Vogelspot-topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Sinds ik een tuintje heb, ben ik begonnen met het observeren van de vogeltjes die hier passeren.
Hier in Deurne (Antwerpen) passeren uiteraard geen "spectaculaire" vogels, maar ik vind het wel leuk van af en toe een nieuwe soort te zien passeren.
Deze week heb ik eindelijk tijd gehad om mijn voederhuis af te werken. Rijkelijk laat nu de winter (eindelijk) gedaan lijkt te zijn, maar toch leuk om in het oog te houden.

Vaste passanten zijn: veel duiven (jammer genoeg), eksters, merels, kraaien.
Leukere soorten die regelmatig langskomen: mussen, mezen, een koppeltje vinken.

Het vinkenmannetje.
Afbeelding

Eergisteren kreeg ik bezoek van een groepje vogels dat ik zelf nog nooit had gezien: een groepje sijzen! Superleuk om te bekijken hoe ze elkaar heel de tijd uitdaagden enzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele maanden geleden zag ik een bonte specht zitten, maar geen idee of het een grote, middenst of kleine was. Hij was vrij snel weg, zonder dat ik hem echt goed kon zien.

Daarstraks zag ik nog een exoot in de boom bij de buren. Jammer genoeg vloog hij weg toen ik mijn fototoestel ging nemen.
Hij leek op de vogel van op de afbeelding op deze site: http://www.olmensezoo.be/cms/index.php? ... 70&lang=nl

Hebben jullie ergens leuke/mooie/speciale/... vogels gespot?
Post ze dan hier!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat zal een halsbandparkiet geweest zijn zelf ben ik niet van het antwerpse maar deze soort komt veelvuldig voor in grote steden waar ze ware kolonies vormen in de stadsparken, tot soms zelfs een echte plaag.
Maar ik vind het wel erg mooie vogels! :zoorro:

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Even gegoogled en dat zal het inderdaad geweest zijn.
Toffe vogel, ook al is het een exoot.
Ik hoop hem nog op de foto te krijgen, net als de specht.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vogelspot-topic

Bericht door black-star »

De groene specht, een vrij schuchter beestje, maar we hebben er dus twee in ons buurt:
Afbeelding

Harm

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Harm »

Leuk topic! Vanmorgen liepen er bij mij in de tuin 2 zanglijsters.

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Mooie foto van die groene specht!
Ook die zanglijsters zijn precies wel toffe vogels.

Het leuke aan het observeren van de vogeltjes vind ik dat je al doende leert.
Wanneer er een onbekende soort komt aangevlogen, dan neem ik mijn boek erbij en zoek ze op.
Mijn fototoestel ligt nu ook steevast klaar op de vensterbank.

Komend weekend zit ik een paar dagen in Noord-Frankrijk. Mogelijks zal ik daar ook wel enkele mooie exemplaren spotten, maar die zitten meestal te ver weg om te fotograferen.
Daarna kan ik thuis genieten van de vakantie en mijn tuin in het oog houden :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Gorilla Gust »

Fazanten genoeg in de buurt van ons huisje dezer dagen... Behalve als je een foto wilt nemen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Hier zit niets meer van klein grut doordat we hier 1 Vlaamse Gaai hebben die alles weg stuurd.

Als die er niet is hebben we hier vooral merels en winterkoninkjes zitten, soms een vink of groenling. Mussen is hier verleden tijd, mezen zie je ook maar amper meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Ik zie veel pimpelmezen en merels, verder een eksterkoppel, een strijdlustige roodborst maar de mooiste langskomer is een boomklever, wellicht uit het nabijgelegen stadspark.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

Weliswaar niet in de tuin gespot, maar tijdens het paasweekend in zuid Limburg toch vrij veel roofvogels gezien :). Naast de altijd aanwezige buizerds en torenvalken ook een rode wouw, blauwe kiekendief en als hoogte punt 2 slechtvalken bij hun nest. Verder ook fijn om te merken dat er overal weer tjiftjaffen zitten, ze zingen alleen nog niet, dat komt deze week wel :)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Theo schreef:Weliswaar niet in de tuin gespot, maar tijdens het paasweekend in zuid Limburg toch vrij veel roofvogels gezien :). Naast de altijd aanwezige buizerds en torenvalken ook een rode wouw, blauwe kiekendief en als hoogte punt 2 slechtvalken bij hun nest. Verder ook fijn om te merken dat er overal weer tjiftjaffen zitten, ze zingen alleen nog niet, dat komt deze week wel :)
Da's een knappe verzameling! Roofvogels zijn altijd fascinerend om te zien!
Apenarend schreef:Ik zie veel pimpelmezen en merels, verder een eksterkoppel, een strijdlustige roodborst maar de mooiste langskomer is een boomklever, wellicht uit het nabijgelegen stadspark.
Ik weet niet of het een veel-voorkomende soort is, die boomklever, maar ik vind het wel een prachtig beestje. Als je ze dan ook nog eens zo knap op de foto krijgt zoals Rob in de fotowedstrijd, da's helemaal top!

Vorige week heb ik in Noord-Frankrijk nog een paar leuke soorten gezien.
Jammer genoeg gaat de kwaliteit van foto's enorm achteruit als ik sterk moet inzoomen, maar toch deel ik ze graag met jullie.

Een van de witte kwikstaartjes. Een vogeltje dat daar veelvuldig aanwezig is.
Afbeelding

Een zwarte roodstaart.
Afbeelding

Een koppeltje staartmezen.
Afbeelding

Afbeelding

Heeft er iemand een idee welke vogels hieronder op de foto staan?
Ik vond niet direct een overeenkomst in mijn boek...
Helaas zijn de foto's heel onduidelijk, maar ik hoop op een paar kennersogen hier op het forum ;)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door zoofan »

IK ben er vrij zeker van dat het kramsvogels zijn.

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

Het zijn idd kramsvogels.

Een van je staartmezen is een witkoppige staartmees, een hybride tussen 2 staartmeesondersoorten en een vrij zeldzame verschijning in de Benelux.

Vandaag de eerste zingende tjiftjafs gehoord, dus het voorjaar is echt begonnen. Ook de eerste lepelaar en bruine kiekendief van het jaar weer gezien :).

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Thanks, Zoofan! Dat is 'm inderdaad!

Mijn voederhuisje wordt tegenwoordig jammer genoeg leeggeroofd door kauwen en eksters.
Ik dacht dat het laag genoeg was zodat ze er niet in zouden geraken, maar die beesten zijn verdomd handig!
Ik heb nu enkele kleine stokjes tussen de openingen gestoken om te proberen ze weg te houden.
Hopelijk lukt dat, maar kunnen de kleinere vogeltjes er toch nog makkelijk bij...

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

Ik gok dat weinigen hem hebben gezien, maar tijdens de meeting was er in het water tussen de mangabeys en maleise beren heel mooi een ijsvogel te zien. Of hij zat in het riet of in de boom, of hij was aan het jagen (met succes)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Nog enkele leuke vogeltjes gespot in Planckendael.

Te beginnen met een duo boomklevers.
Ik had de soort zelf nog nooit in het echt gezien, maar dat komt misschien omdat ik er sinds kort pas echt op ben beginnen letten. De foto's zijn niet van "Rob-kwaliteit" ;) maar ik ben er toch wel tevreden over.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een simpele mannetjeseend, maar toch blijf ik dat een prachtige vogel vinden.
Afbeelding

Ook een roodborstje is maar "gewoontjes", maar iedere keer als ik en één zie dan blijf ik er toch naar kijken.
Afbeelding

Ook in Planckendael zitten staartmezen...
Afbeelding

Onderstaande vogel zat hoog in de boom.
Ik heb de foto wat moeten verlichten om hem min of mer herkenbaar te maken.
Ik vermoed dat het een tjiftjaf is, maar ben niet zeker. Kan iemand bevestigen/corrigeren?
Afbeelding

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vogelspot-topic

Bericht door black-star »

Samberto schreef:De foto's zijn niet van "Rob-kwaliteit" ;)
Dat komt omdat we niet allemaal een 'Rob-lens' hebben ;)

Sinds Zoofan daar een specht op de foto heeft gezet, kijk in altijd rond in Planckendael.
Het werkt inderdaad aanstekelijk, dat vogelspotten.

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

je onderste vogelt is een vuurgoudhaan, een erg leuke soort om te zien :)

Afgelopen weekend weer de eerste boerenzwaluwen gespot :)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Ik heb een week in de Camargue gezeten, en daar valt toch heel wat moois te zien van vogels.
Eergisteren zat ik in het Parc Ornithologique in Saintes Maries de la Mer: een prachtig stukje natuur, waar heel wat flamingos, kleine zilverreigers, koereigers, purperreigers, blauwe reigers, steltkluten, lepelaars en anderen hun broedplaats hebben.

Hier op ons domein zitten ook nog enkele prachtexemplaren: scharrelaars en (één van mijn absolute favorieten) hoppen! Enorm moeilijk om op foto vast te leggen, omdat ze bij het minste dat ze je zien gaan vliegen. De scharrelaar heb ik denkelijk vaag kunnen trekken. Van de hop heb ik normaalgezien enkele gelukte foto's. Daar ben ik dan ook lang naar 'op jacht' gegaan.
Vandaag zag ik hoog in de lucht nog twee roofvogels. Aan de hand van mijn foto's denk ik dat het steenarenden waren.

Wanneer ik terug ben uit vakantie (binnen 1,5 week) zal ik hier wel enkele foto's plaatsen.
Hopelijk kan ik de komende week (in de buurt vd Mont Ventoux) nog wat prachtige exemplaren spotten en fotograferen.

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Samberto »

Hieronder enkele vogels die ik tijdens mijn vakantie gespot heb.
Niet alle foto's zijn even duidelijk, maar ik moet nog veel oefenen met mijn nieuw toestel, de zoom laat dit soort werk niet altijd goed toe en bovenal: vogels zijn geen gemakkelijke modellen!
Vooral in de vlucht is scherp trekken echt moeilijk, maar ik heb m'n best gedaan...
Als de bijgezette benaming niet klopt: voel u vrij om te corrigeren!

In de Camargue, in het Parc Ornithologique:

De steltkluut.
Afbeelding

Afbeelding

Purperreiger.
Afbeelding

Kleine zilverreiger:
Afbeelding

Afbeelding

Koereigers:
Afbeelding

Ooievaar:
Afbeelding

Afbeelding

Tafeleend:
Afbeelding

Uiteraard ook flamingo's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fuut:
Afbeelding

Kwak:
Afbeelding

Jonge blauwe reiger (of is het toch een jonge purperreiger?)
Afbeelding

Plaats reactie