Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Sorry, mijn fout, je hebt het wel gezegd maar dat was omdat je dacht dat het vrouwtje toen met die gnoe gestorven was, had moeten verder lezen... dom van mij, maar op pagina 6 van het topic van de olmense zoo zegt twit dat er een mannetje uit een frans dierenpark is , wat soort dat is weet ik niet maar denk wel dat dat ook een hybride is :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

GigiLovesZebras schreef:Sorry, mijn fout, je hebt het wel gezegd maar dat was omdat je dacht dat het vrouwtje toen met die gnoe gestorven was, had moeten verder lezen... dom van mij, maar op pagina 6 van het topic van de olmense zoo zegt twit dat er een mannetje uit een frans dierenpark is , wat soort dat is weet ik niet maar denk wel dat dat ook een hybride is :)
Geen probleem hoor, ik ben nu eenmaal erg verstrooid, het zou me dus niet verbazen moest het wel door mij geplaatst geweest zijn hoor. Maar ze hebben in ieder geval 3 zebra's, dat is wat telt ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Ja dat is waar, en ik vergeet ook veel daarmee dat ik ook begon te twijfelen en toch maar even opnieuw ben gaan lezen :)

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Bij Olmen spreken ze trouwens niet meer over ondersoorten, maar gewoon over steppezebra's, aldus de bioloog ;)

ricky

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ricky »

TWit894 schreef:Bij Olmen spreken ze trouwens niet meer over ondersoorten, maar gewoon over steppezebra's, aldus de bioloog ;)
En als je de Harpij leest die zie je dat bij het nieuws van Antwerpen staat dat het ook gewone steppezebra's zijn die naar Olmen zijn gegaan ... Dus in Antwerpen spreken ze dan ook niet meer over ondersoorten.

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Over de Harpij gesproken, kan iedereen dat boekje thuis krijgen? Zoja, waar moet men zich daarvoor inschrijven?

ricky

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ricky »

TWit894 schreef:Over de Harpij gesproken, kan iedereen dat boekje thuis krijgen? Zoja, waar moet men zich daarvoor inschrijven?
Via de website van de harpij kan je een abonnement nemen.

Verder over de zebra's : er is een tijdje discussie geweest onder wetenschappers of een damara-zebra nu wel of geen aparte ondersoort is en of chapmanzebra en damarazebra's niet hetzelfde zijn. Geen idee wat daarvan de uitkomst geweest is, maar als dat dezelfde soort is (en er dus geen damara ondersoort is) dan heeft Olmen ook geen hybrides (het oude vrouwtje is een kruising tussen chapman en damara, of dan niet meer als dat geen apart ondersoorten zouden zijn).
In Afrika had je tot voor enkele jaren ook nog een heel aantal luipaarden ondersoorten maar die zijn ondertussen 'afgeschaft' bij wijze van spreken en vallen nu allemaal onder panthera pardus pardus, het Afrikaanse luipaard.

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Oh ik dacht dat sommige beweerden dat de damara en de burchell hetzelfde waren, ipv met de chapman...

ricky

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ricky »

De latijnse benaming voor Damarazebra (tot het geen ondersoort meer was) was Equus quagga antiquorum. De latijnse benaming voor de Chapman's zebra is Equus quagga chapmani.
Zowel Blijdorp, Ouwehands als London Zoo hebben op hen website staan dat ze Chapman zebra's hebben maar dan wel als latijnse naam Equus quagga antiquorum. Bij de info van Ouwehands staat zelfs bij "Chapman- of damarazebra Equus quagga antiquorum".

Volgens wat ik nog gevonden heb is de damarazebra en de burchell idd hetzelfde (zoals GigiLovesZebras schreef) en de Chapman toch een aparte ondersoort. Maar als dierentuinen de latijnse benamingen door elkaar gaan smijten, hoe weet je dan als dierentuin wat je in huis haalt?

bronnen :
http://www.diergaardeblijdorp.nl/import ... 202007.pdf
http://www.zsl.org/zsl-london-zoo/anima ... 90,AN.html
http://www.ouwehand.nl/ouwehandsdierenp ... nzebra.pdf

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

Haha Ricky dat probleem hebben we hier In Antwerpen met de zogenaamde mutslangoeren, al staat daar de Latijnse naam er wel juist op maar houden ze wel heel erg aan de naam mutslangoer.

-Latijnse naam:
Trachypithecus auratus
-Engels:
Javan langur
-Frans:
Langur de java
-Nederlands:
Mutslangoer

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

ricky schreef:De latijnse benaming voor Damarazebra (tot het geen ondersoort meer was) was Equus quagga antiquorum. De latijnse benaming voor de Chapman's zebra is Equus quagga chapmani.
Zowel Blijdorp, Ouwehands als London Zoo hebben op hen website staan dat ze Chapman zebra's hebben maar dan wel als latijnse naam Equus quagga antiquorum. Bij de info van Ouwehands staat zelfs bij "Chapman- of damarazebra Equus quagga antiquorum".

Volgens wat ik nog gevonden heb is de damarazebra en de burchell idd hetzelfde (zoals GigiLovesZebras schreef) en de Chapman toch een aparte ondersoort. Maar als dierentuinen de latijnse benamingen door elkaar gaan smijten, hoe weet je dan als dierentuin wat je in huis haalt?

bronnen :
http://www.diergaardeblijdorp.nl/import ... 202007.pdf
http://www.zsl.org/zsl-london-zoo/anima ... 90,AN.html
http://www.ouwehand.nl/ouwehandsdierenp ... nzebra.pdf
Misschien dat die zoo's dan toch beide soorten houden...

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Dbelgian schreef:Haha Ricky dat probleem hebben we hier In Antwerpen met de zogenaamde mutslangoeren, al staat daar de Latijnse naam er wel juist op maar houden ze wel heel erg aan de naam mutslangoer.
Wat zou het dan wel moeten zijn?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

zoals in de andere talen "Javaanse langoer" :) of mss als compromis naar de zoo toe "Javaanse Mutslangoer". :)

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Hihi, dat vinden ze misschien noch wel goed ;) maar ja het lijkt wel echt dat die aapjes een muts op hebben eh :D

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

Echte mutslangoeren hebben hoofdhaarbegroeiing die lijkt op een kruising van een pinnemuts en een bivakmuts

kijk maar op deze link hun latijnse naam is trouwens Trachypithecus cristatus.

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Dbelgian schreef:Echte mutslangoeren hebben hoofdhaarbegroeiing die lijkt op een kruising van een pinnemuts en een bivakmuts

kijk maar op deze link hun latijnse naam is trouwens Trachypithecus cristatus.
Aah haha dat zijn precies kabouters! Dan vind ik die van de zoo toch mooier ;D

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door iceskate »

Kheb het ooit geweten maar ben het nu vergeten waarom mogen de tijger in de zoo Antwerpen niet meer kweken. (ik weet dat het mannetje gesteriliseerd is, ale dat denk ik toch ergens gelezen te hebben)

Zou iemand nog eens de reden willen zeggen?
Zou het toch wel tof vinden moesten er weer kleintjes lopen in de zoo.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

iceskate schreef:Kheb het ooit geweten maar ben het nu vergeten waarom mogen de tijger in de zoo Antwerpen niet meer kweken. (ik weet dat het mannetje gesteriliseerd is, ale dat denk ik toch ergens gelezen te hebben)

Zou iemand nog eens de reden willen zeggen?
Zou het toch wel tof vinden moesten er weer kleintjes lopen in de zoo.
Dit is wat ik me herinder:
De broer van de tijgerman in de zoo heeft jongen gekregen voordat het koppel in de zoo jongen had.
Die bloedlijn was al zeer goed vertegenwoordigd en daardoor zijn beide mannen op stop gezet, dit terwijl de man in de zoo zich zelfs nog niet voortgeplant had.
Ik hoop dat iemand kan bevestiggen,maar voor zover ik weet zijn beide Siberen op uitsterfbeleid en zou er een andere tijgersoort naar de zoo komen als deze 2 dieren overleden zijn. Maar dat kan nog verschillende jaren duren gezien de leeftijd van deze dieren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

De zoekfunctie (en was leeswerk) levert me het volgende op:
viewtopic.php?p=34692#p34692

Ik denk dat het bovenstaande hier (inzake nageslacht) dus wel klopt. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Blijdorpenaar
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 403
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Blijdorpenaar »

Weet iemand waar de gele slang voorkomt? Er is echt nergens info over te vinden!
Blijdorper Bende - Als 't over Blijdorp gaat!

Plaats reactie