Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Als ik vrijkaarten had zou ik gaan kijken, dan kun je toch eens zien hoe het er aan toe gaat?

cat-hater

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door cat-hater »

FF een flauwe opmerking maken: als een plofkip gratis in de vitrine van de winkel ligt.. eet je hem dan toch om hem nog eens te proeven? hihi.. Sorry, kon het ff niet laten... Excusé.

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Waarom niet? Ik wil wel eens zien wat men tegenwoordig doet in een circus met dieren. Ben zeker benieuwd wat men kan doen met een giraf, buiten er op rijden kan ik me daar niets bij voorstellen...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

TWit894 schreef:Waarom niet? Ik wil wel eens zien wat men tegenwoordig doet in een circus met dieren. Ben zeker benieuwd wat men kan doen met een giraf, buiten er op rijden kan ik me daar niets bij voorstellen...
Je kan ook even opzoek gaan naar foto's...

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Ja maar dat is toch nooit hetzelfde als in het echt he, de sfeer enzo is toch leuk denk ik tijdens zo'n show.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

TWit894 schreef:Ja maar dat is toch nooit hetzelfde als in het echt he, de sfeer enzo is toch leuk denk ik tijdens zo'n show.
Om te zien wat voor kunstjes de dieren moeten doen hoef ik geen sfeer te proeven. Dan zijn foto's of filmpjes voor mij wel voldoende.

Zelf bezoek ik een circus als het mogelijk is altijd aan de achterkant. Daar waar de dieren gehouden worden. En dan niet eventjes kijken, nee ik blijf daar uren (al dan niet verspreid over meerdere dagen) en zie dan meer over de wijze waarop de dieren gehouden worden dan iemand die de show bezoekt.

Door goed te kijken naar de mensen die de dieren verzorgen krijg je een veel beter beeld van hoe ze ermee omgaan dan te kijken naar het eindresultaat: de show. Natuurlijk zie je nog steeds lang niet alles maar wel meer dan in een show!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Het volgende valt wat mij betreft in dezelfde categorie als een circus. Weliswaar worden de dieren hier niet om kunstjes doen gevraagd maar ze worden wel ingezet ten behoeve van entertainment - van de mens wel te verstaan!

Freek Vonk in rel rond Killer Karaoke

http://www.telegraaf.nl/prive/21570089/ ... oke__.html


NVWA onderzoekt slangen in tv-show

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2157 ... gen__.html

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Een tragisch ongeval: http://www.hln.be/hln/nl/948/Kunst-Lite ... -val.dhtml

Zou het niet kunnen dat dit een gevolg is van het dierevrije circus. Het moet steeds spectaculairder om volk te lokken. Er zijn in dit circus geen vangnetten (letterlijk dan) om artiesten op te vangen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door zoofan »

Zou het niet kunnen dat dit een gevolg is van het dierevrije circus. Het moet steeds spectaculairder om volk te lokken. Er zijn in dit circus geen vangnetten (letterlijk dan) om artiesten op te vangen.
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Wat heeft diervrij te maken dit ongeval? Ik zie er alvast geen verband tussen. Cirque du soleil moet niet werken zondervangnetten omdat het spectaculairder moet om volk te lokken. Dor hun bijzonders shows zullen ze, ook met vangnetten, genoeg volk trekken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
Zou het niet kunnen dat dit een gevolg is van het dierevrije circus. Het moet steeds spectaculairder om volk te lokken. Er zijn in dit circus geen vangnetten (letterlijk dan) om artiesten op te vangen.
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Wat heeft diervrij te maken dit ongeval? Ik zie er alvast geen verband tussen. Cirque du soleil moet niet werken zondervangnetten omdat het spectaculairder moet om volk te lokken. Dor hun bijzonders shows zullen ze, ook met vangnetten, genoeg volk trekken.
Ik geef 2 losstaande feiten:
1. Doordat er geen dieren zijn om volk te lokken moet de show steeds spectaculairder zijn (niemand kan ontkennen dat je in deze shows dingen ziet die tegen het onmogelijke afgaan). Dit om volk te lokken, naar een clown, een acrobaat en een jongleur komt niemand meer zien, deze circussen hebben hun diernummers nodig om te overleven. Het moet een hele show zijn met dingen in verwerkt die je nergens anders ziet.
2. In dit circus zijn er geen vangnetten, dit is vroeger gedaan om het zicht van de toeschouwers niet te hinderen. Later zijn ze er niet gekomen omdat dit ongeval als onwaarschijnlijk beschouwd werd. Je hebt de beste artiesten in 1 gezelschap, maar nu blijkt dat een ouwde (relatief voor een 30-jarige artieste) rot in het vak ook fouten kan maken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Ik denk niet dat mensen tegenwoordig nog naar circussen gaan voor de dieren. Er zijn in België zoveel gemeentes die een verbod erop hebben, als mensen dat zo graag willen zien dan kiezen ze niet voor een gemeentebestuur dat wilde dieren in circussen verbiedt.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Er zijn inmiddels al zoveel circussen zonder dieren en dan gebeurt er eens een ongeluk - hoe jammerlijk ook - en dan ligt het aan het feit dat er geen dieren zijn?

Interessante redenatie... :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

TWit894 schreef:Ik denk niet dat mensen tegenwoordig nog naar circussen gaan voor de dieren. Er zijn in België zoveel gemeentes die een verbod erop hebben, als mensen dat zo graag willen zien dan kiezen ze niet voor een gemeentebestuur dat wilde dieren in circussen verbiedt.
Vorige maand stond hier in de stad ook een circus, met 2 lama,s 1 pony en nog wat geiten. De tent was zo klein dat er geen 150 man in kon en ze zat niet half vol. Vroeger in mijn jeugd (niet dat ik zo oud ben) waren de tenten van circussen op het 3- of 4voudige voorzien. En ze zaten iedere avond stamvol. Maar toen waren er tijgers, leeuwen, olifanten, etc, etc.
Gerald schreef:Er zijn inmiddels al zoveel circussen zonder dieren en dan gebeurt er eens een ongeluk - hoe jammerlijk ook - en dan ligt het aan het feit dat er geen dieren zijn?

Interessante redenatie... :s
Je begrijpt me niet denk ik. Ik zeg dat door het feit dat er geen dieren in de circussen zijn ze hun avt's steeds meer tegen de lat van het gevaarlijke moeten leggen om volk te trekken. En dan gaat het ooit mis,routine is een stille moordenaar!

Maar ik ga over dit onderwerp beter niets meer zeggen want mijn reactie's worden steeds verkeerd begrepen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

Verbod op wilde dieren in circus
Vrijdag keurden de federale ministers het voorstel van minister Onkelinx goed om wilde dieren in circussen te verbieden. België treedt zo in de voetsporen van Oostenrijk en Groot-Brittannië, waar dergelijk verbod al langer geldt.

Bron & meer op de Gazet van Antwerpen:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... ircus.aspx?

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Pachyderm

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Pachyderm »

Gorilla Gust schreef:

Verbod op wilde dieren in circus
Vrijdag keurden de federale ministers het voorstel van minister Onkelinx goed om wilde dieren in circussen te verbieden. België treedt zo in de voetsporen van Oostenrijk en Groot-Brittannië, waar dergelijk verbod al langer geldt.

Bron & meer op de Gazet van Antwerpen:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... ircus.aspx?

In het kader van dit verbod heeft de hoofdredacteur van Story mij gevraagd of ik voor hen iets op papier kan uitwerken ivm wilde dieren in het circus.

Zijn er dus LK's die links hebben naar rapporten, cijfers ivm het aantal dieren in circussen, al dan niet schrijnende beelden/video's,... please e-mail me op nick.mertens.7@gmail.com

Graag ook wat visies van eventuele voorstanders van dieren in circussen en argumenten. Zo kan ik een zo goed mogelijk evenwichtig verhaal brengen.

Thx :god:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

Ook tijgers hebben het warm
Tja, en toen was het hoog zomer. In Nederland loopt men aardig te puffen van de warmte, een overgang na het koude lenteweer. Ook de tijgers hebben het warm. Sommige tijgers hebben het niet slecht.

Bron en meer: http://www.circusweb.nl/

Giraffe meets zebra
Het zal je maar gebeuren. Krijg je een mooie ruime plek bij een voetbalveld op een plek waar je nog nooit bent geweest, blijkt het helemaal afgelegen en uit de route. Geen toestemming voor driehoeksborden, wat moet je dan om aandacht te trekken? O, ja, de oude circustruc van het (gecontroleerd) laten ontsnappen van een wild circusdier. Dit keer geen tijger, zoals in Alphen maar een giraffe. Kenau is inmiddels ook hierin getraind want hij loopt netjes over de zebra.

Bron en meer: http://www.circusweb.nl/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Dit krijgt ongetwijfeld nog een staartje: http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand/ai ... video.aspx
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Ontsnapte olifant doodt Fransman

http://www.nu.nl/buitenland/3571115/ont ... nsman.html

Zou gaan om Afrikaanse olifant Samba/Tanya (1988) van Cirque d’Europe.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door zoofan »

Wel slim van dat dier om waarschijnlijk mensen na te doen die ook een deken over de stroomdraad doen om er over te kruipen!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gorilla Gust »

Daar de datum van het voorval me onbekend is, valt dit het beste onder dit topic. Nieuws is het dus wellicht niet meer... :blush:

Maar het is wel een schoolvoorbeeld van wat er mis kan gaan als je met roofdieren (leeuwen) werkt in een circus: https://www.youtube.com/watch?v=wApXyfb8yH0#t=296
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie