Verzameltopic(nieuws) Zuid-Europese dierentuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3645
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Zuid-Europese dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Madrid komt vandaag het nieuwe reuzenpanda koppel Jin Xi en Zhu Yu aan vanuit het Chengdu Giant Panda Research Base in China.

Bron: Facebook Zoo Madrid

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14959
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Zuid-Europese dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Waar we af en toe protesten zien vanuit dierenrechtenorganisaties aan de poorten van dierentuinen, is er nu omgekeerd protest. Maar wel met een gelijkwaardige inzet, en een eigen versie van de gekende feiten, zoals we ook bij de dierenrechtenorganisaties helaas vaak zien. Vanuit dierentuinen is het een eerste keer dat er zo fors een dergelijke campagne wordt ingezet. Dit met dank aan oprichter en directeur van Loro Parque, Wolfgang Kiessling. De heer Kiessling haalt zo aan dat slechts een minieme fractie van de fondsen van dergelijke organisaties naar dieren gaan. Of dat men eigenlijk ook huisdieren wil verbieden.

https://www.looopings.nl/weblog/25520/S ... W1M8CfTFTK

De waarheid ligt zoals altijd echter niet in één van de extreme uitersten in deze discussie, maar dichter bij het genuanceerde midden...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6625
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Zuid-Europese dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Verstandige man, al staat hij met de orka's zwak in de schoenen wat deze discussie betreft.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 288
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Zuid-Europese dierentuinen

Bericht door Boots »

In zoo Cordoba (Spanje) is een indische neushoorn vanuit Polen aangekomen. Naar wat ik begrijp is het mannetje gevestigd in wat voorheen het oude olifanten verblijf was.

Daar leefde voorheen "de meest eenzame" olifant van Europa maarliefst 40 jaar alleen in een zeer ondermaats verblijf.
Vorig jaar heb ik een bezoek gebracht aan het park. Wetende dat de olifant er niet maar was, want dat zou mij enorm aan het hart gaan. Zoals elke dierentuin had ook deze tuin zijn pluspunten, maar als ik zag hoe o.a. de tijgers en de beren daar gehuisvest waren... op dat moment kon ik eigenlijk alleen maar janken. Dan snap ik alle kritiek vanuit de maatschappij op dierentuinen en dan vraag ik mijzelf ook af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben.
Vorig jaar was nog weinig te zien van hoe het perk voor de neushoorn werd ingericht, maar op de eerste beelden zie je een neushoorn op een kale vlakte met een lullig jong boompje dat nog niet genoeg schaduw geeft voor een vogeltje. En dan wetende hoe belachelijk heet het kan worden in zuid Spanje...
Ik weet niet op dit soort momenten ben ik niet trots op mijn hobby. Ik vraag mij af hoe dit soort dingen nog kunnen in 2024? Hoe kan een dierentuin überhaupt een nieuw diersoort verwelkomen als je kunt spreken over andere dieren die in hetzelfde park echt opgesloten zitten in een gevangenis? Waarom stuurt een andere dientuin daar zijn dieren naar toe?
Het is niet per se een Spaans ding. Maar dit park springt er echt wel in negatieve zin uit. Ook in NL en Belgie zien we bij de grote dierentuinen een gebrek aan kritisch vermogen om eigen verblijven onder de loep te nemen en keuzes te druven maken betreft dierenbestand.

Kortom een nieuwe soort in Cordoba, maar ik kan niet toejuichen dat ze de toch al beperkte ruimte niet hebben gebruikt voor de bestaande collectie.

Plaats reactie