(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Leuk vooruitzicht, dat nieuwe aquarium. Je visjes zullen je dankbaar zijn.
Is je vuurstaartlabeo niet te gestresseerd in die 60L-bak?
De mijne begint steeds agressiever te worden helaas. Jarenlang heeft hij zich rustig gehouden, maar de laatste tijd begint hij de anderen meer en meer lastig te vallen...

Moest je van de "overschotvissen" vanaf willen: ik denk dat mijn kameraad en ik er wel een paar een nieuwe thuis kunnen geven. Laat maar iets weten dan...

Mijn 2 bakken zijn, na een paar tegenslagen, terug op orde. Vooral de kleinste (125L) vind ik zelf de blikvanger. Daar zit een schooltje kardinalen, wat vrouwtjesguppy's, 5 platty's en een mix van corydorassen in, samen met een leuke mix garnalen: 1 Afrikaanse en 2 Aziatische waaierhandgarnalen, een stuk of 8 japonica's, 7 vuurgarnaaltjes, 1 crysal red, 4 tijgergarnaaltjes en 4 bijengarnaaltjes. Echt leuk om op zoek te gaan naar alle soorten, want ze weten zich goed te verstoppen.

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Een fotootje van mijn 125-liter aquarium.
Afbeelding

Ik kan er echt lang naar zitten kijken en op zoek gaan naar de verschillende garnaaltjes.
De Aziatische waaierhanden laten zich goed zien. Eentje zit steeds rechts vooraan in de hoek.
De Afrikaan zit wat meer verscholen, maar dat heeft ook z'n charmes. Hij krijgt er binnenkort nog wel een vriendje bij, als ze terug binnenkomen in de winkel.

@Limburg Vooruit: ik weet niet waar je juist ergens woont, maar ik ben nu al een paar keer naar Geel gereden. Daar is een kleine aquariumzaak met een goede prijs/kwaliteit verhouding --> aquashoponline(.be). Ik denk dat dat een zaak is die is voortgekomen uit een uit de hand gelopen hobby. Niet al te veel vissen, maar zeker wel een leuk aanbod aan garnalen, kreeften e.d.
Mijn kameraad heeft daar een roodschaarkreeft gekocht van zo'n 15 à 20 cm groot. Fascinerend beest!!!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Heb juist mijn laatste vissen uit de 60 liter aquarium gehaald, daar zitten nu nog enkel de 2 kardinaalneons en de 4 rode minors in. Deze verhuizen in de loop van volgende week naar andere adressen zodat ze terug scholen kunnen vormen.

Ik heb wel een vreemd voorval, ik had 1 Pangio kuhlii, heb er 2 jaar geleden 2 bijgekocht en haal er net 4 uit mijn aquarium. 2+1 is voor zover ik weet 3.

Foto's komen nog hoor, heb de tijd nog niet gehad om ze online te zetten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

ik heb 2 aquariums, 1 60 cm zoetwater gezelschapsbak
Afbeelding
bezetting, een stuk of 6 puntius pentazona, 2 pangio kuhli, een koppel ancistrus cf Cirrhosus, een koppel guppies, stuk of 3 turboslakken) een rouwtetra (Gymnocorymbus ternetzi), 1 barbus schuberti (2 laatsten zijn overblijvertjes)

en een aqua-40 zeebakje
Afbeelding

van vorige week voor het eerst koraaltjes er in :-) oortjes, die blijven vrij beperkt in hoogte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Even een kleine update:

sinds Zaterdag leven er 6 roorschaargarnalen in mijn aquarium. Dat brengt het totaal op 11 garnalen.

Heb eindelijk foto's getrokken van mijn aquarium,maar nu heb ik mijn sd-cart lezer uitgeleend, zodra ik hem terug heb post ik eindelijk de langbeloofde foto's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Johnny

Re: Aquariumtopic

Bericht door Johnny »

Ik heb wel een vreemd voorval, ik had 1 Pangio kuhlii, heb er 2 jaar geleden 2 bijgekocht en haal er net 4 uit mijn aquarium. 2+1 is voor zover ik weet 3.
Dat is niet vreemd, dat noemen ze voortplanting:p

@dbelgian, zoetwateraquarium ziet er wel goed uit. Ik heb zelfde formaat, maar dan met aziatische bezetting.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Kuhlii's kweken alleen maar als je bepaalde hormonen toevoegt (of stoffen die hier niet in het water zitten waardoor ze de nodige hormonen gaan aanmaken)

bij mij is het trouwens een allegaartje van overal en nergens :)

Johnny

Re: Aquariumtopic

Bericht door Johnny »

Schijnbaar doen ze dat dus ook wel zonder bepaalde hormonen;)

Ik moet over mijn bak wel zeggen, ik heb er een vreemde eend in de bijt tussen zitten, een corydoras ( overgenomen van mijn broertje, vandaar). Verder een zandbodem, omdat ik ook 2 kuhllii's heb, en die doen het uitstekend, en laten zich ook regelmatig zien.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Mijn kuhlii's doen wat ze moeten doen, de vreedzame gieren van het aquarium spelen, verder geniet ook de cory erg van de zandbodem, grind zou z'n baarddraden amputeren om het zo te zeggen, waardoor hij uiteindelijk z'n eten niet meer zou vinden, tussen het zand, met de gekende hongerdood tot gevolg.

Pachyderm

Re: Aquariumtopic

Bericht door Pachyderm »

Ik heb mij ook een nieuw aquarium aangeschaft :) :

In de doos:
Afbeelding

Het kastje in elkaar gepuzzeld gekregen:
Afbeelding

Het geheel op zijn plaats:
Afbeelding

Work in progress:
Afbeelding

The result (met dank aan mijn prachtig vrouwke die voor de inrichting heeft gezorgd :) ):
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

gaat ge Olifantvissen houden? :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Mooi bakje!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

kijk eens wat er zich in m'n zeebakje gevormd heeft :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Mooi aquarium, Pachyderm! Door je foto's heb ik nu zin om mijn eigen achterwandposter ook eens om te keren om het rotsen-effect te krijgen.
Welke vissen ga je er in zetten?
Als je een vrij drukke bezetting gaat hebben dan raad ik te toch aan van op termijn over te schakelen naar een buitenfilter. De binnenfilters van een Juwel kunnen er makkelijk en krasloos worden afgehaald en je wint er als bonus nog wat plaats mee.

Mijn eigen aquaria zien er eindelijk ook weer in orde uit.
Vooral het grootste was een tijdlang maar wat saai en de planten waren aan vervanging toe. Nu ziet alles er weer prima uit.
Ergens begin januari zal ik nog wel een foto's plaatsen.

@Limburg_vooruit: ik ben benieuwd naar je foto's!

PS: moest er iemand interesse hebben in mijn vuurstaart (labeo bicolor): hij mag gratis weg. Ik zeg er al wel bij dat hij kleinere vissen al eens durft opjagen, maar moest iemand hem een goede thuis kunnen geven dan wil ik hem zelfs komen brengen (als het niet te ver weg is).

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

vandaag nieuwe dingetjes gekocht voor m'n zeebakje
, een nieuwe lamp, met blauwe tint en dan dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar 1 visje hoor :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Gezocht: goede thuis voor 1 mannelijke ( Aplocheilus lineatus 'Gold' denk ik) die hier letterlijk is afgezet ter herplaatsing (Discusvissen hadden schrik van deze bewoner en de stress had reeds 1 discus geveld). Mag gratis weg daar ik hem ook gekregen heb maar niet in mijn bak kan plaatsen.

Weer een mooi voorbeeld van verkopers die hun job niet goed doen!! En deze vis komt uit een aquariumwinkel met faam nochtans.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Limburg vooruit schreef:Gezocht: goede thuis voor 1 mannelijke ( Aplocheilus lineatus 'Gold' denk ik) die hier letterlijk is afgezet ter herplaatsing (Discusvissen hadden schrik van deze bewoner en de stress had reeds 1 discus geveld). Mag gratis weg daar ik hem ook gekregen heb maar niet in mijn bak kan plaatsen.

Weer een mooi voorbeeld van verkopers die hun job niet goed doen!! En deze vis komt uit een aquariumwinkel met faam nochtans.
Deze vis heeft een fijne thuis gevonden van 120 x 50 x 60 groot.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hier is het laatste half jaar weinig beweging geweest.

Mijn aquarium heeft de laatste maanden enkel de hoogst nodige verzorging gehad na de geboorte van de kleine. Morgen ga ik hem een zeer groot onderhoud geven zodat er Donderdag nieuwe plantjes bij kunnen.

Qua visjes heb ik er nog het volgende inzitten:
*1 Vuurstaartlabeo (deze word niet meer vervangen wegens te agressief)
*2 Corydoras aneus (deze worden niet vervangen wegens niet Aziatisch)
*6 Roodkopzalmen (deze worden niet vervangen wegens niet Aziatisch)
*6 kegelvlekbarbelen (deze groep word uitgebreid met nog 6 exemplaren)
*4 of 5 roodschaargarnalen (deze worden niet vervangen wegens agressief op andere garnalen)
*5Caridina japonica (deze groep word uitgebreid met minstens 10 stuks wegens ouderdom huidige groep van 5 jaar)

Gezien mijn aquarium 190 liter bedraagd ben ik op zoek naar nuttige dieren (vis of ongewerveld) om erbij te zetten.
De vereiste zijn:
*Ze moeten (liefst uit Z.O.) Azië komen
*Ze poetsen liefst het aquarium (steentjes, ruiten of planten)
*Ze moeten sterk zijn

Verder ben ik ook nog op zoek naar een mooi,sterk schoolvisje uit deze regio en een koppel iets grotere vissen die de rest gerust laat.

Wie kan mij enkele soorten opnoemen die aan de voorgaande eisen voldoen??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

-appelslak (liefst of 1 exemplaar of een paar van hetzelfde geslacht (tenzij je ermee wilt kweken, in mijn 60x30x30 heb ik ooit over de 200 slakken gehad door nogal actief paargedrag))
-Turboslak (die mogen kweken, hun eitjes komen uit in brak water dus al zijn er eitjes, er zal in alleen zoetwater nooit veel nakweek rondlopen)

ik heb onlangs aan mijn zoetwater toegevoegd: 4 plantjes, een koppel endler guppies en 6 corydoras pygmaeus.

In m'n zeebakje :
1 Archaster angulatus (Zandzevende zeester)
1 Synchiropus stellatus (firnament pitvis)
1 Trizopargurus strigatus ( Gestreepte heremietkreeft)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Hier is het laatste half jaar weinig beweging geweest.

Mijn aquarium heeft de laatste maanden enkel de hoogst nodige verzorging gehad na de geboorte van de kleine. Morgen ga ik hem een zeer groot onderhoud geven zodat er Donderdag nieuwe plantjes bij kunnen.

Qua visjes heb ik er nog het volgende inzitten:
*1 Vuurstaartlabeo (deze word niet meer vervangen wegens te agressief)
*2 Corydoras aneus (deze worden niet vervangen wegens niet Aziatisch)
*6 Roodkopzalmen (deze worden niet vervangen wegens niet Aziatisch)
*6 kegelvlekbarbelen (deze groep word uitgebreid met nog 6 exemplaren)
*4 of 5 roodschaargarnalen (deze worden niet vervangen wegens agressief op andere garnalen)
*5Caridina japonica (deze groep word uitgebreid met minstens 10 stuks wegens ouderdom huidige groep van 5 jaar)

Gezien mijn aquarium 190 liter bedraagd ben ik op zoek naar nuttige dieren (vis of ongewerveld) om erbij te zetten.
De vereiste zijn:
*Ze moeten (liefst uit Z.O.) Azië komen
*Ze poetsen liefst het aquarium (steentjes, ruiten of planten)
*Ze moeten sterk zijn

Verder ben ik ook nog op zoek naar een mooi,sterk schoolvisje uit deze regio en een koppel iets grotere vissen die de rest gerust laat.

Wie kan mij enkele soorten opnoemen die aan de voorgaande eisen voldoen??

Ik zou je huidige vissen wegschenken.
Verder zou ik je kegelvlekken verder aanvullen tot een mooie grote school, zo vertonen veel meer natuurlijk gedrag. Twee scholen in een relatief klein aquarium vind ik te druk. Indien toch, kijk eens naar de blauwe baars Badis badis, een kleine maar mooie soort. Andere barbelen vergen wel veel zwemruimte en toch een 100-120cm aquarium om baantjes te trekken.

Bovenin kan je denken aan bv. halfsnavelbekjes Dermogenys siamensis, bv in combi met betta soort(bv. Betta fusca of een niet aggressieve kweekvorm van Betta splendens) of goerami (kleinere soort als de honinggoerami Colisa chuna of puntkopgoerami Sphaerichthys vaillanti).

Onderin zou je kunnen denken aan bv. een modderkruiper (bv. Sewellia lineolata, deze eet ook wat algen maar het is een utopie een vis te vinden die je aquarium algenvrij zal houden), of de prachtige sherrybarbeel (Puntius titteya), een van mijn favorieten.

Je zou ook kornaarvissen of regenboogvissen kunnen overwegen, ik heb zelf de Werners regenboogvis gehouden, Iriatherina werneri, een makkelijk te houden groepsvis die prachtig baltsgedrag vertoont.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie