Vreemde praat in de dierentuin...

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

gisteren stond ik bij de tapirs, komt er een jong gezinnetje voorbij, de oudste dochter (+-4) wil bij de tapirs gaan kijken, ze passeren dat bordje waarop uitgebeeld wordt dat een tapir geen miereneter en ook geen jerrycan is, een van de tapirs was ook nog eens de schord van een stuk hout aan het knagen zegt die vader ineens "kijk se, die eten heel veel miertjes"
wel leuk he, dat de zoo de bordjes hangt, voor de sier, waar geen letter waarheid op staat

Mitsy
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:23
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Mitsy »

Dbelgian schreef:in planckendael zaterdag, ouders die mij mateloos irriteerden, bij de moerasantilopes "kijk de zebra's"
Wel ja, dit had ik zondag toen een moeder en kind bij de sneeuwluipaarden die borden aan het lezen waren en het kindje vroeg " welk dier zit hier mama" ? Een lynx was haar antwoord...Ik kon het niet laten om die moeder erop te wijzen dat in heel planckendael geen lynxen zitten :doh:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gorilla Gust »

Tsja, in La-vallée-des-singes wordt een dwergzijde-aapje ook voortdurend uitgescholden voor diverse zaken... Op een gegeven moment was het zelfs een mini- of een dwerg-chimpansee...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gerald »

Wat is dat toch dat als mensen apen zien dat er altijd een paar mafketels "oeh oeh, aah aah" gaan roepen? Vandaag ook weer: bij de gibbons in Emmen. Mensen; die dieren maken helemaal geen chimpansee-geluiden! Zeker nog nooit een gibbon horen "zingen". :doh:

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

vandaag niet echt vreemde praat, buiten het (met een gents accent) naar de okapi's wijzend en dan "kijk, een afgekeurde zebra" of iets in die aard

wel heb ik vandaag een kindje bij de arm gegrepen, waarop het kindje mij een hand gaf en weer af het gras voor de monniksgieren kwam, een van de 2 zat op 30 cm met een pluim in de bek wie weet wat was er gebeurd als het kind de tralies had vastgepakt...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gerald »

Dbelgian schreef:[..] wie weet wat was er gebeurd als het kind de tralies had vastgepakt...
Niets, daar staat toch geen stroom op? :D

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

met een gier op 30 cm...
in planckendael was er eens een kind dat het hokko/geelvleugelara hok vastpakte, binnen de 30 seconden stond er een hokko te zien of hij die dikke wormen wel zou opeten...

sherlock

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door sherlock »

:-)
Het ergste wat ik ooit gehoord heb was in de Antwerpse zoo in het nocturama, een leerkracht met een groep leerlingen 10 a11 jaar en de leerkracht wees naar één van de luiaarden en zei kijk koala's. Ha ha een goed voorbeeld voor de kinderen.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

bij de aardvarkens, heel overtuigd "kijk een Tapir, kom we gaan voort"
:doh:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Limburg vooruit »

In Olmen Zondag:

Ma: kijk watoetsirunderen
kind: dat zijn geen koeien, da's een aap
Ma (kijkt op het bord): tja, je hebt gelijk, het is een bonte vari. Dan is dat beest hier achter die muur een watoetsirund!

Over stom gesproken.

De springbokken waren trouwens elandantilope's volgens deze zelfde vrouw!!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door seborga »

Onlangs gehoord in Planckendael:

-Moeder tot kind: kijk, giraffen!
-Vader: schat, dat zijn zebra's ...
-Moeder: ach ja, ze hebben toch allebei strepen ...

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Zoozot »

In Olmen bij de tijgers:

kind: Kijk, een leeuw!
moeder: Nee, dat is een luipaard.

:zotteke:

zeeotter

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door zeeotter »

de slurfhondjes in blijdorp horen altijd wel weer het zelfde...
kind X:mamma wat is dat?? moeder:dat is een steppenslurfhondje... kind X: heu? dat is toch geen hondje? dat is een rat... oke begrijpelijk natuurlijk maar vaak komt er ook langs gordeldier,miereneter,kantjil,baby olifantje ed. :bah

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gerald »

Het was mij al eens eerder opgevallen maar vandaag heb ik er speciaal op gelet. Nooit geweten dat je zoveel "grappen" en "grappige" teksten over het thema neus kan maken. Jawel, ik stond dus bij de neusapen in Apenheul en stond daar toch ook wel een beetje met plaatsvervangende schaamte naar dat oeverloze gezwets van de medemens te luisteren. En iedereen vind zijn (het waren toch het vaakst de mannetjes die indruk wilden maken) grap natuurlijk het leukste en het origineelste.

:,

O ja, het gebruikelijke "oe-oe, ah-ah" begint mij ondertussen ook al behoorlijk de keel (of neus?) uit te hangen...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

niet echt vreemde praat wel humor op bordjes in de zoo, deze zijn van zoo antwerpen

maandag opgemerkt:
Afbeelding

Afbeelding
stel je voor kinderen uit ultraconservatieve gezinnen die een dag met school naar de zoo gaan en met die vraag thuiskomen :D

dan staat er rond het leeuwen perk iets als "Gelieve niet op de rotsen te klimmen, onze leeuwen krijgen geen mensenvlees, maar ze zullen best wel eens willen proeven!"
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 11 okt 2012, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Fotoformaat aangepast

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gerald »

stel je voor kinderen uit ultraconservatieve gezinnen die een dag met school naar de zoo gaan en met die vraag thuiskomen :D
Die zullen daarna wel nooit meer naar een dierentuin mogen want daar zijn ze helemaal van god los. :D

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

Geen vreemde praat vandaag wel irritatie.

Ze hadden voer in de binnenhokken van de chimps verspreid (nog geen irritatie).

De Chimps komen ze binnen zoeken en verzamelen voor zichzelf een handje vol (nog geen irritatie).

2 kinderen plakken op de bezoekerstermietenhoop (op de hoek) tegen het venster, in de hoop dat er een chimp naar hen zou zien (irritatie begint (telkens er een chimp dichter kwam zei hun moeder dat er een dichterkwam, zodat ze konden proberen de aandacht te vangen-> irritatie wordt nog gevoed)).

Een ouder koppel komt de gang in, de vrouw begint heel actief te waaien naar de chimps (ze denkt dat de chimps haar zo opmerken), in de hioop dat ze dichterbij zouden komen (Irritatie laait op).

Bij de Chimps lukt het niet dus loopt ze door naar de gorillas en herbegint weer met dezelfde hoop (irritatie bereikt een bijna kookpunt).

Wat doe je dan?
Ik ben nog eens om het gebouw gelopen, toen ik de gang weer inliep, stond die oudere vrouw er nog en waren die kinderen nog steeds aan het rondcrossen en de ruiten aan het bevuilen...

TWit894

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door TWit894 »

Waar jij je aan stoort, laat gewone bezoekers toch lekker gewoon zijn ;)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

Buiten hebben ze speciaal stickers gehangen met een mooie uitleg.

Het grote probleem bij mensapen en vooral dan Chimps is dat wanneer zij individueel een band aangaan met een mens het door de groep afgestraft wordt. Zo heb je in Antwerpen Chita, opgevoed door mensen, hij voelt zich soms dan ook meer mens dan de rest en door dat afwijkende gedrag is hij de laagste in rang en wordt daar vaak mee geconfronteerd, door middel van pest gedrag van de anderen.
Om die reden was lange tijd de onderste helft van de ramen bij de bruinkopslingerapen afgeplakt met papier, 1 van hen was opgegroeid bij mensen en moest echt leren dat hij/zij ook zonder mensen kan leven.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Gorilla Gust »

Wellicht gaat het om gewone standaard bezoekers, die je in elke dierentuin over de gehele wereld kan tegenkomen, en bezoekers die na dit bezoekje ook niet meer zo vlug terug in de dierentuin staan. Dergelijke mensen verdiepen zich te oppervlakkig (of geheel niet) in de door de dierentuin geleverde educatie waardoor ze niet begrijpen wat ze juist fout doen... Ze zouden beter moeten weten, maar als niemand hun handje vast houdt om het hun aan te leren? Het is net zoals bij kleine kinderen vrees ik. ;)

Of het echt de taak is van de zoo om dergelijke (minder of niet) geïnteresseerde mensen iets bij te brengen is een aparte discussie. De educatie kan altijd wel beter, maar het publiek dat niet alleen maar voor een gezellig dagje uit naar de dierentuin komt steekt er naar mijn idee best toch nog iets op. Het is moeilijk om echt "iedereen" te bereiken met educatie. En ik denk dat veel dierentuinen educatie wel tot hun basistaken rekenen (en terecht), maar het is lang niet het eerste of ultieme doel dat diverse tuinen voor ogen hebben... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie