Educatie in een dierentuin

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Precies. Leuk dat ze het doen, maar het bestaansrecht van een dierentuin is vermaak, niet de educatie. En dierenparken vinden zelf dat ze het moeten doen, hoe ze het invullen, dat is hun zaak.
Hun inkomsten komen uit 'vermaak' dat klopt. En sommige dierentuinen worden voor bijna 100% als een commercieel bedrijf uit de recreatie-sector bekeken, dat klopt ook.

Maar het excuus of beter gezegd het bestaansrecht van een dierentuin is momenteel toch (aldus de dierentuinen zelf) natuurbehoud en het bijbrengen van educatie aan de mensen. Dit door middel van dieren welke fungeren als de ambassadeurs van hun soortgenoten in het wild.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Harald »

Gorilla Gust schreef: het bestaansrecht van een dierentuin is momenteel toch (aldus de dierentuinen zelf) natuurbehoud en het bijbrengen van educatie aan de mensen.
Klopt, het is zelfs verplicht volgens het dierentuinenbesluit

Johnny

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef:Precies. Leuk dat ze het doen, maar het bestaansrecht van een dierentuin is vermaak, niet de educatie. En dierenparken vinden zelf dat ze het moeten doen, hoe ze het invullen, dat is hun zaak.
Hun inkomsten komen uit 'vermaak' dat klopt. En sommige dierentuinen worden voor bijna 100% als een commercieel bedrijf uit de recreatie-sector bekeken, dat klopt ook.

Maar het excuus of beter gezegd het bestaansrecht van een dierentuin is momenteel toch (aldus de dierentuinen zelf) natuurbehoud en het bijbrengen van educatie aan de mensen. Dit door middel van dieren welke fungeren als de ambassadeurs van hun soortgenoten in het wild.
Het excuus, dat klopt. Bestaansrecht, dat maken ze er zelf van. Dierentuinen bestaan bij de gratie van het publiek ( in het geval van een gesubsidieerde tuin, de gratie van de overheid), en het publiek wil een leuk dagje uit. Die willen hooguit weten hoe een beestje heet, maar gaan echt niet om te leren. Dat publiek is het werkelijke bestaansrecht. Dat dierenparken educatie en natuurbehoud ook als kerntaak zien is natuurlijk leuk en idealistisch, maar als je het hebt over bestaansrecht komt dit toch echt op de tweede plaats.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Dat dierenparken educatie en natuurbehoud ook als kerntaak zien is natuurlijk leuk en idealistisch, maar als je het hebt over bestaansrecht komt dit toch echt op de tweede plaats.
Het hangt veelal af van je insteekhoek in deze discussie. Voor dierentuinen die subsidies ontvangen is educatie en natuurbehoud voor mij ontegensprekelijk het belangrijkste. Als dat niet gebeurd, dan moet er op termijn gewoon een oplossing voor die tuin (sluiting?) gevonden worden. Natuurlijk moet je een minimum aan inkomsten generen om dit alles ook mogelijk te maken, wat het soms een moeilijk evenwicht maakt. Niettemin hebben de dierentuinen dit zelf aangegeven als een van de basispunten om hun bestaansrecht af te kopen.

Bij volledig private initiatieven ligt dat wat moeilijker, maar zonder educatie en natuurbehoud kan je geen dierentuin beheren. Ook het (stilletjes) meer en meer bewuste publiek en de politiek vraagt hier immers ook naar... Er zijn genoeg mensen die niet alleen maar vragen naar een leuk dagje uit, maar die dit graag hand in hand zien gaan met iets 'groters'. :anders:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door seborga »

Ik ben ook van mening dat natuurbehoud en educatie prioriteit moeten zijn voor dierentuinen, anders ben je gewoon niet geloofwaardig als zoo. Natuurbehoud kan ook niet zonder educatie, het begint nl. allemaal bij bewustwording.

Maar het is onmogelijk om een dierentuin te runnen (en daarmee de ecologische doelstellingen te realiseren) zonder een goed commercieël beleid

Johnny

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Johnny »

seborga schreef:Ik ben ook van mening dat natuurbehoud en educatie prioriteit moeten zijn voor dierentuinen, anders ben je gewoon niet geloofwaardig als zoo. Natuurbehoud kan ook niet zonder educatie, het begint nl. allemaal bij bewustwording.

Maar het is onmogelijk om een dierentuin te runnen (en daarmee de ecologische doelstellingen te realiseren) zonder een goed commercieël beleid
Waarom ben je dan niet geloofwaardig? Mensen komen om dieren te zien, en de dierentuin biedt dat. Dat is de realiteit. En dat is waar een dierentuin dus om draait. De rest is bijzaak. Maakt niet uit wat je zelf belangrijk vindt, en wat je jezelf wijsmaakt of om jezelf goed te voelen over je dierentuinhobby, het bestaansrecht is vermaak. De rest is secundair.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Maakt niet uit wat je zelf belangrijk vindt, en wat je jezelf wijsmaakt of om jezelf goed te voelen over je dierentuinhobby, het bestaansrecht is vermaak. De rest is secundair.
Dan kan goed jouw mening zijn, maar dat betekent dan ook dat de meeste dierentuinen de mensen zouden voor liegen. Want hun verklaringen omtrent het bestaansrecht van een dierentuin zijn niet dezelfde als die van jouw...

Vermaak is zeker essentieel om het voorbestaan van een dierentuin te verzekeren, maar enkel en alleen om die reden kan je geen nieuwe dierentuin meer openen dezer dagen. Als vermaak de enige reden zou zijn, dan zouden we ook geen nieuwe dierentuinen nodig hebben. Dan heb je enkel nieuwe dierenshows nodig. Shows zijn immers zoveel vermakelijker dan enkel en alleen een verblijf. Desondanks dat investeren de meeste dierentuinen toch compleet omgekeerd tot jouw mening.

Waarom zouden dierentuinen anders investeren in nieuwe grotere verblijven, en inzetten op kweekprogramma's, en (financiële) hulp bieden van waar de exotische dieren komen? Het zorgt toch niet voor vermaak in mijn ogen hoor. En als vermaak je enige doel is, dan is dat ook het enige waar je je geld op wil inzetten toch? :s



Meer en meer mensen vragen ook om dergelijke educatie (desondanks dat jij dat helaas nog niet kan opmerken in je omgeving). Mensen worden met de dag bewuster en intelligenter, en dan denken ze ook wel eens na over een louter-leuk dagje uit. Men wil zich niet schuldig voelen tijdens het plezier, en de zaak ook eens in het voordeel van de planeet te bekijken. Als je dan je leuk dagje uit kan combineren met educatie en natuurbehoud? Twee vliegen in een klap! En de dierentuin kan hen dat bieden.

Dat bestaansrecht zal dus voorlopig heus niet wijzigen, desondanks jouw indruk of verwachtingspatroon hierover... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gerald »

Dierentuinen trekken nog altijd vele miljoenen mensen per jaar dus dát is een bestaansrecht: blijkbaar wordt er voorzien in een behoefte. De behoefte van mensen om tijdens een leuk dagje uit dieren te zien die je elders in je land niet aantreft en daarover niet alleen wat te leren maar ook om gewoon te bekijken. De behoefte van mensen om daarnaast ook gewoon te genieten van het park en de eventuele extra attracties welke het biedt zijn mooi meegenomen.

Als die behoefte er niet zou zijn dan was het snel gedaan met de dierentuinen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Een terechte invalshoek in deze discussie... En waar weinig op in te brengen is. :google:

Maar (om ook terug te keren naar de educatie op zichzelf) wat vonden we van de educatie-mogelijkheid die ik aangaf eerder? viewtopic.php?p=45699#p45699
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gerald »

De wijze waarop iets over de dieren wordt verteld is net zo divers als er dierentuinen zijn. Sommigen zijn nog wat ouderwets met eenvoudige bordjes, andere hebben een app ontwikkeld en weer andere zoeken het in aanraak-objecten om zo de mensen uit te nodigen om er iets mee te doen.

Welke vorm het beste is zou ik echt niet weten. Sommige spreken mij wel aan maar andere weer niet. Net zo goed zullen andere personen het omgekeerde beleven. Er is denk ik niet echt iets slechts te noemen of juist erg goed. Is mede afhankelijk van de beleving van de persoon die voor zo'n "object" staat.

Voorbeeld over hoe iemand ergens tegenaan kijkt:
Persoonlijk houd ik erg van de gewone statische bordjes met wat eenvoudige informatie over het dier. Ook de infoborden die je hier en daar tegenkomt over de bedreigingen van de dieren of hoe de dierentuin ergens een project heeft opgestart etc, spreken mij aan. Al die beweeglijke zaken en apps e.d. liggen mij niet zo.

Bedenk hoe jij tegen het soort educatie aan kijkt en merk dan op dat niet iedereen het met jou eens zal zijn. Dát is dus de moeilijkheid met het uitdragen van bepaalde zaken. En daar is nog lang niet het laatste woord over gezegd.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Nu ik zelf een tijdje kon nadenken over een bezoek aan een bijna educatieloze dierentuin, gooi ik dit topic terug even naar boven.

Een tijdje terug was ik in Dierenrijk... Ik liep daar rond zonder een smartphone, en besloot ook niet om bij te betalen voor boekje met een plattegrond en beestige dierenweetjes. Op zich koste die boekjes nu niet al te gek veel (slechts €2), maar ik gebruikte mijn overige centjes liever in het restaurant. ;)

En ik moet zeggen dat ik daar echt wel de educatieborden miste op bepaalde momenten. Desondanks dat ik toch voldoende in dierentuinen, en ook af en toe in deze, kom. We kregen nu enkel een tekening/ cartoon van het dier, en de soortnaam te zien. Eigenlijk bijna evenveel (de plattegrond zelf krijg je niet meer te zien, enkel de nummers en een tekening) zoals op deze plattegrond staat: http://dierenrijk.nl/asset/cms/file/Pla ... %20DRN.pdf

Indien ik het boekje met de plattegrond op voorhand toch had gekocht, was dat wellicht deels opgelost. Sowieso was dat gemakkelijk geweest, want in het park zelf kwam je ook geen plattegrond meer tegen. Eenmaal je wat verder in het park bent, moet je effectief terugkeren als je alsnog het boekje wenst aan te schaffen, dus je hangt daar nu min of meer aan een looproute vast. Die looproute is nu zo geen probleem (zo groot is het park nu ook weer niet), maar op educatievlak vind ik het toch nog steeds zonde vind. Voor mij voldoet een (vrij gericht op stereotypen, en op kindermaat) cartoonmatig figuurtje echt niet als basiseducatie. Desondanks het feit dat ze best mooi gemaakt zijn vanaf de computer.

Je mag je als dierentuin dan wel op kinderen richten, maar op deze manier leer je hen sowieso niets meer bij. Of gaat men er vanuit dat elk kind (of volwassen bezoekers) zomaar zijn mobieltje hiervoor gaat gebruiken? Of koopt men massaal deze de boekjes met de plattegrond en dierenweetjes?

De wasbeerhonden zijn daar momenteel voor veel bezoekers eerder wasberen, dan echt wasbeerhonden. Daar de meeste denken dat beide namen gebruikt worden voor één en hetzelfde dier, toont dit toch mooi aan dat een kleine vorm van zichtbare en directe educatie zeker niet overbodig is. Momenteel wordt er immers geen enkele bezoeker op zijn fout gewezen... Als er educatieborden hadden gestaan, dan had op zijn minst een minderheid toch zijn fout kunnen inzien.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verkoopcijfers van de alternatieve educatiemogelijkheden (de boekjes dus). Maar ik vrees dat we die niet vlug te horen zullen krijgen... Zonde...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Hamerhaai »

Niks mis met apps als educatie in de dierentuin (schijnt wel te werken), maar dan wel in combinatie met educatieborden voor de mensen die geen smartphone/tablet/ipod of iets dergelijks hebben. De kwaliteit van de educatie is ook dan natuurlijk heel belangrijk.

Dierenrijk is één van de weinige dierentuinen waar ik niet nog een keer heen zou willen. Het was leuk voor een keer, maar niet bijzonder en ze zijn in mijn ogen helemaal niet goed bezig.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Ik kom eigenlijk verrassend genoeg wel graag terug in Dierenrijk, niet op maandelijkse basis, maar toch zeker wel om de twee-drie jaar. Op zich is er niet direct iets zeer bijzonders, maar zo verkeerd is de dierentuin ook weer niet. Een mooie standaard tuin zonder meer. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

In dierentuinen kom je vaak mooie educatieborden tegen. Ook waarschuwingsborden worden vaak fraai opgefleurd in het thema van het verblijf. En eigenlijk is een waarschuwing ook een vorm van educatie. Daarom even dit....

Een reeks van zeer aparte en grappige borden:
http://scribol.com/anthropology-and-his ... s-on-earth
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Een ander punt in de discussie rondom educatie is misschien ook het feit dat steeds minder mensen beseffen waar 'het vlees' vandaan komt, en het moeilijk hebben met het dieet van een roofdier. Dierentuinen zouden hier immers zeker een waardevolle rol kunnen spelen, al gaan veel dierentuinen dit gevoelig thema eerder uit de weg...

Hier een artikel door ZooActueel over het thema:
http://zooactueel.nl/wat-dat-toch-met-geschokte-mensen/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:
Johnny schreef:Maakt niet uit wat je zelf belangrijk vindt, en wat je jezelf wijsmaakt of om jezelf goed te voelen over je dierentuinhobby, het bestaansrecht is vermaak. De rest is secundair.
Dan kan goed jouw mening zijn, maar dat betekent dan ook dat de meeste dierentuinen de mensen zouden voor liegen. Want hun verklaringen omtrent het bestaansrecht van een dierentuin zijn niet dezelfde als die van jouw...

Vermaak is zeker essentieel om het voorbestaan van een dierentuin te verzekeren, maar enkel en alleen om die reden kan je geen nieuwe dierentuin meer openen dezer dagen. Als vermaak de enige reden zou zijn, dan zouden we ook geen nieuwe dierentuinen nodig hebben. Dan heb je enkel nieuwe dierenshows nodig. Shows zijn immers zoveel vermakelijker dan enkel en alleen een verblijf. Desondanks dat investeren de meeste dierentuinen toch compleet omgekeerd tot jouw mening.

Waarom zouden dierentuinen anders investeren in nieuwe grotere verblijven, en inzetten op kweekprogramma's, en (financiële) hulp bieden van waar de exotische dieren komen? Het zorgt toch niet voor vermaak in mijn ogen hoor. En als vermaak je enige doel is, dan is dat ook het enige waar je je geld op wil inzetten toch? :s



Meer en meer mensen vragen ook om dergelijke educatie (desondanks dat jij dat helaas nog niet kan opmerken in je omgeving). Mensen worden met de dag bewuster en intelligenter, en dan denken ze ook wel eens na over een louter-leuk dagje uit. Men wil zich niet schuldig voelen tijdens het plezier, en de zaak ook eens in het voordeel van de planeet te bekijken. Als je dan je leuk dagje uit kan combineren met educatie en natuurbehoud? Twee vliegen in een klap! En de dierentuin kan hen dat bieden.

Dat bestaansrecht zal dus voorlopig heus niet wijzigen, desondanks jouw indruk of verwachtingspatroon hierover... ;)
Ik zeg nergens dat vermaak het enige doel is. Het is het hoofddoel. Zoals ik al zei, dat de dierentuinen andere taken ernaast op zich hebben genomen maakt deze zaken niet tot het hoofddoel. En er worden echt geen nieuwe dierenparken geopend omdat ze nodig zijn, dat is pas echt een illusie. Kweekprogramma's zijn net zo goed eigen belang als noodzaak. Immers, zonder dieren geen dierentuin. En dat ze inzetten op nieuwe, grotere verblijven heeft meerdere redenen. Vernieuwing moet bezoekers trekken en men is de leefomstandigheden van de dieren aan het verbeteren. Het een sluit het ander nu eenmaal niet uit. Idealisme is leuk, realiteit is beter.
Gorilla Gust schreef:Een ander punt in de discussie rondom educatie is misschien ook het feit dat steeds minder mensen beseffen waar 'het vlees' vandaan komt, en het moeilijk hebben met het dieet van een roofdier. Dierentuinen zouden hier immers zeker een waardevolle rol kunnen spelen, al gaan veel dierentuinen dit gevoelig thema eerder uit de weg...

Hier een artikel door ZooActueel over het thema:
http://zooactueel.nl/wat-dat-toch-met-geschokte-mensen/
Het gaat wss meer om de aaibaarheidsfactor. Dat er konijntjes worden opgevoerd aan de tijgers is niet erg, maar men wil dat niet zien. Het zijn immers lieve diertjes. Elke dag worden er duizenden koeien en varkens gedood en geslacht, daar kijkt niemand van op. Maar dood je zo'n aaibare giraffe, wee je gebeente. Niemand maalt erom dat er elk jaar 100 miljoen haaien gedood worden, knal een walvis af, en de activisten schreeuwen moord en brand. Zo zijn mensen nu eenmaal.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gerald »

Johnny schreef: Niemand maalt erom dat er elk jaar 100 miljoen haaien gedood worden, knal een walvis af, en de activisten schreeuwen moord en brand. Zo zijn mensen nu eenmaal.
Hmmm... waarom zouden onlangs een paar haaiensoorten op de lijst van beschermde diersoorten gezet zijn? Dat komt omdat er mensen zijn die zich druk maken om de haaienvangsten. Waarom wordt er momenteel "moord en brand" geschreeuwd om het doden van haaien door de Australische overheid? Omdat er mensen zijn die vinden dat je beschermde haaien niet mag doden. Waarom zijn er momenteel mensen bezig in en rond de Galapagos eilanden om te voorkomen dat vissers op jacht gaan naar haaien? Omdat er mensen zijn die willen dat de haaien daar met rust gelaten worden en om het ecosysteem te beschermen.

Gelukkig blijft het niet alleen bij het schreeuwen om walvissen....

Tot zover even een stukje off topic maar ik voelde mij een beetje aangesproken ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Een studie door de Universiteit van het Engelse Warwick bewijst voor het eerst dat dierentuinen effectief hun maatschappelijke en educatieve rol bevestigen binnen de recreatiemarkt waarin ze momenteel thuishoren. Op deze manier dragen de dierentuinen bij tot een grotere bewustwording van onze biodiversiteit, en hoe men hiertoe kan bijdragen. Lees er hieronder (Engelstalig) meer over:

http://www.futurity.org/zoos-education- ... ty-878672/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Qua educatie, en het bereiken van het publiek met informatie omtrent de dieren vond ik het in ZooParc Overloon vandaag bijzonder mager. Enkel bij de witte tijgers (ofwel de Bengaalse tijgers aldus het bord) kwam ik meer informatie tegen. Een boekje of app met meer info was er zover ik zag ook niet direct...

Maar ik kwam in de folders wel een andere leuke manier tegen, eentje die volgens mij toch zeker wel de kinderen weet te bereiken. Knap! Volgens mij heb ik dat bij de collega-dierentuinen nog niet eerder tegengekomen op een dergelijke interactieve manier. :)

Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie