De mening is dat ik flinke uitspraken doe. Ik geef aan hoe ik de toekomst zie van dierentuinen in Nederlanden wat mijn mening daar over is. Veel van mijn meningen worden gevormd door wat ik uit de media lees en hoor. Daarbij hoor je links en rechts ook eens iets van een medewerker van een dierentuin.
Gerald schreef:Verder zou je graag zien dat bij Ziezoo en Artisklas alvast wordt gewerkt aan het inwerken van de opvolgers van de huidige leiding. Lijkt mij leuk om te horen als ik daar zou werken: "begin maar vast je opvolger in te werken want je staat binnenkort op straat."
Heeft niets te maken met het binnenkort op straat staan. Deze parken maken met weinig geld mooie verblijven waar gelet wordt op het dierenwelzijn. Wil je dit in deze parken in de toekomst ook zo doen. Dan dien je nu al te beginnen met één of meerdere opvolgers in te werken.
Deze inwerk periode zal ruim 15 jaar inbeslag nemen. Gezien de details van deze mensen ook over genomen moeten worden. Zeker op het gebied van de juiste mensen aanspreken zullen deze opvolgers veel moeten leren.
Als het gaat om het houden van de de dieren en het verzorgen is het snel veel te leren. Het andere is moeilijker. Ik zeg dit niet om indruk te maken, maar omdat ik helaas uit het verleden kleine parken heb zien verdwijnen. Daar was de opvolging niet geregeld of verkeerd geregeld.
Bij één weet ik veel doordat ik daar geregeld kwam. Was bevriend met de stuwende kracht van het parkje. Deze had niet aan de opvolging gedacht. Hierdoor liep het fout. De stuwende kracht overleed onverwachts bij een ongeluk. Het bestuur van de stichting kwam er toen achter dat er veel sponsoring en donaties binnen kwamen door één persoon. Deze was beeld bepalend doet het natuurlijk niet alleen.
Het moet wel zijn dat de opvolgers weten wat er moet gebeuren en vooral hoe om aan goedkope of gratis materiaal te komen. Natuurlijk moeten deze ook sponsors aan kunnen spreken en werven. Ze moeten ook met media om kunnen gaan en vooral weten hoe. Dit is bij kleine parkjes van belang.
Het zou jammer zijn als juist parkjes als Artisklas en ZieZoo zouden verdwijnen door onbekendheid bij de opvolgers. Deze opvolgers moeten wel natuurlijke leiders zijn en geen managers. Ze moeten er ook ingroeien en niet voor de leeuwen gegooid worden.
Daarom vind ik dat er nu al aan de opvolging gewerkt moet worden. Deze mensen moeten wel een bevlogenheid hebben. Deze bevlogenheid voor het park moet wel door een lange inwerkperiode in juiste en goede banen geleid worden. Een goed bestuur zal bij deze parken onvoldoende zijn. Bevlogen mensen maken terugkerende bezoekers.
Bij organisaties die op vrijwilligers draaien is het van belang dat er op tijd aan opvolging gedacht wordt. Heb in het verleden vaker gezien dat door het missen van goede opvolging dingen verdwenen ook buiten de dierentuinen.
Gerald schreef:Werk jij daar op de boekhouding? Hoe kan je dat nu beweren? Er zijn zoveel factoren die meewegen bij het gezond houden van een bedrijf. Er hoeft maar een kink in de kabel te komen en het kan mis gaan. Het is natuurlijk positief om te denken dat de dierentuinen blijven bestaan maar er worden geen garanties gegeven.
Ik werk niet op de boekhouding, maar ben wel boekhoudkundig onder legt. Veel informatie haal ik zoals gezegd uit de media en wat ik hoor binnen de dierentuinen uit de mond van de medewerkers. Daarbij zijn er organisaties die melden dat ze hun begroting niet of moeilijk rond krijgen. Wanneer dat nu al zo is zal dat over vijf jaar alleen maar versterkt worden.
Zeker door het feit dat bedrijven en organisaties steeds minder geld kunnen vrij maken voor sponsoring. Daar zullen de culturele instellingen, waar ik dierentuinen toe reken, de eerste zijn die dit gaan merken. Deze hebben weinig exposure in de media.
Daarbij door de voortdurenden prijsstijging van de entreegelden zullen de bezoekers met een dagkaart steeds minder worden. Tevens zullen door de daling van de koopkracht bespaard worden op de uitgave van de dagrecreatie. Tevens zal het aanbod in de dagrecreatie verbreden en wijzigen.
Dierenparken zullen over moeten naar meerdaagse bezoekers door hotels of vakantiewoning in directe buurt van hun parken of binnen hun parken. Daarmee ook de verkoop van entreekaarten gekoppeld aan de verblijven aldaar. Tevens zullen de verkopen van abonnementen bij dierenparken verhoogd moeten worden.
Wat nu al gebeurd maar in de toekomst meer zal moeten worden is het organiseren van evenement in of bij de dierentuin. Verder zal er samengewerkt moeten worden met theaters door combikaarten verkoop van theatervoorstelling en dierentuin bezoek.
Tevens zal er beter gekeken moeten worden naar nieuwe verblijven en hun bewoners. De trend in de dierentuinen zal zijn dat ze kijken naar goedkope diersoorten in verzorging en onderhoud. Dit zal helaas ten kosten gaan van diersoorten die met uitsterven bedreigd worden of bedreigd gaan worden. Het behoud van diersoorten zal steeds verder naar de achtergrond verdwijnen.
Dit zie je nu al bij de nieuwe verblijven die gerealiseerd worden of gaan worden. Goedkope diersoorten in onderhoud of publicitaire interessante diersoorten. Daarbij zullen de groten meer last krijgen bij het rond krijgen van hun begrotingen en verkrijgen van voldoende inkomsten om dierentuinen op de huidige groten te onderhouden.
De gespecialiseerde dierentuinen zoals de apenheul, avifauna en dolfinarium Harderwijk zullen minder last hebben van deze terugloop. Ze zijn uniek in het dierentuinen landschap en kunnen zich daardoor onderscheiden.
De klein en middel groten dierenparken zullen steeds meer regionale parken worden. Waar ook hun kracht zit. Ze kunnen lokaal makkelijker bezoekers trekken door lagere entree prijzen. Daarbij zullen ze maar een dagdeel bezocht worden. Hier moet je dan denken aan (groot)ouders met kinderen.
In zijn geheel staar ik mij ook niet blind op de bezoekers aantallen. Zou graag eens zien wat er binnen komt bij een dierentuin aan betalende bezoekers. Zeker als je weet dat een abonnementhouder meermaals wordt geteld als bezoeker. Terwijl deze maar eenmaal per jaar geld betaald voor zijn abonnement. Dan heb ik nog niet over bezoekers die gratis binnen mogen vanuit afspraken gemaakt door de dierentuinen.
Denk wel eens aan de woorden van een oude leraar van mijn. Attractieparken en dierentuinen zouden moeten stoppen met entreegeld te laten betalen. Hun openingstijden verruimen na het avondeten. Tevens de kwaliteit van hun restaurants en cafetaria's verbeteren. Zodat ze bij marktconforme prijzen meer omzet maken. Daarbij zullen dan mensen minder eten en drinken van thuis meebrengen hierdoor zal er vaker gekocht worden in het park. Dit zorgt voor meer omzet wat weer meer winst betekend.
Dit is in het verleden al een aantal keer getest. Hierbij bleek dat bezoekers meer geld uitgaven in het park, waardoor er ook meer winst werd gemaakt.
Natuurlijk is de omzet te verhogen van een dierentuin door de entreeprijs te verhogen met een bedrag van tien of vijftien euro. Terwijl dan de uitgifte van alcohol vrije dranken zoals koffie, thee, melkproducten en limonade gratis te maken. Hierbij ook de mogelijkheid om gratis friet met saus, snacks (beperkt aanbod kroket, frikandel, gehaktbal, nasibal en bamibal), belegde broodjes (met kaas, ham, snijworst, kroket of frikandel), pasta met bolognaise en slaatjes.
Terwijl er voor uitgebreid eten zoals schnitzels, biefstuk en visgerechten, maar ook voor alcoholische dranken extra betaald moet worden. Natuurlijk ook voor de candybars, ijsproducten, zakken chips en zakken snoep moet er extra betaald worden.
Op dit principe draaien ook al enkele attractieparken die ook nog winst maken. Denk dat er creatief omgesprongen moet gaan worden om meer geld binnen te krijgen. Daarbij houd je je bezoekers langer in je park, wat tot omzet verhoging lijdt bij de verkoop van souvenirs.
Natuurlijk zullen groten dierenparken meer moeite hebben met het behalen van positieve inkomsten, dan kleinere parken. Tevens zullen dierenparken flexibelere om moeten gaan met hun mogelijkheden om omzet te kunnen maken. Kleinere parken zullen hier makkelijker mee om kunnen gaan.
Natuurlijk geld ook dat de leiding van een park goede beslissingen wil en kan nemen.
Harald schreef:En ook over 5 jaar zullen wij niet op de €7,50 zitten.
Denk dat je mee moet in de vaart de volkeren. Tevens denk ik dat je een prijs van €7,50 kan rechtvaardigen. Je zal door strategische wijzigingen bij andere parken mee moeten. Daarbij zullen bezoekers makkelijker komen als je €7,50 rekent. Zeker als je dan zegt dat de mensen gratis één gratis alcohol vrij drankje krijgen. Dit in de vorm van koffie of thee. Voor de kinderen een glas limonade, fristi of chocomelk.
Wanneer andere parken “gratis” dingen doen zal je mee moeten. Veel mensen zullen na een periode niet eens door hebben dat ze het gratis drankje zelf betalen door een hogere entreegeld. Daarbij blijven ze langer in je park.
Harald schreef:je schrijft; Vrees zelfs dat Artisklas en ZieZoo wanneer deze zijn dierentuin vergunning hebben
Ik neem dus aan dat je het volgende wilde schrijven: Vrees zelfs dat Artisklas en ZieZoo, wanneer deze zijn dierentuin vergunning heeft
Ik had het misschien beter zo kunnen schrijven:
Vrees zelfs dat ZieZoo wanneer deze zijn dierentuin vergunning hebben en Artisklas rond de zeven en half euro komen.
i.p.v. Wat ik schreef:
Vrees zelfs dat Artisklas en ZieZoo wanneer deze zijn dierentuin vergunning hebben rond de zeven en half euro komen.
Theo schreef:Dus binnen 5 jaar hebben grote dierentuinen hun toegangsprijs met 50% verhoogd..... Dat lijkt me sterk.
Door het wegvallen van andere inkomsten bronnen zullen ze het wel doen. Zeker nu een dierenpark als Emmen gaat roepen dat ze de prijzen gaan verhogen naar €30. Daarbij zullen er meerdere kortingsacties gaan komen via supermarkten, drogisterijen, discounters en warenhuizen e.d. Het is voor de dierenparken dan van belang dat ze het bedrag wat ze per bezoeker krijgen hoog houden.
Denk eens aan de acties van het tweede kaartje gratis, of zoals bij ondermeer Veronica magazine 10% korting op de entreeprijs of zelfs de spaaracties voor gratis kaartjes. De gratis kaartjes zullen voor een flinke reductie prijs aan de bedrijven verkocht worden.
De dierentuinen krijgen veel meer bezoekers door deze acties. Wat weer inkomsten opbrengt door neven verkopen in de horeca en souvenirwinkels. De bezoekers die de 100% entreeprijs betalen zullen sterk verminderen. Daarbij kun je kaartjes via internet voor een lagere prijs verkopen. Wat weer kosten verlagend is.
Het enigste nadeel van deze prijsstijgingen is dat je dan ook automatisch meer voor je abonnement moet betalen. Terwijl ik daar ook in de toekomst mogelijkheden voor acties zie. Kijk maar naar Zodiac vorig jaar en de Apenheul nu.
Dierenparken zullen te eerste door hun abonnementen moeten zien mensen aan hun park te binden. Terwijl ze door mee te doen aan acties extra betalende bezoekers moeten trekken. Daarbij zullen ze meer tijdelijk evenementen moeten houden voor hun publiciteit.
*Was mijn antwoord al aan het schrijven terwijl er andere reacties kwamen. Mijn antwoord is in meerdere keren geschreven. Helaas was in één keer te vermoeiend. Schrijf op dit moment ook mijn verslagen eerst voor ik ze op het forum plaats.