Eigen tuin- en natuurtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

Samberto schreef:
Dbelgian schreef:in de jungleshop van de zoo verkopen ze nu:
Afbeelding
rode pijl bijen en lieveheersbeestjes
Blauwe pijl vlinders
zwarte pijl roodborstjes/vogels

Ook bijhorende zaden pakketten
Die voederkooitjes van op het tweede rek lijken me wel leuk.
Ik heb zelf ook een aantal nestkastjes en een voederhuisje, maar dat trekt helaas vooral kauwen en eksters aan...
Ze hebben enkel degenen die ik aangeduid heb.
En ik denk dat het bedrijf die ze maakt enkel verkoopt aan handelaren ...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Wie durft volgende test doen:

http://www.ecolife.be/bereken-je-ecologische-voetafdruk

Ik ben geschrokken, heb een ecologische voetafdruk van 4.8 hectare. Daarmee scoor ik laag,maar ik dacht dat hij kleiner was. Je kan ook via tips uw ecologische voetafdruk verlagen. Door bv. de bus te nemen i.p.v. de auto. Als er dan bussen rijden is dat haalbaar, maar voor ons spijtig genoeg niet. Het openbaar vervoer is hier een regelrechte ramp.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Wie durft volgende test doen:

http://www.ecolife.be/bereken-je-ecologische-voetafdruk

Ik ben geschrokken, heb een ecologische voetafdruk van 4.8 hectare. Daarmee scoor ik laag,maar ik dacht dat hij kleiner was. Je kan ook via tips uw ecologische voetafdruk verlagen. Door bv. de bus te nemen i.p.v. de auto. Als er dan bussen rijden is dat haalbaar, maar voor ons spijtig genoeg niet. Het openbaar vervoer is hier een regelrechte ramp.
Amai, ik zit op 15.1 ha, vnl. omdat ik alleen in een vrijstaand niet-geïsoleerd huis woon. Na mijn verbouwing wordt dit 7.7 ha, toch nog ontzettend veel. Veel van de extra voorgestelde maatregelen doe ik al. Alleen groene stroom niet, omdat ik betwijfel of het verhaaltje daarachter wel klopt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Op en al kom ik rond de 7.2 ha, al zou dat energiematig nog een stuk kunnen dalen komende jaren. Je zit nu eenmaal beperkt in je (isolatie) mogelijkheden indien je een huis huurt.

De extra mogelijkheden die hier nog effect zouden kunnen hebben beperken zich vooral tot het stalen ros, en het beperken van het eten van het andere ros. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

4.8 ha, ik denk dat er velen een grotere afdruk hebben door het reclamepapier of krantenpapier, dat blijkbaar allemaal wit is

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door seborga »

De meesten hier zullen wel de film 'De nieuwe wildernis' gezien hebben; een documentaire over het gigantische natuurgebied 'De Oostevaardersplassen'. Een natuurgebied van 5600 (!) hectare in enkele kilometers van Amsterdam. Nu is er echter een tegendocumentaire met de pijnpunten van het project uitgebracht onder de titel 'De nieuwe wildernix':

https://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Elk verhaal heeft iedereen twee kanten... Goed dat deze ook even wordt aangehaald.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

Ook dit is natuur en vreemd genoeg zijn de mensen altijd gefascineerd door dood en destructie nog vreemder is de afkeer van hun eigen fascinatie, in de zoo ook bij de roofvogels zien de mensen eerst de voederratten en muizen en dan pas de levende roofvogels.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

seborga schreef:De meesten hier zullen wel de film 'De nieuwe wildernis' gezien hebben; een documentaire over het gigantische natuurgebied 'De Oostevaardersplassen'. Een natuurgebied van 5600 (!) hectare in enkele kilometers van Amsterdam. Nu is er echter een tegendocumentaire met de pijnpunten van het project uitgebracht onder de titel 'De nieuwe wildernix':

https://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg

Geheel terecht. De Oostvaardersplassen zijn op het vlak van grote zoogdieren fake.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door seborga »

Dbelgian schreef:Ook dit is natuur en vreemd genoeg zijn de mensen altijd gefascineerd door dood en destructie nog vreemder is de afkeer van hun eigen fascinatie, in de zoo ook bij de roofvogels zien de mensen eerst de voederratten en muizen en dan pas de levende roofvogels.
De boodschap van deze documentaire is wel onderbouwd, dit is niet zomaar populistisch, schokkend verhaaltje zoals we rond giraf Marius kende.

Het gaat hier zowel om het welzijn van de dieren als hoe wij in West Europa met onze natuurgebieden moeten omgaan.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door seborga »

Apenarend schreef:
seborga schreef:De meesten hier zullen wel de film 'De nieuwe wildernis' gezien hebben; een documentaire over het gigantische natuurgebied 'De Oostevaardersplassen'. Een natuurgebied van 5600 (!) hectare in enkele kilometers van Amsterdam. Nu is er echter een tegendocumentaire met de pijnpunten van het project uitgebracht onder de titel 'De nieuwe wildernix':

https://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg

Geheel terecht. De Oostvaardersplassen zijn op het vlak van grote zoogdieren fake.
Zolang je geen sluitende "Circle of life" hebt moet je als mens ingrijpen, en dat gebeurt hier te weinig of gewoon verkeerd.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

In een gewoon bos vind je ook natuurlijk omgevallen bomen en dode dieren alleen hoe groter het gebied hoe meer van die gevallen je zal vinden in dit filmpje zijn ze allemaal gecentraliseerd, ze laten ze na elkaar zien zodat het voor ons allemaal op 10m² lijkt te gebeuren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:In een gewoon bos vind je ook natuurlijk omgevallen bomen en dode dieren alleen hoe groter het gebied hoe meer van die gevallen je zal vinden in dit filmpje zijn ze allemaal gecentraliseerd, ze laten ze na elkaar zien zodat het voor ons allemaal op 10m² lijkt te gebeuren.
Zolang je het gebied waarvan sprake niet volledig kent, kan je daar moeilijk echt zware uitspraken over doen. De ene kant van het verhaal zal wellicht te positief zijn, waarbij de andere kant misschien iets te negatief is.

Je kan zonder onwaarheden hetzelfde verhaal steeds anders belichten, zover ik het zie is dat ook waar hier gebeurd. En enkel indien je beide kanten van het verhaal kent, kan je tot hetgeen wat er zich daar afspeelt komen... Of je moest echt zelf daar een jaartje kunnen doorbrengen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:In een gewoon bos vind je ook natuurlijk omgevallen bomen en dode dieren alleen hoe groter het gebied hoe meer van die gevallen je zal vinden in dit filmpje zijn ze allemaal gecentraliseerd, ze laten ze na elkaar zien zodat het voor ons allemaal op 10m² lijkt te gebeuren.

Ik spreek niet over omgevallen bomen en dode dieren. Dat zou er nog aan mankeren, die horen thuis in een echte wildernis.

Waar ik naar verwijs is dat deze wildernis de facto een grote openlucht ponyboerderij en hertenkamp is. Het is in feite intensieve wildernis naar analogie met de landbouw, de begrazingsdruk is enorm en heeft het meeste ander wild verjaagd. En enkele die-hards willen niet horen van afschot.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Dbelgian »

*post leeggehaald/ verwijderd*
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 11 mei 2014, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanstootgegevend bericht leeggehaald/ verwijderd

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Apenarend »

Een bedroevende reactie, maar die zijn we van jou stilaan gewoon.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Quetzal

Re: tuin- en natuurtopic

Bericht door Quetzal »

Voor veel mensen is de definitie van natuur een gebied zoals het zou zijn zonder enige invloed van de mens. Het beeld dat ze bij 'natuur' hebben is een systeem in evenwicht met een overvloed aan soorten. Dit is echter niet realistisch.

Na de laatste ijstijd en het smelten van de ijskap is er ruimte vrijgekomen in West-Europa en een aantal soorten heeft hun niche zodanig kunnen aanpassen zodat ze die ruimte hebben koloniseren. De moderne westerse mens was vanaf dan al één van die soorten. Doorheen de tijd heeft onze soort zich zodanig weten aan te passen dat we in dit gebied succesvol werden. We hadden hierbij het geluk dat we bij de evolutie van onze soort die voorafging aan deze periode van kolonisatie een aantal nuttige tools hadden meegekregen die het ons het aanpassen aan de nieuwe omstandigheden een pak makkelijker gemaakt hebben, zoals de eigenschap dat we qua voedsel niet al te kieskeurig zijn, dat we rechtop lopen, flexibele duim, grote hersenen, communicatie, ... Een aantal andere soorten waren genetisch minder geschikt om deze aanpassing succesvol door te voeren door een gebrek aan flexibiliteit in voedingspatroon, of ... Of hebben simpelweg nooit de kans gekregen door een geografische barrière of ...

Mijn punt is natuur is geen vast begrip, het is constant in beweging door een groot aantal soorten die er elk op zich naar streven om succesvol te worden, dit doen ze door zich zo goed mogelijk aan te passen aan de heersende omstandigheden. Klimaat is een belangrijke beperkende factor die die graduele evolutie van de natuur stuwt, maar zeker niet de enige, andere zijn beperkte voedingsstoffen, licht, ondergrond, reliëf, hoogteligging, .... Evenwicht kan pas na een lange race tussen de verschillende soorten benaderd worden. Door zich zo snel mogelijk aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden kan het door sommige soorten op een bepaald punt in de tijd benaderd worden. Soorten die zich best aanpassen nemen automatisch ook bepaalde zaken weg van andere soorten zoals voedingsstoffen, licht,... waardoor deze ofwel verdrongen worden uit het gebied of indien dit hun enige verspreidingsgebied was, uitsterven. Aanpassing en groei zijn twee factoren die elke soort drijven, het resultaat van deze twee is evolutie.

Een evenwichtssituatie is trouwens nooit de situatie met de grootste soortenrijkdom, eerder een situatie waarin een vrij beperkt aantal soorten overheersen in een bepaald gebied. De soorten die zich tijdens de evolutionaire wedloop het best hebben weten aan te passen aan de heersende omstandigheden en de andere soorten steeds een stapje voorgebleven zijn.

Dus ons beeld van de natuur is niet de evenwichtssituatie, waarin een beperkt aantal soorten overheersen, maar eerder een situatie waarin de evolutionaire wedloop nog aan de gang is. Om deze situatie in stand te houden is een constante reset nodig door de mens, waardoor het dus per definitie geen natuur meer is. :koffie:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Vandaag tijdens het snoeien kwam ik een rups van een ligusterpijlstaart (Sphinx ligustri) tegen. Moet zeggen dat de vlinder (die ik hier ook soms zie) best een indrukwekkend dier is. Het is echter de eerste keer dat ik rupsen van de soort tegen kom in mijn tuin, ben moeten gaan zoeken wat het was.

Is dit eigenlijk een vaak voorkomende soort?

Voor foto's:

https://www.google.be/#q=ligusterpijlstaart
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:Vandaag tijdens het snoeien kwam ik een rups van een ligusterpijlstaart (Sphinx ligustri) tegen. Moet zeggen dat de vlinder (die ik hier ook soms zie) best een indrukwekkend dier is. Het is echter de eerste keer dat ik rupsen van de soort tegen kom in mijn tuin, ben moeten gaan zoeken wat het was.

Is dit eigenlijk een vaak voorkomende soort?

Voor foto's:

https://www.google.be/#q=ligusterpijlstaart

Hopelijk helpt deze website je wat vooruit?

http://waarnemingen.be/soort/view/1645

Hier vind je alvast alle waarnemingen afgelopen maand.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
Limburg vooruit schreef:Vandaag tijdens het snoeien kwam ik een rups van een ligusterpijlstaart (Sphinx ligustri) tegen. Moet zeggen dat de vlinder (die ik hier ook soms zie) best een indrukwekkend dier is. Het is echter de eerste keer dat ik rupsen van de soort tegen kom in mijn tuin, ben moeten gaan zoeken wat het was.

Is dit eigenlijk een vaak voorkomende soort?

Voor foto's:

https://www.google.be/#q=ligusterpijlstaart

Hopelijk helpt deze website je wat vooruit?

http://waarnemingen.be/soort/view/1645

Hier vind je alvast alle waarnemingen afgelopen maand.

Ok, bedankt. Voor een vrij algemene soort is hij toch niet zo vaak gezien de laatste maand vind ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie