(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Mooi, bedankt voor de moeite. Wie weet wat daar nog vandaan gaat komen.

Niet goedkoop, maar wat een aanbod!!!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Nog een reactie: "Ze hebben een hoop.. Of ze alles hebben qua dieren op voorraad weet ik niet"

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Nog een reactie "ze hebben een hoop daar , maar vissen staan niet goed, ze hebben zuid en midden door elkaar staan, ze hadden beloofd dit te veranderen na de nieuwe heropening , vissen worden goed verpakt verstuurd"

Dat van dat niet goed staan slaagt op het volgende zinsdeel, dat ze met verschillende biotopen door elkaar gehouden worden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:Nog een reactie "ze hebben een hoop daar , maar vissen staan niet goed, ze hebben zuid en midden door elkaar staan, ze hadden beloofd dit te veranderen na de nieuwe heropening , vissen worden goed verpakt verstuurd"

Dat van dat niet goed staan slaagt op het volgende zinsdeel, dat ze met verschillende biotopen door elkaar gehouden worden.
Tja, hoe zei hun vissen houden is voor mij eigenlijk niet van belang. Zoalng ze maar gezond zijn en op de juiste waterwaardes zitten.

Bedankt voor uw reactie's! Volgende keer als ik vis wil misschien toch maar eens daar bestellen, ze leveren ook aan huis in België voor wie intresse heeft.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

nog een reacie gehad, Limburg_Vooruit :)
Top aquarium zaak die Aqauriaveldhuis lieverd je bestelling stipt op tijd en als ze iets niet op tijd kunnen krijgen bellen ze je op voor ander alternatief en ze duidelijk en onwijs klantvriendelijk mijn ervaring met veldhuis zijn prima m.v.g Vincent

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Op de vraag hoelang een Ancistrus zonder water kan zal ik antwoorden. Minstens 2 uur.

Heb enige tijd geleden mijn aquarium verhuisd. Omdat hij dan toch leeg moest in 1x gebruik van gemaakt om de bodem te vervangen, de planten te snoeien en een zeer grondige waterverversing uit te voeren.
Ik had 2 Ancistrussen waarvan er 1 de dag voor de verhuis overleden was. Bij het leegmaken kon ik nergens mijn 2de Ancistrus vinden. Ik ging er dus vanuit dat hij ook overleden was.
Tot vandaag, hij zwemt weer vrolijk rond in het aquarium. De enige verklaarbare oplossing hiervoor is dat hij tussen mijn filder en de bak was gekropen, daar past hij net tussen. Maar dat wil wel zeggen dat hij minstens 2 uur droog heeft gestaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

3 uur kan een ancistrus het redden in zijn harnas, wel opletten voor de stekels! :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:3 uur kan een ancistrus het redden in zijn harnas, wel opletten voor de stekels! :)
Ik had het nog nooit voor gehad. Maar vind het wel fijn dat ik haar nog heb. nu terug op zoek naar een man.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Afbeelding

Afbeelding

Sinds zonet, met raadgevingen van de dierenwinkel starten wij hier ook met een eerste poging. Wij starten alvast met smalle kegelvlekrasbora's (Trigonostigma heteromorpha) en dwergklauwkikkers (Hymenochirus boettgeri). Samen met enkele slakken (de naam daarvan is me ontgaan helaas) welke het aquarium mee zouden moeten onderhouden...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qeFGS22Ujqk[/youtube]

Afbeelding Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Die slakken zijn Septaria Pocellana slakken, een mooie soort om mee te beginnen vind ik.

Maar klauwkikkers in een aquarium met vissen vind ik altijd een groot risico. Zorg dat ze goed eten en het loopt wel los.

Heb je uw aquarium 3 weken laten draaien voordat je er de vis hebt ingezet??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Een goede week werd ons aangeraden... dus geen drie weken nee. We hebben alvast wat rode muggenlarven voor de kikkers, maar voederen met diepvries voer is nog wat aftasten voor ons beginners. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Een goede week werd ons aangeraden... dus geen drie weken nee. We hebben alvast wat rode muggenlarven voor de kikkers, maar voederen met diepvries voer is nog wat aftasten voor ons beginners. ;)
Ik vind een week te kort, maar dat is voor ieder anders. Hou de eerste dagen uw waterwaardes goed int oog. Als de vissen boven komen hangen of op de bodem gaan liggen niet twijfelen en direct een halve bak water vervangen en water laten testen.

Diepvriesvoer is niet zo duur, je geeft ze wat ze binnen de minuut op hebben en de rest gooi je weg. Zo kan je zien hoeveel je over hebt, dan kan je naar een half of 1/4de gaan eventueel. Overvoeren is (zeker in een nieuw aquarium) dodelijk voor de filterbacterieën.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Een goede week werd ons aangeraden... dus geen drie weken nee. We hebben alvast wat rode muggenlarven voor de kikkers, maar voederen met diepvries voer is nog wat aftasten voor ons beginners. ;)
Altijd 2-3 weken inlopen, zeker in zo'n kleine bak waar de waterwaarden moeilijker te regelen zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Diepvriesvoer is niet zo duur, je geeft ze wat ze binnen de minuut op hebben en de rest gooi je weg. Zo kan je zien hoeveel je over hebt, dan kan je naar een half of 1/4de gaan eventueel. Overvoeren is (zeker in een nieuw aquarium) dodelijk voor de filterbacterieën.
Zou de overschot van zo een blokje (de standaard verpakking werkt met stukjes van een ijsblokformaat) niet bewaard kunnen worden voor meerdere dagen in een opnieuw gesloten verpakking?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Black Rhino

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Black Rhino »

Een week is inderdaad veel te kort, mijn bakkie heeft een goede 6 weken gedraaid zonder bewoners en alleen het eerste halfjaar iedere week schoongemaakt. Daarna alleen jaarlijks het filter verschonen, verder helemaal niks.

Ben je trouwens nog van plan extra planten toe te voegen? Veel vissen houden hiervan en ervaren hierdoor aanzienlijk minder stress in zowel gedrag als kleur.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Dat is inderdaad wel de bedoeling, maar we vonden geen 'leuke' en niet al te grote plantjes meer. Maar dat komt op korte termijn ook wel goed hoop ik. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

het indraaien van een aquarium hoeft niet persé zolang te zijn, ik ben eerst vissen aan kopen, dan water erin, helaas zijn er in de noodopvang (dat heb je als je nu en dan impulsief reageert) toen redelijk wat vissen gestorven. Hoe aanlokkelijk een Gyrinocheilus aymonieri gold ook lijkt om je algen weg te vreten, koop hem niet (ik deed het wel), deze vis is voor de 1e periode in z'n leven algeneter en vanaf het dier volwassen is, schakelt ie zonder waarschuwing over op vis. laat je trouwens ook niet verleiden om een blauw haaitje te kopen of een pleco, beide dieren zijn in de zoo te zien van minstens 50 cm en het fabeltje dat een vis groeit nar de grootte van de bak klopt voor geen meter, als je een grotere vis in een te kleine bak houdt, zal ie blijven groeien het plaas te kort zal enkel lichamelijke kwalen voor de vis verzorgen, zoals kromgroeien. (vertouw ook niet alle verkoopspraatjes, winkeliers moeten verkopen, jij moet ervoor zorgen)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Leuk aquarium.
Je kan de kikkertjes 'trainen' zodat ze op den duur uit je hand eten. Dan weet je ineens hoeveel ze ongeveer op hebben.
Je hebt ook rode muggelarven in droogvoer-vorm. Dat is goedkoper en makkelijker te doseren.
Op onderstaande site staat het er ergens tussen.
http://www.sera.de/nl/producten/categor ... -1642.html

Veel succes en plezier ermee!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Handige tip, een gelijkaardig droog voeder (rode muggenlarven) bleek immers niet te zakken (bleef drijven). Hierdoor kwamen de kikkers er helaas niet van eten... eveneens de vissen bleken er geen fan van te zijn. Terwijl ze van de gewone levende (of ontdooide) variant ook komen smullen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Private collecties) Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Handige tip, een gelijkaardig droog voeder (rode muggenlarven) bleek immers niet te zakken (bleef drijven). Hierdoor kwamen de kikkers er helaas niet van eten... eveneens de vissen bleken er geen fan van te zijn. Terwijl ze van de gewone levende (of ontdooide) variant ook komen smullen.

Soms moeten de bewoners gewoon even leren waar het voedsel te vinden is. Daarbij speelt de diepte van je aquarium eigenlijk geen rol (ook voor bodembewoners zijn onze aquaria niet zo diep), wel de inrichting (weinig beschutting zoals in jouw aqua doet schuwe vissen aarzelen om naar de oppervlakte te komen) en de medebewoners (teveel of te actieve vissen doet de rest afschrikken).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie