Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Jarne schreef: Dit topic is echter niet bedoelt om te discussiëren of dierenparken nu wel of niet witte mutaties mogen houden.

Ik ben benieuwd,
Jarne
Toch heb ik dit even verplaatst naar het "Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen" topic. Daar dit toch wel heel sterk bij elkaar aan gaat leunen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Ik ben net naar het exotic feline rescue center (http://www.exoticfelinerescuecenter.org/home.html) geweest vandaag en de gidse zei dat alle witte tijgers in gevangenschap zijn begonnen met 1 witte man, die gekweekt heeft met zijn dochter.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Wite dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Jarne »

Hier vertellen ze dat die ene tijger ergens in 1950 zou zijn geboren. De bron van dit artikel zou hier ook een opvangcentrum zijn.

Ook interessant, alle dierentuinen van de AZA mogen geen witte tijgers kweken. Anders dan hier waar nog altijd door onder meer CERZA witte tijgers worden gekweekt ondanks dat zij deel zijn van de EAZA.

https://www.thedodo.com/truth-about-whi ... 35969.html

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Jarne »

Om nu trouwens eens een reactie op euthanasiebeleiden te geven. Enkele dagen geleden heb ik gezegd dat ik pro-no-kill was. Intussen is mijn visie echter omgedraaid. De reden: een kill-beleid is diervriendelijker in sommige gevallen.

Ik ben pro-kill op voorwaarde dat het geuthaniseerde dier kan worden gebruikt als voer voor de roofdieren. Dit is immers velen malen diervriendelijker dan dat je het vlees van een kwekerij haalt waar de dieren in kleine oogjes zitten. Bovendien is er bij dierentuinen veel meer controle op het dierenwelzijn dan bij slachterijen. Een voorbeeld: één van de grootste Belgische varkensslachterijen moest dit jaar tijdelijk dicht wegens extreme dierenmishandeling. Verder zijn de jonge dieren ook goed voor het eenrichment en leuk voor de bezoekers.

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Buidelwolf »

Jarne schreef:Om nu trouwens eens een reactie op euthanasiebeleiden te geven. Enkele dagen geleden heb ik gezegd dat ik pro-no-kill was. Intussen is mijn visie echter omgedraaid. De reden: een kill-beleid is diervriendelijker in sommige gevallen.

Ik ben pro-kill op voorwaarde dat het geuthaniseerde dier kan worden gebruikt als voer voor de roofdieren. Dit is immers velen malen diervriendelijker dan dat je het vlees van een kwekerij haalt waar de dieren in kleine oogjes zitten. Bovendien is er bij dierentuinen veel meer controle op het dierenwelzijn dan bij slachterijen. Een voorbeeld: één van de grootste Belgische varkensslachterijen moest dit jaar tijdelijk dicht wegens extreme dierenmishandeling. Verder zijn de jonge dieren ook goed voor het eenrichment en leuk voor de bezoekers.
Is dat ineens een ommezwaai van je mening.....!!!

Is toch wat hier al TIG keer geschreven is geweest.....

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Jarne »

In dit topic staat inderdaad iets over enrichment en over hoe jonge dieren publiek lokken. Over het feit dat een dier kweken in een dierentuin in een ruim verblijf humaner is dan in een kwekerij heb ik echter niet kunnen terugvinden. Tenzij dat u verwacht dat ik elk topic op dit forum heb doorgenomen, wat ik dus niet heb gedaan.

Plaats reactie