Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (Paradisio) 2010

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:
cat-hater schreef:Maar laten we in ieder geval niet de illusie hebben dat dierentuinen in staat zijn de toekomst veilig te stellen voor dieren..
Klopt, dat geldt tot op heden maar enkele soorten waarvan de wisent de bekendste is.

Przewalskipaard, Arabische oryx, Bali spreeuw, mauritiusduif,...

Ken er toch vele die hun voortbestaan hebben te danken aan de dierentuinen.
Maar op het totale dierenbestand praat je over een fractie...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (Paradisio) 2010

Bericht door Limburg vooruit »

Daar heb je gelijk in, maar de toekomst van vele soorten gaat toch door dierentuinen moeten worden uitgevochten hoor. Ken zo 50 soorten die binnen dit en 25-50 jaar in het wild zijn uitgestorven. Als dierentuinen dan niet erin slagen een degelijk kweekprogramma op te stellen is het helemaal gedaan.

Bekenste voorbeelden zijn de gorilla en de orang oetan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (Paradisio) 2010

Bericht door Gerald »

Sorry, maar hier geloof ik dus niet in. Je kan eventueel een dna-bank(je) opzetten voor de toekomst maar meer ook niet. Soortbehoud moet plaatsvinden in de biologische habitat. Is mijn bescheiden mening.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (Paradisio) 2010

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:Maar op het totale dierenbestand praat je over een fractie...
Een doekje om het bloeden enigzins te stelpen, maar het is beter als niets lijkt me. Op zijn minst creeër je er een beperkte bewustwording bij een groep mensen mee...

Maar toch ook een vermelding waard, het koraal dat Burgers Zoo terug uitzet in het wild.
http://www.burgerszoo.eu/over-burgers-z ... -foksucces
Steeds weer onderweg enzo(o)!

harimau

Re: Dieren importeren voor dierentuinen

Bericht door harimau »

Vergeet het pater David's hert niet waarvan het hele bestand terug te voeren is op 2 of 3 dieren...en die ze zelfs in Planckendael niet meer hebben...hummm... :(
En in Nepal het terug plaatsen in de natuur van de Wallich fazant... :sssst:

Persoonlijk denk ik dat het vangen van slechts enkele dieren uit de natuur een goede zaak is om de genenpoel zo gevarieerd mogelijk te houden...

Een dier in het echt voor je zien is toch helemaal iets anders dan een filmpje...ofzo... :zoorro:

Harm

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (Paradisio) 2010

Bericht door Harm »

Gorilla Gust schreef:Maar toch ook een vermelding waard, het koraal dat Burgers Zoo terug uitzet in het wild.
http://www.burgerszoo.eu/over-burgers-z ... -foksucces
Burgers' zet (nog) geen koraal uit in het wild. Max Janse (bioloog Ocean) heeft een keer een lezing over koraal gegeven. Daar zei hij dat het mogelijk was, maar als de koralen door milieuvervuiling, ect. verdwijnen heeft het weinig zin. Ook zijn koraal-eters (o.a. doornenkronen) een probleem, hun vijanden (de napoleonvissen) worden veel gegeten. Hierdoor zijn er te veel doornenkronen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dieren importeren voor dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Ik denk aan de mitu mitu, de socorro duif, de oryx, de mendez antilope, néné, etc.
Wenselijk zou zijn voldoende habitat te beschermen. Realiteit is echter dat die wordt leeggeroofd. Voor heel wat soorten is het een kwestie van overleven, en dus ben ik met enige tegenzin voorstander van het uit de vrije natuur halen van soorten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Re: Dieren importeren voor dierentuinen

Bericht door vermillio »

Inderdaad men moet zich inspannen om de natuurlijke habitat te redden, maar vaak gebeurt dit niet. Ookal zijn er delen van deze natuurlijke habitat beschermt, onder de vorm van reservaten, toch sterven er duizende dieren. Zij blijven immers niet altijd binnen de grenzen van deze reservaten. Ook is het zo dat als je reservaten gaat afsluiten voor de buitenwereld, je weer met soms te veel dieren van dezelfde soort zit op een te kleine oppervlakte, wat ook weer nadelig is voor de diersoort.
Inderdaad ook voor de genenpoel is het af en toe een nieuw exemplaar toevoegen ook wel noodzakelijk. Beter 1 dier uit de vrije natuur halen en ervoor zorgen dat hierdoor meerdere gezonde nakomelingen uit kunnen voortkomen, dan dat ene dier te laten zitten en het zacht te laten uitsterven.

cat-hater

Re: Dieren importeren voor dierentuinen

Bericht door cat-hater »

Dat fokken in dierentuinen is puur symbolisch en zet structureel geen zoden aan de dijk. In de tijd dat we twee soorten terug uitzetten is een veelvoud daarvan ergens anders uitgestorven. Dat ridderlijk op onze eigen schouders kloppen is nergens voor nodig en zelfs arrogant kinderlijk... in mijn ogen dan. Natuurbescherming kun je simpelweg niet in een zoo doen ... hooguit er begrip voor proberen te laten ontstaan.. wat mij een duffe panda in China interesseert? .... geen drol... maar wel het voortbestaan van bamboebossen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dieren importeren voor dierentuinen

Bericht door Apenarend »

We kunnen idd slechts een fractie redden... maar das natuurlijk niet de schuld van de redders (dierentuinen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Witte leeuwen (& andere dieren) in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Edit GG: Gesplitst uit het Ouwehand Zoo topic 2011

viewtopic.php?f=87&t=4005&start=40
black-star schreef:
Limburg vooruit schreef:Vreemd dat op een ander zulke beesten toch steeds goed gekeurd worden hé.
Nu niet weer gaan beginnen hé....
Hier is nog niemand begonnen die wel bij de 'ander' begonnen was...

Laten we alstublieft niet overal alles met die 'ander' vergelijken, dat siert niet.
Je hebt gelijk, had dit niet mogen zeggen.

De foto's zien er in ieder geval veel belovend uit, die man word volgens mij een prachtig dier. Maar geef hem nog een jaar of 4 de tijd hiervoor.
En 3 vrouwtjes erbij is ook mooi. Maar hoe zit het met rechtstreekse verwantschap. Ze komen dan wel uit 2 nesten,maar hoeveel fokdieren heeft dat park in Duitsland dan wel niet?

Dat is daar precies een fabriekske waar ze in elkaar gezet worden, vorig jaar zijn er 3 parken dat ik weet die uit dat dierenpark jongen hebben ontvangen!
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 26 jan 2014, 09:47, 5 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Afgesplitst van het Ouwehandstopic 2011
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark (2011)

Bericht door TWit894 »

Ja, dat is waar limburg vooruit, Mondo Verde heeft er 2 zijn 2 welpen gehaald ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Hollywoodpark heeft vele witte leeuwen als ik hun site bekijk. Het is ook al langer geweten dat er vele witte leeuwen vanuit het park naar andere dierentuinen vertrekken. Zover mijn Duits reikt concludeer ik dat ze sowieso een twintig tal witte leeuwen, (in drie families) hadden vorig jaar?

http://www.nrw-parks.de/index.php?/Zoo- ... zucht.html

Op zich kan je dan wel een groot aantal nakomelingen verwachten. Je kan het inderdaad bijna een fabriek noemen. Qua verwantschap vrees ik dat dergelijke cijfers op lange termijn niet zo geweldig zijn. Maar ik vind er zo direct weinig over terug.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door black-star »

Limburg vooruit schreef: De foto's zien er in ieder geval veel belovend uit, die man word volgens mij een prachtig dier. Maar geef hem nog een jaar of 4 de tijd hiervoor.
En 3 vrouwtjes erbij is ook mooi. Maar hoe zit het met rechtstreekse verwantschap. Ze komen dan wel uit 2 nesten
Ze komen uit 3 nesten.

Credo is jonger dan de 3 dames.
Luna en Ilanga zijn zussen die op 23 Maart geboren zijn en Bhandura (andere moeder) is op 27 Maart geboren.

Rutger

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Rutger »

Gorilla Gust schreef:Op zich kan je dan wel een groot aantal nakomelingen verwachten. Je kan het inderdaad bijna een fabriek noemen. Qua verwantschap vrees ik dat dergelijke cijfers op lange termijn niet zo geweldig zijn. Maar ik vind er zo direct weinig over terug.
Ze hebben geregeld "vers bloed" uit dieren van buiten Europa. Twee jaar geleden zijn nog bij mijn weten een broer en zus uit Amerika gekomen. Deze zijn in twee verschillende groepen geplaatst. Helaas zijn de gegevens van deze diersoort bij een paar mensen bekend. Bij de houders Sigfried en Roy natuurlijk als de "heilige" beschermers van het studbook. Daarbij in enkele dierentuinen.

De dieren in Olen zijn verwant aan de dieren in Stuckenbrock.

Het safaripark is soms net een roofdieren fabriek. Wanneer je geld hebt kun je er leeuwen, tijgers en nog enkele andere roofkatten bestellen en worden ze voor je gefokt. Een aantal circussen nemen bij hun geregeld dieren af (helaas).

TWit894

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

De dieren in Olen? Moet dat Olmen zijn? :)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Rutger schreef:[...] Deze zijn in twee verschillende groepen geplaatst. Helaas zijn de gegevens van deze diersoort bij een paar mensen bekend. Bij de houders Sigfried en Roy natuurlijk als de "heilige" beschermers van het studbook. Daarbij in enkele dierentuinen.
Even voor het goede begrip: Sigfried en Roy zijn de studbookhouders van de leeuwen of alleen van de witte exemplaren? Ik dacht namelijk dat er geen officiële studbook was van de witte leeuwen, maar kan het fout hebben natuurlijk.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Ik dacht namelijk dat er geen officiële studbook was van de witte leeuwen, maar kan het fout hebben natuurlijk.
Voor zover ik weet is er geen kweekprogramma voor witte leeuwen of tijgers. Maar je kan wel een vergaande samenwerking opzetten, en dan heb je ook iemand nodig die alles een beetje in het oog houd. Denk eerder dat dit zoiets gaat zijn.

Let wel,dit is gewoon meedoen aan speculaaswerk nu, weet het echt niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Voor zover ik weet is er geen kweekprogramma voor witte leeuwen of tijgers. Maar je kan wel een vergaande samenwerking opzetten, en dan heb je ook iemand nodig die alles een beetje in het oog houd. Denk eerder dat dit zoiets gaat zijn.
Kortom, iedereen kan maar wat aan "rotzooien" met de witte leeuwen en tijgers.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald, heb duidelijk gezegd dat ik ervan uit ging. Dat ik het niet wist. Trouwens wat maakt het uit, zelfs met een EEP trekken somigge tuinen hun geen reet aan van het beleid.

Trouwens zo'n dikke 80% van de soorten in dierentuinen worden zonder kweekprogramma gekweekt. Waaronder ook enkelle zeldzame dieren!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie