Kweekprogramma's en stamboeken

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Kweekprogramma's en stamboeken

Bericht door seborga »

Een topic waarin we het kunnen hebben over stamboeken en kweekprogramma's maar ook over een stand van zaken van bepaalde populaties in dierentuinen.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Kweekprogramma's en stamboeken

Bericht door seborga »

Laat ik maar van wal steken! Zijn jullie bekend met de populatie lippenberen in Europa en vooral wat de toekomstvisie hieromtrent is? An sich zijn er nog wel wat holders en op basis van wat ik op ztl zie, zijn er toch nog wel wat dieren in ons continent. Toch heb ik de indruk dat dit één van de kleinere berenpopulaties is van Europa. Is deze prachtige soort aan het uitdoven of is er perspectief?

In Amerika heeft AZA wél een kweekprogramma voor lippenberen, de stamboekhouder zit in Cleveland.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Kweekprogramma's en stamboeken

Bericht door Jarne »

seborga schreef:
27 dec 2023, 18:54
Laat ik maar van wal steken! Zijn jullie bekend met de populatie lippenberen in Europa en vooral wat de toekomstvisie hieromtrent is? An sich zijn er nog wel wat holders en op basis van wat ik op ztl zie, zijn er toch nog wel wat dieren in ons continent. Toch heb ik de indruk dat dit één van de kleinere berenpopulaties is van Europa. Is deze prachtige soort aan het uitdoven of is er perspectief?

In Amerika heeft AZA wél een kweekprogramma voor lippenberen, de stamboekhouder zit in Cleveland.
Intussen is het mij onduidelijk wat ze eigenlijk willen doen met de populatie lippenberen. Ze is klein, te klein zelfs, voor een duurzaam kweekprogramma tenzij ze flink kan uitbreiden. En dat zou te koste kunnen gaan van bril- en honingberen. Bovendien was er een aantal jaar geleden, voor Oekraïne werd binnengevallen, ook de unieke kans om met Aziatische zwarte beren uit Rusland een kweekprogramma te starten. Aangezien zowel Maleise als Aziatische zwarte beer geen toekomst hebben in AZA, maar lippenbeer dat wel heeft verbaasde het mij dan ook niet dat men een aantal jaren geleden wou werken naar het uitfaseren van lippenberen in Europa. Concreet betekende dit de verhuis van jonge dieren naar de VS, wat meermaals is gebeurt.

Intussen blijken ze echter jonge lippenberen ook binnen Europa te willen plaatsen in nieuwe parken, en is er ook nog import gebeurt uit Azië. Dat geeft mij de indruk dat ze toch nog een doorstart willen maken. Mogelijk dat ze het opstarten van een nieuw EEP Aziatische zwarte beer hebben opgegeven, want met de 2-3 geïmporteerde koppels die reeds in Europa zijn komen ze er niet. En dat er daardoor plots wel terug ruimte is voor lippenberen. Genetisch is er ook echt wel potentieel, de populatie is klein maar bevat veel potentiële founders door de importen van 2010-2015.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Kweekprogramma's en stamboeken

Bericht door seborga »

Bedankt voor de update!

Ik had gezien dat bijvoorbeeld Singapore nog een vrouwtje naar Europa gestuurd heeft (Sofia Zoo in Bulgarije) dus als die samenwerking wat kan blijven lopen? De grootte van de populatie is belangrijk maar de genetische diversiteit misschien nog meer! Liever 15 onverwante dieren dan 30 uit één bloedlijn ...

Mijn inschatting is wel dat kleinere beren als de Maleise beren de toekomst zullen zijn voor stadsdierentuinen en pakweg lippenberen en brilberen een aantrekkelijk alternatief zijn voor pakweg ijsberen.

Plaats reactie