Vogelspot-topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Buidelwolf »

Dier schreef:In het Griesbroek een natuurpunt natuurgebied in Olmen is een zwarte ooievaar 2 dagen gespot.
Dat is behoorlijk zeldzaam.

https://www.rtv.be/artikels/uniek-zwart ... men-a42655
Heel leuk!

Duidelijk jong dier van dit jaar. Gaan meestal ook als eerste op trek. Volwassenen volgen pas later.

Natuur begint zich op sommige plaatsen te herpakken in Vlaanderen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Buidelwolf schreef:
Dier schreef:In het Griesbroek een natuurpunt natuurgebied in Olmen is een zwarte ooievaar 2 dagen gespot.
Dat is behoorlijk zeldzaam.

https://www.rtv.be/artikels/uniek-zwart ... men-a42655
Heel leuk!

Duidelijk jong dier van dit jaar. Gaan meestal ook als eerste op trek. Volwassenen volgen pas later.

Natuur begint zich op sommige plaatsen te herpakken in Vlaanderen.
Het valt me idd op dat een aantal soorten opvallend meer worden waargenomen: zwarte ooievaar, rode en zwarte wouw, grauwe kiekendief, raaf, nachtzwaluw, reigerachtigen. De inspanningen van Natuurpunt ANB en anderen voor o.m. moerasvogels beginnen idd vruchten af te werpen. Jammer dat de budgetten voor aankoop van gronden al bij al heel beperkt zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Hopelijk wordt er binnenkort ook geïnvesteerd in weidevogels, zoals grutto's, plevieren, kluten enzovoort, zou zeer mooi zijn!

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Buidelwolf »

aaronwwf schreef:Hopelijk wordt er binnenkort ook geïnvesteerd in weidevogels, zoals grutto's, plevieren, kluten enzovoort, zou zeer mooi zijn!
Inderdaad! Zelf de patrijs. Daar is het waanzinnig slecht mee gesteld. Ik blijf er bij, zullen ze eerst de vossenpopulatie moeten aanpassen.

Maar ralreiger, roerdomp, purperreiger en woudaap doen het beter en beter.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Bij ons (zuidwestvlaanderen) patrijzen zat nochtans. We hebben hier ook enkele akkervogelprojecten lopen, geen idee wat de resultaten zijn.
Weidevogels die in oorsprong gebonden zijn aan heideterreinen zullen het de komende jaren wel wat beter doen omdat er veel Life+, Sigma en andere projecten lopen ter herstel van heidebiotopen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Dier
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 okt 2016, 04:21
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dier »

En nog enkele zeldzame vogels:
Er zaten wel 6 slangenarenden in het Groot Schietveld in Brecht.
Maar dat is wel minder goed nieuws voor de reptielen waar er nu ook weer niet zo veel van zijn.
De reportage begint om 31.40.

https://nieuws.vtm.be/video/?aid=248063 ... tzendingen

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Rafiaan »

Slangenarenden zie ik de laatste tijd toch wel heel regelmatig opduiken op Waarnemingen.be. Het Groot Schietveld is daarbij een hotspot.

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

Buidelwolf schreef:
aaronwwf schreef:Hopelijk wordt er binnenkort ook geïnvesteerd in weidevogels, zoals grutto's, plevieren, kluten enzovoort, zou zeer mooi zijn!
Inderdaad! Zelf de patrijs. Daar is het waanzinnig slecht mee gesteld. Ik blijf er bij, zullen ze eerst de vossenpopulatie moeten aanpassen.
Dat heeft niets met vossen te maken. De schuld ligt hier bij de boeren die veel te "schoon" te werk gaan en te vaak maaien....

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Buidelwolf »

Theo schreef:
Buidelwolf schreef:
aaronwwf schreef:Hopelijk wordt er binnenkort ook geïnvesteerd in weidevogels, zoals grutto's, plevieren, kluten enzovoort, zou zeer mooi zijn!
Inderdaad! Zelf de patrijs. Daar is het waanzinnig slecht mee gesteld. Ik blijf er bij, zullen ze eerst de vossenpopulatie moeten aanpassen.
Dat heeft niets met vossen te maken. De schuld ligt hier bij de boeren die veel te "schoon" te werk gaan en te vaak maaien....
Dacht wel dat zulke reactie ging komen.

Ik ben zelf van West Vlaanderen, wel chapeau voor de inspanningen die de boeren en de jagers alsnog doen voor de patrijzen stand.

Dat de "extreem Groenen" betrapt worden met het lossen van meer als dertig gekweekte vossen, wordt nergens iets van geschreven. Ik heb het genoeg gezien, voor mij blijft de vos de grote boosdoener.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Ik vraag me toch af waar die verhalen over vossen lossen blijven komen. Ooit zal dat wel eens gebeurd zijn, maar nu zie ik het daar het nut niet van in: er zijn vossen overal en genoeg. Zelfs al zou iemand op het onzinnige idee komen er nog meer los te laten (nog afgezien van het feit deze ook van ergens moeten komen) zie ik niet in hoe die zich zouden kunnen vestigen in een omgeving waar elk territorium reeds bezet is.

Zou de jachtlobby niet meer baat hebben bij het uitzetten van vossen? Ik beweer niet dat het gebeurt, maar ik zie er anno 2017 meer logica in dan dat extreme groenen dit zouden doen.

Het is toch algemeen geweten dat akkervogels, w.o. de patrijs, het bijzonder moeilijk hebben door onze monotone (mais)akkerbouwcultuur, het te vroeg maaien, het verpaardiseren van ons platteland, etc. Dit wordt gepoogd tegen te gaan door het inzaaien van braakliggend land met o.m. klaver.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

Buidelwolf schreef:
Theo schreef:
Buidelwolf schreef:
aaronwwf schreef:Hopelijk wordt er binnenkort ook geïnvesteerd in weidevogels, zoals grutto's, plevieren, kluten enzovoort, zou zeer mooi zijn!
Inderdaad! Zelf de patrijs. Daar is het waanzinnig slecht mee gesteld. Ik blijf er bij, zullen ze eerst de vossenpopulatie moeten aanpassen.
Dat heeft niets met vossen te maken. De schuld ligt hier bij de boeren die veel te "schoon" te werk gaan en te vaak maaien....
Dacht wel dat zulke reactie ging komen.

Ik ben zelf van West Vlaanderen, wel chapeau voor de inspanningen die de boeren en de jagers alsnog doen voor de patrijzen stand.

Dat de "extreem Groenen" betrapt worden met het lossen van meer als dertig gekweekte vossen, wordt nergens iets van geschreven. Ik heb het genoeg gezien, voor mij blijft de vos de grote boosdoener.
Sorry maar als ecoloog moet ik je compleet ongelijk geven. Zoals Apenarend al heeft gezegd is het wetenschappelijk allang duidelijk waar de achteruitgang van akkervogels (en weidevogels en hazen als we toch beginnen) door komt en dat heeft niets met predatoren te maken, maar alles met beheer. Er is misschien wel meer predatie dan normaal, maar dat komt eerder doordat het gras te vaak gemaaid wordt en er dus geen beschutting meer is.

Op dit moment werkt al het beleid om boeren mee te laten helpen niet (google maar Frank Berendse en dan zou je bij een aantal recente artikelen hierover moeten komen). Boeren willen wel helpen, maar met de huidige subsidies werkt het niet en daar hebben die vossen niets mee te maken. Je punt met vossen uitzetten door extreem groen haalt je verhaal alleen maar onderuit....

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dbelgian »

in west-vlaanderen zijn er vossen te weinig, daarom zijn daar oa de bosduiven vogelvrij verklaard, daar nog gaan klagen en schieten op vossen lijkt mij overbodig

vossen zijn trouwens territoriaal, als er ergens eentje weggehaald wordt door bv een jager, komt er een andere in de plaats, dat ze kippen aanvallen heeft alles te maken met het bejagen van hun normale prooien

de natuur was in balans tot de mens zich ermee ging moeien

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Hier in Limburg is er een vossen- en marterplaag. Deze is niet veroorzaakt door jagers of de groen. Deze plaag is voor 75% te danken aan natuurhulpcentra die gewonde en jonge dieren blijft redde en terug uitzetten.
Dit heeft als gevolg dat er waarschijnlijk binnenkort terug gejaagd mag worden op marters en er geen seizoen meer is voor de vos. En wie krijgt dan weer de slechte naam, juist ja. De jagers die al 5 jaar vragen om te stoppen met het redden en uitzetten van deze soorten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dbelgian »

een plaag? volgens mij is de mens de plaag voor de vos, een plaag die meer en meer territorium van de vos inpalmt

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:een plaag? volgens mij is de mens de plaag voor de vos, een plaag die meer en meer territorium van de vos inpalmt
Héhé, ik begrijp wat je bedoeld (en je hebt nog gelijk). Maar er zitten er hier echt te veel hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Hier in Limburg is er een vossen- en marterplaag. Deze is niet veroorzaakt door jagers of de groen. Deze plaag is voor 75% te danken aan natuurhulpcentra die gewonde en jonge dieren blijft redde en terug uitzetten.
Dit heeft als gevolg dat er waarschijnlijk binnenkort terug gejaagd mag worden op marters en er geen seizoen meer is voor de vos. En wie krijgt dan weer de slechte naam, juist ja. De jagers die al 5 jaar vragen om te stoppen met het redden en uitzetten van deze soorten.

Ik denk dat je ergens wel een punt zou kunnen hebben met de menselijke activiteit die ervoor zorgt dat veel dieren die het normaal niet zouden overleven, dit nu wel doen (maar uiteraard is er dan de bijkomende bedenking dat veel van deze geredde dieren net het slachtoffer zijn geworden van menselijke activiteit, bv. aangereden door verkeer). Maar hoedanook heeft alles te maken met voedselaanbod, zowel daar waar er van bepaalde soorten opmerkelijk veel zijn, als omgekeerd. Er zijn veel vossen en steenmarters in Limburg omdat het voedselaanbod er groot is, er zijn minder akkervogels net omdat hun voedselaanbod sterk is verminderd.

Met particulieren heb ik minder begrip, je moet je eigen dieren maar beter beschermen. Anders kunnen we meteen alle roofdieren in Europa terug uitroeien. Het valt me precies op dat een aantal mensen die initieel toejuichen dat er initiatieven worden genomen om het aantal roofdieren te laten toenemen, opvallend snel het tegendeel zijn toegedaan zodra er eens een negatieve gebeurtenis zich voordoet. Nu moet je een wolf of een vos maar eens leren waarom het beter is uren te besteden aan het opjagen van een konijn/hert, dan wel om op 1-2-3 een schaap of kip te kunnen pakken. Particulieren moeten hun kippen maar 's nachts degelijk ophokken, boeren moeten hun vee maar beter beschermen.

De problematiek botst voor mij enkel ivm soorten waarvan er dusdanig weinig zijn, dat elke predatie falikant voor haar toekomst kan zijn. Ik denk dan daarbij bv. aan de laatste korhoenders in de hoge venen (predatie van vos of wild zwijn) of de laatste hazelhoenders in de Ardennen (predatie door alle roofdieren, inclusief ene Marc Coucke ;) ). Ik heb daar ook niet meteen een oplossing voor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dbelgian »

De familie waar ik logeer in amerika, die heeft 26 kippen, wonen recht midden de velden (alternerend GMO Mais(voor ethanol-alcohol) en sojabonen, ze hebben dus 26 kippen en de jaren dat ze daar wonen hebben ze nog nooit een vos of marter op bezoek gehad, ze hebben daar wel al een roofvogel gehad die zich te goed gedaan heeft aan enkele kippen.

Als je denkt dat er daar geen vossen zitten, we hebben er dit jaar een zien lopen.

Urbanisatie is echt een groot probleem voor de dieren .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Als we al eens beginnen met alle zwerfkatten te euthaneseren i.p.v. te sterliceren. En de mensen verplichten hun katten binnen te houden, ik laat mijn hond ook niet los lopen.

Als dit gedaan word is 55% van de predatie al gedaan en moeten vossen geen kippen meer pakken want hebben ze terug eten in het wild.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Limburg vooruit schreef:Als we al eens beginnen met alle zwerfkatten te euthaneseren i.p.v. te sterliceren. En de mensen verplichten hun katten binnen te houden, ik laat mijn hond ook niet los lopen.

Als dit gedaan word is 55% van de predatie al gedaan en moeten vossen geen kippen meer pakken want hebben ze terug eten in het wild.
Ik begrijp je wel maar wat moet je dan bijvoorbeeld doen met alle brandganzen en grote canadese ganzen die hier van oorsprong niet voorkomen, onlangs heeft natuurpunt een 700 tal ganzen vergast, zorgen ook voor overbegrazing van alle velden, maar moet je dan 10000 ganzen vergassen. Volgens mij kun je beter meer natuur voorzien en dat is stilaan aan het gebeuren... er komen steeds meer (zwarte) ooievaars, reigers, enzovoort maar ook zeldzame predatoren zoals de wilde kat, boommarter...

Plaats reactie