Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7658
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:We wachten verder af maar voorlopig is dit een positieve stap in de goede richting. :bravo: :lion: :bye:
Joepie,leuk, alle circusdieren naar het slachthuis want er is nooit voldoende opvang :doh: . Gelukkig gaat het verbod enkel bij de hollanders en kan hij gewoon in een Duits circus terecht met zijn dieren :party: .
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2796
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Boomkangoeroe »

Dit noem ik dan iemand die blijkbaar geen respect heeft voor dieren en circussen een goed idee vind???

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Limburg vooruit heeft ergens gelijk, waar moeten alle dieren heen moest er plots (bij wijze van spreken) een Europese wet komen die wilde dieren verbied. Er zijn misschien meer dan duizend leeuwen en tijgers in Europese circussen, honderden olifanten (alleen in Duitsland al meer dan 100). Er is echt geen opvangplaats voor al die dieren hoor. Er zouden veel dieren moeten worden ingeslapen worden.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2796
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Boomkangoeroe »

Is dat dan niet ergens beter dan dat de dieren elke dag afzien in sommige circussen.... Al weet ik ook wel dat dit heus niet overal het geval is, wellicht wel in het merendeel. Ik versta dat soms niet dierentuinen moeten aan bepaald quota maar bestaat er dan ook niet zoiets voor circussen dit zou al een deeltje van het probleem aanpakken, dan spreek ik wel nog niet over de soms mishandelingen om een dier iets volledig onnatuurlijks te laten doen tegen hun wil in??

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Er bestaat weldegelijk wetgeving op Europees niveau voor circussen. Dankzij die wet heeft Olmen nu haar olifant Jenny. Circus Bouglione kon het dier niet meer houden omdat de wetgeving verstrengd is ;)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2796
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Boomkangoeroe »

Dan mogen ze die voor men part nog heel wat strenger maken!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7658
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Omdat ik werkelijk geen zin heb om mijn standpunten omtrent dit onderwerp nog eens uit te klaren heb ik 2 posts van mij geciteerd.
Als je die 2 leest ken je mijn standpunt en weet je ook dat ik voor circussen ben onder strenge regels zoals bij dierentuinen. Maar dan moeten de gemeente's ook meewerken!!
Limburg vooruit schreef:Ik ben er intussen ook van overtuigd dat er iets moet gaan gebeuren in de circussen. Maar je moet u er ook van vergewissen dat ze geen medewerking krijgen van de gemeenten waar ze gaan staan. Soms krijgt een circus maar de helft van de gevraagde oppervlakte om te staan, en worden ze hier niet van op de hoogte gebracht. Dan sta je daar mooi met al uw beesten en materiaal, heb al plaatsen gezien waar de woonwagens op straat moesten staan!!

Ik blijf echter radicaal tegen een verbod van dieren in een circus, stel maar dat morgen de olifanten verboden worden met een overgangsperiode van 2 jaar. Waar ga je in godsnaam met al die olifanten heen. Op dit moment is er 1 olifantenopvangcentrum in duitsland en dat zit propvol.
In Europa leven er op dit moment volgende olifanten (schatting):

Croatië: 8 (0.8)
Duitsland: 47 (2.45)
Frankrijk: 24 (0.24)
Hongarije: 2 (0.2)
Italië: 14 (0.14)
Nederland: 3 (0.3)
Oostenrijk: 2 (0.2)
Portugal: 3 (0.3)
Roemenië: 3 (0.3)
Spanje: 12 (0.12)
Tjechië: 2 (0.2)
Wit Rusland: 2 (0.2)
Zwitserland: 8 (0.8)

Dat zijn er naar schatting 130 (2.128), waarschijnlijk zullen het er iets minder zijn, maar zeker geen 20. Waar ga je die allemaal plaatsen?? Er is gewoon niet voldoende capaciteit en die zal er in de huidige economische crisis ook niet komen. Dus is er maar 1 oplossing, de kogel, en dat is nog de goedkoopste. Of hebben de 2 heren een betere oplossing die ik niet zie??
Limburg vooruit schreef:Ik ben eerder voorstander van een Europees verdrag dat als circussen dieren houden zei deze dieren dezelfde ruimte moeten geven dan een dierentuin buiten de voorstellingen. Maar dan moeten de gemeentes en steden ook verplicht worden de circussen deze ruimte te geven als ze toestemming geven om de circussen te laten staan.

Er is echter 1 probleem, België is (dacht ik) het enige Europees land dat een bindende wetgeving heeft voor dierentuinen. Als deze wetgeving Europees door getrokken word is minstens 35% van de dierentuinen gedoemd om te verdwijnen.

Het is niet zo eenvoudig op te lossen,anders was het al lang gebeurd, daar ben ik zeker van.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Oei, ik heb mij vergist qua aantallen olifanten. Maar goed, het blijven er te veel ;)
Ze zouden wel wetten kunnen maken als voor circussen die nog geen wilde dieren hebben een verbod op leggen om nog met wilde dieren te beginnen. Een verbod op het fokken van dieren in circussen. En voor bepaalde bedreigde soorten als ijsberen bv een volledig verbod...

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door seborga »

Het is inderdaad niet haalbaar om meteen een algemene, bindende Europese wetgeving te installereren die wilde dieren in dierentuinen te houden. Maar een geleidelijke overgang, zoals Twit voorstelt, zou een goed begin zijn. Ik vind ook dat dierentuinen hier een belangrijke rol in spelen. Niet alle tuinen moeten gericht zijn op kweken, je kan ook een dierentuin commericeel draaiende houden met opvangdieren.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

seborga schreef: je kan ook een dierentuin commericeel draaiende houden met opvangdieren.
In Nederland heb je twee tuinen die geen kweekgroep hebben: Dierenrijk en Burgers' Zoo. De laatste heeft ook al twee ex-circus olifanten opgevangen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7658
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
seborga schreef: je kan ook een dierentuin commericeel draaiende houden met opvangdieren.
In Nederland heb je twee tuinen die geen kweekgroep hebben: Dierenrijk en Burgers' Zoo. De laatste heeft ook al twee ex-circus olifanten opgevangen.
Jij spreekt enkel maar over olifanten, en dat noem ik zeer kort door de bocht! Tijgers, leeuwen, panters, jagoears, beren, giraffen, watoetsirunderen, zebra's, berberapen, chimpansee's, enze, enz mogen dus maar afgeslacht worden. Er is opvang voor +/- 10% van alle circusdieren.

Alle dierenrechtenorganisatie's roepen wel om een verbod,maar geen enkel bied een oplossing. De dieren van zwartbergzoo zijn ook allemaal gered tot kattenvoer enzo. Mooie redding,maar dat spreken de dierenrechtenorganisatie's dan weer tegen.

Een verbod is 1, maar waar ga je met al dei dieren heen, geef mij een oplossing en ik wil overwegen om een verbod toch goed te keuren! En waarom zouden alle circussen weer de dupe moeten worden van de rotte appels in de mand?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Zoveel giraffen en jaguars denk ik niet dat er in circussen staan hoor. Watoetsirunderen zijn toch huisdieren, die moeten dan wel in het circus kunnen vind ik. Zebra's in principe ook, aangezien het toch ook maar gewoon getemde paarden zijn, of vergis ik mij daar in?

Jelle

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Jelle »

Ik denk dat op het reizen na dieren soms in het circus er nog beter aan toe zijn dan in sommige europese dierentuinen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7658
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Zoveel giraffen en jaguars denk ik niet dat er in circussen staan hoor.
Ik weet het niet, maar je kan er misschien nog verbaasd om staan.
TWit894 schreef:Watoetsirunderen zijn toch huisdieren
Vind dat geen huisdier, maar hierover kan gediscusiêerd worden.
TWit894 schreef:Zebra's in principe ook, aangezien het toch ook maar gewoon getemde paarden zijn, of vergis ik mij daar in?
Een zebra is niet te temmen, blijft een wild dier.
Jelle schreef:Ik denk dat op het reizen na dieren soms in het circus er nog beter aan toe zijn dan in sommige europese dierentuinen.
Daar ben ik van overtuigd,en meer nog dan wij hier kunnen inbeelden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:
seborga schreef: je kan ook een dierentuin commericeel draaiende houden met opvangdieren.
In Nederland heb je twee tuinen die geen kweekgroep hebben: Dierenrijk en Burgers' Zoo. De laatste heeft ook al twee ex-circus olifanten opgevangen.
Jij spreekt enkel maar over olifanten, en dat noem ik zeer kort door de bocht! Tijgers, leeuwen, panters, jagoears, beren, giraffen, watoetsirunderen, zebra's, berberapen, chimpansee's, enze, enz mogen dus maar afgeslacht worden. Er is opvang voor +/- 10% van alle circusdieren.
He? Waar denk jij dat je mee bezig bent? Ik noemde alleen maar een paar voorbeelden van opvang van olifanten omdat het in dit topic op dat moment over olifanten gepraat werd. Hoezo roep jij dan dat de rest van de dieren dan maar "afgeslacht" mogen worden, alsof ik dat suggereerde. Even een beetje dimmen met je taalgebruik maar vooral eerst eens goed lezen!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7658
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:
seborga schreef: je kan ook een dierentuin commericeel draaiende houden met opvangdieren.
In Nederland heb je twee tuinen die geen kweekgroep hebben: Dierenrijk en Burgers' Zoo. De laatste heeft ook al twee ex-circus olifanten opgevangen.
Jij spreekt enkel maar over olifanten, en dat noem ik zeer kort door de bocht! Tijgers, leeuwen, panters, jagoears, beren, giraffen, watoetsirunderen, zebra's, berberapen, chimpansee's, enze, enz mogen dus maar afgeslacht worden. Er is opvang voor +/- 10% van alle circusdieren.
He? Waar denk jij dat je mee bezig bent? Ik noemde alleen maar een paar voorbeelden van opvang van olifanten omdat het in dit topic op dat moment over olifanten gepraat werd. Hoezo roep jij dan dat de rest van de dieren dan maar "afgeslacht" mogen worden, alsof ik dat suggereerde. Even een beetje dimmen met je taalgebruik maar vooral eerst eens goed lezen!
Wij waren over opvangdieren bezig maar kom. Geef dan eindelijk eens oplossingen i.p.v. steeds maar om een verbod te roepen dat gewoonweg niet haalbaar is! En dan doel ik niet enkel op u!!!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoo-tfan

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door zoo-tfan »

Lijkt me eigenlijk best simpel dit...

Je maakt NU een regel dat ze geen NIEUWE dieren meer mogen kopen (of wat dan ook).
De dieren die er nu nog zijn slijten hun dagen in de circussen.

Of zit ik nu totaal verkeerd?

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Zou een goed begin zijn, en sommige soorten sowieso uit circussen weghalen, toch zoveel mogelijk.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14929
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gorilla Gust »

Daar we ondertussen van het nieuwstopic afgesplitst zijn, kan (indien gewenst) hier een tactvolle discussie over circussen gevoerd worden. Uiteraard enkel met respect voor elkaar, zonder elkaar dom, blind of wat dan ook te noemen, en met goed geargumenteerde pro's en contra's.

Voor het circusnieuws verwijs ik jullie graag naar: viewtopic.php?p=33057#p33057
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Johnny »

Boomkangoeroe Mike schreef:Dit noem ik dan iemand die blijkbaar geen respect heeft voor dieren en circussen een goed idee vind???
En men mag circussen blijkbaar geen goed idee vinden?

Plaats reactie