Educatie in een dierentuin

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Educatie in een dierentuin

Bericht door zoofan »

In Eos van januari 2012 staat een interessant artikel over iets dat we hier al vaak besproken hebben: educatie in een dierentuin. De zin er van, de verwachting van de bezoekers, de vormgeving, ... Onderzoekers van de KMDA hebben hier onderzoek naar gedana en kwamen tot enkele bevindingen waarvan ik er hier de meest concrete weergeef.

Uit een enquete gehouden in de Zoo bij 1001 mensen bleek dat 7,5 % educatie ziet als het doel van het bezoek. Weergegeven op een schaal van 1 tot 5 was het gemiddelde belang dat mensen aan educatie gaven 3,4/5 en aan recreatie 2,9/5.

In Vriesland, het mensapengebouw en in het reptielengebouw werden 360 bezoekers geobeserveerd. 57 % van de tijd die ze in de dierentuin doorbrachten werd besteed aan het kijken naar dieren, 12 % van hun tijd aan educatie en de rest van de tijd aan andere dingen zoals telefoneren, op een bank zitten, ... In Aquatopia besteedden de bezoekers 60 % van hun tijd aan dieren kijken en slechts 2 % aan educatie.

In de Aziëserre van Planckendael heeft men de tijd gemeten die bezoekers spenderen aan infopanelen. Aan gewone infopanelen was dat slechts 1,72 s. Aan interactieve panelen was dat gemiddeld 8 keer langer.

Uit de onderzoeken blijkt dat interactieve panelen het meest aantrekkelijk zijn en dat daarbij educatie waar een sociaal aspect aan verbonden is, een kwis tegen medebezoekers bijvoorbeeld, nog beter scoren. Daarom gaat men binnenkort bij de mensapen in Antwerpen een interactief touch screen installeren voor meerder gebruikers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

We hebben in diverse topics al eens de educatie van een dierentuin aangehaald, maar het is misschien handiger als we daar ook één topic voor gebruiken. En dit reeds bestaande topic lijkt me daar perfect voor...

Waarom begin ik hierover? Wel, omdat we na dierenpark Amersfoort (zie bv viewtopic.php?p=41268#p41268 & het Amersfoortnieuwstopic) in Nederland nog een dierentuin kennen die volop voor de 'app' gaat ten nadele van de informatieborden...

Dierenrijk lanceert app en verwijdert diereninformatieborden
Poe hee! Op zondag 21 juli wordt het gezellig druk in Dierenrijk. Op deze dag komen tv-helden Tommie, Elmo, Bert en Ernie uit Sesamstraat naar Dé Kinderdierentuin van Nederland en kunnen kinderen op de foto met deze Sesamstraatvrienden.

Bert en Ernie vervullen die middag een belangrijk rol. Zij presenteren dan tijdens de WieWeetWatQuiz de nieuwe Dierenrijk app. Een gratis te downloaden app waarbij bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de bewoners van Dierenrijk. Voor de introductie van deze app worden alle informatieborden in Dierenrijk verwijderd, omdat uit onderzoek is gebleken dat bezoekers deze niet of nauwelijks lezen.

Dierenrijk kiest vanaf nu voor een nieuwe vorm van educatie. In plaats van diereninformatieborden bij elk verblijf, verzorgt het park dagelijks interactieve dierenshows en kunnen bezoekers de Dierenrijk app downloaden. Met deze app kan men op verschillende plaatsen in het park informatie opvragen over de dieren, maar ook over de shows en de aankomende evenementen.

Educatie
Tijdens de dierenshows, zoals de olifanten- en zeehondenshow, geven verzorgers informatie over de dieren en hebben bezoekers de mogelijkheid om vragen te stellen. Daarnaast vindt er elke dag een WieWeetWatQuiz plaats. Een quiz waarbij de dierenkennis van bezoekers wordt getest met als hoofdprijs het voeren van de berberapen.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat de huidige diereninformatieborden in het park niet of nauwelijks gelezen worden. “De huidige tijd vraagt om een andere manier van informatie inwinnen”, zegt Parkmanager Martin van Hees. “Omdat we hier graag gehoor aan willen geven, hebben we besloten alle diereninformatieborden te verwijderen en een app te lanceren.”

App
Bij de dierenverblijven staan vanaf heden bordjes met de soortnaam, een illustratie van het dier en een nummer. Deze items zijn terug te vinden in de app. Men kan met de app foto’s van de dieren bekijken, leuke weetjes lezen en de plattegrond bekijken. De plattegrond laat meteen zien waar de bezoeker zich op dat moment bevindt. Om ervoor te zorgen dat bezoekers niets missen van de evenementen en shows kan er een ‘alert’ aangezet worden, zodat de bezoeker voor aanvang van de show een melding ontvangt. Ook is het mogelijk om via de app een speurtocht te volgen waarbij de bezoeker met aanwijzingen door het park langs de dieren wordt gestuurd. Bij de meeste dieren kan een quizvraag over het betreffende dier beantwoord worden. Voor diegenen die geen mogelijkheid hebben om de app te downloaden blijft Dierenrijks Grote Dierenboekje bestaan, waarin ook alle informatie over de dieren te vinden is. De app is zowel voor iOS als voor Android te downloaden. Tevens beschikt Dierenrijk over WiFi.

Dierenrijk, via Dierennieuws http://www.dierennieuws.nl/nieuws/diere ... atieborden

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door zoofan »

Alsof iedereen een toestel heeft waarop je een app kan downloaden. Ik vind dat minstens de soortnaam bij elk dier verplicht zou moeten weergegeven worden! Mensen die de bordjes niet lezen zullen ook de app niet lezen hoor. Misschien bij de eerste drie diersoorten wel maar daarna is de lol er ook gauw af. Het idee van een quiz vind ik dan weer wel goed.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Limburg vooruit »

Niet dat ik deze tuin op mijn verlanglijstje had staan,maar deze gaat zelf van mijn lijst met dierentuinen in Nederland. Wat een zever is dit, soortbordjes is toch een kleintje om te maken en op te hangen, als ze die moeite al niet willen doen hoeft het voor mij niet meer hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gelada
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 nov 2012, 17:59
Favoriete dierentuin: Emmen

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gelada »

jongens neem even de tijd om een artikel door te lezen voordat je van alles gaat roepen. Er staat duidelijk dat er wel bordjes met soortnamen bij de verblijven komen te staan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Limburg vooruit »

Gelada schreef:jongens neem even de tijd om een artikel door te lezen voordat je van alles gaat roepen. Er staat duidelijk dat er wel bordjes met soortnamen bij de verblijven komen te staan.
Enkel de soortnaam is niet genoeg, een dierentuin heeft een educatieve plicht. Je gaat niet enkel naar een dierentuin om de dieren te zien, wie wil moet er ook iets kunnen leren. En dat kan in deze tuin niet meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jelle

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Jelle »

Limburg vooruit schreef:
Gelada schreef:jongens neem even de tijd om een artikel door te lezen voordat je van alles gaat roepen. Er staat duidelijk dat er wel bordjes met soortnamen bij de verblijven komen te staan.
Enkel de soortnaam is niet genoeg, een dierentuin heeft een educatieve plicht. Je gaat niet enkel naar een dierentuin om de dieren te zien, wie wil moet er ook iets kunnen leren. En dat kan in deze tuin niet meer.
Overdrijven is ook een vak...
Natuurlijk valt er wel wat te leren, apps zijn de toekomst dus waarom daar niet alvast in inspelen? DierenPark Amersfoort plaatst bijv. bordjes met de diersoort naam, afkomst, voedsel en een afbeelding. En de rest kan je vinden in een park boekje en een app. Het is misschien wat wennen maar langzaam zal alles zo worden hoor.

En om Dierenrijk hierom geen dierentuin in Nederland meer te noemen. :zotteke:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Jelle schreef:Overdrijven is ook een vak...
Misschien. Maar als het alternatief (een brochure zoals in bv Amersfoort) voor zo een "app" €2,5 moet kosten? Dat is nu iets wat ik als overdreven ervaar. Zo jaag je een bepaalde groep mensen potentieel weg van educatie...

De meeste mensen achten zichzelf slim genoeg, waardoor ze bijgevolg niet wensen bij te betalen voor educatie. Terwijl je nooit alles kan weten over dieren, zelfs wij leren dagelijks bij. Ik vind het jammer dat er meer dierentuinen deze weg opgaan. Een "app" is een mooie aanvulling, maar dit zou de basis-educatie niet mogen aantasten. En naar mijn persoonlijke ervaring is dat nu wel aan gebeuren, zelfs in Amersfoort.


Maar buiten het negatieve van een deze tendens om...
Wat zou er wel werken om mensen bij te laten bijleren?
:google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gerald »

Nederlandse dierentuinen hebben de plicht om ook aandacht aan educatie te besteden. Volgens mij moet dit dan wel voor een ieder vrij toegankelijk zijn en het kopen van een apart boekje valt daar m.i. niet onder omdat je immers een drempel (die 2,5 euro) opwerpt. Het slechts vermelden van een soortnaam en enkele summiere gegevens zoals in Amersfoort raakt volgens mij de grenzen van hetgeen in de vergunning wordt gesteld. Wellicht is het geheel binnen die regels maar er is ook zoiets als de geest van een wet (regel) en dan is het net buiten de grenzen.

Wat kan iemand leren van een bordje met de vermelding: leeuw, Afrika, gevaarlijk roofdier. (ik noem maar iets)? Helemaal niets dus. Educatie wil zeggen dat je iets meer vertelt dan dat. Waar leeft zo'n dier, in wat voor soort biotoop of ecosysteem, wat zijn zijn vijanden en andere gevaren, hoeveel dieren telt een groep of leeft het solitair, etc, etc. En dat kan vrij eenvoudig op een bordje staan. Natuurlijk kan je daarnaast ook wel een gidjes uitgeven met nog meer info maar het belangrijkste is dan al wel voor een ieder vrij toegankelijk.

Het mag dan allemaal erg modern en "hip" zijn maar ik denk dat men hierin nu doorslaat. Er zal wel weer een duur marketingburo een leuk centje mee verdient hebben denk ik...

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door black-star »

De doelgroep zal nu dan wel 10-/20-/30-jarige zijn.
Hele jonge kinderen hebben geen telefoon en oudere hebben nog nooit van App gehoord.

En met de gezegde 'je gaat drie keer in je leven naar de dierentuin', missen we hier dan toch twee doelgroepen.

En hoe moet het dan met de zoektochten van schoolkinderen die nu de antwoorden van hun speurtocht van het bord moeten halen...?

zoo-tfan

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door zoo-tfan »

En als die boekjes gratis zijn op te pakken bij ingaan van het park... Is het dan wel goed?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Limburg vooruit »

zoo-tfan schreef:En als die boekjes gratis zijn op te pakken bij ingaan van het park... Is het dan wel goed?
Maar welke dierentuin gaat een tijdschriftje maken waar alle diersoorten instaan die ze bezitten. Begin maar eens als KMDA hé, en hoe ga je het doen qua collectieverandering??
Dan zou je de oplage's al zeer laag moeten houden en maandelijks aanpassen bv. Wie gaat dat betalen??
Educatie is een plicht van iedere dierentuin, parken die het niet doen mislopen deze plicht en hebben dus geen reden van bestaan meer. Drastisch maar de waarheid.
Zo'n bordje bij de dieren is een éénmalige kost die minstens 1 tot 2 jaar meegaat.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoo-tfan

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door zoo-tfan »

Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...

Ik vind dat er een beetje te zwaar aan getrokken wordt, maar ik ben het er wel mee eens dat dierentuinen educatief moeten zijn. Ik vind het goed hoe Amersfoort het aan pakt en vind dat dan ook wel genoeg educatie... Mensen doen er toch niks mee.

Jelle

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Jelle »

zoo-tfan schreef:Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...

Ik vind dat er een beetje te zwaar aan getrokken wordt, maar ik ben het er wel mee eens dat dierentuinen educatief moeten zijn. Ik vind het goed hoe Amersfoort het aan pakt en vind dat dan ook wel genoeg educatie... Mensen doen er toch niks mee.
Precies mijn instelling. ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Limburg vooruit »

zoo-tfan schreef:Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...
Je slaat de nagel op de kop!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jelle

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Jelle »

Limburg vooruit schreef:
zoo-tfan schreef:Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...
Je slaat de nagel op de kop!
Je bedoelt spijker? ;)

Maar ik vind zoals het in DierenPark Amersfoort gedaan hebben beter. Die hebben de normale informatie in het klein gehouden en meer informatie is voor degene met meer interesse een in boekje of app te vinden.. En dan staat er ook nog soms een bord zoals dit: https://plus.google.com/photos/11671894 ... 0487797950

Dat is toch veel interessanter? En over het niet noemen van een dierentuin een dierentuin omdat die wat minder educatie geeft ga ik niet met je in discussie maar zeg ik maar gewoon simpel dat ik het daar niet mee eens ben. :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Limburg vooruit »

Jelle schreef:
Limburg vooruit schreef:
zoo-tfan schreef:Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...
Je slaat de nagel op de kop!
Je bedoelt spijker? ;)

Maar ik vind zoals het in DierenPark Amersfoort gedaan hebben beter. Die hebben de normale informatie in het klein gehouden en meer informatie is voor degene met meer interesse een in boekje of app te vinden.. En dan staat er ook nog soms een bord zoals dit: https://plus.google.com/photos/11671894 ... 0487797950

Dat is toch veel interessanter? En over het niet noemen van een dierentuin een dierentuin omdat die wat minder educatie geeft ga ik niet met je in discussie maar zeg ik maar gewoon simpel dat ik het daar niet mee eens ben. :)
Als dit geen informatiebord is weet ik het ook niet meer. Alleen staat de wetenschappelijke naam er niet op.

Wat hoort er op een infobordje te staan:
*Wetenschappelijke naam
*Nederlandse naam
*Verspreidingsgebied
*Eventuele bedreiging
*EEP of ESB (indien het bestaat voor de soort)

Wat lees ik nog graag op zulke bordjes:
*Info over habitat
*Info over eventuele natuurlijke vijanden
*Meer info is altijd welkom.

Als je zulke bordjes niet meer plaatst verlies je uw geloofwaardigheid. Maak nog boekjes of app's zoveel je wil. Basiseducatie is een verplichting voor dierentuinen en daar blijf ik bij.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

zoo-tfan schreef: Mensen doen er toch niks mee.
Oudere mensen of mensen zonder een gsm (of die hem daarvoor niet wensen/ kunnen gebruiken) zullen dat op die manier sowieso niet kunnen. Ze hebben zelfs de mogelijkheid niet meer om toevallig iets op te pikken en bij te leren. Het lijkt me dat de meeste educatie slechts bij een kleine minderheid blijft hangen, maar als je binnen die kleine groep geïnteresseerden ook nog eens een deel gaat wegjagen (of buitensluiten)... Dan kan je evengoed voluit voor het entertainment gaan, een dagattractie zonder educatief toegevoegde waarde. Dan heeft een dierentuin enkel en alleen nog een commerciële meerwaarde in de maatschappij.
:doh:

Dat zou een jammere omschakeling zijn.

En dan ook nog net op het punt dat educatie meer en meer belang zou moeten krijgen. Zonder een open vorm van educatie gaat bepaalde informatie nooit kunnen bijdragen tot vorming van (potentieel belangrijke) mensen. Dierentuinen leren (of trachten dat) de mensen wat de waarde is van een evenwicht in de natuur, waarom bepaalde diersoorten ergens leven. De invloed van de mens op de dieren, en omgekeerd. Als dierentuinen educatie dan gaan beschouwen als een bijkomstigheid, of zelfs een privilege....

Dan wordt de kans weer wat groter dat de wereld er op lange termijn een stukje somberder gaat uitzien. Voor zover je het zwart-wit zou bekijken (het kan immers nog zijn dat deze hype volledig flopt, het story-nations verhaal in de Antwerpse Zoo lijkt me immers ook niet bepaald een succes te zijn. Toch?)... :-\
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Gorilla Gust »

Zo kan het bijvoorbeeld ook... een eenvoudig kleiner bord welke de mensen snel en makkelijk iets laat zien. Doch kunnen degene die graag iets meer willen lezen/ leren makkelijk dat ook doen bij dit bord. Je ziet het soms al her en der speels opduiken in onze dierentuinen, maar in mijn ogen nog veel te weinig. ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nr712oDNNho[/youtube]
We hadden dit aangetroffen in het Franse Biotropica.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Educatie in een dierentuin

Bericht door Johnny »

zoo-tfan schreef:Dus wat jou betreft moet het nieuwe Emmen niet gebouwd worden?
Die hebben ook aangegeven zonder bordjes te willen werken en hebben dus volgens jou geen recht om te bestaan...

Ik vind dat er een beetje te zwaar aan getrokken wordt, maar ik ben het er wel mee eens dat dierentuinen educatief moeten zijn. Ik vind het goed hoe Amersfoort het aan pakt en vind dat dan ook wel genoeg educatie... Mensen doen er toch niks mee.
Precies. Leuk dat ze het doen, maar het bestaansrecht van een dierentuin is vermaak, niet de educatie. En dierenparken vinden zelf dat ze het moeten doen, hoe ze het invullen, dat is hun zaak.

Plaats reactie