Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Zullen we EEP's, kweekprogramma's en aanverwante discussies in "nog " een ander topic bespreken? Anders lopen we volgens mij het risico om te verzanden in een discussie die zich uiteindelijk zal toespitsen op de verdragen en verbanden tussen dierentuinen en dierentuinorganisaties. En we hadden het hier specifiek over witte leeuwen, en deels witte tijgers in dierentuinen.

:lion:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:En we hadden het hier specifiek over witte leeuwen, en deels witte tijgers in dierentuinen.
Klopt, maar voor hybride dieren (zoals witte leeuwen nog steeds worden aanzien) kan je geen kweekprogramma opstarten. Dus kan er niemand de leiding nemen. Daar had ik het over.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Zullen we EEP's, kweekprogramma's en aanverwante discussies in "nog " een ander topic bespreken? Anders lopen we volgens mij het risico om te verzanden in een discussie die zich uiteindelijk zal toespitsen op de verdragen en verbanden tussen dierentuinen en dierentuinorganisaties. En we hadden het hier specifiek over witte leeuwen, en deels witte tijgers in dierentuinen.

:lion:
We hadden het hier over het studbook voor witte leeuwen. Lijkt mij dus wel relevant voor dit topic. ;)

TIM

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door TIM »

Helaas is er een kweekprogramma / studbook voor witte leeuwen. Deze heeft alleen geen erkenning van de aza of eaza of wat ook. Gezien de meeste deelnemers aan dit kweekprogramma niet eens lid zijn van een dierentuin organisatie.

Sigfried en Roy die dit steunen en "beschermen" hebben geen beslissing bevoegdheid. Natuurlijk bezitten ze in hun privé dierentuinen enkele oudere exemplaren waarmee gekweekt word.
De beslissing wat er gebeurd met de dieren ligt bij de eigenaren van de dieren. De beslissing wordt in overleg en na raadpleging van het studbook genomen. Daarbij heb ik nog nooit enig inzicht gehad in het studbook. Niet in een gedrukt exemplaar of op internet.

Daarbij zijn de meeste witte leeuwen raszuivere Panthera leo krugeri voor zover deze ondersoort in dierentuinen raszuiver zijn. De geel gekleurde witte leeuwen worden meestal wel gewoon in een dierentuin geparkeerd voor de kweek. In Olmen hebben / hadden ze zo'n exemplaar.

De hele witte exemplaren gaan vaak voor een aantal jaar de show wereld in (gebeurd vooral in de U.S.A.). Als ze dan gevaarlijk worden gaan ze naar een "dierentuin".

PS. Ik gebruik bewust het woord studbook weet anders niet hoe ik deze moet noemen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

TIM schreef:Helaas is er een kweekprogramma / studbook voor witte leeuwen.
Waarom helaas,het is toch niet zo slecht dat er zich iemand een beetje bezig houdt met de afkomst van de dieren en advies geeft naar tuinen toe, niet??
TIM schreef:Deze heeft alleen geen erkenning van de aza of eaza of wat ook.
:grr
TIM schreef:Gezien de meeste deelnemers aan dit kweekprogramma niet eens lid zijn van een dierentuin organisatie.
Ken er nochtans verschillende die het wel zijn, en die zich niets aantrekken van de dierentuinorganisatie.
TIM schreef:Daarbij zijn de meeste witte leeuwen raszuivere Panthera leo krugeri voor zover deze ondersoort in dierentuinen raszuiver zijn.
De meeste krugers in Europa zijn wel voor minstens 80 of 85 % raszuiver, anders worden ze aanzien als troepi
TIM schreef:Ik gebruik bewust het woord studbook weet anders niet hoe ik deze moet noemen.
Als het ding maar een naam heeft zeker :party:
Denk dat je beter over een georganiseerde kweek kunt spreken,zie dat bepaalde organisatie's nog copywrite gaan schreeuwen op het woord 'studbook' :s


Ik heb er niets op tegen dat deze dieren er zijn, zolang ze maar (in de mate van het mogelijke incest proberen te vermijden tot in de 2de graad). Alle populatie's in gevangenschap stammen af van een kleine groep dieren en zijn dus alle incestgevallen. Neem het przewalskipaard (13 dieren), syrische hamster (13 dieren), ... en zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Trouwens, je kunt hybride dieren ook terug zuiverder krijgen. Als je een halfbloed bij een volgloed zet komen daar 75% zuivere dieren uit. Zet je er dan nog eens een andere volbloed op krijg je een 87,5% zuiver dier. Zeer makelijk uitgelegd, maar het klopt wel ongeveer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Rutger

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Rutger »

Limburg vooruit schreef:
TIM schreef:Helaas is er een kweekprogramma / studbook voor witte leeuwen.
Waarom helaas,het is toch niet zo slecht dat er zich iemand een beetje bezig houdt met de afkomst van de dieren en advies geeft naar tuinen toe, niet??
Hier ben ik gedeeltelijk met je eens. Als er enig onderbouwing en een visie op de toekomst is. Helaas ontbreekt de visie op de toekomst nog al eens. Buiten het gewin van geld.
Het zou wenselijk zijn dat er verder gekeken word naar uitbreiding van breeders. Helaas gebeurd dat te weinig zeker ook omdat de organisatie van dit studbook / kweekprogramma niet echt bindend is.
Limburg vooruit schreef:Als het ding maar een naam heeft zeker :party:
Denk dat je beter over een georganiseerde kweek kunt spreken,zie dat bepaalde organisatie's nog copywrite gaan schreeuwen op het woord 'studbook' :s
Op het woord studbook kunnen geen copyrights verkregen worden. Studbook word in algeheel gebruikt het kweken van diersoorten zowel bij dierentuindieren, produktiedieren als huisdieren. Alleen op de inhoud er van rusten copyrights.

TIM

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door TIM »

Limburg vooruit schreef:
TIM schreef:Gezien de meeste deelnemers aan dit kweekprogramma niet eens lid zijn van een dierentuin organisatie.
Ken er nochtans verschillende die het wel zijn, en die zich niets aantrekken van de dierentuinorganisatie.
Dat er wel lid zijn van dierentuin organisaties weet ik ook wel. Daarbij velen niet zeker de circus en show lieden niet. Deze kweken ook met witte leeuwen. Zeker in de U.S.A.
Limburg vooruit schreef:
TIM schreef:Daarbij zijn de meeste witte leeuwen raszuivere Panthera leo krugeri voor zover deze ondersoort in dierentuinen raszuiver zijn.
De meeste krugers in Europa zijn wel voor minstens 80 of 85 % raszuiver, anders worden ze aanzien als troepi
Over de minimale percentage van raszuiverheid kunnen nog hele discussies gevoerd worden.
Limburg vooruit schreef:
TIM schreef:Ik gebruik bewust het woord studbook weet anders niet hoe ik deze moet noemen.
Als het ding maar een naam heeft zeker :party:
Denk dat je beter over een georganiseerde kweek kunt spreken,zie dat bepaalde organisatie's nog copywrite gaan schreeuwen op het woord 'studbook' :s
Dit is de betekenis van stamboek / studbook:

Een stamboek of pedigree is een lijst met gegevens en afstamming van dieren. Bij vermelding van runderen hierin, spreekt men van stamboekvee. Men onderscheid een gesloten en open stamboek. Het gesloten bevat alleen de geregistreerde dieren en de open versie bevat ook dieren van onbekende afstamming.

In Nederland en België kent men voor de meeste huisdieren een open stamboek. De beste dieren, gekeurd door keurmeesters, worden geregistreerd in een hulpstamboek of register, waarna de nakomelingen hiervan in het stamboek kunnen worden opgenomen. Opgenomen worden het signalement, de lichaamsmaten en productiecijfers. Bij runderen is daar vaak nog een vlektekening bijgevoegd.

Geboorten van jongvee worden bijgehouden in het jongveeboek. Wanneer deze registers een aantal jaren beslaan, kan men spreken van een pedigree (de afstammingslijst), waarin ook ouders en grootouders zijn vermeld. Het stamboek kan ook informatie bevatten op genetisch gebied.

bron: wikipedia

Rutger schreef:
Limburg vooruit schreef:
TIM schreef:Helaas is er een kweekprogramma / studbook voor witte leeuwen.
Waarom helaas,het is toch niet zo slecht dat er zich iemand een beetje bezig houdt met de afkomst van de dieren en advies geeft naar tuinen toe, niet??
Hier ben ik gedeeltelijk met je eens. Als er enig onderbouwing en een visie op de toekomst is. Helaas ontbreekt de visie op de toekomst nog al eens. Buiten het gewin van geld.
Het zou wenselijk zijn dat er verder gekeken word naar uitbreiding van breeders. Helaas gebeurd dat te weinig zeker ook omdat de organisatie van dit studbook / kweekprogramma niet echt bindend is.
Daarom ben ik blij met het feit dat enkele goed aangeschreven dierentuinen Panthera leo krugeri opnemen in hun collectie. Zodat het misschien in de toekomst inzichtelijker wordt wat er gebeurd met de Panthera leo krugeri en waar ze heen verhuizen. Hopelijk houdt het dan ook op om puur de witte dieren lijn te "promoten".

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

TIM: verklaar u nader omtrent uw post over raszuiverheid en de percentage's hieromtrent?? Ben wel eens benieuwd om eerlijk te zijn.

Dat percentage waar ik over sprak komt van een bioloog waar de naam mij van ontsnapt. Verder zie ik dit getal ook wel eens terugkomen in kweekprogramma's.

100% zuivere dieren zijn er volgens mij in gevangenschap zelden. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat de zuiverste okapi een percentage van 94% haalde. Dit kan je trouwens naar het wild ook wel zeggen, overal komt een incestgeval of hybridemix al wel eens voor. Deze blijven meestal ook gewoon doorkweken waardoor je steeds weer zuiverder gaat.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:TIM: verklaar u nader omtrent uw post over raszuiverheid en de percentage's hieromtrent?? Ben wel eens benieuwd om eerlijk te zijn.

Dat percentage waar ik over sprak komt van een bioloog waar de naam mij van ontsnapt. Verder zie ik dit getal ook wel eens terugkomen in kweekprogramma's.

100% zuivere dieren zijn er volgens mij in gevangenschap zelden. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat de zuiverste okapi een percentage van 94% haalde. Dit kan je trouwens naar het wild ook wel zeggen, overal komt een incestgeval of hybridemix al wel eens voor. Deze blijven meestal ook gewoon doorkweken waardoor je steeds weer zuiverder gaat.
Worden er van okapi's dan ook ondersoorten erkend? Dat is nieuw voor mij. Of lees ik dit verkeerd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Wordt er niet gerefereerd naar de mogelijkheid tot incest? Op die manier zijn de nakomelingen toch ook niet voor de volle 100% zuiver in hun bloedlijn?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Apenarend »

O ja, dat zal het zijn. Had mijn oog vooral laten vallen op de eerste alinea en de daarin vermelde raszuiverheid.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Yep, niet zuiver kan op incest of ondersoorten slaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Takins

Bericht door Limburg vooruit »

Zoals iedereen weet is de populatie takins in gevangenschap een hele incest operatie.

Voor zover ik weet stammen zowel de mishmi-, al de sichuan- als de gouden takins alle af van 1 à 2 koppels.

Nu heeft Moskou in 2009 1 koppel Sichuan takins geïmporteerd uit Azië, hiervan is de vrouw hetzelfde jaar nog overleden. In 2010 heeft Moskou opnieuw 1.2 dieren geïmporteert waardoor ze nu 2 koppels hebben.

Waarom worden er dan geen dieren geïmporteerd voor Blijdorp en Berlijn. Deze 2 tuinen hebben reeds ervaring met de kweek van deze dieren.

En hoe zit het met de andere 2 soorten? Waarom komt er daar geen vers bloed van?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Takins

Bericht door Gerald »

Als je met importeren bedoeld het uit het wild halen dan is het antwoord simpel: dat gebeurt niet. Takins zijn bovendien bedreigde dieren dus dan wordt er sowieso niets uit het wild gehaald tbv Nederlandse dierentuinen.

Dus als er geen andere dierentuinen op de wereld zijn met "vers" bloed dan zullen we het met het huidige bestand moeten doen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Takins

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Als je met importeren bedoeld het uit het wild halen dan is het antwoord simpel: dat gebeurt niet. Takins zijn bovendien bedreigde dieren dus dan wordt er sowieso niets uit het wild gehaald tbv Nederlandse dierentuinen.

Dus als er geen andere dierentuinen op de wereld zijn met "vers" bloed dan zullen we het met het huidige bestand moeten doen.
Waar haald Moskou zijn dieren dan vandaan? Die zijn toch ook bij het EAZA aangesloten?

Maar ondanks het feit dat het in Amerika hetzelfde liedje is qua incest zijn de Amerikaanse en Europese bloedlijnen toch niet aan elkaar gelinkt. Ruil dan enkelle dieren met Amerika.

Ben eens even op isis gaan kijken:

De gouden takin word in Aziatische tuinen nog met 3.5 dieren gehouden. Ruil er daar 1.1 of 1.2 van en we kunnen weer al enkelle jaren verder.

De Mishmi takin word nog met 3.1 dieren in Amerika gehouden, haal die naar hier en stuur er enkelle naar daar op. Kunnen we ook daar weer verder mee.

De sichuantakin wordt zeer veel in Amerika gehouden, ruil er enkelle van die soort.

Het zijn maar voorstellen natuurlijk. Verder zijn er ongetwijfeld nog enkelle dieren in Azië die niet op isis staan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Takins

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Waar haald Moskou zijn dieren dan vandaan? Die zijn toch ook bij het EAZA aangesloten?
Ligt Moskou in Nederland dan? Sommige landen hebben gewoon wat minder moeite met dieren uit het wild te halen. Al dan niet onder betaling van heel veel geld, etc. Aansluiting bij EAZA geeft hiervoor geen garanties.

Rutger

Re: Takins

Bericht door Rutger »

De Zoo van Moskou is gewoon lid van de EAZA en dat heeft niets te maken met waar de plaats in Nederland ligt. Zegt meer over hoe de EAZA functioneert. Deze mogen volgens de EAZA regels geen dieren uit het wild importeren.

Wat betreft die regel is de Zoo Moskou een school voorbeeld van hoe slecht de EAZA regels op hun eigen leden worden toegepast. Nu is hier spraken van de Sichuan takins, maar ze hebben ook al wildvang ijsberen (al dan niet geimporteerd, de grenzen zijn daar soms vreemd), walrussen, dolfijnen, verschillende soorten tijgers, in 2008 nog giraffe, zeeotters zo enkele die ik uit mijn hoofd weet.

Hiermee heeft de EAZA aangetoond dat de organisatie leuk is maar de eigen regels niet respecteert. Het zou dan ook beter zijn dat ze alle bevoegdheden verliezen wat betreft breedingprograms. Leuk dat ze een belangen organisatie zijn, maar een organisatie van maar 277 leden. Terwijl er meerdere duizenden dierentuinen in Europa zijn.

Als EAZA zich al aan hun eigen regels zou houden konden er bij mijn weten direct 25 dierentuinen en organisatie van de ledenlijst worden verwijderd.

Dat de Zoo Moskou wel dieren uit het wild mag importeren volgens de in Rusland geldende wet heeft niets met hun lidmaatschap van de EAZA te maken. Daarbij zijn er voorwaarden waar door je trouwens ook in België en Nederland wildvang dieren mag importeren. Dus ja Blijdorp en Antwerpen kunnen wildvang Takins importeren. De voorwaarden weet ik niet gelijk uit mijn hoofd maar deze zijn er.

Het nadeel van dierentuinen in België en Nederland is dat ze zich heiliger dan de paus willen voordoen. Terwijl elders in Europa wat makkelijker met de regels wordt omgesprongen door de dierentuinen.

harimau

Re: Takins

Bericht door harimau »

Als er door te ver doorgedreven inteelt afwijkingen ontstaan is het toch niet meer dan logisch en diervriendelijk om enkele bloedvreemde dieren te importeren?
En wat kunnen enkele wildvangdieren nu voor de natuur uitmaken? Heiliger zijn dan de paus loont helemaal niet... :( Er zitten doorgaans zelfs exemplaren in opvangcentra die toch niet meer naar de natuur terug kunnen...en of ze nu daar zitten of in een zoo elders in de wereld??.. ;)
Misschien een beetje meer realisme zou het dierenbestand alleen maar ten goede komen...en dan niet enkel de takins... :s

TIM

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door TIM »

Limburg vooruit schreef:TIM: verklaar u nader omtrent uw post over raszuiverheid en de percentage's hieromtrent?? Ben wel eens benieuwd om eerlijk te zijn.

Dat percentage waar ik over sprak komt van een bioloog waar de naam mij van ontsnapt. Verder zie ik dit getal ook wel eens terugkomen in kweekprogramma's.
Dat getal wisselt ook per kweekprogramma. Van de giraffe weet ik enkele waarvan ik zeker weet dat ze voor meer dan 90% rothschild zijn, maar toch als hybride te boek staan. Bij tijgers zijn alle nakomelingen van een hybride tijger ook altijd hybride ook al kunnen ze weer boven de 85% of 90% gekweekt worden.

Daarom zeg ik ook dat de raszuiverheid en ondersoort zuiverheid hele discussie gevoerd kunnen worden. Bij Orang-oetans zelfs over raszuiverheid gezien het feit dat de Borneo orang-oetans en Sumantraans orang-oetans twee verschillende rassen zijn. Waarbij de Borneo orang-otans nog drie ondersoorten heeft.

Dit is weer wat anders dan bloedlijn zuiverheid.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Takins

Bericht door Gorilla Gust »

Rutger schreef: Het nadeel van dierentuinen in België en Nederland is dat ze zich heiliger dan de paus willen voordoen. Terwijl elders in Europa wat makkelijker met de regels wordt omgesprongen door de dierentuinen.
Gelukkig is er een organisatie zoals EAZA, welke dat bepaalde zaken enigszins reglementeert. Maar zoals we hier ook in Europa zien, een grote groep van spelers heeft nooit 100% dezelfde spelregels. Ook al werken ze nauw samen. Zo is dat wellicht ook bij de dierentuinen. De plaatselijke regels verschillen soms sterk. Dat ligt land per land anders. Voor Nederland lijkt het me dat de flora- en faunawet veelbepalend hierin is?

Ik vind het vooral jammer dat het transport van bedreigde diersoorten tussen diverse continenten zo moeilijk loopt. Men laat bijna liever een diersoort in Amerika uitsterven, dan dat er een wisseltransport gebeurd met het Europese continent. Zo komt het toch over.

Of de regels te streng zijn is een discussiepunt. Het hangt er sterk vanaf vanuit welke "politieke" insteek je dergelijke zaken wil bekijken. Ik zelf vind het persoonlijk vrij dubbel voor mezelf.... Je kan immers diersoorten "redden" door kweekprogramma's.

Maar is het aan de mens om al die diersoorten te redden? De mens is immers vaak de oorzaak dat er diersoorten verdwijnen. En hoever mag je gaan met het redden van een diersoort? Je kan diersoorten ook letterlijk genetisch defect kweken door op een foute manier te blijven doorkweken. Wat als je via een proefbuis een diersoort probeert te redden? Of als je diersoort wetenschappelijk probeert te manipuleren zodat de soort kan overleven? Is zo een diersoort die men via de dierentuinen kan redden, en welke enkel nog maar bestaat dankzij een dierentuinpopulatie, nog wel een wilde diersoort? Voor elk punt is er wel een liefhebber en een even grote tegenstander...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie