Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Boots »

Samenvatting Denemarkenreis 2024

Voor de mensen die niet houden van het lezen van lappen tekst begin ik met een bondige samenvatting. Ik heb er nog over getwijfeld bij dit verslag voor het eerst foto's bij te voegen, maar ik vind het helaas te omslachtig om hier foto's toe te voegen en dat vind ik mijn tijd niet waard. Voor diegene die op facebook zitten: ik zal later deze week nog wat beeldmateriaal met delen van het verslag in de groep dierentuinen onze hobby plaatsen.

De dierentuinen die ik bezocht heb rangschik ik in de volgende volgorde:

6. Aalborg zoo.
Van te voren had ik hoge verwachtingen van Aalborg. Dat hielp niet mee voor de beleving. Aalborg is een echte stadsdierentuin. Helaas heeft de tuin de tand des tijds niet goed weten te doorstaan. Men loopt er op te veel vlakken achter de feiten aan. De collectie daarentegen is voor het brede publiek meer dan top. Een aantal sfeervolle binnen locaties maken het in mijn ogen toch zeker waard deze tuin te bezoeken.
Hoogtepunt: het tropical house met de zeer indrukwekkende zwarte kaaimannen.

5. Kattegatcentret.
Een heerlijk aquarium met enorm goede educatie. De collectie is divers en de aquaria zien er goed onderhouden uit. Enige minpunt was het veel te kleine aquarium voor de octopus, zoals we ze helaas vaak terugzien in het dierentuin landschap. Naast het binnen gedeelte kun je buiten even uitwaaien om een kijkje te nemen bij de zeehonden. Het aquarium ligt naast de zee en op de vlonder zie je dus aan de ene kant het verblijf van de zeehonden en aan de andere kant de zee. Heel gaaf.
Hoogtepunt: voor mij persoonlijk de ezelspinguïns die in het diepe bassin lieten zien hoe onnavolgbaar snel ze zijn.

4. Zoo Odense
Na eerder tijdens de reis Aalborg te hebben bezocht, hield ik mijn hart vast voor Odense als andere stadsdierentuin. Bij de ingang werd ik meteen gerustgesteld door een ultramodern rode panda verblijf met ook de mogelijkheid voor de panda's om over het publiek heen te lopen (vergelijkbaar met Overloon). Tegen de klok in vervolgde ik de route om mij vervolgens alsnog rot te schrikken. Onder andere een vreselijk verblijf voor laponders volgde. Gelukkig ging het niveau daarna snel weer omhoog. Zo bleek Odense door de jaren veel meer vernieuwingen dan Aalborg doorgevoerd te hebben.
Hoogtepunt: geweldig onderwaterzicht op zeekoeien en andere tropische vissen.

3. Ree Park Safari
Een aantal verblijven met weinig uitstraling daargelaten is Ree Park een heel fijn park om door te struinen. De verblijven zijn over het algemeen vele malen groter dan we in Nederland of België gewend zijn. In het park is ook de mogelijkheid om te overnachten met uitzicht op de verschillende verblijven. En naast de wandelroute kun je ook met een treintje een deel van het park zien of een jeeptour boeken. De collectie is alles behalve groot te noemen. Ik denk daarom dat veel mensen dit park met Odense van plaats zouden verwisselen. Ik zelf ben helemaal verkocht aan dit park.
Hoogtepunt: een combinatieverblijf met zwarte beren en bizons.

2. Zoo Givskud
Als ik één ding kwijt wil over Givskud dan is het wel dat het naar mijn mening de enigste dierentuin is waar ik ooit geweest ben en die naar mijn mening geen één slecht verblijf heeft. Qua opzet is het de Beekse Bergen van Denemarken, maar dan niet alleen op Afrikaanse dieren gericht. Er is dus een wandel, auto en bussafari. Geen bootsafari, het park is dan ook niet waterrijk. Ook hier is de collectie niet groot, maar zeker aantrekkelijk. Het enige nadeel is o.a. de publiekstrekkers de giraffen niet tijdens de wandelsafari te zien zijn.
Hoogtepunt: lastig kiezen, maar dan ga ik toch voor de 3 gigantische verblijven voor de brilberen. Qua dierenwelzijn echt het beste van het beste.

1. Randers Regnskov
Randers is vanaf begin tot eind genieten. Neem een leuke tropische kas al la Krefeld. Vermenigvuldig deze kas met 3. Geef de 3 kassen een ander thema Stop ze allemaal vol met diersoorten. Voeg tussen de hallen een doorloopverblijf met slangen toe. En een nachtdierengedeelte. Met niet alleen aardvarkens, nee veel nachtdieren. Voeg ook nog maar even wat leuke aquaria toe. En nou ja doe ook nog maar een buiten gedeelte met mooie ruime verblijven voor aantrekkelijke diersoorten. Zonder dit park had ik aangeraden naar Denemarken te gaan en de eerder beschreven parken te bezoeken. Met dit park is het een must een keer naar Denemarken te gaan. Als dierentuinliefhebber moet je hier een keer geweest zijn.
Hoogtepunt: het doorloop slangen verblijf. Gewoon, omdat het voor mij de allereerste keer was dat ik zoiets gezien heb.

Later deze week een uitgebreider verslag voor de liefhebbers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14956
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De samenvattingen zijn ook al mooi, maar verslagenreeksen worden zeker enorm gewaardeerd hier. Met name van regio's waar we zelf niet snel komen.

Ik gebruik ze zelf ook als reisadvies voor toekomstige trips. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie