Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
29 sep 2023, 08:35
Apenarend schreef:
28 sep 2023, 18:51
Zoo Berlijn heeft een jonge uilekopmeerkat.

Bron: nieuwsbrief
Mooi nieuws voor de soort, iemand enig idee waarom er in Aschersleben nog geen jong geboren is?
Is dit een oud koppel misschien ?

Maar met maar 11.11.2 dieren in heel Europa word het toch een moeilijke opgave.
De dieren in Ascherleben zijn allebei van 2007. Dat is niet jong meer, maar niet te oud om een jong te krijgen.
Maar het is ook niet dat een koppel samenstellen automatisch betekent dat er jongen van gaan komen. In Doué zit bv. ook al jaren een koppel dat nog nooit voor nageslacht heeft gezorgd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
29 sep 2023, 10:40
Limburg vooruit schreef:
29 sep 2023, 08:35
Apenarend schreef:
28 sep 2023, 18:51
Zoo Berlijn heeft een jonge uilekopmeerkat.

Bron: nieuwsbrief
Mooi nieuws voor de soort, iemand enig idee waarom er in Aschersleben nog geen jong geboren is?
Is dit een oud koppel misschien ?

Maar met maar 11.11.2 dieren in heel Europa word het toch een moeilijke opgave.
De dieren in Ascherleben zijn allebei van 2007. Dat is niet jong meer, maar niet te oud om een jong te krijgen.
Maar het is ook niet dat een koppel samenstellen automatisch betekent dat er jongen van gaan komen. In Doué zit bv. ook al jaren een koppel dat nog nooit voor nageslacht heeft gezorgd.
Klopt, maar er word ook zeer weinig geruild tussen deze tuinen. Is de genetische variatie dan zo slecht in de Europese groep?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

Sinds kort wonen er drie Europese bruine beren in Zoo Berlin. De drie 4-jarige broers komen uit het gesloten Orsa Rovdjurspark.

Bron: Facebook Zoo Berlin

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Nog maar in 35 Duitse tuinen te zien :-\
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
04 okt 2023, 16:42
Nog maar in 35 Duitse tuinen te zien :-\
Ik vind het nochtans geen slechte keuze. Het verblijf is eigenlijk nooit echt door een andere berensoort bewoond geweest, het is het wapendier van de stad Berlijn, en het biedt de mogelijkheid tot educatie over de terugkeer van de bruine beer in het wild in Duitsland.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
04 okt 2023, 18:55
Apenarend schreef:
04 okt 2023, 16:42
Nog maar in 35 Duitse tuinen te zien :-\
Ik vind het nochtans geen slechte keuze. Het verblijf is eigenlijk nooit echt door een andere berensoort bewoond geweest, het is het wapendier van de stad Berlijn, en het biedt de mogelijkheid tot educatie over de terugkeer van de bruine beer in het wild in Duitsland.
Ik denk dat de keuze voorspelbaar is, en de motivering van de zoo is dat evenzeer (en correct natuurlijk).

Er zitten naast de 35+1 zoos ook nog eens in 19 andere Duitse tuinen bruine beren, van onduidelijke afkomst of andere ondersoort (Syrische, Kamchatka).

Mijn pleidooi blijft dat grote tuinen zich zouden concentreren op bedreigde soorten van buiten het continent.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
04 okt 2023, 19:37
Zoozot schreef:
04 okt 2023, 18:55
Ik vind het nochtans geen slechte keuze. Het verblijf is eigenlijk nooit echt door een andere berensoort bewoond geweest, het is het wapendier van de stad Berlijn, en het biedt de mogelijkheid tot educatie over de terugkeer van de bruine beer in het wild in Duitsland.
Ik denk dat de keuze voorspelbaar is, en de motivering van de zoo is dat evenzeer (en correct natuurlijk).

Er zitten naast de 35+1 zoos ook nog eens in 19 andere Duitse tuinen bruine beren, van onduidelijke afkomst of andere ondersoort (Syrische, Kamchatka).

Mijn pleidooi blijft dat grote tuinen zich zouden concentreren op bedreigde soorten van buiten het continent.
Doorgaans ben ik het daar mee eens, maar in dit specifieke geval was er volgens mij gewoon weinig andere keuze: ze hebben van oudsher een verblijf dat ontworpen is voor bruine beren, en zoveel andere geschikte invullingen zijn er eigenlijk niet voor. Lippenberen hebben ze al, voor ijsberen is het verblijf niet geschikt, bril- en honingberen zitten al in TP Berlijn, zeldzamere ondersoorten van de bruine beer zijn bijna allemaal op sterven na dood in Europa, en ik weet niet hoeveel vraag er nog is naar kraagberenholders.

Met dat in het achterhoofd kan ik me er perfect in vinden dat ze dan toch weer gekozen hebben voor die niet zo zeldzame, maar wel attractieve en educatief relevante Europese bruine beer, die ook nog eens goed bij de locatie en identiteit van de tuin past.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
04 okt 2023, 23:08
Apenarend schreef:
04 okt 2023, 19:37
Zoozot schreef:
04 okt 2023, 18:55
Ik vind het nochtans geen slechte keuze. Het verblijf is eigenlijk nooit echt door een andere berensoort bewoond geweest, het is het wapendier van de stad Berlijn, en het biedt de mogelijkheid tot educatie over de terugkeer van de bruine beer in het wild in Duitsland.
Ik denk dat de keuze voorspelbaar is, en de motivering van de zoo is dat evenzeer (en correct natuurlijk).

Er zitten naast de 35+1 zoos ook nog eens in 19 andere Duitse tuinen bruine beren, van onduidelijke afkomst of andere ondersoort (Syrische, Kamchatka).

Mijn pleidooi blijft dat grote tuinen zich zouden concentreren op bedreigde soorten van buiten het continent.
Doorgaans ben ik het daar mee eens, maar in dit specifieke geval was er volgens mij gewoon weinig andere keuze: ze hebben van oudsher een verblijf dat ontworpen is voor bruine beren, en zoveel andere geschikte invullingen zijn er eigenlijk niet voor. Lippenberen hebben ze al, voor ijsberen is het verblijf niet geschikt, bril- en honingberen zitten al in TP Berlijn, zeldzamere ondersoorten van de bruine beer zijn bijna allemaal op sterven na dood in Europa, en ik weet niet hoeveel vraag er nog is naar kraagberenholders.

Met dat in het achterhoofd kan ik me er perfect in vinden dat ze dan toch weer gekozen hebben voor die niet zo zeldzame, maar wel attractieve en educatief relevante Europese bruine beer, die ook nog eens goed bij de locatie en identiteit van de tuin past.
Er is/was het idee om met de kraagberen een doorstart te maken met de Ussuri-ondersoort, maar of dat nog doorgaat na de sancties tegen Rusland weet ik niet.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

De Sumatraanse tijgertweeling Lotte en Luise is verhuisd van Tierpark Berlin naar Zoo Berlin. Ze zijn in september 2022 geboren in het Tierpark, waar hun ouders Jae Jae en Mayang nog steeds leven. Op aanbeveling van het EEP is de tweeling naar de Zoo verhuisd. Op die manier kunnen de ouders mogelijk nog een keer jongen krijgen.

Daarnaast is er in Zoo Berlin eind augustus ook een rolstaartbeer geboren.

Bronnen:
Facebook Zoo Berlin
Facebook Zoo Berlin

In Tierpark Berlin is op 18 september een babiroesa geboren. Voor zowel beide ouders als voor het Tierpark is dit de eerste keer. Het is een vrouwtje en ze heeft de naam Ambari gekregen. De groep babiroesa's in Tierpark Berlin bestaat nu uit zes dieren.

Bron: Facebook Tierpark Berlin

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin zijn dit jaar drie thomsongazelles (Eudorcas thomsonii) geboren. Het zijn twee vrouwtjes en één mannetje.

Bron: Facebook Tierpark Berlin

In Zoo Berlin is eind september een prinsalfredhert (Cervus alfredi) geboren. Het is een vrouwtje.

Bron: Facebook Zoo Berlin

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin is een nieuwe mannelijke goodfellow boomkangoeroe aangekomen. Het gaat om de 4-jarige Jeffrey uit Zoo Belfast. Daarnaast is er ook een rode brulaap geboren.

Bronnen:
Facebook Tierpark Berlin
Facebook Tierpark Berlin

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

Vanuit Zoo Berlin is de in 2019 geboren reuzenpanda tweeling Pit en Paule deze week naar China verhuisd.

Bron: Facebook Zoo Berlin

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

In Tierpark Berlin is een jonge beerkoeskoes geboren. Het is de tweede keer dat er een jong van deze soort wordt geboren in het park.

Bron: Website Tierpark Berlin

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

In Tierpark Berlin is Javaanse panter Srikandi overleden. Ze was het laatste vrouwelijke dier van deze soort in een Europese dierentuin.

Bron: Facebook Tierpark Berlin

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
18 jan 2024, 17:28
In Tierpark Berlin is Javaanse panter Srikandi overleden. Ze was het laatste vrouwelijke dier van deze soort in een Europese dierentuin.

Bron: Facebook Tierpark Berlin
Ondertussen circuleren op Zoofreunde en ZooChat berichten dat het Tierpark van plan is om nieuwe Javaanse panters binnen te halen, maar dat dit wellicht nog wel even zal duren. De bron schijnt dit artikel te zijn.

Gezien de status van de ondersoort in dierentuinen is dit toch wel opmerkelijk. Zint men op nieuwe import uit Indonesië of keert één van de drie overgebleven mannetjes in Europa gewoon terug naar Berlijn?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
18 jan 2024, 19:40
MennoPebesma schreef:
18 jan 2024, 17:28
In Tierpark Berlin is Javaanse panter Srikandi overleden. Ze was het laatste vrouwelijke dier van deze soort in een Europese dierentuin.

Bron: Facebook Tierpark Berlin
Ondertussen circuleren op Zoofreunde en ZooChat berichten dat het Tierpark van plan is om nieuwe Javaanse panters binnen te halen, maar dat dit wellicht nog wel even zal duren. De bron schijnt dit artikel te zijn.

Gezien de status van de ondersoort in dierentuinen is dit toch wel opmerkelijk. Zint men op nieuwe import uit Indonesië of keert één van de drie overgebleven mannetjes in Europa gewoon terug naar Berlijn?
Volgens ZTL is het mannetje uit Praag inmiddels naar Berlijn verhuisd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

Men zou voor de luipaard veel beter op internationaal niveau, binnen de WAZA dus, een initiatief nemen om voor alle luipaardondersoorten op 2 na, een kweekprogramma op te starten en te coördineren. D.w.z. voor 7 van 9 ondersoorten, voor de Afrikaanse en Indische kan men beter mikken op in situ projecten.
Nu lijken de Javaanse en Arabische er tussen uit te vallen. Zoek een betrouwbare partner in resp. Indonesië en Saoudi-Arabie, en bouw voor elke ondersoort een dierentuinpopulatie uit met behulp van Amerikaanse, Europese of Australische dierentuinen.

Het lijkt me trouwens erg noodzakelijk voor de Javaanse ondersoort aangezien de populatie vermoedelijk te hoog wordt ingeschat.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Apenarend »

In Berlijn Tierpark is een pas aangekomen (uit Wroclaw) Balabac kantjil gegrepen door een onechte gaviaal. Met een Europees bestand van (nu) 2.8 een redelijk dramatische (en domme) gebeurtenis.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
07 feb 2024, 18:25
In Berlijn Tierpark is een pas aangekomen (uit Wroclaw) Balabac kantjil gegrepen door een onechte gaviaal. Met een Europees bestand van (nu) 2.8 een redelijk dramatische (en domme) gebeurtenis.
Ik vind gemengde verblijven tussen dieren waarvan je het niet zou verwachten altijd heel mooi, maar om het met zo'n zeldzame en bedreigde diersoort te doen is inderdaad wel een heel slecht idee. Ik wist niet eens dat deze dieren gemengd waren
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
07 feb 2024, 19:03
Apenarend schreef:
07 feb 2024, 18:25
In Berlijn Tierpark is een pas aangekomen (uit Wroclaw) Balabac kantjil gegrepen door een onechte gaviaal. Met een Europees bestand van (nu) 2.8 een redelijk dramatische (en domme) gebeurtenis.
Ik vind gemengde verblijven tussen dieren waarvan je het niet zou verwachten altijd heel mooi, maar om het met zo'n zeldzame en bedreigde diersoort te doen is inderdaad wel een heel slecht idee. Ik wist niet eens dat deze dieren gemengd waren
Het is ook niet echt een gemengd verblijf per se. Het gaat om een grotere tropenhal met meerdere loslopende dieren (vooral vogels, maar dus ook kantjils en vleerhonden) waarbinnen zich een tweetal open verblijven voor onechte gavialen bevinden. De afscheiding van die verblijven is echter wel zodanig dat de kleinere bodembewoners van de hal er perfect doorheen kunnen, maar men ging er wellicht niet van uit dat die daar ook iets te zoeken hadden, of dat de krokodilachtigen er oog voor zouden hebben.

Plaats reactie