Algemeen Dierentuin-nieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
TWit894

Re: ENDCAP en de Born Free Foundation evaluatie

Bericht door TWit894 » november 23, 2011, 21:10

Groot gelijk heb je daar Limburg vooruit!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » november 23, 2011, 22:09

Limburg vooruit schreef:Snap niet waarom er aandacht word besteed aan deze zinloze organisatie (en dan bedoel ik niet de KMDA). Als het in de KMDA al slecht is, dat ze dan eens de zuiderse (Iberisch schiereiland) en oosterse (Tjechië, Polen, Etc) dierentuinen gaan bezoeken.

België is voor zover ik weet het enige land in Europa met minimumeisen qua huisvesting. Dat nog niet alle tuinen 100% voldoen is waar,maar ze voldoen toch grotendeels.

Dat er eens een Europese richtlijn zou komen + een tijdspanne van 5 tot max.10 jaar om alles in orde te brengen en we zijn eindelijk op de goede weg.
Doen ze hoor, o.m. Portugal. Maar ze moeten maar eens naar Georgië gaan, je weet niet wat je ziet, jullie binnenkort wel want mijn verslag is bijna klaar. ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Bericht door vermillio » november 24, 2011, 07:12

Limburg vooruit schreef:Dat er eens een Europese richtlijn zou komen + een tijdspanne van 5 tot max.10 jaar om alles in orde te brengen en we zijn eindelijk op de goede weg.
Persoonlijk zou ik er een langere periode op zetten, want door slechts een beperkte periode te geven aan de dierentuinen ga je er voor zorgen dat er ook heel veel tuinen zullen moeten sluiten omdat ze dit gewoon niet halen binnen de 5 of 10 jaar (grotendeels om financiële redenen)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » november 24, 2011, 07:50

vermillio schreef:
Limburg vooruit schreef:Dat er eens een Europese richtlijn zou komen + een tijdspanne van 5 tot max.10 jaar om alles in orde te brengen en we zijn eindelijk op de goede weg.
Persoonlijk zou ik er een langere periode op zetten, want door slechts een beperkte periode te geven aan de dierentuinen ga je er voor zorgen dat er ook heel veel tuinen zullen moeten sluiten omdat ze dit gewoon niet halen binnen de 5 of 10 jaar (grotendeels om financiële redenen)
Hier ben ik het niet mee eens, er zullen geen (westerse) tuinen moeten sluiten als de EU:
-niet extreem gaat in haar eisen
-de dierentuinen van de eerste dag beginnen plannen
-ze een juiste keuze maken welke soorten ze houden en welke er vertrekken

Een nieuw olifantenverblijf bouw je niet op 1 jaar, dan zijn de plannen af. Maar dan hebben ze nog steeds 9 jaar om het financieel rond te krijgen en het te bouwen.

Om bij die olifanten te blijven zou ik voor de volgende minimumeisen gaan:

Kweekgroep: minimaal 3 koeien aanwezig en minimaal plaats voor 8 dieren:

- Buitenverblijf komt dan op 3000m² (3dieren)+ 500m² per extra dier
- Binnenverblijf komt dan op 300m² (3 dieren) + 30m² per extra dier
- +1 boc van 40m² per dier

voor de bul zou ik een verplichting opleggen van 2 bullen per kweekgroep (zo werk je een deel van de overschot weg), deze zouden elk een verblijf krijgen van:

- Buitenverblijf komt op 1'400m² per dier
- Binnenverblijf komt op 200m² per dier
- + 1 box van 50m² per dier

Bullengroep: minstens 2 dieren

- Buitenverblijf van 1'000m² per bul + 700m² afzonderingsruimte per 3 bullen
- Binnenverblijf van 200m² per bul + 100 m² afzonderingsruimte per 3 bullen
- +50m² box per bul

koeiengroep: minstens 3 dieren

- Buitenverblijf van 3'000m² + 300m² per extra dier
- Binnenverblijf van 300m² + 30m² per extra dier
- +40m² box per dier

Ps. ik heb de richtlijnen van Waza gebruikt en licht aangepast. Maar dit bovenstaand voorstel is perfect haalbaar denk ik (ik hoop dat iemand me nu even corrigeert indien ik overdrijf).
ps 2: even enkele onduidelijkheden weg gewerkt

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » november 24, 2011, 09:41

Limburg vooruit schreef:
vermillio schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, er zullen geen (westerse) tuinen moeten sluiten als de EU:
-niet extreem gaat in haar eisen
-de dierentuinen van de eerste dag beginnen plannen
-ze een juiste keuze maken welke soorten ze houden en welke er vertrekken

Een nieuw olifantenverblijf bouw je niet op 1 jaar, dan zijn de plannen af. Maar dan hebben ze nog steeds 9 jaar om het financieel rond te krijgen en het te bouwen.

Om bij die olifanten te blijven zou ik voor de volgende minimumeisen gaan:

Kweekgroep: minimaal 3 koeien aanwezig en minimaal plaats voor 8 dieren:

- Buitenverblijf komt dan op 3000m² (3dieren)+ 500m² per extra dier
- Binnenverblijf komt dan op 300m² (3 dieren) + 30m² per extra dier
- +1 boc van 40m² per dier

voor de bul zou ik een verplichting opleggen van 2 bullen per kweekgroep (zo werk je een deel van de overschot weg), deze zouden elk een verblijf krijgen van:

- Buitenverblijf komt op 1'400m² per dier
- Binnenverblijf komt op 200m² per dier
- + 1 box van 50m² per dier

Bullengroep: minstens 2 dieren

- Buitenverblijf van 1'000m² per bul + 700m² afzonderingsruimte per 3 bullen
- Binnenverblijf van 200m² per bul + 100 m² afzonderingsruimte per 3 bullen
- +50m² box per bul

koeiengroep: minstens 3 dieren

- Buitenverblijf van 3'000m² + 300m² per extra dier
- Binnenverblijf van 300m² + 30m² per extra dier
- +40m² box per dier

Ps. ik heb de richtlijnen van Waza gebruikt en licht aangepast. Maar dit bovenstaand voorstel is perfect haalbaar denk ik (ik hoop dat iemand me nu even corrigeert indien ik overdrijf).
ps 2: even enkele onduidelijkheden weg gewerkt
Ik zou enkel niet verplichten om overal twee bullen te voorzien. Hoewel dit zeker aansluit bij het natuurlijke gedrag, lijkt het me dan vrijwel enkel nog voor grote instituten mogelijk om olifanten te houden. Ik zou integendeel kleinere tuinen meer stimuleren om bullengroepen of andere opvang te doen, zodat het overtal kan worden opgevangen.
Misschien is de oprichting van een EAZA europees privaat centrum waar overschotten kunnen worden geplaatst een idee.
Extinction is forever!

Theo
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: meerdere
Contacteer:

Bericht door Theo » november 24, 2011, 09:55

Apenarend schreef: Misschien is de oprichting van een EAZA europees privaat centrum waar overschotten kunnen worden geplaatst een idee.
Buiten het feit dat dit onrealiseerbaar is, denk ik niet dat iemand gebaat is bij zo'n soort symptoombestrijding.

Rutger
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Rutger » november 24, 2011, 10:52

Apenarend schreef:Ik zou enkel niet verplichten om overal twee bullen te voorzien. Hoewel dit zeker aansluit bij het natuurlijke gedrag, lijkt het me dan vrijwel enkel nog voor grote instituten mogelijk om olifanten te houden. Ik zou integendeel kleinere tuinen meer stimuleren om bullengroepen of andere opvang te doen, zodat het overtal kan worden opgevangen.
Het is in mijn ogen alleen maar beter dat grote dierentuinen of dierentuinen die echt willen olifanten gaan houden. Vind het voorstel voor de grotes van Linburg vooruit zelfs niet voldoende. De eisen mogen wat mijn betreft voor het houden van olifanten veel strenger.

Dit zeker wat betreft de te houden breeding population. Ik ben meer voorstander van deze minimum eisen.

Kweekgroep: minimaal 5 koeien (bij een familie groep moeder en dochters, minimum 3 koeien) aanwezig en minimaal plaats voor 10 dieren:

- Buitenverblijf komt dan op 5000m² (5 dieren)+ 600m² per extra dier
- Binnenverblijf komt dan op 1500m² (5 dieren) + 50m² per extra dier waarvan minimaal 75% natuurlijke bodem.
- +1 boc van 70m² per dier

Daarbij zowel binnen als buiten een mogelijkheid voor olifanten om het water in te gaan. Deze moet een minimum water oppervlakte hebben van 250m² (5 dieren) + 30m² per extra dier daarbij moet minimaal de helft een diepte van 4 meter hebben.

voor de bul waarvan er twee per kweekgroep wenselijk zijn:

- Buitenverblijf komt op 2000m² per dier
- Binnenverblijf komt op 600m² per dier
- + 1 box van 80m² per dier

Daarbij voor iedere bul binnen en buiten een mogelijkheid om het water in te gaan deze moet een minimum water oppervlakte hebben van 150m² en minimaal de helft moet een diepte hebben van 4.5 meter.

Daarbij een box van 40m² voor medisch onderzoek met daarnaast een kantelinstallatie voor olifanten.
Theo schreef:
Apenarend schreef: Misschien is de oprichting van een EAZA europees privaat centrum waar overschotten kunnen worden geplaatst een idee.
Buiten het feit dat dit onrealiseerbaar is, denk ik niet dat iemand gebaat is bij zo'n soort symptoombestrijding.
Of er iemand bij gebaat is weet ik niet, maar de noodzaak komt langzaam toch om de hoek kijken. Zeker als er gekweekt moet worden met olifanten.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » november 24, 2011, 11:48

Theo schreef:
Het bestaat nochtans in de States, zij het dan op privaat initiatief.
Extinction is forever!

Pachyderm

Bericht door Pachyderm » december 1, 2011, 23:03

Ik ben het rapport nog volop aan het lezen :)

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door seborga » december 2, 2011, 22:23

Ik stel me enigszins vragen bij de betrouwbaarheid van het onderzoek. Zonder afbreuk te doen aan de waarschijnlijk goede bedoelingen van de ENDCAP, vrees ik dat het onderzoek niet objectief genoeg is. Alles werd slechts beoordeeld vanuit het standpunt van de modale bezoeker aangezien het geen officiële instantie is en dus ook geen toegang heeft tot zones achter de schermen. Zo krijg je toch maar een fractie van het geheel te zien?

Ik plaats toch vraagtekens over hun conclusie inzake veiligheid. Deze zou niet voldoende zijn in (enkele) Belgische tuinen. In diegene die ik bezocht heb valt naar mijn weten toch niet over te klagen. Oké, die olifantenoptocht in Paira Daiza betrouw ik niet helemaal maar dat lijkt me toch het enige ...

Op het gebied van educatie volg ik hen wel, op dat vlak staan we nog een stuk achter. Maar daar wordt toch aan gewerkt.

Wat onze deelname aan kweekprogramma's betreft begrijp ik helemaal niet waar die onderzoekers met hun gedachte bij waren! De KMDA-dierentuinen nemen voor de meeste dieren deel aan dergelijke programma's? Hoe zit dat met de andere Belgische tuinen?

Mijn conclusie luidt dat deze evaluatie niet grondig genoeg is gebeurt en dat het imago van onze tuinen onterecht een deuk heeft gekregen.

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: 1

Bericht door Gerald » december 4, 2011, 08:55

Born Free streeft sluiting van alle dierentuinen na. Met dit gegeven in je achterhoofd een dierentuin gaan beoordelen is op z'n minst subjectief. Dan vind je altijd wel iets om over te zeuren.

Daarnaast zegt Born Free op te komen voor de bescherming van wilde dieren. Niets mis mee maar er zijn dierentuinen die hetzelfde doen en deelnemen in allerlei projecten ter bescherming van dieren in het wild. Nu komen er mensen naar een dierentuin die zich kunnen laten voorlichten op het gebied van bedreigingen en bescherming etc, terwijl ze de dieren zelf in de ogen kunnen kijken. Dat werkt altijd goed. Anders wordt het altijd zo'n ver-van-mijn-bed-show. Je leest iets over ernstig bedreigde gorilla's maar kent het dier alleen van een paar foto's of van tv. Dat gaat bij veel mensen niet leven. Zie je een gorilla in een dierentuin - dus in het echt - dan wordt het ineens heel anders!

Daarom beschouw ik de dierentuindieren als ambassadeurs van hun soort. Je kan met eigen ogen zien hoe prachtig dieren kunnen zijn zonder een dure safari te boeken. En en passant leer je nog iets over deze dieren en hun bedreigingen. Dat geeft toch iets te denken als je weer thuis bent. Veel mensen zullen het daarbij laten en daarom is het goed om te weten dat een deel van het entreegeld naar die projecten gaan. Dan doen die mensen die anders nooit geven toch nog iets nuttigs met hun geld!

Organisaties als Born Free zullen dat waarschijnlijk nooit begrijpen...

Als er al een onderzoek naar het wel en wee van dieren in een dierentuin zou moeten worden uitgevoerd (helaas soms erg nodig) dan moet dat een onafhankelijke partij doen. Eentje die geen banden heeft met dierenwelzijnorganisaties maar onpartijdig de dierentuinen gaat beoordelen op het naleven van regel- en wetgeving en met adviezen voor verbetering kan komen. Tegelijkertijd zou er op Europees nivo betere regelgeving moeten komen zodat uitwassen kunnen worden voorkomen.

Dat laatste gaat lastig worden want als we het ergens over eens zijn binnen Europa dan is het wel dat we het overal over oneens zijn. ;)

Pachyderm

Bericht door Pachyderm » december 13, 2011, 13:28

Eindelijk het rapport volledig gelezen.

Tja, een rapport over dierentuinen geschreven door een organisatie die Born Free Foundation heet, kan moeilijk een aanbevelingsrapport zijn zoals Gerald ook al aanhaalde.

Veel verblijven aangehaald in het rapport zijn ondertussen al verbeterd, dus is het rapport op dit vlak ook al achterhaald.

Waar ze wel eens gelijk in kunnen hebben is dat onze dierentuinen in verhouding inderdaad weinig of geen inheemse fauna huisvesten. Dit heeft natuurlijk in grote mate te maken met het feit dat dit bij de doorsnee bezoeker weinig of geen interesse opwekt.

Maar over het algemeen vind ik dat de Antwerpse ZOO er nog niet zo slecht van af komt. Bijna bij alle opmerkingen staat opgenomen dat de ZOO toch het meest vooruitstrevend is, educatief ook iets biedt, en ook op wetenschappelijk vlak haar bijdrage levert.

Het Boudewijn Seapark daarentegen is volgens het rapport toch wel de instelling die de wetgeving het meest met de voeten treedt.

Ach, ondertussen praat niemand al niet meer over het rapport buiten wij, toch ;) :D ?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 13, 2011, 19:06

Litoria caerulea schreef: Waar ze wel eens gelijk in kunnen hebben is dat onze dierentuinen in verhouding inderdaad weinig of geen inheemse fauna huisvesten. Dit heeft natuurlijk in grote mate te maken met het feit dat dit bij de doorsnee bezoeker weinig of geen interesse opwekt.
Af en toe doet er nog iemand een poging. Maar als we kijken hoe het Dierenrijk Europa verging als een uitsluitend Europees (en daarna Euraziatisch) park, dan snap ik wel dat er hier geen volledige dierentuin aan de inheemse dieren worden besteed.

Al kunnen kinderboerderijen en wildparken soms nog onder deze noemer vallen vind ik...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Niveau van onze Belgische dierentuinen

Bericht door TWit894 » maart 16, 2012, 22:20

Vind dat het niveau van de Olmense zoo toch wel terug de lucht in aant schieten is, met die nieuwe serre. Ik verwacht er veel van, als je de foto's ziet en de teksten leest. Volgens mij wordt het een van de mooiste serres in België ;)

vermillio

Bericht door vermillio » maart 17, 2012, 08:36

Bwa, zoveel serres in België zijn er niet eh. Qua inkleding gaat het, denk ik, nooit dezelfde sfeer kunnen uitademen als de serre in PLD of in Pairi Daiza.

elandantiloop
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door elandantiloop » maart 17, 2012, 16:15

Ik vind de serre in pairi daiza helemaal niets, die in plankcendael is wel te pruimen maar ook niet je dat.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 17, 2012, 16:47

tja daar geef ik je enigzins wel gelijk in, in planckendael zouden er mss ook enkele reptielen kunnen in de serre worden toegevoegd (loslopend) vb schilpadden bij de koi vijver aan het gibboneiland en enkele hagedisachtigen tis wel jammer dat bv kolibri's niet kunnen want deze zijn van zuid amerika...
Nu ja niks kan opgaan tegen de serre's in bv Burgers'Zoo in nederland hé die serre is fantastisch... :bravo:

TWit894

Bericht door TWit894 » maart 17, 2012, 17:36

Ik vind de serre in Pairi Daiza ook niet geslaagd, het is daar eerder een overdekte speeltuin en restaurant dan een dierencollectie ;)
Planckendael vind ik ook niet zo geslaagd, er zit zo weinig leven in die serre.
Monde Sauvage, is eigenlijk alleen maar een hal waar het in de zomer frisser is dan buiten.

vermillio

Bericht door vermillio » maart 17, 2012, 18:26

Een serre moet niet enkel (dieren)leven bevatten, ook de aankleding telt. Misschien zelfs meer dan het leven in de serre, en op dat vlak kan Olmen nooit tippen aan PLD of Pairi Daiza, gewoon door het financiële gedeelte.

TWit894

Bericht door TWit894 » maart 17, 2012, 18:35

Vrees toch dat de serre van Olmen mooier zal als die van Pairi Daiza, ondanks het geld vermillio. Pairi Daiza is zoals ik al zei meer speeltuin en restaurant dan serre ;)
Planckendael is wel mooi en zal waarschijnlijk niet overtroffen worden.

Plaats reactie