Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Theo

Re: Inteelt

Bericht door Theo »

harimau schreef:"Incest" gebeurt ook in de natuur hoor...of denk je dat in een groep nijlpaarden in een meer , een bronstig mannetje zich afvraagt of hij wel of niet z'n dochter of kleindochter aan het n**ken is? Alleen vallen in het wild alle afwijkingen meteen uit de boot, en worden geconsumeerd. Tenzij ze natuurlijk levensvatbaar zijn?
Tuurlijk komt inteelt ook in natuurlijke situaties voor, maar er zijn talloze mechanismes om dit te voorkomen. Dit hebben die dieren zelf niet door, maar territoria zijn een mooi voorbeeld van zo'n mechanisme. Jonge dieren zullen door de ouders "verstoten" worden en dus op zoek gaan naar een nieuwe plek om te leven. Dit zal ergens zijn waar waarschijnlijk nog geen territorium gevestigd is en is het een totaal nieuwe plek, weg van de ouders ( bij bijv. wolven kan dit honderden kilometers zijn).

Leuk voorbeeldje zijn trouwens parthenogenetische dieren (dieren die zich ongeslachtelijk voortplanten), dat is dus 100% inteelt en gebeurd veel in de natuur (alhoewel bijna nooit bij gewervelden), blijkbaar is inteelt dus niet zo erg en is weinig energie steken in voortplanting een betere manier om te overleven dan geslachtelijke voortplanting met meer genetische diversiteit voor zulke soorten....

spidermonkey

Re: Inteelt

Bericht door spidermonkey »

Los van het feit hoe iemand over inteelt denkt, zou ik het prettig vinden als we het woord 'inteelt' niet gaan vervangen door het woord 'incest', want dat heeft voor sommige mensen een heel andere lading... :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Inteelt

Bericht door Limburg vooruit »

spidermonkey schreef:Los van het feit hoe iemand over inteelt denkt, zou ik het prettig vinden als we het woord 'inteelt' niet gaan vervangen door het woord 'incest', want dat heeft voor sommige mensen een heel andere lading... :s
Ok, zoals u wenst spreek ik nu enkel nog over inteelt!!


Inteelt word soms ook bewust gedaan. Ik denk dan vooral aan de duivensport. Maar dit word 1x gedaan. In het geval van de berlijnse tijgers kan dit niet 1x gebeuren omdat er geen bloedvreemde dieren zijn. Dus hier gaan ze inteelt blijven doen om de soort in Europa te behouden zolang ze er geld aan kunnen verdienen.

Dit is niet juist.

Berlijn heeft nu ook weer een nieuw soort hert in haar collectie opgenomen, maar met 1.3 is ook hier inteelt verzekerd. Ik kan niet begrijpen dat zulke tuinen enige samenwerking met andere dierentuinen krijgen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Indian rhino

Re: Inteelt

Bericht door Indian rhino »

Inteelt dat voor komt door een "ongeluk" heb ik niet direct een probleem mee, maar inteelt dat bewust zelfs soms op aanbeveling van de studbook coördinatoren gebeurd. Daar heb ik wel een probleem. Zeker als het anders kan. De finaciele belangen staan vaak boven de genetische belangen.

Een goed voorbeeld van slecht management is in mijn ogen wel het studbook van de penseelzwijnen. Ondanks ik begrijp dat alle huidige levende exemplaren in Europa van één koppel afkomstig zijn. Verbaasd het mijn nu dat er veel gekweekt wordt met broer-zus, vader-dochter en moeder-zoon combinaties. Terwijl dit intussen toch ook anders kan. Hier helpt import uit de U.S.A. ook niet echt deze hebben de zelfde founders als de Europese exemplaren.

spidermonkey

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door spidermonkey »

Interessante discussie over wel of niet euthaniseren van gezonde dieren in dierentuinen. Voor- en tegenstanders zullen het nooit eens worden...

http://www.care2.com/causes/tell-zoos-s ... imals.html

spidermonkey

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door spidermonkey »

spidermonkey schreef:Interessante discussie over wel of niet euthaniseren van gezonde dieren in dierentuinen. Voor- en tegenstanders zullen het nooit eens worden...

http://www.care2.com/causes/tell-zoos-s ... imals.html
Ik denk trouwens dat veel tegenstanders van het euthaniseren van gezonde dieren er helemaal geen probleem mee hebben om gezonde koeien, varkens en kippen te euthaniseren voor de consumptie.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Blijft een moeilijke discussie. Je wilt in je dierentuin de dieren een zo goed mogelijk leven bieden en daar hoort het krijgen en het opvoeden van jongen ook bij. Maar vervolgens krijg je te maken met een overschot aan dieren en waar laat je die allemaal? Dus kiest men in Amerika voor anticonceptie en in bijvoorbeeld Denemarken voor het doden van de jongen - bedreigde diersoort of niet.

Voor de meeste diersoorten zal overigens het doden daarvan voor het grote publiek niet zo'n probleem zijn. Een papegaai meer of minder ligt men niet wakker van. Maar stel nu eens dat men begint met het doden van het inmiddels problematisch wordende overschot aan jonge mannelijke olifanjes? Dan breekt de hel los. Het is dus allemaal gewoon sentiment. Een aapje doodt men niet maar een vis is geen probleem. Een leeuwtje is "lief" en dus doodt je die niet maar een gazelle is geen probleem. Etc.

Zelf ben ik geen voorstander van het doden van gezonde dieren maar ik begrijp wel waarom men daar soms voor kiest. Toch denk ik dat er ook wel andere oplossingen mogelijk moeten zijn. Welke dat zijn weet ik ook zo niet - daar ben ik ook niet zo mee bezig, maar het doeden van jonge dieren meteen na de geboorte of op het moment dat ze hun "aantrekkelijkheid" voor het grote publiek verloren hebben vind ik ethisch onverantwoord. Daar staat tegenover dat je ook moet kiezen voor dieren welzijn en dus de dieren ook de kans moet geven op nageslacht.

Kortom: moeilijke discussie.

@Spidermonkey: de discussie over het verschil tussen het doden van dieren in een dierentuin en het doden van dieren voor consumptie laat ik hier buiten bechouwing want dat is in mijn ogen toch echt wel iets heel anders.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Elk dier dat in een dierentuin geboren word is gewild. Ongewenste jongen (zelfs incest gevallen) zijn in mijn ogen geen ongelukken. Voor elk dier dat in een dierentuin zit bestaat er anti-conceptie, dus als er toch jongen komen zijn deze gewild en mogen ze niet gedood worden.
Of dit nu over een mus, een antilope of een olifant gaat maakt geen verschil.

Dierentuinen die deze praktijken toch doen zouden per direct gestraft moeten worden door de EAZA, blijven deze praktijken duren flikker je ze uit deze organisatie en verkrijgen ze geen (of veel moeilijker) nieuwe dieren. Verder zou EAZA per 1 September 2012 haar beleid aanpassen en ALLE dierentuinen die op dit moment een vergunning hebben tot lid moeten maken. Zo kunnen er veel makkelijker dieren uitgewisseld worden als nu, en moet er ook niet meer ingeslapen worden.
Ik weet dat de laatste jaren er via EEP's en ESB's al meer word samengewerkt met niet leden. Maar er is nog veel plaats voor verandering.

Ja zelfs ik zie een toekomst voor zulke organisatie's,maar niet onder het selecte groepje dat ze nu zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door seborga »

Elk dier dat in een dierentuin geboren word is gewild. Ongewenste jongen (zelfs incest gevallen) zijn in mijn ogen geen ongelukken.
Ik weet niet of je het geval Lambiki nog herinnert, maar daar kan je toch moeilijk van een geplande of gewilde zwangerschap spreken. Niemand had verwacht dat die op die leeftijd al geslachtsrijp was. In de periode dat het uitkwam dat Imani zwanger was van haar vader -Heini- werd er al gesproken van anticonseptie of afzondering, dus ze waren er al mee bezig. Spijtig genoeg iets te laat, maar wie kan zoiets voorzien? Je kan jonge dieren toch niet vanaf de geboorte volstoppen met anticonseptie?

In Planckendael hebben ze dat nu toch ook voor? Van die watoetsistier verwachte niemand dat die al geslachtsrijp was maar nu zitten ze wel met drie kalfveren. In dit geval geeft dit geen problemen, maar het geeft wel aan dat de natuur nu eenmaal onvoorspelbaar is. Ik ben ook voorstander van anticonseptie in dierentuinen maar ongelukjes kun je gewoon niet vermijden. Zelfs bij mensen lukt dat niet :D

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
Elk dier dat in een dierentuin geboren word is gewild. Ongewenste jongen (zelfs incest gevallen) zijn in mijn ogen geen ongelukken.
Ik weet niet of je het geval Lambiki nog herinnert, maar daar kan je toch moeilijk van een geplande of gewilde zwangerschap spreken. Niemand had verwacht dat die op die leeftijd al geslachtsrijp was. In de periode dat het uitkwam dat Imani zwanger was van haar vader -Heini- werd er al gesproken van anticonseptie of afzondering, dus ze waren er al mee bezig. Spijtig genoeg iets te laat, maar wie kan zoiets voorzien? Je kan jonge dieren toch niet vanaf de geboorte volstoppen met anticonseptie?

In Planckendael hebben ze dat nu toch ook voor? Van die watoetsistier verwachte niemand dat die al geslachtsrijp was maar nu zitten ze wel met drie kalfveren. In dit geval geeft dit geen problemen, maar het geeft wel aan dat de natuur nu eenmaal onvoorspelbaar is. Ik ben ook voorstander van anticonseptie in dierentuinen maar ongelukjes kun je gewoon niet vermijden. Zelfs bij mensen lukt dat niet :D
Ik ben het daar niet mee eens, ik denk dan aan een voorval in Emmen vele jaren terug. Daar had een nijlpaardenstier (of hoe noem je dat) die niet geacht werd geslachtsrijp te zijn alle koeien gedekt (inclusief zijn moeder). Dit net voor hij verhuisde naar een ander dierenpark. Ze weten dus al vele jaren dat nijlpaarden in gevangenschap veel vroeger geslachtrijp zijn dan in het wild. Dieren van jongsaf volproppen met anti-conceptie is niet te doen nee, maar ze hadden wel de stier kunnen ruilen daar deze ook al aan de moeder en grootmoeder van lambiki verwant is.

Het voorval van de watoetsi's in Planckendael ken ik niet. Ik weet niet hoe oud die stier was die 3 jongen verwakt heeft. Maar gezien het een huisrund is weet je dat zo'n stier op 9 à 15 maanden geslachtsrijp is. Meestal komen ze niet tot kweken door oudere stieren in de groep, maar het kan wel.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Samberto »

Ik volg seborga hier toch in hoor, Limburg vooruit.
Zowel het voorbeeld van de nijlpaarden als van de watoessierunderen lijken me "ongelukjes", zoals dat inderdaad zelfs bij de mens al wel eens voorkomt.
Hadden ze zich beter moeten informeren ivm de leeftijd waarop de dieren geslachtsrijp zijn? Misschien wel. Maar misschien zijn deze twee gevallen nu uitzonderingen waarbij de dieren op een erg jonge leeftijd (vroeger dan de meerderheid) geslachtsrijp zijn. Worden ze op jonge leeftijd al verhuisd naar een andere zoo dan komt er misschien weer kritiek dat ze de jongen te snel bij de moeder weghalen.

Beter voorkomen dan genezen denk ik: zorg ervoor dat je geen ongewenste dieren hebt in de eerste plaats.
In ieder geval kan ik begrijpen dat men incest- en overschotdieren euthanaseert (het liefst van al zie ik deze dieren dan als voeder gebruikt worden). Zo houdt men plaats om raszuivere dieren te plaatsen en, zeker indien het om een bedreigde soort gaat, er verder mee te kweken. Ik vind trouwens dat elke zoo er naar moet streven van de bloedlijnen zo zuiver mogelijk te houden. Eén van de taken van dierenparken vind ik namelijk het aanmaken van een reservepopulatie om later terug in het wild te introduceren wanneer de soort in gevaar komt/is.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door seborga »

Er is wel een verschil tussen raszuiverheid en incest. Die nijlpaardengroep van Antwerpen zijn misschien raszuiver maar door die incestkwestie zou ik met de huidige dieren toch niet kweken.

Andersom is een heel andere kwestie: is het wel de bedoeling om dieren tot in detail raszuiver te houden? Moet je verderkweken tot je een zuivere ondersoort van een ondersoort van een ondersoort hebt en je een gecultiveerde soort overhoud? Maar dit is weer zo'n eindeloze discussie ...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:Andersom is een heel andere kwestie: is het wel de bedoeling om dieren tot in detail raszuiver te houden? Moet je verderkweken tot je een zuivere ondersoort van een ondersoort van een ondersoort hebt en je een gecultiveerde soort overhoud? Maar dit is weer zo'n eindeloze discussie ...
Eindeloos niet, ooit geven we het wel op :s

Ik ben van mening dat je soorten raszuiver moet houden zolang dit mogelijk is. Ook ondersoorten zou je zuiver moeten houden zolang het kan.

Neem nu bij de Olifanten, zowel Afrikaans als Aziatisch is het niet haalbaar omdat van de meeste dieren de ondersoort niet gekend is.
Bij de Chimpansee's word er de laatste jaren vooral op de Westelijke ondersoort gekweekt. Hiervan zijn er een heel deel zuivere dieren en kan dit dus. Hetzelfde verhaal bij de Tijgers en Amazonepapegaaien, etc.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door harimau »

Niet met dieren fokken is onzin. Om een diersoort te behouden moet je hen ook de mogelijk geven zich voort te planten...anders gaat ook dat genetisch verloren. Heel de syclus die dat meebrengt. En dat is toch wel zeker belangrijk?

En een overschot aan dieren euthanaseer je gewoon, en gebruik je als voederdier. Het maakt niet uit of je een koe of een antilope moet opvoeren...vlees is vlees...en denk dat een aap of een vogel of weet ik wat, veel interessanter voer is... :s
Dat is ook veel natuurlijker dan misgeboorten te behouden...

Mensen doen steeds flauwer over een dier doden dan vroeger, hoewel dood gaan een eenvoudig onderdeel van het leven is...en opgegeten worden zeker nuttig... :EK:

Economisch gezien is het ook beter...er is trouwens geld nodig om de investering van een dierentuin te kunnen volhouden... :google:
Er is dus niets mis met jonge dieren als commercieel medium gebruiken...deze betalen mee voor het bestaan van het geheel...en als ze later niet te plaatsen zijn? Mmmm...lekker voor anderen... :koud:

Kool Thing
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 nov 2010, 10:02

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Kool Thing »

Persoonlijk hoop ik dat deze baviaan snel het loodje legt in Emmen

Afbeelding

Svenyboy04

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Svenyboy04 »

Kool Thing schreef:Persoonlijk hoop ik dat deze baviaan snel het loodje legt in Emmen

Afbeelding
Het ergste is dat is niet de oudste aap van Emmen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Van wanneer is die foto eigenlijk?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Samberto schreef: Beter voorkomen dan genezen denk ik: zorg ervoor dat je geen ongewenste dieren hebt in de eerste plaats.
In ieder geval kan ik begrijpen dat men incest- en overschotdieren euthanaseert (het liefst van al zie ik deze dieren dan als voeder gebruikt worden). Zo houdt men plaats om raszuivere dieren te plaatsen en, zeker indien het om een bedreigde soort gaat, er verder mee te kweken.
Het is inderdaad beter te voorkomen, dan te genezen. Echter lijkt het me ook niet geheel verstandig om blijvend medicatie/ tijdelijke anticonceptie toe te dienen aan dieren. Ik zou dan eerder voor een blijvendere optie kiezen, ook al kan je die niet meer omkeren. Ergens lijkt die me het diervriendelijkst.

Euthanaseren voor raszuiverheid te bevorderen ligt ook moeilijk vind ik. Wie zijn wij als mens om raszuiverheid te bepalen bij de dieren? Ergens is het in mijn ogen een natuurlijke weg dat een soort die op de rand van het verdwijnen staat zich voorzet door middel van hybride vormen. Als de nieuwe soort tegen de natuur indruist, verdwijnt deze immers vanzelf door diverse kwalen, onvolmaaktheden.

Zieke dieren, of gewone dieren waarbij er geen levenskwaliteit meer mogelijk is kan je naar mijn inzien wel best euthanaseren. Ergens lijkt de foto van de baviaan hierboven daar ook mogelijk voor in aanmerking te komen, al moet een dergelijk oordeel wel door ervaringsdeskundigen gemaakt worden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door cat-hater »

In mijn ogen is het voor 'buitenstaanders' onmogelijk om überhaupt een standpunt in te nemen inzake dit onderwerp. Ik weet dat een hot maatschappelijk onderwerp kan zijn maar de ins- en outs zijn dermate ingewikkeld dat de discussie alleen gevoerd kan worden door mensen met kennis van zaken. Voor ieder geval apart wegen ontzettend veel argumenten die voor of tegen bepalen. En buitenstaanders zijn niet in staat afwegingen te maken, simpelweg omdat ze niet alle info hebben.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Apenarend »

cat-hater schreef:In mijn ogen is het voor 'buitenstaanders' onmogelijk om überhaupt een standpunt in te nemen inzake dit onderwerp. Ik weet dat een hot maatschappelijk onderwerp kan zijn maar de ins- en outs zijn dermate ingewikkeld dat de discussie alleen gevoerd kan worden door mensen met kennis van zaken. Voor ieder geval apart wegen ontzettend veel argumenten die voor of tegen bepalen. En buitenstaanders zijn niet in staat afwegingen te maken, simpelweg omdat ze niet alle info hebben.
Het zal wellicht niet je bedoeling zijn, maar met bovenstaande smoor je elke discussie.
Hooguit kan je stelling wat mij betreft
enkel gelden voor het individuele geval van die baviaan in Emmen, waarvan we idd niet weten wat er precies met het dier aan de hand is. Maar ik vind de discussie op zich heel interessant en waardevol om gevoerd te worden.

Mijn persoonlijk standpunt is dat euthanasie zeker moet kunnen maar dan liefst niet op de cynische manier, nl kweken om publiek te trekken en daarna euthanasie omdat men de dieren niet kwijtgeraakt (dit vermoeden bestaat bij enkele Duitse tuinen). In alle andere gevallen is het een te overwegen beslissingen met meerdere in en uits (zoals bij mensen overigens ook)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie