(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

(Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Even ook weer dit topic opstarten voor de aquariumliefhebbers...

Zelf ben ik deze dagen bezig met een opknapbeurt voor mijn aquaria.
Ik heb 2 bakken, 1 van 125L en 1 van 300L.
De grootste is zo goed als "af" en ziet er momenteel zo uit:
Afbeelding

Vooraan moeten nog enkele lage plantjes komen, maar voor de rest ben ik tevreden.

De bewoners van deze bak zijn:
- 15 kardinaaltetra's
- 15 roodneuszalmen
- 7 zebrabarbeeltjes
- 5 garnaaltjes
- 2 ancistrussen (1 albino, 1 bruine)
- 1 vuurstaart
- 4 kuhli's
- 3 paardenkop zandhappers

Die laatsten zijn mijn recentste aankoop en ik vind ze echt een topper. Als de zandhappers op hun gemak zijn dan zitten ze constant in de bodem te zoeken naar eten. Je ziet daarbij de kiezels in hun bek gaan en langs hun kiewen weer naar buiten gaan. Doordat ze een semi-transparante kop hebben zie je de steentjes telkens door hun hoofd gaan. Als ze ergens van schrikken dan duiken ze razendsnel in de bodem. Echt fascinerend!

Afbeelding
Hier ze je een zandhapper op de voorgrond, met achter hem een kuhli.

Afbeelding
Hier komt de zandhapper terug uit de bodem.

Foto's van mijn 125L-bak zal ik later deze week posten.
Dat aquarium is nu volledig gekuist e.d. maar moet nu voor een deel opnieuw beplant worden en er mogen nog enkele bewoners bij.
Momenteel zitten er volgende vissen in:
- 4 zwaarddragers
- 5 roze tetra's
- 3 guppyvrouwtjes
- 3 botia's
- 5 garnaaltjes
- 2 jonge ancistrussen (1 albino, 1 bruine), eigen kweek

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hey, mooi aquarium heb je daar, maar ik zou er geen lage planten meer bij zetten, je moet nog vrije zwemruimte hebben voor uw schoolvisjes.
Voor de rest heb ik op die eerste foto (beetje wazig) geen zebrabarbelen kunnen ontdekken, wel meende ik sherrybarbelen te herkennen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Mooi aquarium Samberto. Die zandhappers zien er inderdaad fantastisch uit, ik kende ze nog niet. Dure vis?
Wil je iets meer vertellen over je achterwand en techniek?
Gedraagt je labeo zich een beetje tegenover de andere vissen?
Misschien nog een drijfplantje erbij.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

ik zou er geen lage planten meer bij zetten, je moet nog vrije zwemruimte hebben voor uw schoolvisjes
Dat zou hooguit een centimeter of 4 hoog zijn, dus vrije zwemruimte zullen ze nog voldoende hebben dan...
Voor de rest heb ik op die eerste foto (beetje wazig) geen zebrabarbelen kunnen ontdekken, wel meende ik sherrybarbelen te herkennen?
Inderdaad, de sherrybarbeeltjes was ik nog vergeten te vermelden. Daar heb ik nog 6 stuks van zitten.
Tegen de blauwe achtergrond zie je 1 sherry en 2 zebrabarbeeltjes. Moeilijk om deftig om foto te zetten met mijn toestel vrees ik. Te vinnige beestjes...
Die zandhappers zien er inderdaad fantastisch uit. Dure vis?
Ik heb ze 3,13€ betaald... Dat valt dus enorm goed mee.
Wil je iets meer vertellen over je achterwand en techniek?
Mijn achterwand is eigenlijk gewoon een poster die achter het aquarium is gekleefd.
Ik vind dat zelf de beste oplossing. Achterwanden met reliëf zijn zeker ook wel knap, maar zijn vrij lastig proper te houden en nemen meer plaats in.
De dichte beplanting aan de zijkanten vind ik het mooist.
Gedraagt je labeo zich een beetje tegenover de andere vissen?
Hij gedraagt zich uitstekend. Omdat hij de enige dominante vis is in het aquarium en hij voldoende schuilplaatsen heeft is hij rustig.
Misschien nog een drijfplantje erbij.
Dat staat ook nog op de planning, maar ik heb er de laatste weken geen gevonden in de winkels hier in de buurt...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Foto's van een aquarium zijn niet gemakkelijk te nemen. Mijn toestel is er ook niet echt geschikt voor.
Nu is mijn bakje ook niet echt de moeite om te fotograferen, klein, standaard planten en vis. Het enige iets specialere is die slakken die erin zitten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Welke vissen en slakken heb je dan in je bak steken?

Ikzelf heb 2 neritina natalensis.
Afbeelding
Hij houdt de ramen goed proper in ieder geval...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb nog 1 zebraslak (Neritta turitta) zitten, dit dier is minstens 5 jaar oud. En dan heb ik nog 4 duivelsslakken zitten (neritta spp. thorn), deze dieren zijn zo'n 2,5 jaar oud.

Verder heb ik nog 10 luipaarddanio's zitten, deze zijn zo'n 1,5 jaar oud.

Qua planten heb ik 1 Anubias Barteri en 3 Anubias nana's in mùijn bak staan. Deze planten zijn ook weeral zo'n 4 jaar oud.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Heeft er iemand van jullie ervaring met het houden van corydoras?
Ik heb vroeger een koppeltje corydoras paleatus gehad. Daarna nog 2 aneus.
Die 4 hebben het heel lang volgehouden, maar ik heb nog verschillende andere schooltjes gehad die het niet goed deden (en nog duur waren ook :( ).
Zo heb ik verschillende keren een groepjes corydoras panda, julii, black en sterbai gehad, maar geen enkele heeft het uitgehouden... Nochthans zijn mijn waterwaarden wel goed...

Ik heb m'n 2 bakken deze week trouwens een grondige opknapbeurt gegeven en de samenstelling een beetje veranderd.
Nu zit in m'n 300L-bak: 3 botia's (waaronder 1 heel grote), 1 vuurstaart, 7 zebrabarbeeltjes, 4 roze tetra's, 13 kardinaaltetra's, 3 zandhappers, 2 ancistrussen met enkele jongen, 4 kuhli's, 5 garnaaltjes en 2 platte slakken (yes, een slakkensoort gevonden die botia-resistant is!!!). Er zullen nog 4 à 5 roze tetra's bijkomen om de school wat groter te maken.

In m'n 125L-bak zitten nu: 13 roodneuszalmen, 3 zwaarddragers, 5 guppy's, 6 sherrybarbelen, 2 ancistrusjongen, 5 garnaaltjes en 3 gestreepte slakken. Daar moeten nog 2 zwaarddragervrouwtjes bijkomen...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Corydoras paleatus en aneus zijn bijna altijd kweekdieren, panda, sterbai etc zijn bijna altijd wildvang. Ze zijn in leven te houden,maar ze moeten zich kunnen aanpassen aan de voeding. En daar loopt het meestal mis.

Met die platte slakken, bedoel je daar de porseleinslak (Septaria porcellana) mee? Die zijn inderdaat botiaproof doordat ze zzer plat zijn. Ze kunnen die bijna niet nemen. Verder heeft deze slakkensoort het voordeel dat ze van de planten afblijven. regelmatig schijfje komkommer, bladje sla en voedertabletten houd deze soort wel in leven.

Die komkommer en sla is voor somigge Corydoras soorten ook wel aangewezen, evenals voor uw Ancistrussen. Die lusten ook nog graag gepelde erwten enzo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Lang geleden dat ik hier nog iets geplaatst heb, maar toch even een fotootje van mijn nieuwste aanwinst: een dwergklauwkikkertje!
Afbeelding

Geweldig beestje vind ik dat!
In het begin zag ik hem alleen maar 's nachts als ik ging zoeken met een pillampje, maar tegenwoordig laat hij zich soms overdag ook zien.
Misschien dat ik nog een 2de exemplaar bijkoop in de toekomst...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Leuk diertje... Daar mogen gerust wat meer foto's van passeren. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Zit dit dier in een gemeenschappelijk aquarium? Of heb je er een kleiner aquarium voor aangeschaft? In een gemengd aquarium is deze soort meestal het begin van het einde. Vraag me niet hoe het komt, maar de meeste mensen slagen er niet in om vis en amphibie te combineren.
Best neem je een aquarium van tot 60 (54 liter) tot 80 (108 liter) cm. voor een groepje van 5 tot 8 dieren. Het zijn echte groepsdieren.

Maar het is en blijft een prachtige soort!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Pachyderm

Re: Aquariumtopic

Bericht door Pachyderm »

Dit is inderdaad een leuke soort om te houden :) !!!

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Limburg vooruit schreef:Zit dit dier in een gemeenschappelijk aquarium? Of heb je er een kleiner aquarium voor aangeschaft? In een gemengd aquarium is deze soort meestal het begin van het einde.
Hij zit inderdaad in een gemengd aquarium.
Ik heb er nogal veel over opgezocht, en de meeste mensen houden deze soort toch ook met andere vissen, garnalen e.d. samen.
Wel belangrijk om te weten: het is een DWERGklauwkikker. De gewone klauwkikker is inderdaad niet geschikt om met kleinere visjes en garnalen te leven.
Als hij het goed doet in m'n bak dan krijgt hij wel wat gezelschap, al heb ik nergens gelezen dat dit echt noodzakelijk is...

harimau

Re: Aquariumtopic

Bericht door harimau »

Geen vissen bij de dwergklauwkikker (Hymenochirus boettgeri) zetten is meer in het belang van de kikker...het kikkertje krijgt te weinig kans om veel te eten omdat de vissen gewoonlijk veel sneller zijn, en het voedsel voor z'n neus wegkapen... :,
Van te veel eten in je bak gaan dan weer de vissen zich overeten... :eten:

En te zien aan het fotootje dat je er bij plaatst, is het beestje echt wel veel te mager hoor! :koud:

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Ik heb ondertussen een 2de dwergklauw(laafse)kikkertje aangeschaft en een platformpje voor hen voorzien. Zo kunnen ze rusten aan het oppervlak en, als ze dat willen, uit het water. Ze gebruiken dat vorlopig enkel om onder te schuilen :D
En geen nood hoor, Harimau, de twee stellen het goed.
Ze zijn zodanig "gesetteled" dat ik ze zelfs met de hand kan voederen. Ik heb specaal voor hen gedroogde rode mugenlarven en een mix van gedroogde artemia-daphnia-e.d. gekocht. Dat vinden ze heerlijk.
Ik zal probere deze week nog eens een paar fotootjes te trekken... :Nick:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Even een oud topic opfrissen.

Momenteel zit ik nog steeds met mijn aquarium van 54 liter. Hierin heb ik momenteel 6 luipaarddanio's, 1 Sumatraanse modderkruiper, 5 glasgarnalen en 3 duivelsslakken in zitten.

Er staat mogelijk een uitbreiding op de planning voor dit voorjaar (al kunnen plannen steeds veranderen natuurlijk). Ik zou graag naar een hoekaquarium gaan van zo'n 160 liter. Wat een verdrievoudiging zou betekennen in plaats.

Hier zou dan plaats moeten zijn voor mijn luipaarddanio's (komen er enkele bij), mijn Sumatraanse moddekruiper (komen er enkele bij) mijn glasgarnalen enmijn duivelsslakken. Daar komen dan nog enkele soorten bij. Hier denk ik dan eerder aan Sherrybarbelen, Kegelvlekbarbelen of Shumbertibarbelen. Verder zou er ook plaats worden gemaakt voor een chinese schol (op latere termijn, deze soort kan niet in een nieuwe opstart). Verder komt mogelijk een rode garnalensoort bij. Maar dit is voorlopig nog even toekomstmuziek.

Edit: 1600 liter veranderd in 160 liter.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Leuke uitbreidingsplannen, Limburg Vooruit! Welk merk van hoekaquarium zou je nemen?
Moeilijke keuze tussen de sherry-, kegelvlek- of shubertibarbelen, maar ik zou voor de sherry's gaan... De shuberti's zijn mooi als ze jong zijn, maar naargelang ze groter worden verliezen ze hun schoonheid vind ik. Kegelvlekjes zijn prachtige, leuke visjes, zeker als ze in een mooi schooltje bij elkaar blijven. Sherrybarbelen (en dan vooral de fellere rode mannetjes) zijn heel knap. De vrouwtjes zijn wat schuwer en verstoppen zich soms, maar de mannetjes voeren onderling constant "gevechtjes" uit, waar je naar kan blijven kijken.

Nu ik zelf verhuisd ben, zijn mijn 2 aquaria weer mooi geïnstalleerd. Helaas heb ik al een drama achter de rug... In mijn 125-liter aquarium wou ik vooral garnalen houden, dus ik naar de winkel. 10 oranje garnaaltjes, 10 hommelgarnalen, 10 tijgergarnaaltjes, 6 reds en 5 crystal reds gekocht, en daarbij nog 2 oranje dwergkreeftjes (superaantrekkelijke soort en zowat de enige kreeftjes die je echt kan combineren met visjes, garnalen en planten). Ik had speciaal extra stenen met gaten aangebracht uit het aquarium van mijn kameraad, om zo zeker voldoende verstopplaatsjes te creëren.
Een uurtje nadat ik de nieuwe bewoners voorzichtig had overgezet zag ik de ramp helaas beginnen: de garnaaltjes bewogen amper en begonnen apatisch op hun zij te liggen. Ik heb nog vanalles geprobeerd, maar veel hulp kon niet baten. Enkel een aantal oranje garnaaltjes en 1 kreeftje hebben het overleefd :-(
Ik ben niet 100% zeker, maar vermoedelijk was één van de nieuwe stenen de oorzaak. Vreemd genoeg hebben de vissen hiervan geen last gehad.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb geen merk van aquarium, ik ga hem laten maken. Ik heb hier een kast staan van juwel, maar de aquarium is stuk en juwel maakt dat model niet meer. Een leverancier van bij ons op het werk kan deze maken en dat ga ik dus laten doen. Mijn klein aquarium is ook van daar en ik ben er zeer tevrede over. Wij kennen zeer weinig klachten over hun aquariums.

Ik heb nog geen keuze gemaakt uit de 3 schoolvissen. Maar ik ga eerlijk zeggen dat de shumberti's op de laatste plaats staan. Heb het altijd al voor kegelvlekjes gehad,maar daar zit weer geen kleur in, dus voorlopig staan de sherry's op plaats 1. Maar dat kan nog veranderen,heb nog tijd.

Dat verhaal van uw garnalen ken ik, klant van bij ons heeft het ook gehad, maar die had het geluk dat hij nog een aquarium had die al langer draaide. Hij heeft de garnalen direct uitgevangen en overgeplaatst en is er zo maar 1 verloren. Na enkele weken heeft hij het opnieuw geprobeerd en toen ging het wel. Wat het probleem is kan ik u niet zeggen. Maar ik denk persoonlijk dat het met de periode dat uw aquarium draait te maken heeft. Garnalen hebben liever gerijpt water.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: Aquariumtopic

Bericht door harimau »

Om garnalen te houden moet je aquarium minimum 4, liefst 6 weken 'draaien'..anders loopt het fout. Ze zijn heel gevoelig voor mindere waterwaarden.

Als je er visjes bij plaatst houd je vrijwel geen jonge garnaaltjes over, ook niet bij een dichte mos-en javavaren-aankleding... :,

Zelf heb ik tijgergarnaaltjes in een aquarium(pje). :love:

Een interessante link voor informatie is:
forum.dwerggarnalen.nl

Plaats reactie