Algemeen dieren- en natuurnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Blijdorpenaar
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja
Contacteer:

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Blijdorpenaar » juli 5, 2013, 13:04

Een nieuwsbericht over nijlpaarden dat ik vond, afkomstig uit 2012 (http://www.spitsnieuws.nl)
Antrax legt nijlpaarden om
De afgelopen twee weken zijn een dertigtal nijlpaarden gestorven in het noorden van het beroemde Krugerpark in Zuid-Afrika. Oorzaak is een epidemie van antrax. Dat meldt het agentschap van de nationale parken SANparks.

De getroffen dieren leefden in de rivieren Letaba en Olifants. SANparks vraagt aan de bezoekers van het Krugerpark om eventuele dode dieren te signaleren en om de karkassen absoluut niet aan te raken.

De bacterie wordt vooral verspreid door gieren en groene vliegen. De gieren, die de besmette karkassen opeten, worden niet besmet door de ziekte, maar doen hun behoefte in de rivieren waar de nijlpaarden wonen, waardoor de infectie zich verspreidt.

Uitbraken van antrax komen van nature om de tien jaar voor in het noorden van het Krugerpark, een warme zone die grenst aan Mozambique. In 2010 brak de epidemie ook uit, waarbij zo'n 2.000 dieren van allerlei soorten stierven.
Blijdorper Bende - Als 't over Blijdorp gaat!

Harm
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: -

Bericht door Harm » juli 5, 2013, 23:06

Mogelijk wolf doodgereden
In Luttelgeest bij Emmeloord is in de nacht van woensdag op donderdag mogelijk een wolf doodgereden. Het dier heeft kenmerken van een Europese wolf, maar het zou ook een wolfshond kunnen zijn.
Janneke van der Linde vond het dier en maakte er foto's van. In eerste instantie dacht ze dat het een hond was en ging ze op zoek naar de eigenaar. "Pas toen ik thuis de foto's bekeek, zag ik hoe veel het dier op een wolf lijkt."
Experts in Duitsland bekijken het DNA van het gevonden dier. Als blijkt dat het inderdaad een wolf is, dan staat vast dat voor het eerst in anderhalve eeuw een wolf in het wild in Nederland is geweest. Na het onderzoek gaat het dier naar Naturalis in Leiden.
In april werd een wolf gezien in het Duitse Meppen bij Emmen, op 15 kilometer van de Nederlandse grens.
Foto (bron): http://nos.nl/artikel/526336-mogelijk-w ... reden.html

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: 1
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door Gerald » juli 10, 2013, 10:26

Wordt zo moe van dit soort reacties:

VVD ziet terugkeer wolf als gevaar, PvdA niet

De VVD is er niet blij mee dat de wolf vermoedelijk in Nederland is teruggekeerd. Dat zegt Tweede Kamerlid Johan Houwers woensdag. Coalitiepartner PvdA ziet geen problemen en vindt juist dat de wolf een kans moet krijgen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2172 ... ijk__.html

Misschien moeten die gasten van de VVD eens deze website gaan lezen: http://www.wolveninnederland.nl/wolven/

black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Favoriete dierentuin: te veel

Bericht door black-star » juli 11, 2013, 22:21

Dieren kunnen ring over via boombrug
In Hoeilaart is de allereerste boombrug van ons land geplaatst.
Een metalen constructie over de Brusselse ring, bedoeld om de dieren die in het Zoniënwoud leven, veilig te laten oversteken.

http://www.hln.be/hln/nl/3807/Fun/video ... brug.dhtml

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juli 20, 2013, 07:50

Een schande, wanneer gaan ze hiervoor nu eens doodstraffen voor beginnen uitspreken! http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... dekt.dhtml

Harald
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Harald » juli 20, 2013, 21:48

Alleen één probleempje met de volgende tekst:

Volgens het WWF worden zeeschildpadden met uitsterven bedreigd door toedoen van de mens.

Interesant weetje maar de dieren op de foto zijn geen zeeschildpadden

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 20, 2013, 21:51

Dat gebeurd wel vaker hoor. De redactie plaatst een foto erbij die ze hebben liggen. Deze is meestal niet die van de dieren zelf, ofwel hebben ze er gewoon de verkeerde naam bij gezet. Een schildpad is een schildpad hé.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 21, 2013, 10:12

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: 1

Bericht door Gerald » juli 21, 2013, 15:33

Nog maar eens een bewijs dat soldaten nergens goed voor zijn behalve voor het doden van mensen en vernietigen van de boel. Nadenken kunnen ze niet want anders waren ze geen soldaat geworden. Waar was deze "oefening" trouwens goed voor en waarom in de buurt van een natuurgebied?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 21, 2013, 16:47

Gerald schreef:
Nog maar eens een bewijs dat soldaten nergens goed voor zijn behalve voor het doden van mensen en vernietigen van de boel. Nadenken kunnen ze niet want anders waren ze geen soldaat geworden. Waar was deze "oefening" trouwens goed voor en waarom in de buurt van een natuurgebied?
Deze aanval op een hele groep mensen voor een gebeurtenis van enkele is totaal ongepast en totaal niet aanvaardbaar! De reden voor deze gebeurtenis staat niet vermeld. Enkel dat er een soort van noodsituatie is geweest, ze zijn ook tot een stuk gevlogen waar de zee 60 meter diep is, en er weinig tot geen koraal is. Hier is ook geen gevaar voor het verkeer op zee, dus konden ze wel degelijk nadenken. Oefeningen moeten gebeuren, hoe kan je anders met het materiaal vertrouwd raken.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 21, 2013, 19:40

Onaanvaardbaar zou ik deze reactie nu niet direct noemen, hoogstens eerder eenzijdig bekeken. Maar daar heeft zowat 99% van de mensen wel eens last van, sommige onderwerpen liggen nu eenmaal wat gevoeliger, en dat 'smaakt' de reactie dan ook vrij snel. Ook ikzelf reageer op sommige zaken wellicht wel eens eerder eenzijdig vanuit een bepaald perspectief. Dat is ons als mens eigen, iedereen heeft een overtuiging. En fora's zijn er om daar over te praten, en eventueel onze kijk te kunnen bijstellen. Enkel door het uitwisselen van informatie kan je je iets bijleren... :)

Soldaten doen heus ook goed werk (bewaren van vrede, wederopbouw, hulp in eigen land op diverse manieren, etc), maar het is nu eenmaal een feit dat ze over het algemeen bekeken worden als een oorlogsmachine. Het zou voor iedereen beter zijn als dergelijke middelen gewoon niet "nodig" waren om het functioneren van onze leefwereld te bewaren. Even losstaand bekeken van het feit of onze leefwereld niet beter eens grondig op zijn kop zou moeten gegooid worden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 22, 2013, 21:36

Eindelijk, nog maar eens het bewijs dat ze in Nederland veel milieubewuster zijn dan in de rest van Europa. Ik hoop dat dit het begin is van het einde voor de hele gigant die mosanto is:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... ndup.dhtml

black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator

Bericht door black-star » juli 22, 2013, 23:51

De 'gewone' Nederlander kan al heel lang niet de sterkste Roundup meer kopen, dat is al vrij lang verboden. Vandaar dat veel Nederlanders in de grensstreek dit ook kopen in België.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 23, 2013, 07:04

black-star schreef:De 'gewone' Nederlander kan al heel lang niet de sterkste Roundup meer kopen, dat is al vrij lang verboden. Vandaar dat veel Nederlanders in de grensstreek dit ook kopen in België.
Het gebruik zwaar bestraffen of beter nog Europees verbieden die handel. Liefst nog de hele producant terug naar Amerika sturen, dat ze daar de boel gaan verzieken!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 23, 2013, 07:09

Op zich kan de regering daar een rol in spelen, door simpelweg de bevolking leren welke 'biologische' middelen ook werken. Af en toe een campagne, en hier en daar een folder. Heeft hoeft dat niet te zijn.

Dit zijn immers dingen die je niet standaard leert op school, en waardoor de meeste mensen gewoon eenvoudig grijpen naar het eerste wat ze zien in de winkel. En hier is dat eenvoudig roundup...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 23, 2013, 07:33

Weet je wat het beste onkruidverdelger is dat er bestaat voor op opritten enzo. Gewone simpele keukenazijn van de aldi, onverdund op het onkruid spuiten en weg is het. En het is totaal onschadelijk voor het milieu daar azijn een natuurproduct is en spotgoedkoop (0,40€ per liter dacht ik).

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 23, 2013, 10:08

goede tip, ik zal het zeker eens proberen indien ik het nogmaals nodig zou hebben! :)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 23, 2013, 19:34

Ik heb nog meer van die huis-, tuin- en keukentips om uw tuin ecologisch te beheren. Op dat gebied ben ik nogal een groene zeggen ze hier thuis.

black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator

Bericht door black-star » juli 23, 2013, 22:34

Dat van die azijn had ik toevallig vorige week voorbij zien komen op een FB pagina van een vriend van mij. Vond dat toen ook al een leuke tip.

Maar wat mij dus het meeste in het artikel deed verbazen was het feit dat de gemeente's blijkbaar zelf wel de Roundup mochten gebruiken.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juli 24, 2013, 07:57

black-star schreef:Dat van die azijn had ik toevallig vorige week voorbij zien komen op een FB pagina van een vriend van mij. Vond dat toen ook al een leuke tip.

Maar wat mij dus het meeste in het artikel deed verbazen was het feit dat de gemeente's blijkbaar zelf wel de Roundup mochten gebruiken.

Wat mij het meeste doet verbazen is dat er al jaren geweten is dat de troep kankerverwekkend is door de glyfosaat die erin zit. Maar de fabrikant is zo machtig dat ze er niets tegen durven doen. Ze hebben zelfs gewassen gemanipuleerd zodat alles sterft als je er Roundup op spuit behalve hun gewas! Totaal onschadelijk, volgens de producent natuurlijk.
Die heeft mannetjes zitten in de hele wereld tot op het hoogste niveau. Maar ik hoop dat dit het begin is van het einde, toch zeker voor het product Roundup!

Plaats reactie