Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Theo

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Theo »

Hmmm hier worden 2 dingen door elkaar gehaald. Genendiversiteit en zuiverheid op basis van soort/ondersoort.

Het getal 94% bij okapi's en behoud van 90% genendiversiteit is om te waarborgen dat er geen bottleneck ontstaat en de dieren een mogelijk zo groot mogelijke fitness behouden etc. Zuiverheid, al is het 90% oid slaat erop of het dier afstamt van dieren van allemaal dezelfde soort/ondersoort/varieteit. Het doel hiervan is om de soort/ondersoort te behouden in alle kenmerken die hij heeft, speciaal voor zijn niche op een bepaalde plaats, waarin hij verschilt van andere ondersoorten/soorten.

btw. ras is niet hetzelfde als soort, je hebt wel 2 orangsoorten, maar geen orangrassen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Rutger schreef:De wetenschappelijke namen bij orang-oetans recentelijke gewijzigd in:
Borneo orang-oetan van Pongo pygmaeus pygmaeus in Pongo pygmaeus
met als ondersoorten:
Noord-westelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus pygmaeus
Oostelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus morio
Zuid-westelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus wurmbii

Sumatraanse orang-oetan van Pongo pygmaeus abelii in Pongo abelii

De wijzigingen van de wetenschappelijke namen is zelfs door gevoerd in de laatste twee edities van het isb over de orang-oetans.
Ik dacht dat dit topic over witte leeuwen ging of behoren orang-oetans tegenwoordig ook tot de katachtigen? Dan heb ik blijkbaar ergens wat gemist. :D

Er is een apen topic op dit forum....
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 01 mar 2011, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Het bericht waarop Gerald reageert is verplaatst naar het apentopic waarvan sprake was.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Takins

Bericht door Gorilla Gust »

Gezien er vaker discussies tussen de andere onderwerpen door opkomen over de EAZA, heeft dit onderwerp een apart topic gekregen. Net zoals dit vroeger ook het geval was:
viewtopic.php?f=94&t=4083
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Quetzal

Inteelt- & Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Quetzal »

Ik vermoed dat Donald de laatste hoelman was. Ik vraag me af of castreren en bij een groep van een andere ondersoort zetten ooit een optie is geweest. Jammer dat dit moest gebeuren...






Edit Gorilla Gust:
Zolang we niet meer details kennen rondom hoelman Donald, en waarom deze werd ingeslapen,
word de discussie omtrent het euthanaseren van dieren in een apart topic besproken. Origineel stonden deze posts in een ander topic. Namelijk:

Antwerpse Zoo nieuwstopic 2011: viewtopic.php?f=85&t=4001&start=2201
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 22 jun 2014, 19:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Topic afgesplitst vanaf het Antwerpse Zoo nieuwstopic 2011

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Limburg vooruit »

Quetzal schreef:Ik vermoed dat Donald de laatste hoelman was. Ik vraag me af of castreren en bij een groep van een andere ondersoort zetten ooit een optie is geweest. Jammer dat dit moest gebeuren...
Ik heb ook zo'n vermoeden dat dit de laatste hoelman was. En ook ik vraag mij af waarom dat dier ingeslapen werd, maar een antwoord van de KMDA krijgen is hetzelfde als op een regering in België hopen!

Tuinen die gezonde dieren inslapen verliezen in mijn ogen alle bestaansrechten. Laat staan dat er nog belastingsgeld naartoe zou mogen vloeien. Maar het is al langer bekend dat de zoo zich alles kan veroorloven.

Ja, ik ben weer aan het afgeven van de zoo, en nee dit keer is het geen kruistocht maar met een goede reden vind ik.

Een dierentuin is er om de levende have te verzorgen. Niet af te maken, dan zet je de klok 50 jaar terug! Er zal ongetwijfeld wel ergens een zoo geweest zijn die het dier zijn oude dag wou laten slijten in een gemengde groep.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Gerald »

Als die hoelman inderdaad ingeslapen is terwijl het nog gezond en wel was dan heb je volkomen gelijk in je kritiek. En dan had er gewoon even gezocht moeten worden naar een andere tuin die het dier wilde opnemen. Dat zou ongetwijfeld wel te vinden zijn geweest.

Gezonde dieren laat je niet inslapen omdat dat nu eenmaal beter uitkomt voor je inrichtingsplannen.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door vermillio »

Gerald schreef:Als die hoelman inderdaad ingeslapen is terwijl het nog gezond en wel was dan heb je volkomen gelijk in je kritiek. En dan had er gewoon even gezocht moeten worden naar een andere tuin die het dier wilde opnemen. Dat zou ongetwijfeld wel te vinden zijn geweest.

Gezonde dieren laat je niet inslapen omdat dat nu eenmaal beter uitkomt voor je inrichtingsplannen.
Als er niets aan het dier mankeerde, dan steun ik jullie volledig... Maar misschien zat het beestje zo vol stress (groot kot, zonder soortgenoten en dit voor een lange tijd) dat dit de beste oplossing is... Ookal is een dier fysiek gezond, als je ziet dat het te veel last heeft van stress (minder eten, stereotiep gedrag,gedragswijzigingen,...), dan moet dergelijke oplossing ook overwogen worden, in het welzijn van het dier...

En laten we anders positief staan tegenover de KMDA... De KMDA is een professionele organisatie, die er naar streeft om haar dieren zo goed mogelijk te verzorgen, dus waarschijnlijk hebben ze het dier niet zomaar laten inslapen omdat ze andere plannen hadden met dat kot... Zullen wel degelijk rondgehoord hebben bij andere dierentuinen, of misschien aangeklopt hebben bij hogere instanties, zoals een stamboekhouder of EAZA om te horen wat ze moesten doen... Dus ik geloof niet dat de KMDA deze beslissing zomaar uit haar eigen heeft genomen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Gorilla Gust »

Was die laatste hoelman in goede conditie? En waarom stierven de andere hoelmannen eigenlijk?
Het antwoord op die vragen bepaalt eigenlijk de toon van de discussie die je er kan op verder voeren... Toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door vermillio »

Gorilla Gust schreef:Was die laatste hoelman in goede conditie? En waarom stierven de andere hoelmannen eigenlijk?
Het antwoord op die vragen bepaalt eigenlijk de toon van de discussie die je er kan op verder voeren... Toch?
Dat zijn inderdaad de juiste vragen die we moeten stellen, in plaats van er vanuit te gaan dat de KMDA het dier zomaar heeft laten inslapen... Momenteel is dat verhaal enkel gebaseerd op geruchten en niet op harde feiten... Dus in plaats om af te gaan op deze geruchten, zouden sommigen hier misschien beter wat positiever staan tegenover de KMDA...
Ik zeg dit niet om mensen op hun plaats te zetten of om weer een discussie te veroorzaken, maar ik merk gewoon dat sommige zeer negatief staan tegenover deze instantie terwijl dit hoogstwaarschijnlijk voor niets nodig is...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Gerald »

vermillio schreef:Dus in plaats om af te gaan op deze geruchten, zouden sommigen hier misschien beter wat positiever staan tegenover de KMDA...
Ik zeg dit niet om mensen op hun plaats te zetten of om weer een discussie te veroorzaken, maar ik merk gewoon dat sommige zeer negatief staan tegenover deze instantie terwijl dit hoogstwaarschijnlijk voor niets nodig is...
Daarom begon ik ook met het woordje "als" in reactie op de post ervoor.

Ik sta absoluut niet negatief tegenover de KMDA laat dat even duidelijk zijn en verder zal ik maar niets meer zeggen hierover want dat zal wel weer verkeerd opgevat worden.

ocelot

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door ocelot »

Dat de zoo dan eens open communiceert , hoeven er geen geruchten meer te ontstaan en kan de discussie over de juiste zaken gaan .

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef: Ik sta absoluut niet negatief tegenover de KMDA laat dat even duidelijk zijn en verder zal ik maar niets meer zeggen hierover want dat zal wel weer verkeerd opgevat worden.
Dat is eerder het probleem van degene die het verkeerd opvatten lijkt me, want je post was in mijn ogen alvast duidelijk.
ocelot schreef:Dat de zoo dan eens open communiceert , hoeven er geen geruchten meer te ontstaan en kan de discussie over de juiste zaken gaan .
En dat... dat zou inderdaad gewoon dé oplossing zijn. Misschien zien we hier iets over verschijnen in de nieuwsbrief (de papieren versie bij de ledendesk) van April? Ik "hoop" het alvast...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door zoorro »

Ik zou er niet op hopen. De kooi was leeg op 8 februari.

zoorro

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door zoorro »

En wat vind je dan van beverratten die .... worden?
Of denk je dat die allemaal mogen blijven leven , alle nestjes....dat die doorgegeven worden aan andere dierentuinen?

Of van passieve euthanasie?
Zoals in rhenen , jaren geleden , met een orang oetan-jong dat niet goed gevoed werd door de moeder , waarbij men ervoor koos om de natuur zijn gang te laten gaan?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door Apenarend »

Eerlijk gezegd, ik vind dat niet zo erg. Ik vind bv. dat een zoo gerust everzwijntjes, herten, beverratten, kortom alle surplusdieren mag kweken om daarna te voederen aan zijn roofdieren. Toch niets mis mee dacht ik. Natuurlijk ligt dit een stuk gevoeliger voor hoger aangeschreven soorten zoals primaten, maar goed, ook die vallen in de natuurlijk wel eens ten prooi aan een roofdier.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

motteke

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door motteke »

euthanasie of doorverkoop naar een taxidermist?? wie zal het weten
die dieren zijn meer waart dood dan levend !

TWit894

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door TWit894 »

Ik denk dat je die discussie over euthanasie op dieren nu beter verder kan voeren in een ander topic ;)

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door zoofan »

Denk niet dat een volwassen hoelman-man in een andere groep geplaatst kan worden. Tenzij ergens een mannengroepje gehouden wordt maar dat denk ik niet.

En was er de laatste jaren ook niet te horen dat er een evolutie was waarbij men sommige dieren (bizons, elandantilopen, impala's, Indische antilopen, damherten, ...) die makkelijk kweken jongen laat krijgen als verrijking van het leven van de volwassen dieren waarna de jongen gedood worden?
Tuinen die gezonde dieren inslapen verliezen in mijn ogen alle bestaansrechten. Laat staan dat er nog belastingsgeld naartoe zou mogen vloeien.
Bijna alle landbouwbedrijven die op commerciële manier dieren kweken voor de consumptie ontvangen ook op een of andere manier subsidies van de overheid, en dus van ons belastingsgeld. Landbouw is de grootste slokop qua subsidies van Europa. Gaan we dan ook eisen dat dat niet meer mag?

Maar het blijft inderdaad een moeilijke discussie. Maar we moeten hierin niet heilger willen zijn dan de paus denk ik.

zoorro

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door zoorro »

Ik heb laatst ergens gelezen dat we als consument slechts 20% betalen van de eigenlijke prijs van vlees. Milieukosten worden nooit meegerekend , maar er worden ook al subsidies gegeven voor het produceren van veevoer...enz enz
Apenarend schreef:Eerlijk gezegd, ik vind dat niet zo erg. Ik vind bv. dat een zoo gerust everzwijntjes, herten, beverratten, kortom alle surplusdieren mag kweken om daarna te voederen aan zijn roofdieren. Toch niets mis mee dacht ik. Natuurlijk ligt dit een stuk gevoeliger voor hoger aangeschreven soorten zoals primaten, maar goed, ook die vallen in de natuurlijk wel eens ten prooi aan een roofdier.
Ik vind dat een zoo die standpunten duidelijk mag verdedigen en uitleggen aan het publiek waarom iets zo is.
Voor mij zijn alle dieren gelijk trouwens.

vermillio

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2011)

Bericht door vermillio »

Gerald schreef:Ik sta absoluut niet negatief tegenover de KMDA laat dat even duidelijk zijn en verder zal ik maar niets meer zeggen hierover want dat zal wel weer verkeerd opgevat worden.
Ik visieer hier niemand... Ik kan er gewoon niet tegen dat mensen soms ervan uit gaan dat een professionele instantie zich niet professioneel gedraagt... Maarja, geruchten en roddels zullen altijd blijven bestaan...

Plaats reactie