Contact met (wilde) dieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

aardvarkentje15 schreef:
Gorilla Gust schreef:

Tsjech houdt leeuwen in zijn tuin
In het Tsjechische Stupava dolt een man met twee leeuwen zijn tuin.

Bron, foto's & meer op het nieuwsblad:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00584999


ooit zal die man denk ik wel gewond raken.....:sssst:

Waarom, zolang je die dieren goed behandeld zullen die niets doen. Elk dier dat ouder word dan 2 jaar kan je mits geduld goed trainen.
Ook leeuwen en tijgers. Het is pas als je ze niet voldoende voert of dingen die laat doen die ze niet willen dat het gevaarlijk word.
In Afrika is er wel een vrouw die een nijlpaard in haar living heeft.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
aardvarkentje15 schreef:
Gorilla Gust schreef:

Tsjech houdt leeuwen in zijn tuin
In het Tsjechische Stupava dolt een man met twee leeuwen zijn tuin.

Bron, foto's & meer op het nieuwsblad:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00584999


ooit zal die man denk ik wel gewond raken.....:sssst:

Waarom, zolang je die dieren goed behandeld zullen die niets doen. Elk dier dat ouder word dan 2 jaar kan je mits geduld goed trainen.
Ook leeuwen en tijgers. Het is pas als je ze niet voldoende voert of dingen die laat doen die ze niet willen dat het gevaarlijk word.
In Afrika is er wel een vrouw die een nijlpaard in haar living heeft.
zo´n beest zal zijn wilde instinct nooit kwijtraken, het blijven tenslotte roofdieren!
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Wie kijkt naar wie? Wij kijken graag naar de orang-oetans in de dierentuin, maar in het Spaanse Zoo de Barcelona wordt al snel duidelijk dat ook zij graag naar ons kijken... Zeker als je een goocheltruc doet. ;)

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkel ... oocheltruc


En door de kijkruiten van de Zoo heen... kan je ook 'veilig' contact met dieren maken:
https://www.facebook.com/20min/videos/1 ... 448251957/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Luipaard 'valt trainer aan', maar hij krijgt redding uit onverwachte hoek

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... hoek.dhtml


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Apart dierenpark zo... al deze roofkatten bij elkaar, nog losstaand van de manier waarop deze trainer er tussen loopt. Kan je dat wel een dierenpark noemen?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Apart dierenpark zo... al deze roofkatten bij elkaar, nog losstaand van de manier waarop deze trainer er tussen loopt. Kan je dat wel een dierenpark noemen?
Wat mij betreft niet maar ik denk dat ze over de oceaan toch wel heel andere opvattingen hebben over wilde dieren houden. Ze lopen daar precies nog wat achter. Je kan via google toch snel een waslijst aan incidenten verkrijgen uit de States, Mexico en andere landen.
Er zitten bv. meer tijgers in particuliere handen in de VS dan dat er op de ganse wereld in het wild leven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Ideaal is het verre van, maar alle grotere tuinen in België schijnen het graag te organiseren dezer dagen.

Op zich is het met bepaalde soorten best nog wel mogelijk... en het zorgt ook voor een zekere betrokkenheid van de bezoeker naar de dieren toe. Niet vanuit de juiste insteek, maar mogelijk wel met de juiste gevolgen. Een grijze zone in een zwarte-witte stelling voor jouw wellicht. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?
akkoord
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Buidelwolf »

Apenarend schreef:
Dbelgian schreef:bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?
akkoord
Ik vind de evolutie in vele parken in dalende lijn. En ik vrees dat dit op termijn tegen hun gaat keren omdat dit het volgende haat zijn van dierenrechtenorganisaties?!

Doorwandelgebieden zijn altijd leuk. Maar het gaat ook altijd mis, toezicht of niet.

Deze week zag ik foto's op FB van iemand die tijdens toezicht in PLD alsnog een pinguin opneemt en op schoot zet voor selfie! Verschrikkelijk. Gelukkig is in PD het doorloopgebied minder kans tot deze toestanden. Doorloopgebieden ok, maar maak ze dat ze op zichzelf kunnen functioneren, zonder toezicht en zonder kans op aanraking.....

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:
Dbelgian schreef:bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?
akkoord
Ik vind de evolutie in vele parken in dalende lijn. En ik vrees dat dit op termijn tegen hun gaat keren omdat dit het volgende haat zijn van dierenrechtenorganisaties?!

Doorwandelgebieden zijn altijd leuk. Maar het gaat ook altijd mis, toezicht of niet.

Deze week zag ik foto's op FB van iemand die tijdens toezicht in PLD alsnog een pinguin opneemt en op schoot zet voor selfie! Verschrikkelijk. Gelukkig is in PD het doorloopgebied minder kans tot deze toestanden. Doorloopgebieden ok, maar maak ze dat ze op zichzelf kunnen functioneren, zonder toezicht en zonder kans op aanraking.....
wat ik beschreven heb staat op een filmpje dat in PD is opgenomen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:
Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:
Dbelgian schreef:bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?
akkoord
Ik vind de evolutie in vele parken in dalende lijn. En ik vrees dat dit op termijn tegen hun gaat keren omdat dit het volgende haat zijn van dierenrechtenorganisaties?!

Doorwandelgebieden zijn altijd leuk. Maar het gaat ook altijd mis, toezicht of niet.

Deze week zag ik foto's op FB van iemand die tijdens toezicht in PLD alsnog een pinguin opneemt en op schoot zet voor selfie! Verschrikkelijk. Gelukkig is in PD het doorloopgebied minder kans tot deze toestanden. Doorloopgebieden ok, maar maak ze dat ze op zichzelf kunnen functioneren, zonder toezicht en zonder kans op aanraking.....
wat ik beschreven heb staat op een filmpje dat in PD is opgenomen
Indien dit op heterdaad wordt vastgesteld hoop ik alleen maar dat elke tuin dit soort bezoekers stante pede eruit zou zetten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Buidelwolf »

Dbelgian schreef:
Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:
Dbelgian schreef:bezoekers die stukjes eten op de schouder leggen om zo beklommen te worden door makis, al dan niet georganiseerd door de tuin, en ze dan te kunnen aaien, ik blijf het een slechte evolutie vinden, wat vinden jullie?
akkoord
Ik vind de evolutie in vele parken in dalende lijn. En ik vrees dat dit op termijn tegen hun gaat keren omdat dit het volgende haat zijn van dierenrechtenorganisaties?!

Doorwandelgebieden zijn altijd leuk. Maar het gaat ook altijd mis, toezicht of niet.

Deze week zag ik foto's op FB van iemand die tijdens toezicht in PLD alsnog een pinguin opneemt en op schoot zet voor selfie! Verschrikkelijk. Gelukkig is in PD het doorloopgebied minder kans tot deze toestanden. Doorloopgebieden ok, maar maak ze dat ze op zichzelf kunnen functioneren, zonder toezicht en zonder kans op aanraking.....
wat ik beschreven heb staat op een filmpje dat in PD is opgenomen
Wat jij beschreven hebt gaat vast over een of andere apensoort. Wat ik beschreef over pinguïns. Doorloop pinguins in PD is veel diervriendelijker.

Dat PD toejuicht om eten op de schouder te houden vind iedere liefhebber taboe, ook ik als fan van dit park.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Toejuichen? Of niet streng genoeg zijn naar sommige interacties toe?

Ik kan me immers niet inbeelden dat men dit toejuicht, normaal is het de bedoeling dat je het voedsel met de hand aanbiedt als je mag helpen met het voedermoment daar. Maar deze omschrijving strookt niet met de versie die men er uitlegt volgens mij.

Maar dat is een beetje het risico aan dit concept... je geeft als tuin een vinger, maar sommige bezoekers nemen een hand. Het zal wellicht pas stoppen als er ook eens een aapje of een pinguïn een vinger neemt zeker. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Die doorloopgebieden gewoonweg Europees laten verbieden. Is voor niets goed.
Mensen zijn gewoon hardleers en de enige manier om dat aan te pakken is door iedereen te straffen waardoor ze degene die de grens overschrijden gaan aanpakken.

Parken die dit aanmoedigen beboeten en bij herhaling (al dan niet tijdelijk) sluiten. Is nooit goed te praten!

Allemaal drastisch, maar gewoon werkt gewoon niet meer in deze tijd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gibbon2000 »

Dat van die maki's vind ik absoluut niet oke, maar doen ze dit in Planckendael ook, heb het daar nog nooit gezien.
Wat de Pinguïns in Planckendael betreft heb ik er wat een dubbel gevoel bij. Het is een prachtig doorloopgebied en de Pinguïns kunnen de bezoekers perfect ontlopen door aan hun kant van het hek te blijven. Als de Pinguïn niets van de bezoekers moet hebben, zal deze zich niet op het pad wagen, maar los hiervan is het oppakken van deze dieren natuurlijk onaanvaardbaar gedrag.

Doorloopgebieden verbieden lijkt mij alles behalve een goede zaak, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Apenarend »

Gibbon2000 schreef:Dat van die maki's vind ik absoluut niet oke, maar doen ze dit in Planckendael ook, heb het daar nog nooit gezien.
Wat de Pinguïns in Planckendael betreft heb ik er wat een dubbel gevoel bij. Het is een prachtig doorloopgebied en de Pinguïns kunnen de bezoekers perfect ontlopen door aan hun kant van het hek te blijven. Als de Pinguïn niets van de bezoekers moet hebben, zal deze zich niet op het pad wagen, maar los hiervan is het oppakken van deze dieren natuurlijk onaanvaardbaar gedrag.

Doorloopgebieden verbieden lijkt mij alles behalve een goede zaak, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Akkoord met jou. Voor mij hoeft het verbieden van doorloopgebieden nu ook niet. Maar men zou wel heel streng moeten optreden tegen misplaatst gedrag.

Staan er in PL bordjes met 'verboden de dieren' aan te raken? Ik let er nooit op, want voor mij een evidentie maar sommigen hebben nu eenmaal geen opvoeding gehad.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Ckri987 »

Waar leg je de grens met de term doorloopgebied. In theorie kun je een tropische hal, zo als de Bush in Burgers Zoo of Rimbula in Wildlands, ook een doorloopgebied noemen. Dus verbieden is geen optie.

Parken moeten gewoon meer controle houden in die gebieden en duidelijke en harde straffen er voor geven.

Van mij mag en moet een bezoeker die ongewenst gedrag richting de dieren toont in een doorloopgebied, uit het park gezet worden en evt. een proces-verbaal

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Buidelwolf »

Ckri987 schreef:Waar leg je de grens met de term doorloopgebied. In theorie kun je een tropische hal, zo als de Bush in Burgers Zoo of Rimbula in Wildlands, ook een doorloopgebied noemen. Dus verbieden is geen optie.

Parken moeten gewoon meer controle houden in die gebieden en duidelijke en harde straffen er voor geven.

Van mij mag en moet een bezoeker die ongewenst gedrag richting de dieren toont in een doorloopgebied, uit het park gezet worden en evt. een proces-verbaal

Ik denk vooral dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen doorloopgebieden met dieren die de neiging hebben naar mensen te trekken (eventueel na het lokken) en dieren die niet de neiging hebben naar mensen te trekken! In Pairi daiza zal je in de doorloopvolière niet gauw een reiger bij je hebben en in de oase niet meteen een kaalkopibis.

Sommige vogels, apen en andere hebben gewoon meer de neiging naar mensen te trekken als andere.

En daar moeten naar mijn mening de parken rekening mee houden en doorloopgebieden bij deze dieren onder de loep nemen.

Maar dit is juist het punt waar ze volk mee lokken "dichter bij de dieren".

aaronwwf

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door aaronwwf »

In PL staan er volgens mij geen bordjes met verboden de dieren aan te raken maar er zijn wel verzorgers die een oogje in het zeil houden.

Plaats reactie