Haaien en Roggen topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

haaien niet hoor :)

valt te zien wat ze graag willen :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

hangt ervanaf waar ze nog plaats hebben en of het dier gezond en zeker niet zwak is.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door black-star »

sharkmember schreef: Haaien groeien naar hun formaat hoe groot ze kunnen worden. In een soort aquarium groeien ze naar het volume ervan. Hoe groter het aquarium, hoe groter de haai :)
Net als de goudvis dus?

Theo

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Theo »

Haaien en vissen blijven gewoon groeien, ze gaan meestal alleen gewoon dood als het aquarium te klein is....

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

spijtig dat er nu geen post-waarderingssysteem geactiveerd is hier anders had Theo een +1 gekregen van me

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Theo schreef:Haaien en vissen blijven gewoon groeien, ze gaan meestal alleen gewoon dood als het aquarium te klein is....
Niet mee akkoord :(

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

Stel u voor de vissen regeren de wereld ipv de mens, gij wordt plots gevangen en ge zult als huisdier/mens dienen. De vissen steken u in een verblijf, ter grote van een toilet-kamertje, nu en dan gooien ze u wat eten toe, uw uitwerpselen worden wel afgevoerd maar die afvoer is niet optimaal. Ge groeit en door de psychische indruk van die kamer (of hoe klein ze is) en de slechte afvoer van uw afgevoerde lichaamchemicaliën , begint ge een beetje te misvormen, in het beste geval blijft ge klein en hebt ge genoeg aan die ruimte. Op een gegeven moment zijn uw baasjes u beu, wat doen ze?
  • Ze gooien je ergens waar je in het wild kan leven, ze trekken zich niets aan of jij daar wel kan overleven (70% kans dat je het eerste jaar niet overleeft) en of je overleeft, je plant je rijkelijk voort, sommige vissen vinden dat jij en je nakomelingen een pest geworden bent, een pest bestrijd je en dus worden jij en je nakomelingen uitgeroeid.
  • Tweede optie, ze zetten je weer uit waar ze je gevangen hebben, door de tijd dat je in da kleine kamertje doorbracht ben je zo klein en/of misvormd dat soortgenoten jouw een hinder voor hun voortbestaan vinden, ze vermoorden je er wordt ook geopperd je op te eten, het is immers crisis voor al je soortgenoten, of het gebeurt, dat moet je aan je verbeelding overlaten.
  • Ze hebben een soort museum voor levende en dode dieren, de opper-museum'ers bekijken en bestuderen je. Of ze zeggen "neen" in dat geval val je terug op optie 1 of 2. Of ze zeggen ja maar zeggen er wel bij dat je veel kleiner bent dan een gemiddeld dier van jouw soort maar dat dat heel misschien nog in orde kan komen, ze geven je eigenaar ook een kleine bolwassing ivm huisdieren-bewoning, je komt in de kamer met de daar reeds aanwezige exemplaren, je bestudeert hen en je ontdekt dat je wel dezelfde soort bent maar niet uit het zelfde hout gesneden zeg maar. Zij zien er mooi en volgroeid uit en jij? Jij bent nog altijd dat kleine misvormde wezentje en je hoopt dat je ooit op je soortgenoten zal lijken maar diep vanbinnen weet je, dat ja zo nooit zal worden. Maar je bent al iets gelukkiger want nu woon je in een badkamer en niet meer in je toilet-kamertje!
  • Je eigenaar raakt je nooit meer beu, je blijft in je armzalige toiletkamertje, je krijgt op vaste tijdstippen je eten, het enige wat jij moet doen is het opeten en je ontlasten, je sterft vroegtijdig, is het niet door de vergiftiging van je eigen ontlasting, dan is het wel van verveling!
Er zullen er helaas wellicht maar weinigen mijn punt zien.

Johnny

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Johnny »

Normaal denk ik bij zulke teksten dat die persoon serieus hulp moet gaan zoeken;)

Maar serieus, sharkmember weet echt wel waar hij het over heeft.

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Ik weet het over wat ik het heb, maar ene precies niet. We kunnen er steeds over bezig blijven, en wat haalt het uit, niks. Ne goudvis moet ge nu ni vergelijken met een haai of rog of arawona of eender welke vis die groot wordt. Als ge er niks over weet van die vissen, dan begin de er gewoon niet aan :-.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

Ik weet ook iets van aquaria af, ik heb zelf een aquarium van 60x30x30, een aqua-40 met zeewater. Ik heb ook onze goudvissen binnengepakt, allemaal geen garantie op een gezond leven van de vissen, overal zit genoeg filtering op, bij de goudvissen wordt elke liter water elke 5 minuten gefilterd, nog is dat geen garantie, maar de filtering zorgt er hopelijk wel voor dat ik de goudvissen het volgend voorjaar weer in de vijver kan doen (een nieuwe dan nog).

Wat de Aqua-40 betreft, volgens de verkopers van die winkel die hier soms wat verheerlijkt wordt, zou ik daar 2 tot vier driebands anemoonsvisjes (worden 5cm/stuk) in steken, wat ik zelf weet is dat er maximaal 2 Trimma gobietjes (elk wordt max 2 cm) in kan steken.
Ik vertelde aan een verzorger in de Zoo, dat ik een aqua-40 met zeewater had hij zei "oei daar kan je weinig vis in steken" waarop ik antwoorde dat ik er maar 2 trimma's in kon steken en hij slaakte een zucht van opluchting.

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Tis te zien welke verkoper ge hebt, er zijn soms andere die er anders over spreken. Een verzorger is soms ook wel ni juist, klein foutje mag wel eens, niemand is perfect, maar bij sommige winkels moet ge oppassen wat ze vertellen, weet iemand die een soort vis gekocht had, liet hem groeien, werd te groot en dan weggedaan, heb hem gezien en het was een pirhana, een grote gust. Hebben hier op de visput gekapt en was doodgegaan :(.

Met dit voorbeeld bedoel ik als ge er niks van kent, pakt het niet dan. Jij zal ook wel er iets van kennen, dat zal ik niet ontkennen :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

ik heb het dan over de baas en de broer van de baas (die dat instaat voor de zeewereldjes aldaar ;))

En mijn punt is ongeveer hetzelfde, neem pas een vis als je hem de beste behuizing kan voorzien en niet hopen dat hij maar klein blijft. ;)

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Nu verstaan we mekaar :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

Hebt ge in die "zaak" ook de kleinere aquaria zien staan met , toen in merksem was het: stuk of 15 Guppies en een ancistrus (volwassen +-15cm) in een aqua-40, of de koraalduivel in een Red sea max? Als je daar zegt dat die bakjes te klein zijn zeggen ze "dat gaat in zo'n bakje en het is de bedoeling dat wanneer de vis groeit de eigenaars een groter aquarium voorzien". ;)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door black-star »

Ik weet helemaal weinig van vissen. Ik weet alleen dat die vissen in de vijver met de bak meegroeien.
Mijn vader begon met een kleine bak en toen we daar een grote bak in de tuin deden gingen die vissen weer groeien. En ziek zijn die vissen nooit geweest, alleen wel vermist (reiger die langs kwam omdat het net doorgezakt was door de sneeuw)
Van die vissen weet ik dat ze het maatje bak aannemen, maar van bepaalde haai soorten wist ik dat niet.
Vandaar mijn vraag dus.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Als je daar zegt dat die bakjes te klein zijn zeggen ze "dat gaat in zo'n bakje en het is de bedoeling dat wanneer de vis groeit de eigenaars een groter aquarium voorzien". ;)
Tot op de dag dat de deze vermoedens ook effectief worden gestaafd door bewijzen (rechtzaak, onderzoek, ...) wil ik wel even benadrukken dat we op dit forum niet direct wensen mee te gaan in beschuldigingen tegenover enkele winkeluitbaters en/of een specifieke winkel. Zover ik weet zijn de personen in kwestie immers niet op de hoogte van deze discussie hier, en verkrijgen we zo maar één blik op het verhaal. Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal... Ook hier.

Losstaand van wie gelijk of ongelijk heeft uiteraard. :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door Dbelgian »

Ik beschuldig hen eigenlijk ook niet, je kan je tegenwoordig genoeg inlezen om in geen enkel praatje van geen enkele verkoper eender waar te lopen. :)

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Het gaat gewoon vanuit, hoe de vissen in een klein aquarium zitten, dat gaat nog, maar als ze wat groeien, kunnen ze die verplaatsen naar grotere aquarium's. Zo gebeurdt het regelmatig :)

TWit894

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door TWit894 »

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... id=2121841
Hier drie prachtige foto's van een witte haai ;)

sharkmember

Re: Soorten haaien in Zoo's en Aquarium's :)

Bericht door sharkmember »

Die foto's heb ik al eerder gezien, blijft een schoon beest voor mij :)

Hopelijk ooit eens in het echt zien en van dichtbij dan ook :)

Plaats reactie