Olifanten (& ondersoorten) in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
TWit894

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Ik bedoelde dat ik het niet erg vind dat er gekruist wordt :D

Pachyderm

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

Limburg vooruit schreef:De jongste telg in Planckendael is ook een kruising tussen een Indische en een Aziatische (niet ondersoortgekweekt) dier. Alleen weet ik nu niet meer of de ma of Alexander een indiër is.
Nu ben ik ook benieuwd, want dit is het eerste wat ik hier van hoor. Heeft iemand hier meer info over? Want mij is er steeds verteld dat Kai-Mook zuiver Aziatisch is.

Wie zijn hier de stamboomkenners :D ?

TWit894

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Ik heb even op Zootierliste gezocht, in Planckendael staan enkel "Aziatische olifanten", geen zuiver dieren. Alexander in Münster is een zuivere Indische olifant ;)

Back ontopic ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Pachyderm schreef:
Limburg vooruit schreef:De jongste telg in Planckendael is ook een kruising tussen een Indische en een Aziatische (niet ondersoortgekweekt) dier. Alleen weet ik nu niet meer of de ma of Alexander een indiër is.
Nu ben ik ook benieuwd, want dit is het eerste wat ik hier van hoor. Heeft iemand hier meer info over? Want mij is er steeds verteld dat Kai-Mook zuiver Aziatisch is.

Wie zijn hier de stamboomkenners :D ?
Twitt was me voor, eerste hebben de 3 dieren uit Port Lympne ook als zuiver indische bestempeld geweest. Maar daar zijn ze zo'n 2 jaar geleden vanaf gestapt, waarom is eigenlijk nooit geweten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Dit topic bevat enkele posts die afgesplitst zijn van het nieuwstopic van Pairi Daiza daar we een "algemene discussie" kregen die ook buiten de parkgrenzen ging.

Het nieuwstopic kunnen jullie hier terugvinden: viewtopic.php?p=35147#p35147
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Graag even jullie aandacht voor de taxonomie van de Aziatische olifanten. De naam "Aziatisch" is de algemene naam voor Elephas maximus met momenteel vier erkende ondersoorten:

E. m. maximus of Sri Lankese (Ceylonese) olifant
E. m. indicus of Indische olifant
E. m. sumatranus of Sumatraanse olifant
E. m. borneensis of Borneo olifant ook wel pygmee olifant.

In de jaren tachtig kwamen er veel dieren vanuit Birma (Myanmar) naar Europa en daarvoor ook de nodige dieren uit India: deze zijn allemaal van de Indische ondersoort.

Voor de tweede wereldoorlog kwamen de meeste olifanten in Nederland uit Sumatra en waren dus E. m. sumatranus. Met deze dieren werd niet vaak succesvol gekweekt. Later kwamen de dieren meer uit India en Zuid-Oost Azië en dus van de Indische ondersoort (E. m. indicus).

Mijn inschatting is dan ook dat veruit de meeste olifanten in de Europese dierentuinen van de Indische ondersoort zijn. Waarbij opgemerkt dat er vroeger niet zo nauw werd gekeken naar de ondersoorten en dat er in dierentuin en circussen de dieren door elkaar gebruikt werden. Ook was er voorheen veel wisseling van dieren tussen circussen en dierentuinen dus eveneens een grote kans op een mix van de Indische en Sumatraanse dieren. Dat kan verklaren waarom sommige dierentuinen terug komen op de ondersoort aanduiding en slechts "Aziatisch" vermelden.

Gelieve de benaming "Indische" en "Aziatische" in de juiste context te gebruiken. Dus: een Indische olifant is een Aziatische olifant maar een Aziatische olifant hoeft niet per se een Indische te zijn want het kan ook een dier uit Sri Lanka of Sumatra zijn!

:gerald:

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Pachyderm schreef:Nu ben ik ook benieuwd, want dit is het eerste wat ik hier van hoor. Heeft iemand hier meer info over? Want mij is er steeds verteld dat Kai-Mook zuiver Aziatisch is.

Wie zijn hier de stamboomkenners :D ?
Kai-Mook is zuiver Aziatisch want er zijn geen kruisingen met Afrikanen op dit moment. Maar je bedoeld ongetwijfeld "Indische olifant". ;) Zie ook mijn post hierboven.

Moeder Khaing Phyo Phyo komt uit Birma en mag als 100% zuivere Indische olifant worden beschouwd.
Alexander heeft twee ouders die wildvang zijn maar waar vandaan is niet duidelijk. Het is echter zeer waarschijnlijker dat ze uit India of Zuid-Oost Azië komen dan van Sumatra. Alexander zal dan ook een zuivere - met een klein vraagteken - Indische olifant zijn.

En dus zal Kai-Mook ook een zuivere Indische olifant zijn, Elephas maximus indicus dus.

harimau

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door harimau »

Er is in het verleden NOOIT gezegd dat de Antwerpse (Planckendaelse) vrouwtjes Indische olifanten zijn...en als 'k me goed herinner komen Phyo Phyo en Yu Yu Yin uit Myanmar (Birma)... :bengeltje:

Enkel Dumbo is van Indische herkomst... :sssst:

En, zoals Gerald zegt, snap 'k niet wie er fantaseert over Indische én Aziatische olifanten...ha ha ha...Indische olifanten ZIJN Aziatische olifanten...maar omgekeerd niet altijd natuurlijk...en wie er dan nog schrikt van kruisingen tussen Indische en Aziatische olifanten... :bravo:

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gerald »

harimau schreef:Er is in het verleden NOOIT gezegd dat de Antwerpse (Planckendaelse) vrouwtjes Indische olifanten zijn...en als 'k me goed herinner komen Phyo Phyo en Yu Yu Yin uit Myanmar (Birma)... :bengeltje:

Enkel Dumbo is van Indische herkomst... :sssst:
Even goed mijn post doorlezen (waar ik reeds meldde dat Khaing Phyo Phyo uit Birma komt): Elephas maximus indicus leeft in India én in Zuid-Oost Azië. Dus een olifant uit Birma is ook een "Indische" olifant. ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

harimau schreef:Er is in het verleden NOOIT gezegd dat de Antwerpse (Planckendaelse) vrouwtjes Indische olifanten zijn...en als 'k me goed herinner komen Phyo Phyo en Yu Yu Yin uit Myanmar (Birma)... :bengeltje:
Sorry,maar dat klopt niet, in het vroegere isis-tijdperk stonden de Port lympne olifanten wel degelijk als Indische olifanten te boek, dit is pas een helf jaar na de geboorte van de jongste telg in de groep veranderd.
harimau schreef:Enkel Dumbo is van Indische herkomst... :sssst:
Deze stond in de tijd der isis te boek als een Aziatische olifant. Ook al is ze afkomstig uit het deel waar de Indische olifant vandaan komt.
harimau schreef:En, zoals Gerald zegt, snap 'k niet wie er fantaseert over Indische én Aziatische olifanten...ha ha ha...Indische olifanten ZIJN Aziatische olifanten...maar omgekeerd niet altijd natuurlijk...en wie er dan nog schrikt van kruisingen tussen Indische en Aziatische olifanten... :bravo:
Klopt niet, de Aziatische olifant bestaat eigenlijk niet, de ondersoorten wel. Maar voor de dieren waarvan niet meer te achterhalen is welke ondersoort ze zijn worden door dierentuinen beschreven als Aziatische olifanten. Net zo bij de Afrikaanse leeuwen, alle dieren waarvan de ondersoort niet meer te achterhalen is (bijna de volledige dierentuinpopulatie) worden beschreven als Afrikaanse leeuwen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door harimau »

Natuurlijk Gerald...maar 'k reageerde niet op jouw maar op iemand die de herkomst van de olifanten in twijfel trok...en je weet ook wel dat ze misschien morgen weer een reden vinden om er een aparte ondersoort van te maken... :s dus is herkomst misschien toch weer belangrijk?

Hetzelfde hebben we met tijgers ook...dan wel, dan niet meer behorend tot een andere ondersoort...alleen zijn ze met olifanten nog niet ZOO-ver :--

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Klopt niet, de Aziatische olifant bestaat eigenlijk niet, de ondersoorten wel. Maar voor de dieren waarvan niet meer te achterhalen is welke ondersoort ze zijn worden door dierentuinen beschreven als Aziatische olifanten. Net zo bij de Afrikaanse leeuwen, alle dieren waarvan de ondersoort niet meer te achterhalen is (bijna de volledige dierentuinpopulatie) worden beschreven als Afrikaanse leeuwen.
Dé Aziatische olifant bestaat wel, net als dé Afrikaanse olifant. Het zijn twee diersoorten.

Elephas maximus, zo heet de Aziatische olifant. Daaronder worden een aantal ondersoorten onderscheiden maar dat doet niets af aan het feit dat wanneer je, bijvoorbeeld in een dierentuin, zegt dat je een Aziatische olifant in je perk hebt staan dit volkomen juist is.

Pachyderm

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

Gerald schreef:
Pachyderm schreef:Nu ben ik ook benieuwd, want dit is het eerste wat ik hier van hoor. Heeft iemand hier meer info over? Want mij is er steeds verteld dat Kai-Mook zuiver Aziatisch is.

Wie zijn hier de stamboomkenners :D ?
Kai-Mook is zuiver Aziatisch want er zijn geen kruisingen met Afrikanen op dit moment. Maar je bedoeld ongetwijfeld "Indische olifant". ;) Zie ook mijn post hierboven.

Moeder Khaing Phyo Phyo komt uit Birma en mag als 100% zuivere Indische olifant worden beschouwd.
Alexander heeft twee ouders die wildvang zijn maar waar vandaan is niet duidelijk. Het is echter zeer waarschijnlijker dat ze uit India of Zuid-Oost Azië komen dan van Sumatra. Alexander zal dan ook een zuivere - met een klein vraagteken - Indische olifant zijn.

En dus zal Kai-Mook ook een zuivere Indische olifant zijn, Elephas maximus indicus dus.
Dank je voor de verhelderende uitleg Gerald :) !!! Als zuiver Aziatisch bedoelde ik inderdaad de Indische ondersoort. Mij is er altijd gezegd dat Kai-Mook inderdaad zuiver Indisch was, vandaar even mijn verwarring.

Jelle

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Jelle »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:Klopt niet, de Aziatische olifant bestaat eigenlijk niet, de ondersoorten wel. Maar voor de dieren waarvan niet meer te achterhalen is welke ondersoort ze zijn worden door dierentuinen beschreven als Aziatische olifanten. Net zo bij de Afrikaanse leeuwen, alle dieren waarvan de ondersoort niet meer te achterhalen is (bijna de volledige dierentuinpopulatie) worden beschreven als Afrikaanse leeuwen.
Dé Aziatische olifant bestaat wel, net als dé Afrikaanse olifant. Het zijn twee diersoorten.
De Aziatische Olifant is een soort, maar de Afrikaanse Olifant is toch een geslacht die uit twee soorten bestaat; de Afrikaanse bosolifant en de Afrikaanse savanneolifant?

TWit894

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Net als de Aziatische Jelle, Afrikanen en Aziaten kunnen elk ingedeeld worden in ondersoorten. Dat heb ik nu toch begrepen uit de voorgaande uitleg :google:

Jelle

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Jelle »

Nee, want de Afrikaanse is geen soort maar een geslacht, en de Aziatische is wel een soort.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 04 feb 2013, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Capslock-monster verbannen...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Jelle schreef:Nee, want de Afrikaanse is geen soort maar een geslacht, en de Aziatische is wel een soort.
Loxodonta is de geslachtsnaam (genus) van de Afrikaanse olifant. Er worden twee soorten (species) onderkend alhoewel dat nog een punt van discussie blijft:
Loxodonta africana, savanne olifant
Loxodonta cyclotis, bos oifant

Elephas is de genus van een groep van slurfdieren. Er is nog maar één soort van over: Elephas maximus.

Eerder noemde ik al de onderscheiden ondersoorten (subspecies).

Strikt genomen heb je volgens de taxonomie gelijk maar in het algemeen worden toch benamingen "Afrikaanse olifant" versus de "Aziatische olifant" gebruikt. Of hoor jij steeds spreken van de savanne olifanten of Afrikaanse savanne olifanten? Ik niet...

Jelle

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Jelle »

Of hoor jij steeds spreken van de savanne olifanten of Afrikaanse savanne olifanten? Ik niet...
Nee, daar heb je gelijk in. Maar hier op een forum dacht ik dat mensen dat wel interessant vonden om te lezen. ;)

ekundu

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door ekundu »

Als er doorheen de tijd ondersoorten zijn ontstaan, dit door geografische omstandigheden (bvb eilanden die een populatie isoleerde) of aanpassingen aan verschillende leefomgeving (savanne of woud). Wie zijn wij dan om deze evolutie met de voeten te vegen en deze ondersoorten rechtstreeks te gaan kruisen. Ging daar de evolutie-theorie van Darwin niet over. Zo'n kruising tussen Indische en Sumatraanse olifant is tijdsverlies. Bij de giraffen willen ze nu toch ook van de hybriden af. Plaats de hybride-dieren in een zoo waar niet gekweekt wordt. 99% van de bezoekers in een zoo komt immers naar een giraf kijken en weet zelfs niet dat er verschillende ondersoorten bestaan. En bouw met de weinig zuivere dieren die er zijn een gezonde ondersoortpopulatie in de dierentuinwereld op. Ik denk toch dat de zoo's een soort genenbank moeten zijn van wat er in de natuur rondloopt en dat dit altijd voorop moet staan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Olifanten, ondersoorten in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

ekundu schreef:Als er doorheen de tijd ondersoorten zijn ontstaan, dit door geografische omstandigheden (bvb eilanden die een populatie isoleerde) of aanpassingen aan verschillende leefomgeving (savanne of woud). Wie zijn wij dan om deze evolutie met de voeten te vegen en deze ondersoorten rechtstreeks te gaan kruisen. Ging daar de evolutie-theorie van Darwin niet over. Zo'n kruising tussen Indische en Sumatraanse olifant is tijdsverlies. Bij de giraffen willen ze nu toch ook van de hybriden af. Plaats de hybride-dieren in een zoo waar niet gekweekt wordt. 99% van de bezoekers in een zoo komt immers naar een giraf kijken en weet zelfs niet dat er verschillende ondersoorten bestaan. En bouw met de weinig zuivere dieren die er zijn een gezonde ondersoortpopulatie in de dierentuinwereld op. Ik denk toch dat de zoo's een soort genenbank moeten zijn van wat er in de natuur rondloopt en dat dit altijd voorop moet staan.
Ik volg uw redenering 100% . Spijtig genoeg zijn er van vele soorten niet meer te achterhalen welke soort ze zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie