbassin met achterliggende sepparatieverblijven zouden er al veel minder tegenstanders zijn.

Zoals Harderwijk en Nürnburg nu een lagune hebben zijn er weinig. En dat stoot mij persoonlijk ook tegen het hoofd. Een buitenlagune kost te veel voor Bouwdewijnpark en Duisburg (2 voorbeelden hé), zeer spijtig maar doe uw dieren dan weg.
Bouwdewijnpark heeft echt een ruim verblijf, maar het voldoet niet meer, een lege bak trekt enkel negatieve aandacht. In Duisburg hebben ze enkele namaakrotsen in het verblijf geplaatst, mooi maar het verblijf is zo klein dat et eigenlijk kostbare ruimte inneemt.

Over andere dolfinaria's kan ik niets zeggen omdat ik er gewoonweg geen andere bezocht heb.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Er klopt niets van je verhaal zowel Boudewijn , Harderwijk als Duisburg zijn 3 van de meest toonaangevende en hoogst aangeschreven dolfinaria. Dat er prijzen aan hun zijn toegekend door vak mensen zegt mij veel meer dan de voornamelijk leugens van activisten die totaal niet begrijpen hoe deze parken werken.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Sorry, maar zover ik het goed volgde klopt het wel dat Boudewijn Seapark geen geld heeft voor een grootse buitenlagune. Hij spreekt verder weinig slecht over de parken waar hij geweest is, hij geeft enkel aan dat deze niet meer voldoen. Of Harderwijk en Nürnburg is hij zelfs met lof aan het praten hierboven.

Zover ik het lees voldoen de meeste dolfinaria echter niet aan de moderne tijdsgeest, wat ik ook wel wil beamen. Wat echter niet wil zeggen dat ze niet hoog aangeschreven kunnen zijn. ;)

Een buitenbad, een lagune zoals Harderwijk, zorgt er echter voor dat je niet meer met een show te maken krijgt zoals in een echt showbassin. Het laat je kennismaken met de dieren op een ogenschijnlijk natuurlijkere manier. In weze is er geen groot verschil, maar het verschil in presentatie kan volgens mij een verschil in impact op de mensen geven.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

RidgeF schreef:Er klopt niets van je verhaal zowel Boudewijn , Harderwijk als Duisburg zijn 3 van de meest toonaangevende en hoogst aangeschreven dolfinaria. Dat er prijzen aan hun zijn toegekend door vak mensen zegt mij veel meer dan de voornamelijk leugens van activisten die totaal niet begrijpen hoe deze parken werken.
Even goed lezen voor je mijn verhaal afdoet als fabeltjes hé.

Maar als Duisburg toonaangevend en hoog aangeschreven staat bij de vakmensen mogen ze morgen alle dolfinaria's sluiten!!!!!! Het is een veel te kleine badkuip met 2 achterliggende badkuipjes die dienst doen als separatieverblijf.

Ik ben niet tegen shows, ik zie er zelfs positieve afleiding in voor deze slimme dieren. Maar maak aan het showbassin een buitenlagune vast waar de dieren in zwemmen buiten de shows en roep ze enkel binnen om een show te doen. Heb je hier geen geld of ruimte voor, sluit dan uw boel en herplaatst de dieren naar tuinen waar ze deze mogelijkheid wel hebben.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Ik vind het veel te makkelijk om nu te concluderen dat ze niet meer aan de moderne tijds eisen voldoen, dat is a nergens op gebaseerd en bewijs juist de waardering en het feit dat ze hoog aangeschreven worden in Europa daarvan het tegendeel. Zeker in Duisburg ziet het er prima uit weet bv van inside contacten dat er ook nog behoorlijk wat ruimte achter de schermen is , net als bij de amazone variant in de rio negro. Het agument van badkuip gaat dan ook zeker niet op.

Over Orca's tja het is algemeen bekend dat ze het nu baseren omdat er een Orca belachelijk oud is geworden de bekende Granny . Maar ja uitzonderingen hou je overal immers worden ook niet alle schildpadden over de 100 om maar een voorbeeld te geven . Freya zat gewoon in de categorie qua leeftijd die de meeste Orca's in het wild ook bereiken. Ook dat er niet genoeg ruimte zou zijn is een vlieger die m.i niet opgaat . Marineland Antibes staan bekend om hun zeer ruime bassins en ook weer de ruimte die er achter de schermen is net als bij het Loro Parque maar ja blijkbaar moet je het eerst met eigen ogen gezien hebben he. Over hoe Orca's het doen in een lagune is afwachten zodra Sea World de vergunningen binnen heeft gaan ze The Blue Wonder project bouwen dan valt er pas echt iets zinnigs te zeggen over hoe ze het in gevangenschap doen buiten een showaquarium

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Als er nog geen lagune met orka's is, kan je daar nog niet over oordelen, dat klopt. Maar het lijkt voorzichtig genomen dat de dieren in kwestie daar alleen maar in kunnen vooruitgaan niet? Waar een showbad al snel aan zijn ronde vormen vast zit, kan je een buiten-lagune meer vorm geven, en voor grotere afmetingen zorgen.

Is er trouwens cijfermateriaal bekend omtrent de verblijven voor de orka's in Marineland tegenover andere parken? Aangezien het bekend staat als vrij ruim?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Het orcabassin in Marineland is momenteel het grootste in de wereld voor orca's.

Bron: Facebook contact die stage heeft gelopen in meerdere Marine parken en Wikipedia

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Limburg vooruit schreef:
Maar als Duisburg toonaangevend en hoog aangeschreven staat bij de vakmensen mogen ze morgen alle dolfinaria's sluiten!!!!!! Het is een veel te kleine badkuip met 2 achterliggende badkuipjes die dienst doen als separatieverblijf.
Duisburg heeft ook een aantal zeer ruime overdekte bassins achter de schermen.
Gorilla Gust schreef:Is er trouwens cijfermateriaal bekend omtrent de verblijven voor de orka's in Marineland tegenover andere parken? Aangezien het bekend staat als vrij ruim?
http://www.orca-ocean.nl/j3/index.php/g ... a-s-parken

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Mito schreef:
Limburg vooruit schreef:
Maar als Duisburg toonaangevend en hoog aangeschreven staat bij de vakmensen mogen ze morgen alle dolfinaria's sluiten!!!!!! Het is een veel te kleine badkuip met 2 achterliggende badkuipjes die dienst doen als separatieverblijf.
Duisburg heeft ook een aantal zeer ruime overdekte bassins achter de schermen.
Gorilla Gust schreef:Is er trouwens cijfermateriaal bekend omtrent de verblijven voor de orka's in Marineland tegenover andere parken? Aangezien het bekend staat als vrij ruim?
http://www.orca-ocean.nl/j3/index.php/g ... a-s-parken
Mooie site die sla ik even op!
Dat van Duisburg had ik ook al gezegd maar ja wat men niet kan zien dat telt kennelijk niet mee

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Bedankt voor de informatie Mito!

En RidgeF... in dergelijke discussies is je kennis niet perse minder waard, maar kunnen cijfers en foto's zoveel meer verduidelijken. Woord tegen woord is vaak onbegonnen werk, maar cijfers en foto's spreken voor zich, en zijn moeilijker tegen te gaan. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

RidgeF, uw kennis is evenveel waart als mijne. En wat men niet ziet kan men niet weten.

Maar zelfs met de bassins achter de schermen vind ik het dolfinarium in Duisburg te klein. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Als ze er een lagune aan vast maken en het binnengedeelte enkel gebruiken voor de shows en medische chek-ups is er geen probleem meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Limburg vooruit schreef: Maar zelfs met de bassins achter de schermen vind ik het dolfinarium in Duisburg te klein. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Je hebt ze nog nooit gezien en toch vind je ze al te klein. Geestig.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Mito schreef:
Limburg vooruit schreef: Maar zelfs met de bassins achter de schermen vind ik het dolfinarium in Duisburg te klein. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Je hebt ze nog nooit gezien en toch vind je ze al te klein. Geestig.
Nee, maar ik heb het gebouw gezien, en je kan niet meer bassin maken dat dat het gebouw groot is. Zo moeilijk is dat niet om dan te begrijpen dat het bassin groter is dan ik dacht. Maar ze kunnen het niet in verdiepen optrekken hé.

En er zitten 9 dolfijnen in Duisburg hé. Het verblijf in Brugge is groter en daar zitten er 5.

Nogmaals, ik ben geen tegenstander van het houden van dolfijnen in gevangenschap. Maar dat wil niet zeggen dat ik de te kleine bassins goedkeur.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Waterpark ziet winst kelderen na mishandeling orka’s
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015080 ... gn=seeding

Het Amerikaanse SeaWorld ziet zijn winst volgens het Britse The Guardian maar liefst met 84% zakken...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Limburg vooruit schreef:
Mito schreef:
Limburg vooruit schreef: Maar zelfs met de bassins achter de schermen vind ik het dolfinarium in Duisburg te klein. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Je hebt ze nog nooit gezien en toch vind je ze al te klein. Geestig.
Nee, maar ik heb het gebouw gezien, en je kan niet meer bassin maken dat dat het gebouw groot is. Zo moeilijk is dat niet om dan te begrijpen dat het bassin groter is dan ik dacht. Maar ze kunnen het niet in verdiepen optrekken hé.

En er zitten 9 dolfijnen in Duisburg hé. Het verblijf in Brugge is groter en daar zitten er 5.

Nogmaals, ik ben geen tegenstander van het houden van dolfijnen in gevangenschap. Maar dat wil niet zeggen dat ik de te kleine bassins goedkeur.
Waar haal je weg dan dat deze bassins in hetzelfde gebouw zitten?
Gorilla Gust schreef:

Waterpark ziet winst kelderen na mishandeling orka’s
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015080 ... gn=seeding

Het Amerikaanse SeaWorld ziet zijn winst volgens het Britse The Guardian maar liefst met 84% zakken...
Dat valt gelukkig ook enorm mee. Afgelopen kwartaal hebben ze een daling van 1,6% gehad ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Over het gehele jaar stijgen de bezoekersaantallen, inkomsten en beursnotities. Maar de kop van het artikel zegt al genoeg natuurlijk. Een journalist met een opvallende en bedenkelijke titel. Inmiddels is al duidelijk geworden dat SW vooral klappen heeft gehad van de concurrentie van Universal, die een Harry Potter attractie heeft.

Vorige week zaterdag was ik nog in Duisburg, en aan de overkant van de weg stond ook een standje met die activisten die door speakers van alles aan het schreeuwen waren over de dolfijnen van Duisburg. En niemand besteedde er ook maar een beetje aandacht aan, ze stonden voor ***. Je zou toch zeggen dat ze na het wereldwijde 'emptythetanks' debacle, en het feit dat de publieke opinie zich behoorlijk tegen hen aan het keren is wel beter zouden weten.

Plaats reactie