(Private collecties) Volieretopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

(Private collecties) Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Na het stopzetten van het voliereforum heb ik hier een topic aangemaakt over voliere's.

De bedoeling is zeer duidelijk; iedereen met een voliere of vragen over een voliere of de bewoners ervan kan hier posten. Ik hoop dat er hier nog vele leden zijn die kennis hebben van dit onderwerp en zo steeds alle eventuele vragen beantwoord kunnen worden.

Ik zal van start gaan:
ikzelf bezit een kleine volieren (+/- 3m²) achter in de tuin met enkele kweekbakken in en een handvol kanarie's. Zebravinken en Japanse meeuwkes heb ik ook gehad maar zonder veel succes.
Mijn voliere word spijtig genoeg vaak aangevallen door een uil die hier iets verder broed met al verschillende dode vogels tot gevolg (beesten schrikken en vliegen zich te pletter tegen de muur). Op advies van het natuurhulpcentrum (heusden zolder), vzw natuurpunt en een plaatselijke valkenier ben ik nu een nieuwe voliere aan het bouwen kort bij het huis, dit zou de uil moeten weerhouden nog tegen de voliere aan te vliegen.
Deze voliere krijgt een binnenverblijf van ongeveer de totale oppervlakte van mijn huidige voliere. De nieuwe buitenvoliere is voor volgend jaar voorzien normaal en zal minstens dezelfde oppervlakte hebben waardoor de dieren hier minstens dubbel zo groot gaan.
Voor kweekbakken is er ruimte voorzien,maar deze gaan er voorlopig niet komen (misschien volgend jaar).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Volieretopic

Bericht door Samberto »

Dat klinkt goed! Ik ben benieuwd naar foto's! ;)

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Volieretopic

Bericht door Rafiaan »

En? Ga je nog steeds enkel kanaries houden of komen er nieuwe soorten bij?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Samberto schreef:Dat klinkt goed! Ik ben benieuwd naar foto's! ;)
Als het binnengedeelte af is komen die er wel.
Rafiaan schreef:En? Ga je nog steeds enkel kanaries houden of komen er nieuwe soorten bij?
Voorlopig hou ik het op kanarie's, er staan nog wel enkele soorten op een verlanglijstje ergens in een schuif hier ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Volieretopic

Bericht door Rafiaan »

Leuk! Bedankt voor het toch wel zéér snelle antwoord ;)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Rafiaan schreef:Leuk! Bedankt voor het toch wel zéér snelle antwoord ;)!
Op mijn verlanglijstje staan, Glosterkanarie's, Norwich kanarie's, Bandvink, Ceresamadine, Kleine cubavinken en Padda's.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat al deze soorten nooit gelijktijdig in mijn voliere kunnen wegens te klein. Het staat ook vast dat niet al deze soorten zullen komen, maar als er iets nieuws komt is het één van deze soorten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Volieretopic

Bericht door Gerald »

Leuke topic al wacht ik nog wel op de foto's. ;)

Zelf heb ik geen volière en die zal er ook wel nooit komen maar het kijken naar vogeltjes is altijd leuk.

Heb vroeger wel meegeholpen bij een buurman. Zo mocht ik een paar keer zijn waterralletjes opvoeden omdat hij op vakantie was en meer van dat soort zaken. Was bijzonder leuk om te doen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hey,

ik heb eens een vraag waar ik, nog bevriende kwekers, nog mijn dierenarts raad mee weet. Ik heb sinds 8 jaar kanarie's en de laatste 2 jaar heb ik reeds 4 keer voor gehad dat s'morgens bij het voeren al mijn dieren springlevend zijn, dat bij mijn avondcontrole er 1 dier dik zit en dat dit dier de volgende morgen dood is.

Mijn dierenarts heeft anti biotica gegeven maar het probleem doet zich steeds opnieuw voor zonder een vaste regelmaat er in.
Twee weken geleden had ik opnieuw zulk geval en toen was het een half jaar geleden. Het geval hiervoor was dan weer 3 maand ervoor en het eerste geval was zo'n 2 jaar terug.

ook is de kweek de voorbije 2 jaar rampzalig geweest terwijl de dieren niet te vet zijn en in goede conditie.

Wie weet wat dit is en kan mij misschien helpen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hey, heb eens enkele vragen.

Tot op heden heb ik mijn kleurkanarie's steeds in kweekkooien van 80x40x40 gezet. Dit met wisselend succes. Ik ga met mijn kleurkanarie's vanaf volgend jaar enkel nog in de voliere kweken, in de broedblokken wil ik overgaan op de kleinere gloster-, border- en/of five fancy kanarie's.
Nu ik in mijn nieuw binnenhok bezig ben ga ik ook nieuwe kweekkasten maken. Ik ben echter van plan meer kooien te maken en zoek nu de juiste afmeting. Normaal word 40x30x40 aanzien als standaardmaat voor kanarie's, ik vind dit echter te klein, zelfs voor de kleinere postuurlanarie's. Ik zat te denken aan 40x40x40 of 60x40x40. Welke zouden jullie nemen?

Om de kans op bloedluis te verkleinen ga ik alle kooien lijmen en geen onderbak gebruiken. Vinden jullie dat een goede zaak of niet?

In theorie ken ik het allemaal wel,maar in praktijk is dit weer eens iets nieuws.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Volieretopic

Bericht door Apenarend »

Is dat niet allemaal heel klein voor een koppel? Of is het niet de bedoeling dat ze kunnen vliegen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Door gezondheidsproblemen is mijn nieuwe voliere niet tijdig klaar geraakt. Om het kweekseizoen niet in gedrang te brengen gaan de werkzaamheden pas in het najaar verder.
Maar, ik heb vorig jaar wel 4 nieuwe poppen gekocht. Deze komen volgende week en heb niet voldoende ruimte om ze te plaatsen in mijn broedblokken.

Nu was ik aan het denken om zelf een kleine verplaatsbare voliere te maken. Deze zou 1.2 meter breed x 0.6 meter diep x 2.0 meter hoog worden. Is dit voldoende om 1.3 kanarie te huisvesten?
Dan heb ik nog 2 kweekbakken van 80 x 40 x 40 voor telkens 1 koppel kanarie's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Eens even een ouder topic van onder het stof halen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het houden en kweken van tropische vogels in een serre.

Het is maar een hersenkronkel die ik heb, geen concrete plannen voor (momenteel toch niet ;) ).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door hillegina »

Heb geen ervaring, maar in een serre schommelt de temperatuur veels te veel... Op een warme zomerdag houd je zo geen enkele vogel meer over. Een serre met een uitvlucht naar buiten is misschien een idee? Ligt er b.t.w. wel aan welke vogels je wil...

Voor gouldamadines zal bijverearmen in de winter nog steeds noodzakelijk blijven denk ik...

Met vriendelijke groet,
*hillegina*

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Apenarend »

Onze vroegere buurman bij mijn ouders hield verschillende soorten tropische vogels in een verandavoliere. Ik herinner mij dat die toch serieus moest ingrijpen in zeer warme zomers: hij had een automatisch systeem waarbij bepaalde ramen opgingen bij te hoge temperaturen. Maar hij moest op zulke dagen ook verschillende keren per dag water sproeien om voor een beetje afkoeling te zorgen en er stonden ook ventilatoren om voor luchtstroom te zorgen (maar die dingen waren niet zo gezond voor zijn vogels, weet niet meer waarom).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:Onze vroegere buurman bij mijn ouders hield verschillende soorten tropische vogels in een verandavoliere. Ik herinner mij dat die toch serieus moest ingrijpen in zeer warme zomers: hij had een automatisch systeem waarbij bepaalde ramen opgingen bij te hoge temperaturen. Maar hij moest op zulke dagen ook verschillende keren per dag water sproeien om voor een beetje afkoeling te zorgen en er stonden ook ventilatoren om voor luchtstroom te zorgen (maar die dingen waren niet zo gezond voor zijn vogels, weet niet meer waarom).
Zeer fel bedankt voor de antwoorden!! Ik ga het dan toch maar niet doen, al moet ik in mijn huidig verblijf ook water op het dak sproeien bij aanhoudende hitte. Zeer vervelend (heb nu een zwenksproeier gekocht die ik op het dak plaats zodat ik maar net de kraan moet open draaien ;) .
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door hillegina »

Ik heb sinds vandaag een vogelkooi voor buiten, niet heel groot, zonder nachthok maar dieren kunnen wel uit de wind zitten.

Nu is mijn vraag, welke en hoeveel vogels zouden jullie adviseren? Ik vind zebravinken leuke diertjes en zou dan dus twee mannetjes zebravinken (anders gaan ze kweken). Welke soorten kunnen er nog bij?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Apenarend »

hillegina schreef:Ik heb sinds vandaag een vogelkooi voor buiten, niet heel groot, zonder nachthok maar dieren kunnen wel uit de wind zitten.

Nu is mijn vraag, welke en hoeveel vogels zouden jullie adviseren? Ik vind zebravinken leuke diertjes en zou dan dus twee mannetjes zebravinken (anders gaan ze kweken). Welke soorten kunnen er nog bij?
Dan zouden we toch minstens de afmetingen moeten kennen, beplanting en aantal zitstokken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
hillegina schreef:Ik heb sinds vandaag een vogelkooi voor buiten, niet heel groot, zonder nachthok maar dieren kunnen wel uit de wind zitten.

Nu is mijn vraag, welke en hoeveel vogels zouden jullie adviseren? Ik vind zebravinken leuke diertjes en zou dan dus twee mannetjes zebravinken (anders gaan ze kweken). Welke soorten kunnen er nog bij?
Dan zouden we toch minstens de afmetingen moeten kennen, beplanting en aantal zitstokken.
Dat zou handig zijn ja, en de oriëntatie met de voorkant ten opzichte van het zuiden moest je dat weten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door Max »

hillegina schreef:Ik heb sinds vandaag een vogelkooi voor buiten, niet heel groot, zonder nachthok maar dieren kunnen wel uit de wind zitten.

Nu is mijn vraag, welke en hoeveel vogels zouden jullie adviseren? Ik vind zebravinken leuke diertjes en zou dan dus twee mannetjes zebravinken (anders gaan ze kweken). Welke soorten kunnen er nog bij?
Als je een mannetje en een vrouwtje zal houden dan moeten ze ook nestmateriaal hebben om voor na geslacht te zorgen. Ze moeten een soort nest hebben om hun eieren in te leggen, dus ik neem aan dat ze zich niet zo snel zullen voortplanten waardoor je ze toch wel kunt houden. Kan iemand bevestigen of dit zo is?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: (Private collecties) Volieretopic

Bericht door hillegina »

Ik persoonlijk vind het fijn als zebravinken in een nestje kunnen slapen en een nestje kunnen bouwen. Mannetjes hebben ook een mooiere zang. De volière/kooi is L*B*H = 60*70*140 cm. Verrijdbaar en beschut geplaatst, 3 zitstokken met voldoende afstand en er komt nog iets van een struikje in waarschijnlijk. Parkieten hoef ik niet want vind dat ze lelijk schreeuwen en ze knagen zowat alles kapot (behalve bourkes en neophema soorten)

Plaats reactie