Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoofreak »

Zonder nog maar rekening te houden met externe factoren zoals marktonderzoeken waar bepaalde mensen/ functies ook gevoelig voor zijn...
Ik denk dat dat heel zwaar begint door te wegen.
Wat in marketingtermen omfloerst wordt beschreven als 'beleving' lijkt meer op heimwee naar een tijd dat bezoekers ongegeneerd 'close contact' met de dieren konden hebben. Men wil het geduld van de bezoekers blijkbaar niet op de proef stellen en snelle, gemakkelijke interacties serveren. En laat er nu toevallig in Wallonië een tuin zijn die hoog scoort met hapklare brokken actieve beesten binnen handbereik...
Op zich is er niets mis mee om de zichtbaarheid van de dieren te verhogen en hun activiteit te stimuleren, maar als dat resulteert in de voorspelbare publiekslievelingen, dan is dat een verarming voor de Zoo. We kregen reeds stokstaartjes, vosmangoesten, neusberen en beverratten voorgeschoteld. Ik hoop dat we ook niet nog eens een portie wasberen, kleinklauwotters en vul zelf maar aan erbij krijgen.
Er functioneert een directiecomité dat dit soort beslissingen neemt, neem ik aan, maar de verhouding sales-, marketing- en managementmensen die daarin zetelen lijkt stilaan de overhand te krijgen. Merkwaardige evolutie.

zoorro

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Dat is helaas ook mijn gevoel.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

zoorro schreef:Dat is helaas ook mijn gevoel.
²
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Blijdorpenaar
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 403
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Blijdorpenaar »

Gerald schreef:
Blijdorpenaar schreef:Hoe breed is het bezoekers pad van de okapi-stal in blijdorp? Is dat net zo breed als de stal?
Op onderstaande foto (van Google Earth) kan je zien dat het bezoekersgedeelte net zo breed is als de stallen. Deze foto is van het restaurant maar dat is het pendant van de okapistal.

Breedte tussen de pilaren is ca 7 meter, verzorgersgang is ca 1,8 dus hele gebouw is 15,80 meter breed en is 20 meter lang (gebogen)

http://i994.photobucket.com/albums/af69 ... e12f4a.jpg

Hier de zijkant van de okapistal. Bij nader inzien denk ik dat de verzorgergang hooguit 1,5 meter breed is (buitenmaten)
Als ik het goed begrijp zijn zowel het bezoekers pad als de stallen ca 7 m breed? En 4,5 m lang?
Blijdorper Bende - Als 't over Blijdorp gaat!

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Babydieren krijgen toch altijd een naam met de letter van dat jaar (nu de o dus).

Mijn vraag is nu of er letters worden weggelaten en of dit in alle zoo's zo is of alleen in antwerpen, planckendael,..

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

Van alle zoos die ik bezocht heb (en dat zijn er eigenlijk niet veel), werken alleen de kmda-parken met het alfabet en ik denk dat alle letters aan bod komen.
Weet iemand anders nog van andere parken die ook het alfabetsysteem gebruiken?

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Wellicht zullen er wel meer parken zijn die dat zo doen hoor, maar ik weet ook buiten de KMDA niet echt iets over de namen enzo :D

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door black-star »

Ja, KMDA werkt met alle letters, ook de Q.
En Basel gebruikt ook deze methode.
Er zijn er meer, maar daar kan ik zo snel niet opkomen.

Stuttgart heeft lang de eerste 2 letters van hun stad gebruikt. ST. Maar blijkbaar zijn de namen daar nu uitgeput want de laatste jaren gebruiken ze andere letters.

In Blijdorp krijgen de Gorilla's en Okapi's de eerste letter van moeders naam.

Jelle

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jelle »

Soms gebruiken ze wel in dierentuinen dat als de moeder met een S begint dat het kleintje ook een S krijgt.

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

En wat ik ook vaak merk is dat ze jongen van één nest hun naam allemaal met dezelfde letter laten beginnen. Bv in de Olmense zoo ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:En wat ik ook vaak merk is dat ze jongen van één nest hun naam allemaal met dezelfde letter laten beginnen. Bv in de Olmense zoo ;)
Olmen volgt net als de kmda het alfabet. De X en Y worden trouwens samengevoegd tot 1 jaar, hierdoor heb je een cyclus van 25 jaar i.p.v. 26.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Allemaal bedankt voor de info, is dat ook bij antwerpen zo dat de x en y worden samengevoegd?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

GigiLovesZebras schreef:Allemaal bedankt voor de info, is dat ook bij antwerpen zo dat de x en y worden samengevoegd?
Voor zover ik weet wel ja. Of het moest in de laatste jaren veranderd zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

GigiLovesZebras

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door GigiLovesZebras »

Oke, bedankt.

Jullie weten toevallig ook niet waar de damara zebra's van de zoo naartoe zijn? En ik bedoel ze dan eigenlijk allemaal: mario, herbie, navasha, joralini, jimini-jinga, kibibi en kianga

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Een vraag die ik onlangs kreeg maar waarvan ik niet zeker ben of het antwoord ja is:
Bestaan er zwarte leeuwen?
Ik denk dat dat mogelijk is aangezien er ook witte bestaan, en je ook bv zwarte luipaarden en poema's hebt, enz...
Wat denken of weten jullie ervan?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Een vraag die ik onlangs kreeg maar waarvan ik niet zeker ben of het antwoord ja is:
Bestaan er zwarte leeuwen?
Ik denk dat dat mogelijk is aangezien er ook witte bestaan, en je ook bv zwarte luipaarden en poema's hebt, enz...
Wat denken of weten jullie ervan?
Zwarte leeuwen bestaan niet, er is bij mijn weten geen enkel exemplaar bekend. Wel is er een soort met enorm zwarte manen,maar de soortnaam ontglipt mij even.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Dat zullen berberleeuwen zijn dan. Maar zou het mogelijk zijn dat die ooit geboren worden? Of is dat genetisch gezien uitgesloten?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Dat zullen berberleeuwen zijn dan. Maar zou het mogelijk zijn dat die ooit geboren worden? Of is dat genetisch gezien uitgesloten?
Alles kan, als je morgen 2 zeer donkere dieren tegen elkaar zet komen daar donkere dieren uit. Als je die dan weer tegen hun ouders zet is er een kansje dat er nog donkerdere exemplaren uit komen. Maar dan zit je vast, je kan geen ouders uit incest met hun nakomelingen. Dus zou je al een 2de koppel moeten hebben, die ook tegen hun eigen kinderen zetten en dan de kleinkinderen samen zetten.
Je kan ook nog met splitkleuren gaan werken (dieren met gewone kleur die drager zijn van de zwarte kleur). Dit gebeurd vaak met tijgers enzo.

Een tekstje over de vererving bij kanarie's,maar dit kan je naar alle bloemen en dieren doortrekken hoor:

http://users.telenet.be/verduyckteddy/verervingen.htm

Laat ons zeggen dat de kans 1 op 100'000'000 is of zelfs nog minder op een zwarte leeuw.


Ps.: Berbeleeuw was juist hoor, bedankt!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door TWit894 »

Bedankt voor je antwoord! Maar het komt dus niet zo gemakkelijk voor als bv witte leeuwen?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Bedankt voor je antwoord! Maar het komt dus niet zo gemakkelijk voor als bv witte leeuwen?

Nee, omdat door welke oorzaak ook de natuur zelf gezorgd heeft voor dat witte dier en een hele soort die drager is van het gen, waar wij (mensen) dan op zijn gaan verder kweken.
En voor zover ik weet is er nog nooit een zwart exemplaar geweest.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie