Wetenschappelijke namen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Limburg vooruit schreef:Heb hier ooit eens een opzoekwerk voor gedaan voor een inmiddels ter zielen gegaan forum. Dit is wat ik er nog van heb.

*Aziatische leeuw (Panthera leo persica)
*Afrikaanse leeuw (Panthera leo leo)

De Afrikaanse leeuw word ook nog onderverdeeld in (te veel) ondersoorten:

*Abbesijnse leeuw (Panthera leo roosevelti)
*Angola leeuw (Panthera leo bleyenberghi)
*Berberleeuw (Panthera leo leo) Uitgestorven 1922
*Congolese leeuw (Panthera leo hollisteri)
*Kaapse leeuw (Panthera leo melanochaita) Uitgestorven 1860
Kalaharileeuw (Panthera leo verneyi)
*Massai leeuw (Panthera leo massaicus)
*Noord-Congolese leeuw (Panthera leo azandica)
*Nubische leeuw (Panthera leo nubica)
*Senegalese leeuw (Panthera leo senegalensis)
*Somalische leeuw (Panthera leo somaliensis)
*Transvaal leeuw (Panthera leo krugeri)


Verder vind je hier en daar iets over de Europese leeuw (Panthera leo europaea) maar meer dan waarschijnlijk gaat het hier om Aziatische leeuwen (Panthera leo persica) waarvan het versprijdingsgebied vroeger over een deeltje van Europa lag. Uitgestorven in Europa in +/- 200.

Verder heb je ook nog enkele prehistorische leeuwen zoals de grottenleeuw, daar ga ik niet verder op in.

Bronnen: Mijn eigen boekenkast, http://zootierliste.de/ , http://en.citizendium.org/wiki/Panthera_leo_(Lion) , http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuw_(dier) , http://en.wikipedia.org/wiki/Lion
Maar de Afrikaanse leeuw en berber leeuw hebben dezelfde wetenschappelijke namen, dus dat is me niet duidelijk?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Mij ook niet, voor mij (en enkele andere schrijvers) spreken we over de Afrikaanse leeuw met Panthera leo en de Aziatische met Panthera persica. Maar dat is zeker niet algemeen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Nou de berber leeuw is veel groter en ronder gebouwd dan de normale Afrikaanse leeuw,
dus ik denk toch dat de wetenschappelijke naam Panthera leo is.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

Hier nog een lijstje die weer anders is dan Limburg Vooruit heeft geplaatst: http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/S ... lue=183803

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat er nog veel onduidelijk is omtrent de ondersoorten van Panthera leo

Wat wel duidelijk is dat de Berberleeuw/Barbarijse leeuw/Atlasleeuw nooit dezelfde naam kan hebben als de Afrikaanse leeuw als deze ondersoort inderdaad een aparte ondersoort is. Als Panthera leo leo de naam is van de Afrikaanse leeuw en de Berberleeuw wordt als een aparte ondersoort gezien dan vraag ik mij af hoe dat kan.

Is de Berberleeuw eigenlijk wel een andere ondersoort dan wat de Afrikaanse leeuw wordt genoemd? Is het niet gewoon een andere naam voor hetzelfde dier? Hier een interessant stukje: http://www.petermaas.nl/extinct/species ... rylion.htm. Daarin wordt uitgelegd dat sommige bronnen alle Afrikaanse leeuwen op een hoop gooien en gewoon Afrikaanse leeuw noemen (P. leo leo) en daarnaast alleen nog de Aziatische leeuw erkennen (P. leo persica). Maar genetisch onderzoek zou aangetoond hebben dat de Berberleeuw een aparte ondersoort is met duidelijke verschillen met zowel de Aziatische als de overige Afrikaanse leeuwen.

Dus komt de auteur tot het volgende lijstje:
Panthera leo leo (Linnaeus, 1758), Barbary lion
Panthera leo persica (Meyer, 1826), Asiatic lion
Panthera leo senegalensis (Meyer, 1826), Sub-Saharan lion

En daarnaast nog een lijst met ondersoorten waar de nodige discussies over zijn.

:lion:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Apenarend »

Gerald schreef:Hier nog een lijstje die weer anders is dan Limburg Vooruit heeft geplaatst: http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/S ... lue=183803

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat er nog veel onduidelijk is omtrent de ondersoorten van Panthera leo

Wat wel duidelijk is dat de Berberleeuw/Barbarijse leeuw/Atlasleeuw nooit dezelfde naam kan hebben als de Afrikaanse leeuw als deze ondersoort inderdaad een aparte ondersoort is. Als Panthera leo leo de naam is van de Afrikaanse leeuw en de Berberleeuw wordt als een aparte ondersoort gezien dan vraag ik mij af hoe dat kan.

Is de Berberleeuw eigenlijk wel een andere ondersoort dan wat de Afrikaanse leeuw wordt genoemd? Is het niet gewoon een andere naam voor hetzelfde dier? Hier een interessant stukje: http://www.petermaas.nl/extinct/species ... rylion.htm. Daarin wordt uitgelegd dat sommige bronnen alle Afrikaanse leeuwen op een hoop gooien en gewoon Afrikaanse leeuw noemen (P. leo leo) en daarnaast alleen nog de Aziatische leeuw erkennen (P. leo persica). Maar genetisch onderzoek zou aangetoond hebben dat de Berberleeuw een aparte ondersoort is met duidelijke verschillen met zowel de Aziatische als de overige Afrikaanse leeuwen.

Dus komt de auteur tot het volgende lijstje:
Panthera leo leo (Linnaeus, 1758), Barbary lion
Panthera leo persica (Meyer, 1826), Asiatic lion
Panthera leo senegalensis (Meyer, 1826), Sub-Saharan lion

En daarnaast nog een lijst met ondersoorten waar de nodige discussies over zijn.

:lion:
Mooi artikel Gerald. Ook de site kende ik nog niet, thx om te delen. Doet me denken aan de the extinction forum
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Nou er zijn duidelijke verschillen tussen berberleeuwen en Afrikaanse
leeuwen. De berberleeuw heeft een stugge beharing tot aan de liezen,
dit had ook nut in de hete woestijn in noord Afrika. Maar nu heeft dit dier
de status uitgestorven in het wild en leeft nu alleen in een dierenpark in Marokko geloof ik.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

panthera leo schreef:Nou er zijn duidelijke verschillen tussen berberleeuwen en Afrikaanse
leeuwen. De berberleeuw heeft een stugge beharing tot aan de liezen,
dit had ook nut in de hete woestijn in noord Afrika. Maar nu heeft dit dier
de status uitgestorven in het wild en leeft nu alleen in een dierenpark in Marokko geloof ik.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Wat noem jij een Afrikaanse leeuw?

panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Ik noem de Afrikaanse leeuw de meest voorkomende leeuw die je in dierenparken vind.
Zoals in safaripark Beekse bergen of burgers zoo onder de naam (Panthera leo).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

panthera leo schreef:Ik noem de Afrikaanse leeuw de meest voorkomende leeuw die je in dierenparken vind.
Zoals in safaripark Beekse bergen of burgers zoo onder de naam (Panthera leo).
Ik denk dat Gerald het op uw nicknaam (Panthera leo) had, maar kan me vergissen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

Nou, eigenlijk bedoelde ik wat Panthera Leo een Afrikaanse leeuw noemt omdat we immers hebben geleerd - voorzover ook mijn posts gelezen worden - dat er meerdere ondersoorten worden erkend in het genus Panthera leo en waarvan Panthera leo leo in de laatste door mij genoemde bron de Berberleeuw is.

Daarnaast noemt diezelfde bron nog naast de Aziatische leeuw een husje andere ondersoorten uit Afrika. Maar geen daarvan heet "Afrikaanse" leeuw.

Andere - ook door mij genoemde - bronnen noemen Panthera leo leo de Afrikaanse leeuw naast de Aziatische leeuw maar noemen dan geen andere ondersoorten - dus ook niet de Berberleeuw.

Dus als Panthera Leo het heeft over Afrikaanse leeuwen, welke bedoeld hij dan? Dat was mijn vraag.

NB: de naam van Panther Leo betekent niet meer en niet minder "leeuw". Het zijn de namen van ondersoorten "persica", leo", "senegalensis", etc. waar wij het hier over hebben.

panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Oké dan heb ik nog een vraag wat is dan de naam van deze leeuwen soort.
Deze foto is genomen door mij zelf in dierenpark Emmen. Dus is mij de vraag wat is de Latijnse naam van deze leeuwensoort. Afbeelding

ricky

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door ricky »

Is dat niet panthera leo troepii, de dierentuinmixleeuw? Net zoals in de meeste andere dierentuinen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

panthera leo schreef:Oké dan heb ik nog een vraag wat is dan de naam van deze leeuwen soort.
Deze foto is genomen door mij zelf in dierenpark Emmen. Dus is mij de vraag wat is de Latijnse naam van deze leeuwensoort.
Verwacht je nu werkelijk dat iemand op het uiterlijk even een naam van een ondersoort aan deze dieren kan plakken? Als je weet dat er al zoveel discussie is over de ondersoorten en je weet dat - zoals Ricky ook al aangeeft - in dierentuinen de leeuwen decennia lang zijn gekruist zonder rekening te houden met welke (vermeende) ondersoort dan ook, dan kan je niet verwachten dat iemand een zinnig antwoord op je vraag geeft.

Emmen noemt deze leeuwen overigens gewoon Panthera leo, maar op hun website suggereren ze wel dat het de Afrikaanse leeuw is hetgeen P. l. persica uitsluit. Maar welke Afrikaanse ondersoort dat zal altijd wel een raadsel blijven zolang je geen genetisch onderzoek doet. En zelfs dan nog...

panthera leo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door panthera leo »

Ja sorry hoor, ik wil dit gewoon weten wat nu de naam is van de Afrikaanse leeuw.
Omdat er gewoon zoveel sites zijn zoals IUCN, WWF en national geographic die zeggen dat de Afrikaanse leeuw panthera leo is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gorilla Gust »

panthera leo schreef:Omdat er gewoon zoveel sites zijn zoals IUCN, WWF en national geographic die zeggen dat de Afrikaanse leeuw panthera leo is.
Bekijk het zo, je bent als blanke ook gewoon een mens. Personen van een ander ras behoren ook de groep van de mensen. Iedereen is een mens. Zo is elke leeuw ongeacht de ondersoort een Panthera leo. De site's die jij dus opsomt geven zeker dus het juiste antwoord. Maar ze gaan er niet al te diep op in, wat hier in deze discussie bijvoorbeeld wel het geval is.

Al is het een moeilijke discussie daar de wetenschap op zichzelf er ook nog niet geheel uit is. Er zijn dus meerdere 'waarheden' (naargelang welke onderzoeker je volgt) op dit moment indien we zeer diep op de materie zouden ingaan. De naam die jij opgeeft is die van een groep dieren waarvan de soortnaam bestaat uit twee woorden.

De mensen hierboven doen alle moeite om jouw te laten zien dat die groep dieren op zichzelf ook kan verdeeld worden in diverse kleinere subgroepen zodat hun specifieke soortnaam nog een extra woord krijgt. Zowel de Panthera leo leo als de Panthera leo persica en de Panthera leo senegalensis zijn gewoon ook simpelweg Panthera leo...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

Gewoon even op een rijtje:

Familie: Felidae (katachtigen)
Onderfamilie: Pantherinae
Genus: Panthera
Soort: Panthera leo (leeuwen)
Ondersoort: Panthera leo leo

Waarbij je bij de ondersoort de laatste naam "leo" kunt vervangen door een hoop andere afhankelijk van welke bron je neemt en welke dus ook het punt van discussie is onder de wetenschappers.

Ondersoort (zonder compleet te willen zijn):
leo
azandica
bleyenberghi
hollisteri
kamptzi
krugeri
massaica
melanochaita
nyanzae
persica
senegalensis

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef: Familie: Felidae (katachtigen)
Onderfamilie: Pantherinae
Genus: Panthera
Soort: Panthera leo (leeuwen)
Ondersoort: Panthera leo leo

kamptzi
[/i]
En deze ondersoort is?? Die ken ik nog niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:En deze ondersoort is?? Die ken ik nog niet.
Geen idee, ik heb dit ook maar weer ergens vandaan geplukt. Dat is dus het probleem met die ondersoorten: zolang die discussie loopt is het volstrekt onduidelijk welke nu wel en welke niet erkend worden.

Theo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Theo »

panthera leo schreef:Ja sorry hoor, ik wil dit gewoon weten wat nu de naam is van de Afrikaanse leeuw.
De Afrikaanse leeuw bestaat niet ansich, maar is een verzameling van ondersoorten van de leeuw (Panthera leo) die in Afrika voorkomen. Op dit moment zijn dat dus alle leeuwen behalve die Gir forest leeuwen (P. leo persica). Dus op je vraag kan geen eenduidig antwoord gegeven behalte hierboven staand....

P. leo leo (berberleeuw) en P. leo vernayi (Kalaharileeuw) zijn allebei Afrikaanse leeuwen. Maar Afrikaanse leeuwen zoals jij het noemt is gewoon geen monofyletische groep (de aziatische leeuw, zit ook in die groep en past er niet in), dus dan eindig je met alle leeuwenondersoorten uit Afrika. Al is het nu ook weer een discussie of de berberleeuw (P. leo leo) niet meer verwant is aan de Aziatische leeuwen (P. leo persica)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

De wetenschapelijke naam van de kapucijnaap is dat nu Cebus of Sapajus, somige soorten hebben enkel Cebus terwijl een andere ondersoort de 2 heeft staan. Want op zootierliste begginnen ze een beetje het noorden kwijt te raken, daar staan soms 3 of meer wetenschapelijke namen voor 1 soort.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie