Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Ik ben het er mee eens dat iedereen vrij mag zijn een mening te hebben en deze ook te uiten. Ik betwijfel alleen of het voor de poort dolfinaria moet gebeuren. Mensen met een paar kinderen achterin gaan echt niet weer naar huis en vaak vinden bezoekers de demonstranten zeer irritant.

Demonstranten dringen hun mening vaak op aan bezoekers en er is slechts een enkele waarheid en dat is dat alle dolfinaria slecht zijn en ze allemaal dicht moeten, er zijn dus wel degelijk (en heel veel) mensen die enkel dat voor ogen hebben.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Mito schreef:Demonstranten dringen hun mening vaak op aan bezoekers en er is slechts een enkele waarheid en dat is dat alle dolfinaria slecht zijn en ze allemaal dicht moeten, er zijn dus wel degelijk (en heel veel) mensen die enkel dat voor ogen hebben.
Een kleine minderheid die luid roept komt maakt het op dat vlak weer 'stuk' voor de gematigde, doordachte meerderheid. Gelijkaardig met blokkades bij stakingen, daar kan een kleine minderheid met weinig middelen zijn mening doordrukken, en er groots laten uitzien. En dat is in principe zonde, want zo verdwijnen snel de kansen op een gezond debat.

Want er is heel wat pro- en contra aan te kaarten op dat vlak, maar op een enkel forumtopic/ debat na blijft het in de praktijk vaak steken op het niveau van slogans roepen. Op zich niet verwonderlijk, want wie heeft er op een handvol geïnteresseerde na nog echt interesse om hier (of gelijkaardige thema's) meer dan vijf minuten tijd in te steken in deze snel-snel maatschappij?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Uit mijn gesprekken (en van video opnames) met mijn vrienden weet ik dat de flyers niet worden opgedrongen maar worden aangeboden. Mensen hebben altijd de keus tussen aanpakken of weigeren en zelfs na het aanpakken gooien veel mensen het alsnog weg zonder meer dan de kop te hebben gelezen. Alleen diegenen die echt interesse hebben bewaren het.

Vergelijk het met de talloze flyers welke je op een gemiddelde zaterdag in een drukke winkelstraat worden aangeboden.

Ik zie hier geen opdringen van een mening in. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor de medewerkers van een dolfinarium frustrerend is om te zien hoe voor je poort mensen staan met precies een andere mening dan zij zelf. En dat zij zien hoe "hun" gasten voor de kassa worden "lastig" gevallen met die mening en dat die gasten wellicht gaan twijfelen. Al weet ik van diezelfde vrienden dat zij dat maar een handjevol mensen hebben zien doen, dus dat vormt blijkbaar geen bedreiging.

Voor de demonstranten is er daarnaast ook al voldoening als zij in gesprekken met bezoekers welke naar buiten komen horen dat er enkelen zijn die nooit meer zo'n show willen zien. En hopelijk gaan die mensen dat thuis ook doorvertellen en aldus wordt de - niet opgedrongen - mening weer verder verspreidt.

Ik kan alleen maar met voldoening naar dit soort verhalen luisteren.

zoo-tfan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door zoo-tfan »

Boudewijn Seapark geeft een duidelijk signaal af. "Demonstreren heeft geen zin"

http://www.looopings.nl/weblog/2552/Dol ... n-zin.html

Een mening van het park dat ik volledig deel. Dat protesteren op deze provocerende manier heeft nu al jaren bewezen geen zin te hebben. Mensen blijven komen naar de dolfinaria. Zoek liever een andere manier je onvrede te uitten, ga het gesprek aan met de dolfinaria of wat dan ook, maar verzin iets anders.

En kom met een andere oplossing als die "baai". Ik denk dat er teveel minpunten zijn aan zon afgezette baai, evenveel minpunten als een dolfinarium heeft zonder shows.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Weliswaar blijven de activisten steeds maar weer terugkeren met, in de ogen van het dolfinarium, steeds weer dezelfde argumenten en al dan niet wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Diezelfde dolfinaria komen ook steeds weer met dezelfde al dan niet wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Het blijft dus een welles nietes spelletje tussen beide kampen.

Keren we terug naar de vraag: wie heeft er gelijk?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Keren we terug naar de vraag: wie heeft er gelijk?
Beide denk ik:

activisten: geen enkel dier hoort in gevangenschap

dierenparken: de dieren die in gevangenschap leven hebben de best mogelijke verzorging,voor vele soorten is er (voorlopig) geen alternatief meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

De dolfinaria verkopen een grijze waarheid in een zwart-witte discussie. Maar in een ideale wereld? Hebben de activisten volkomen gelijk in mijn ogen. Helaas is die wereld van ons... tsja... :-\ :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Dbelgian »

Tenzij een dolfinarium-eigenaar belachelijk veel poen wil neertellen om iets te maken waar dolfijnen of andere zeezoogdieren zich even vrij voelen als waar ze thuishoren.
Dat is echter voorlopig nog nergens het geval, nu is het echt een groot bad (mij hoor je niet zeggen dat het klein is) maar worden er ook zoveel dieren ingeworpen gewoon voor de zichtbaarheid. hoelang zou jij enkel met je gezinnetje in je tuin kunnen leven, het enige contact met buiten is dat ze je wat eten toewerpen als je gedaan hebt wat zij je vragen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef: hoelang zou jij enkel met je gezinnetje in je tuin kunnen leven, het enige contact met buiten is dat ze je wat eten toewerpen als je gedaan hebt wat zij je vragen.
Ook daarom zou het antwoord je kunnen verbazen. Denk maar eens aan de gekende nog bestaande getto's of asielcentrums...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Ondertussen in een tank in Sea World: Tilikum... :(

https://www.youtube.com/watch?v=eso2118 ... ToA7q2NBlg

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Een weinig aangename (of actieve) momentopname, maar op zich zie ik weinig verkeerds buiten een dier in rust (toch)?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Een weinig aangename (of actieve) momentopname, maar op zich zie ik weinig verkeerds buiten een dier in rust (toch)?
Ik zie twee orka's in een kleine tank. Waarvan de één in een lethargische staat en de ander die met een speeltje naar de eerste zwemt.

Wat is hier mis? Eigenlijk al het feit dat deze twee daar zijn. Orka's passen domweg niet in een zwembad. Daarnaast is herhaaldelijk gerapporteerd wat er in het filmpje te zien is, namelijk dat Tilikum lusteloos is en zich lijkt te vervelen.

Maar hij krijgt wel goed te eten hoor!

:s

NB: Eigenlijk zie ik daar datgene waar ik een afkeer voor heb: grote dieren in een veel te kleine ruimte die met allerlei middelen "overeind" worden gehouden. En helaas vaak ook nog kunstjes moeten doen zogenaamd om ze fit te houden...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft iemand hier ooit de film gezien rond de vrijlating van Keiko (orka die willy speelt in de film free willy)? Waarom kunnen niet alle orka's in zulke bassins gehouden worden, die kon springen, duiken, snelheid maken, er was een natuurbodem, er waren kunstrotsen en het water kwam rechtstreeks uit de oceaan. En er waren toch ruiten gemaakt om hem onder water te kunnen bekijken. Weet er trouwens iemand wat er momenteel met dat bassin gebeurt.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Hamerhaai »

Limburg vooruit schreef:Heeft iemand hier ooit de film gezien rond de vrijlating van Keiko (orka die willy speelt in de fil free willy)? Waarom kunnen niet alle orka's in zulke bassins gehouden worden, die kon springen, duiken, snelheid maken, er was een natuurbodem, er waren kunstrotsen en het water kwam rechtsstreeks uit de oceaan. En er waren toch ruiten gemaakt om hem onder water te kunnen bekijken. Weet er trouwens iemand wat er momenteel met dat bassin gebeurt.
Is in drie delen gesplitst als aquaria voor zeedieren die aan de noordwestkust van de Grote Oceaan leven.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Limburg vooruit »

Stom eigenlijk
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Na een lange politieke discussie mag het Vancouver Aquarium (Canada) nog wel haar beluga's houden, maar mogen ze er niet meer mee kweken. Volgend het park is dit alvast een wrede onbegrijpelijke beslissing naar de dieren toe, maar het conservatie-verhaal achter het kweekprogramma met deze diersoort bleek niet overtuigend genoeg.

Ik kan er niet direct uit opmaken of men hierdoor een uitdoofbeleid heeft met deze dieren in dit aquarium, ofdat men deze op kweekvakantie stuurt naar andere parken (of steeds de collectie moet aanvullen via andere parken). Dus voorlopig lijkt het me een vrij 'dubbel' verhaal.

http://www.cbc.ca/news/canada/british-c ... -1.2724553
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria -topic

Bericht door Johnny »

Lydia schreef::-( Waarom moeten ze die arme beestjes vermoorden? :@
Eigenlijk doodsimpel; dat is wat ze daar doen. Dit is een traditie die al terug gaat tot de 17e eeuw. Het hele idee dat dolfinaria de slachtingen in stand houden is onzin. Die stoppen niet als de malafide dolfinaria stoppen daar dieren af te nemen, dat is gewoon een extra inkomstenbron voor de slachters.
Gerald schreef:Uit mijn gesprekken (en van video opnames) met mijn vrienden weet ik dat de flyers niet worden opgedrongen maar worden aangeboden. Mensen hebben altijd de keus tussen aanpakken of weigeren en zelfs na het aanpakken gooien veel mensen het alsnog weg zonder meer dan de kop te hebben gelezen. Alleen diegenen die echt interesse hebben bewaren het.

Vergelijk het met de talloze flyers welke je op een gemiddelde zaterdag in een drukke winkelstraat worden aangeboden.

Ik zie hier geen opdringen van een mening in. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor de medewerkers van een dolfinarium frustrerend is om te zien hoe voor je poort mensen staan met precies een andere mening dan zij zelf. En dat zij zien hoe "hun" gasten voor de kassa worden "lastig" gevallen met die mening en dat die gasten wellicht gaan twijfelen. Al weet ik van diezelfde vrienden dat zij dat maar een handjevol mensen hebben zien doen, dus dat vormt blijkbaar geen bedreiging.

Voor de demonstranten is er daarnaast ook al voldoening als zij in gesprekken met bezoekers welke naar buiten komen horen dat er enkelen zijn die nooit meer zo'n show willen zien. En hopelijk gaan die mensen dat thuis ook doorvertellen en aldus wordt de - niet opgedrongen - mening weer verder verspreidt.

Ik kan alleen maar met voldoening naar dit soort verhalen luisteren.
Dat is wel degelijk het opdringen van een mening. Vooral aangezien deze meningen niet op waarheid berust zijn. Als iets moreel laakbaar is, dan is dat het wel. Voor dergelijke figuren kan ik geen enkel respect opbrengen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria -topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef: Dat is wel degelijk het opdringen van een mening. Vooral aangezien deze meningen niet op waarheid berust zijn. Als iets moreel laakbaar is, dan is dat het wel. Voor dergelijke figuren kan ik geen enkel respect opbrengen.
Op zich heb ik wel respect voor hun overtuiging, en doorzettingsvermogen (want eerlijk gezegd lijken ze me vaak bot te vangen bij zowel parkbezoekers als media of politiek), desondanks dat ik het niet volledig (in mijn ogen kunnen goede dolfinaria wel bestaan, al erken ik dat een deel beter zou sluiten) met de tegenstanders van dolfinaria eens ben. Enkel met wederzijds respect kan je een dergelijk thema bepraten trouwens... Anders blijft het éénrichtingsverkeer. ;)


Opdringen van een mening via een flyer... Het is een moeilijk evenwicht denk ik, voor sommigen zal dit inderdaad ervaren worden als het opdringen van een mening. Maar een lang forumbetoog kan ook zo ervaren worden. Veel hangt ook van het moment af, en hoe die communicatie juist gaat, en vooral hoe ze overkomt (al is dat bij iedereen weer anders). Ook bij mensen die flyeren gaat er wel eens eentje uit de bocht, maar dat geld niet perse voor de gehele groep.



Even terzijde... Hier is er een discussie gaande over dolfinaria van 'onze lage landen', maar dergelijke parken in andere landen heel wat verder naar mijn mening. Toch als ik mag vergelijken met andere show-dierentuinen. Zie bijvoorbeeld het onderstaande filmpje uit de krokodillen-dierentuinen Crocosaurus Cove Darwin in Australië. Waar je in hun 'cageofdeath' een duik kan maken bij deze grootse en gevaarlijke dieren...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mGdT9qMHD7Y[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Op zich heb ik wel respect voor hun overtuiging, en doorzettingsvermogen (want eerlijk gezegd lijken ze me vaak bot te vangen bij zowel parkbezoekers als media of politiek), desondanks dat ik het niet volledig (in mijn ogen kunnen goede dolfinaria wel bestaan, al erken ik dat een deel beter zou sluiten) met de tegenstanders van dolfinaria eens ben. Enkel met wederzijds respect kan je een dergelijk thema bepraten trouwens... Anders blijft het éénrichtingsverkeer. ;)
Nee, voor die overtuiging kan ik geen respect hebben. Als je er niet van houdt, dan ga je er niet naar toe, klaar. Maar als je daar gewoon keiharde leugens staat te verkondigen, zoals de zogenaamde hoge dolfijnensterfte, of het trainen op honger, dat de dieren afkomstig zijn uit Taiji etc. dan ben je gewoon fout bezig. Dat iemand vindt dat ze daar niet thuishoren geeft die persoon niet het recht om de mening van een bezoeker te beinvloeden en op die manier het park te schaden. Vergeet niet dat je dan ook niet bepaald in het belang van de dieren handelt! En over eenrichtingsverkeer gesproken, daar met hun juist sprake van. Zij dulden geen tegenspraak.

En dat er slechte dolfinaria zijn klopt. Slechte 'gewone' dierenparken kennen we immers ook nog altijd? Gelukkig komt dat in de Westerse wereld niet of nauwelijks meer voor ( met uitzondering van Japan), in tegenstelling tot slechte dierenparken. En ze hebben geen invloed op de media of politici? Think again..... Er was laatst al een BN'er die weigerde een prijs in ontvangst te nemen in het dolfinarium. Een grote groep mensen gelooft dat Morgan voor veel geld verkocht is aan Loro Parque. En laten we niet beginnen over Blackfish, hoeveel schade Seaworld daarvan ondervindt. En dat voor een zeer eenzijdige en gekleurde documentaire, die niet bepaald onomstreden is.

Opdringen van een mening via een flyer... Het is een moeilijk evenwicht denk ik, voor sommigen zal dit inderdaad ervaren worden als het opdringen van een mening. Maar een lang forumbetoog kan ook zo ervaren worden. Veel hangt ook van het moment af, en hoe die communicatie juist gaat, en vooral hoe ze overkomt (al is dat bij iedereen weer anders). Ook bij mensen die flyeren gaat er wel eens eentje uit de bocht, maar dat geld niet perse voor de gehele groep.
Een forum is wat anders dan een flyer. Een forum hoef je niet te bezoeken, als je een flyer bij een dolfinariumbezoeker onder de neus duwt heeft die bijna geen andere keus dan deze aan te nemen. Dat is al een heel verschil.
Even terzijde... Hier is er een discussie gaande over dolfinaria van 'onze lage landen', maar dergelijke parken in andere landen heel wat verder naar mijn mening. Toch als ik mag vergelijken met andere show-dierentuinen. Zie bijvoorbeeld het onderstaande filmpje uit de krokodillen-dierentuinen Crocosaurus Cove Darwin in Australië. Waar je in hun 'cageofdeath' een duik kan maken bij deze grootse en gevaarlijke dieren...
Gaaf toch? Wat heeft dat met dolfinaria te maken? Dit zou ik ook zo doen, lijkt me echt supergaaf.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Nee, voor die overtuiging kan ik geen respect hebben. Als je er niet van houdt, dan ga je er niet naar toe, klaar. Maar als je daar gewoon keiharde leugens staat te verkondigen, zoals de zogenaamde hoge dolfijnensterfte, of het trainen op honger, dat de dieren afkomstig zijn uit Taiji etc. dan ben je gewoon fout bezig. Dat iemand vindt dat ze daar niet thuishoren geeft die persoon niet het recht om de mening van een bezoeker te beinvloeden en op die manier het park te schaden. Vergeet niet dat je dan ook niet bepaald in het belang van de dieren handelt! En over eenrichtingsverkeer gesproken, daar met hun juist sprake van. Zij dulden geen tegenspraak.
Ik zou haast denken dat jij ook weinig of geen tegenspraak wil aannemen (zeker over dit thema), maar ik zal je voorlopig nog even het voordeel van het twijfel geven. Al zou het je qua vastberadenheid en overtuiging wel gelijk stellen met het andere kamp in deze discussie... ;)

Het recht om iemand te beïnvloeden hebben ze volgens mij gewoon. Dat is iedereen zijn goed recht, zolang je niet met flagrante leugens te werk gaat moet dat (zeker in dergelijke grijze materie) zeker kunnen. Welke argumenten ze daarvoor gebruiken kan je wel ter discussie stellen, er zijn volgens mij zeker ook onwaarheden in omloop. Maar ik vrees dat dat vanuit beide kanten in dit verhaal komt. Maar er zijn ook goede en sterke punten in beide betogen, waardoor ik toch niet durf te zeggen dat het om keiharde leugens zou gaan... Maar dat is mijn visie tegenover die van jouw.
Johnny schreef:Gaaf toch? Wat heeft dat met dolfinaria te maken? Dit zou ik ook zo doen, lijkt me echt supergaaf.
Door het duik-aspect is de vergelijking met een dolfinarium niet meer ver weg, en wou ik het toch even in de marge van dit topic aanhalen. Het is immers op zijn minst bijzonder te noemen...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie