Contact met (wilde) dieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Dergelijke posts geven vaak een behoorlijke discussie, dus ik maak reeds vanaf de start een apart discussietopic hierover aan. De meningen lopen immers vaak sterk uit elkaar over dit onderwerp. Doch komt het geregeld even naar boven bij bepaalde nieuwsberichten. Wellicht ook als ik het volgende even aanhaal.

Vrouw geeft kusjes en knuffels aan leeuwen
Een vrouw die werkt bij Cheetah Eperience, een non-profitorganisatie die zich ontfermt over grote katachtigen in Zuid-Afrika, heeft een opmerkelijke video online gezet om toeristen naar het centrum in Bloemfontein te lokken.

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... uwen.dhtml

En één van de filmpjes waarvan sprake:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hXmpxki_Peo[/youtube]
(meer op http://www.youtube.com/user/MsJuhi1/videos?view=0 )
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door TWit894 »

De leeuwen lijken er toch van te genieten precies :lion:
Men kan ze beter achter een hek aaien dan er op jagen ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Ik zie niet direct een probleem, zolang die vrouw weet waar ze mee bezig is natuurlijk. Een atractie zou ik er nu niet van maken.
Het feit is wel dat ze het met leeuwen doen,en dat leeuwen vrij voorspelbaar zijn. Wat niet wegneemt dat het grote poesjes zijn die grote klauwtjes hebben en grote tandjes en u dus vrij veel pijn kunnen doen ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Zo'n dingen zorgen wel voor een verkeerd beeld dat mensen hebben van Wilde dieren. Zo zouden ook bijna constant mensen proberen de zeeleeuwen in de zoo te aaien, want ze zijn zo schattig en ze zijn zo slim want ze doen die kunstjes, terwijl ze de kunstjes enkel doen als ze weten dat ze eten gaan krijgen.

Theo

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Theo »

Dbelgian schreef: terwijl ze de kunstjes enkel doen als ze weten dat ze eten gaan krijgen.
ik denk niet dat ze het alleen om het eten doen, maar er ook zeker lol aan beleven, misschien niet altijd, maar toch. Verder ben ik het compleet met je eens

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door seborga »

Voor sommige soorten kan het de juiste prikkels bieden en zou je het als een soort van enrichment kunnen zien.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Maki's eten geven/ aanbieden kan een verrijking zijn, een leeuw knuffelen is niet echt verrijking lijkt me.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Soorten als Leeuwen, Jachtluipaarden, Poema's (niet altijd) en Luipaarden (ook niet altijd) zijn vrij 'hand'tam te maken (als je dat zo kan noemen). Het zijn soorten die van nature vrij rustig zijn.

Soorten als Tijgers, Sneeuwluipaarden, Lynxen en de kleinere katten zoals Caracals zijn dit veel minder door hun nerveuze karakter. Is ook de reden dat er in Circussen het meeste ongevallen gebeuren met Tijgers,en zelden met Leeuwen.

Dieren knufellen als verijking :s , ik weet het niet. Dit is volgens mij meer prestige en training voor dierenartsonderzoeken bv.


edit: taalfoutje te laat gezien en aangepast
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Je kan een dier uit de wildernis halen maar nooit de wildernis uit het dier. :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:Je kan een dier uit de wildernis halen maar nooit de wildernis uit het dier. :)
Zoiets ja, maar in het ééne dier zit meer wildernis dan in een ander. Kijk naar natuurdocumentaire's. Daar staan ze bijna in een troep leeuwen, of de cheethas staan op de wagens. Bij een luipaard houden ze al iets meer afstand en in Aziatische docu's komen ze al helemaal niet dichtbij een tijger. Daar kan je al veel uit opmaken denk ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

bwa, het ontdoen van de klauwen bij tijgers en Leeuwen in Circussen, laat toch maar zien hoe erg de "temmers" de dieren vertrouwen, als je dan nog de gebroken kaak van bv Brutus erbij neemt, dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat die dieren zich kalm houden gewoon uit een trauma, hun "temmers" zijn de pestkoppen, de dieren hun slachtoffers.
Enkele jaren geleden was er ook dat voorval met dhet nederlandse circus en het slaan van een jong olifantje...

Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar de meeste hebben wellicht wel iets op hun kerfstok dat het daglicht niet mag zien.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar de meeste hebben wellicht wel iets op hun kerfstok dat het daglicht niet mag zien.
Bij de oudere dompteurs is er geen enkelle die zich niet schuldig heeft gemaakt aan iets wat niet mooi is. De huidige jongere generatie dompteurs werkt op vertrouwen. Heb laatst er nog een heel artikel over gelezen, maar kan niet meer op dat gasje zijn naam natuurlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Gorilla Gust »

Je kan contact met wilde dieren ook anders zien...

Deze man wilde absoluut geen fysiek contact met enkele herten die in de problemen zaten. Maar of zijn oplossing de juiste was?

Agent schiet in elkaar verstrengelde herten uit elkaar
Amerikanen grijpen te pas en te onpas naar handvuurwapens. Ook voor het bevrijden van dieren kunnen kogels efficiënt zijn, zo blijkt uit onderstaand filmpje. Hoewel...

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid ... video.aspx

Voor wie wil, het filmpje in kwestie. Al denk ik dat niet iedereen hier dit filmpje wil bekijken. De beide herten overleven het filmpje niet, al is het nog niet duidelijk of dit door het eerdere gevecht, of het schietincident komt: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... LfV4tC1_fo
Steeds weer onderweg enzo(o)!

harimau

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door harimau »

Limburg vooruit schreef:
Dbelgian schreef:Je kan een dier uit de wildernis halen maar nooit de wildernis uit het dier. :)
Zoiets ja, maar in het ééne dier zit meer wildernis dan in een ander. Kijk naar natuurdocumentaire's. Daar staan ze bijna in een troep leeuwen, of de cheethas staan op de wagens. Bij een luipaard houden ze al iets meer afstand en in Aziatische docu's komen ze al helemaal niet dichtbij een tijger. Daar kan je al veel uit opmaken denk ik.
...dan heb je nooit de filmpjes gezien waarbij een toerist die dacht dat de leeuwen snoezende-poezen waren en uit de auto stapte...en door de troep aan flarden werd gerukt...en daar bestaan méér filmpjes van... :tand:
Beetje naïef om te denken dat gezellig-indommelende-leeuwen ook werkelijk ingedommelde katjes zijn... :doh:
Roofdieren staan steeds op scherp...welke soort ook... :eten:

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Samberto »

Gorilla Gust schreef:Voor wie wil, het filmpje in kwestie. Al denk ik dat niet iedereen hier dit filmpje wil bekijken. De beide herten overleven het filmpje niet, al is het nog niet duidelijk of dit door het eerdere gevecht, of het schietincident komt: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... LfV4tC1_fo
Wat een schandalig filmpje! Vanop een vijftal meter schieten op dieren die natuurlijk gedrag vertonen. In een open veld dan nog, waar ze zo te zien geen gevaar vormen voor "de maatschappij".
Het feit dat de beide herten dan nog uit elkaar geraken en half kunnen weglopen zegt veel over 1) de noodzaak om te schieten; en 2) de schutterscapaciteiten van de agent.
Die dieren hebben dus ongetwijfeld geleden door het ingrijpen van die man!


Even inpikken op de andere discussie:
Zoiets ja, maar in het ééne dier zit meer wildernis dan in een ander. Kijk naar natuurdocumentaire's. Daar staan ze bijna in een troep leeuwen, of de cheethas staan op de wagens. Bij een luipaard houden ze al iets meer afstand en in Aziatische docu's komen ze al helemaal niet dichtbij een tijger. Daar kan je al veel uit opmaken denk ik.
Ik volg je hier wel in, Limburg Vooruit. Neemt niet weg dat elk contact met roofdieren gevaarlijk blijft.
Neem nu maar het voorbeeld uit Olmen met de "tamme" cheeta...
Er zijn mogelijkheden genoeg om roofdieren te stimuleren en hun leefwereld te verrijken. Persoonlijk contact hoeft daarom dus niet.
Jammer genoeg zal de mens altijd aangetrokken blijven tot wilde of semi-wilde dieren, waardoor ongevallen zullen blijven voorkomen...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door Dbelgian »

Toen ik vorig jaar in de Olmense zoo was (zonder te willen Olmen-bashen), was de bal van het jonge witte leeuwinnetje, op het terrein van de cheetas, onder de afsluiting gerold, ze raakte er niet meer aan, enkele gasten bleven staan, probeerden met een tak de bal terug te duwen, helaas enkel sprokke takken, daarop spraken ze een onderhoudsman (Of verzorger, maar ik noem hem hier maar even een onderhoudsman) aan, hij pakte de afsluiting gewoon vast, de vingers door de rasterdraad, de man van het gezelschap dat de onderhoudsman aansprak wou de onderhoudsman terug van de draad trekken, daar er gretige ogen op de vingers gericht stonden. De onderhouds man zei daarop "oh je moet van haar geen schrik hebben, ze is met de hand groot gebracht."

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door seborga »

Dbelgian schreef:Maki's eten geven/ aanbieden kan een verrijking zijn, een leeuw knuffelen is niet echt verrijking lijkt me.
Je moet inderdaad wel de juiste enrichment bij het juiste dier toepassen. :)

Voor zeezoogdieren bijvoorbeeld kunnen spelletjes met een bal of andere target natuurlijk gedrag nabootsen. Het gaat er om dat ze op die manier hun spieren op een gelijkaardige manier gebruiken als in het wild met hetzelfde resultaat: eten. Zolang dit niet onder dwang gebeurt maar met een beloningssysteem zoals in Antwerpen is daar niets mis mee.

harimau

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door harimau »

Dbelgian schreef:De onderhouds man zei daarop "oh je moet van haar geen schrik hebben, ze is met de hand groot gebracht."
Tja, dat is duidelijk wetenschappelijke taal... :google:

cat-hater

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door cat-hater »

Wat er allemaal kan/mag/veilg is, even buiten beschouwing gelaten... Ik vraag me altijd af wat de échte motivatie is van mensen om zo nodig contact te willen hebben met wilde dieren. Ik kan geen goede motivatie bedenken om leeuwen te 'kussen' zoals in het filmpje.

sharkmember

Re: Contact met (wilde) dieren

Bericht door sharkmember »

Ik kan gerust zeggen dat ik ook al veel contact met wilde dieren ben gekomen, zoals hierboven al gezegt is: "Je kan een dier uit de wildernis halen maar nooit de wildernis uit het dier".

Ik raak ze ook aan, ook met het gedacht dat ze is gaan bijten. Momenteel is er nog niks gebeurd, maar wat misschien nog niet is, kan ooit wel is gebeuren. Voor sommige zou het ne kik zijn denk, ik spreek uit mijn gedacht hier. Ik heb al veel dinges met haaien gedaan, maar pas nog steeds op hoor, en ze zijn bijna zo dodelijk als leeuwen en al de katachtigen.

Plaats reactie