Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het Domaine des Fauves was niet onaardig, maar niet geheel bij de tijds of groots. Echt onder de indruk waren we niet, het is sowieso ook maar een beperkte oppervlakte. Ik had vijf jaar terug wel mijn camera mee. ;) https://www.youtube.com/watch?v=7NnW_KFZGKI

De Zoo van Lyon zelf... op zich veelal bingo-materiaal, maar wel mooi gebracht. Het is gewoon beperkt in haar aanbod. https://www.youtube.com/watch?v=YssKhArX7_k
Je kan het wel combineren met het aquarium langs de grote doorgaande weg in Lyon, die viel op zich wel mee. Aangenamer dan menig Sealife park. Of met andere musea in Lyon. Op zich is Espace zoologique Saint Martin la plaine ook goed aan te rijden in combinatie met de Zoo van Lyon op dezelfde dag.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Le Pal is een koppel nevelpanters aangekomen.

Bron: Facebook Le PAL

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
10 mar 2024, 21:58
Het Domaine des Fauves was niet onaardig, maar niet geheel bij de tijds of groots. Echt onder de indruk waren we niet, het is sowieso ook maar een beperkte oppervlakte. Ik had vijf jaar terug wel mijn camera mee. ;) https://www.youtube.com/watch?v=7NnW_KFZGKI

De Zoo van Lyon zelf... op zich veelal bingo-materiaal, maar wel mooi gebracht. Het is gewoon beperkt in haar aanbod. https://www.youtube.com/watch?v=YssKhArX7_k
Je kan het wel combineren met het aquarium langs de grote doorgaande weg in Lyon, die viel op zich wel mee. Aangenamer dan menig Sealife park. Of met andere musea in Lyon. Op zich is Espace zoologique Saint Martin la plaine ook goed aan te rijden in combinatie met de Zoo van Lyon op dezelfde dag.
Denk je dat een combi Zoo Lyon - Aquarium Lyon - Zoo Saint Martin doenbaar is op 1 dag?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Als je bij de opening van Saint Martin aan de deur staat? In theorie wel ja.

e kwamen op de terugweg van ons herbezoek aan Saint Martin bij de parking van het aquarium uit rond 14u. We kozen toen voor de stad, omdat we het aquarium en de Zoo al recent bezocht hadden, en niet echt onder de indruk waren. Maar als de openingsuren van het park zelf dan meezitten (ik denk aan de zomermaanden), dan lijkt me dit wel mogelijk. Zowel het aquarium als de dierentuin van Lyon zijn niet al te groot.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Marineland Antibes is de 25-jarige orka Inouk onverwachts overleden. De orka shows die gepland stonden zijn uitgesteld.

Bron: Facebook Zoo Marineland

In Parc Zoologique de Paris is het 2-jarige zeekoe vrouwtje Unaï aangekomen vanuit ZooParc de Beauval.

Bron: Facebook Parc Zoologique de Paris

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1670
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Een uilenkopmeerkat die eind vorig jaar geboren is in Zoo de la Palmyre is een vrouwtje. Volgens het bijbehorende instagrambericht zijn er de afgelopen 12 maanden drie uilenkopmeerkatten geboren in Europa en bedraagt de populatie momenteel 22 individuen.

Bron: Instagram Zoo de la Palmyre

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
10 mei 2024, 21:25
Een uilenkopmeerkat die eind vorig jaar geboren is in Zoo de la Palmyre is een vrouwtje. Volgens het bijbehorende instagrambericht zijn er de afgelopen 12 maanden drie uilenkopmeerkatten geboren in Europa en bedraagt de populatie momenteel 22 individuen.

Bron: Instagram Zoo de la Palmyre
Mooi nieuws. Hoe oud is de man in Antwerpen? Met het vrouwtje kan er niet meer gekweekt worden, maar misschien kan hij een nieuwe partner krijgen.

Op ZTL zie ik geen geboorten staan voor 2023, hopelijk is dat bericht correct (en hopen op een 1.2 ratio).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1670
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
10 mei 2024, 22:22
Zoozot schreef:
10 mei 2024, 21:25
Een uilenkopmeerkat die eind vorig jaar geboren is in Zoo de la Palmyre is een vrouwtje. Volgens het bijbehorende instagrambericht zijn er de afgelopen 12 maanden drie uilenkopmeerkatten geboren in Europa en bedraagt de populatie momenteel 22 individuen.

Bron: Instagram Zoo de la Palmyre
Mooi nieuws. Hoe oud is de man in Antwerpen? Met het vrouwtje kan er niet meer gekweekt worden, maar misschien kan hij een nieuwe partner krijgen.

Op ZTL zie ik geen geboorten staan voor 2023, hopelijk is dat bericht correct (en hopen op een 1.2 ratio).
De Antwerpse man (Kibo) is in 2005 geboren in Leipzig, dus hij is niet meer bij de jongste lijkt mij. Het vrouwtje (Jimmel) is van 2009 en kwam uit Mulhouse.

Ze spreken over 3 geboorten in de laatste 12 maanden, dus dat is van mei 2023 tot nu. In Berlijn is er in januari nog eentje geboren, maar het geslacht daarvan is volgens mij nog onbekend. Van de derde geboorte heb ik nog niet meteen iets kunnen terugvinden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
10 mei 2024, 23:50
Apenarend schreef:
10 mei 2024, 22:22
Zoozot schreef:
10 mei 2024, 21:25
Een uilenkopmeerkat die eind vorig jaar geboren is in Zoo de la Palmyre is een vrouwtje. Volgens het bijbehorende instagrambericht zijn er de afgelopen 12 maanden drie uilenkopmeerkatten geboren in Europa en bedraagt de populatie momenteel 22 individuen.

Bron: Instagram Zoo de la Palmyre
Mooi nieuws. Hoe oud is de man in Antwerpen? Met het vrouwtje kan er niet meer gekweekt worden, maar misschien kan hij een nieuwe partner krijgen.

Op ZTL zie ik geen geboorten staan voor 2023, hopelijk is dat bericht correct (en hopen op een 1.2 ratio).
De Antwerpse man (Kibo) is in 2005 geboren in Leipzig, dus hij is niet meer bij de jongste lijkt mij. Het vrouwtje (Jimmel) is van 2009 en kwam uit Mulhouse.

Ze spreken over 3 geboorten in de laatste 12 maanden, dus dat is van mei 2023 tot nu. In Berlijn is er in januari nog eentje geboren, maar het geslacht daarvan is volgens mij nog onbekend. Van de derde geboorte heb ik nog niet meteen iets kunnen terugvinden.
Ben je zeker van Berlijn? Ik vind daar nl. niets van terug. Op ZTL is de ll geboorte 2020, op Zoochat staat er een foto dd. april 2022 van een jong dier dat slechts enkele weken oud is. Niets over een geboorte in de rubrieken Zoo Berlijn 2023 en 2024 noch op de Zoofreunde of Zoos dans le monde forums. Dat lijkt me eigenaardig voor een enigmatische soort die veel zoo nerds aanspreekt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1670
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
11 mei 2024, 21:58
Ben je zeker van Berlijn? Ik vind daar nl. niets van terug. Op ZTL is de ll geboorte 2020, op Zoochat staat er een foto dd. april 2022 van een jong dier dat slechts enkele weken oud is. Niets over een geboorte in de rubrieken Zoo Berlijn 2023 en 2024 noch op de Zoofreunde of Zoos dans le monde forums. Dat lijkt me eigenaardig voor een enigmatische soort die veel zoo nerds aanspreekt.
Ik was er ook nog niet van op de hoogte tot ik er specifiek naar ging zoeken. Hier is een link naar een artikel, van 29 januari dit jaar: https://www.freunde-hauptstadtzoos.de/a ... in-geboren
Nog wat verder op dezelfde site ook een artikel van 28 augustus 2023 gevonden: https://www.freunde-hauptstadtzoos.de/a ... in-geboren

Ik begin zelf nu ook wel wat te twijfelen: heeft Berlijn volgens deze site dan twee geboortes gehad of gaat het om één en hetzelfde jong? De bron is zo te zien een liefhebbersvereniging en er worden niet al te veel details gegeven over de omstandigheden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
11 mei 2024, 22:28
Apenarend schreef:
11 mei 2024, 21:58
Ben je zeker van Berlijn? Ik vind daar nl. niets van terug. Op ZTL is de ll geboorte 2020, op Zoochat staat er een foto dd. april 2022 van een jong dier dat slechts enkele weken oud is. Niets over een geboorte in de rubrieken Zoo Berlijn 2023 en 2024 noch op de Zoofreunde of Zoos dans le monde forums. Dat lijkt me eigenaardig voor een enigmatische soort die veel zoo nerds aanspreekt.
Ik was er ook nog niet van op de hoogte tot ik er specifiek naar ging zoeken. Hier is een link naar een artikel, van 29 januari dit jaar: https://www.freunde-hauptstadtzoos.de/a ... in-geboren
Nog wat verder op dezelfde site ook een artikel van 28 augustus 2023 gevonden: https://www.freunde-hauptstadtzoos.de/a ... in-geboren

Ik begin zelf nu ook wel wat te twijfelen: heeft Berlijn volgens deze site dan twee geboortes gehad of gaat het om één en hetzelfde jong? De bron is zo te zien een liefhebbersvereniging en er worden niet al te veel details gegeven over de omstandigheden.
Thx voor de bron alvast, ik probeer wat meer info te bekomen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2568
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door zoofan »

Ik was de voorbije twee dagen in Berlijn en ik heb daar geen uilenkopmeerkat gezien.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 204
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door daniel1109 »

Vandaag voor het eerst eens naar Zoo de La Fleche geweest. En ik moet zeggen dat ik positief verrast was. De dierentuin is 18 hectare groot, maar ondanks dat er geen aquarium of tropsiche hal is ben je toch wel al snel een uur of 5 bezig wil je alles goed zien.

Met name de nieuwere verblijven zijn echt plaatjes te noemen. Jachtluipaarden, leeuwen, Indische neushoorns, Sumatraanse tijgers. Ze hebben enorme verblijven. Daarnaast gaat er komende zomer een 3 hectare grote savanne open met giraffen, zebra's, struisvogels, gemsbokken en impala's.

De meeste oudere verblijven zien er ook nog goed uit met over het algemeen behoorlijk wat ruimte voor de diere . Alleen de nijlpaarden zitten naar mijn mening veel te klein. Ik schat in dat hun verblijf misschien net zo'n 250 m2 is voor 2 nijlpaarden. Hiervan was zeker 85% land en maar een klein stukje water.

De foto's die ik heb gemaakt staan op mijn fototoestel, dus die kan ik niet plaatsen.

Wel viel het mij op dat Zootierliste niet klopt met de werkelijkheid. Volgens Zootierliste zouden ze 2 soorten Afrikaanse olifanten moeten hebben, met totaal 3 stuks. Echter hebben liep er bij beide rondjes maar 1 olifant. Dieren die er volgens Zootierliste moeten zijn maar waar geen verblijf van was zijn de Boa Constrictor, Chimpansee, Fennek vos, (tijdelijk de Giraffe), Humboldt Pinguin, Rhea, wit wang Gibbon en de Serval.

Sinds vandaag is er dan wel weer een dromedaris. Die werd tijdens ons bezoek afgeleverd in het oude Giraffen verblijf.

Al met al is dit park zeker een aanrader.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Zoo de La Boissière du Doré werkt momenteel aan een nieuw 1,5 ha groot verblijf voor de roedel Canadese wolven. Dit park staat inmiddels een beetje bekend om zijn grote verblijven. Vorig jaar opende bijvoorbeeld een Sumatraanse tijger verblijf van maar liefst 3 ha groot.

Bron: Facebook Zoo de La Boissière du Doré

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7888
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
29 mei 2024, 16:07
Zoo de La Boissière du Doré werkt momenteel aan een nieuw 1,5 ha groot verblijf voor de roedel Canadese wolven. Dit park staat inmiddels een beetje bekend om zijn grote verblijven. Vorig jaar opende bijvoorbeeld een Sumatraanse tijger verblijf van maar liefst 3 ha groot.

Bron: Facebook Zoo de La Boissière du Doré
Ik ben voorstander van ruime verblijven,maar je kan ook deftig overdrijven, hoeveel ruimte voorzien ze dan voor neushoorns of olifanten als je 3 hectare aan enkele tijgers geeft die 20 uur per dag slapen?
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 204
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
29 mei 2024, 16:43
MennoPebesma schreef:
29 mei 2024, 16:07
Zoo de La Boissière du Doré werkt momenteel aan een nieuw 1,5 ha groot verblijf voor de roedel Canadese wolven. Dit park staat inmiddels een beetje bekend om zijn grote verblijven. Vorig jaar opende bijvoorbeeld een Sumatraanse tijger verblijf van maar liefst 3 ha groot.

Bron: Facebook Zoo de La Boissière du Doré
Ik ben voorstander van ruime verblijven,maar je kan ook deftig overdrijven, hoeveel ruimte voorzien ze dan voor neushoorns of olifanten als je 3 hectare aan enkele tijgers geeft die 20 uur per dag slapen?
Afgaande op de plattegrond en google maps zitten de neushoorns in een gemengde savanne van zo'n 4,5 hectare

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 4003
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Laafsekikker »

Een Oeraluil uit Espace Rambouillet werd opnieuw geïntroduceerd in het Beierse Woud

Na de deelname aan de herintroductie van 5 jonge Oeraluilen in 2021, zet het Franse wildpark Espace Rambouillet, net voorbij Parijs, zich dit jaar ook samen met verschillende Franse dierenparken opnieuw in voor het behoud van deze bedreigde diersoort.

Een soort die verdween, maar opnieuw op herovering van zijn voormalige territorium trekt!
De Oeraluil verdween in de 19e eeuw uit zijn natuurlijke omgeving als gevolg van stroperij en de vernietiging van zijn leefgebied. De laatste vertegenwoordiger van de soort in Beieren werd in 1926 neergeschoten. De in 2009 opgerichte VLAB (Vereniging voor Landschapsbehoud en Soortenbescherming van Beieren) voert sinds 2016 een project uit voor de herintroductie van de Beierse uil. 'Oeral in het Beierse gebied' bossen. In 2017 hebben verschillende zoölogische parken zich bij het project aangesloten om kuikens te leveren die opnieuw in hun natuurlijke omgeving kunnen worden geïntroduceerd. In totaal werden in acht jaar tijd 80 uilen opnieuw in hun natuurlijke omgeving geïntroduceerd. Franse en Europese zoölogische parken zijn bij dit programma bijzonder betrokken, aangezien zeventien zoölogische parken samenwerken met het VLAB.

Het begin van een groot avontuur voor een uil:
De jonge uil, uit het ei gekomen in het voorjaar van 2024, in Espace Rambouillet, werd opgevoed door haar ouders en uit de buurt van mensen gehouden om haar wilde instincten zo goed mogelijk te behouden. De parkteams hebben de grote reis van dit uiltje voorbereid. Deze donderdag 18 juli 2024, aan het begin van de middag, begon de uil aan zijn terugkeer naar het wilde leven. Na een tweedaagse reis vanuit Rambouillet wordt ze enkele weken in een acclimatisatievolière geïnstalleerd voordat ze wordt vrijgelaten. Onze jonge uil zal in het bos echter niet aan zijn lot worden overgelaten; in feite zal het worden gevoed door het personeel van de vereniging via platforms waar prooien worden geplaatst gedurende hun aanpassingsperiode. Na deze overgangsperiode zal de uil een van de meest grootste en bijzondere roofdieren van het Beierse Woud worden.

Resultaten al zichtbaar:
Na het installeren van meer dan 140 nestkasten, het vrijlaten van 80 individuen en het opzetten van populatiemonitoring, verschijnen er bemoedigende resultaten: dit jaar hebben twee opnieuw geïntroduceerde paren kuikens in het wild gebaard. Dit is een primeur na meer dan een eeuw en geeft nieuwe hoop voor het behoud van soorten over de hele wereld.

Het belang van zoölogische parken voor het behoud van soorten:
Dit herintroductie-ervaring laat zien hoe belangrijk natuurparken zijn voor het behoud van de natuur. Door kennis te delen, financiering te verstrekken en dieren te doneren voor herintroductieprogramma's, stellen zoölogische parken basisverenigingen in staat concrete actie te ondernemen voor de biodiversiteit, die op het punt staat massaal uit te sterven als gevolg van menselijke activiteiten. Deze golf word de zesde golf genoemd


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Parrot World is een (zwarte) jaguar geboren.

Bron: Facebook Parrot World

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 4003
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) overige Franse tuinen

Bericht door Laafsekikker »

Observeer in Île-de-France het schouwspel van de natuur: het burlen op het Espace Rambouillet.

Het is het einde van de zomer. De dagen worden korter. De temperaturen dalen. Het bos is versierd met zijn herfstvacht. Het burlen zal beginnen. In het bos- en wildpark Espace Rambouillet, vlak achter Parijs, kunnen we al de eerste tekenen van de burl-periode waarnemen. Het rustige paaien eindigt op dit moment waarop de herten hun prachtige gewei laten zien, ontdaan van hun fluweel. Gewend aan het leven in kuddes, beginnen de oudste herten zich te scheiden en de jongere herten uit hun territorium te verjagen. Ze snuiven de lucht op om te detecteren of de voedsters klaar zijn om te broeden.

Van september tot half oktober kun je in de Espace Rambouillet het burlen van dichtbij observeren.
In het hart van de paden van het park, in de meeslepende zone van het wilde bos, komen bezoekers meestal vreedzame herten tegen die in kuddes zijn gegroepeerd. Maar van september tot half oktober wordt het park het toneel van een uniek en uitzonderlijk spektakel: de hertenliefdesparade. Het burlen. Het testosteronniveau van het hert explodeert! Hij wordt dan extreem agressief en heeft maar één idee voor ogen: paren. Een maand lang zal hij schorre, keelkreten uiten om zowel de herten te laten weten dat hij zich wil voortplanten als om andere herten te laten weten dat ze niet in zijn territorium mogen blijven.

Het hert zal tijdens de sleur stoppen met eten, paraderen, zijn concurrenten uitdagen, soms naar het bos komen, en vooral de burl uitstoten, deze kreet die kilometers in de omtrek hoorbaar is, symbool van de herfst in onze bossen. De concurrentie is zwaar om de vrouwtjes te verwerven, die slechts een paar uur per jaar vruchtbaar zijn. Als hij erin slaagt de vrouwtjes naar zich toe te trekken, zal hij ervoor moeten zorgen dat hij ze houdt, zodat hij ze kan bedekken wanneer ze ontvankelijk zijn voor voortplanting. Hoe luider hij brult, hoe waarschijnlijker het is dat hij concurrenten afweert en de voedsters dicht bij zich houdt. Als geluiden en geuren echter niet genoeg zijn, gaat hij een gevecht aan. Het bos zal tegen elkaar botsen totdat een van hen buigt.

Gedurende 1 maand nodigt Espace Rambouillet u uit om dit uitzonderlijke moment overdag te ontdekken tijdens een individuele rondleiding of tijdens exclusieve evenementen in de ochtend of avond.

Maar dit jaar verwelkomt het park, ook brameurs. Europese burl-kampioenen die het kenmerkende geluid nabootsen. Je hebt de gelegenheid hen te ontmoeten en vooral om de uitzonderlijke imitatie van te horen. Virgile PARPNELLI, gekroond tot Frans kampioen in 2023, won in 2024 de titel van Europees kampioen in Polen. Hij komt met zijn team The Association of Brameurs de France, Alfred BOUR (3 keer Frans kampioen) en Alain ENJOLRAS zullen op 7 en 8 september 2024 in het park zijn om je te laten trillen bij het horen van dit geluid. Kun jij de imitatie van de echte burl onderscheiden?

Na het burlen heeft het park nog andere betoverende momenten in petto voor Allerheiligen. Zodra het burlen klaar is, zullen het bos en de herten hun rust herwinnen. Maar niet helemaal! Over een paar weken wordt Espace Rambouillet getransformeerd naar een sfeervol park om u opnieuw magische en uitzonderlijke momenten te bieden voor het evenement “Spirits of the Forest”. Entertainment, shows, activiteiten rond herfstverhalen en legendes, een rijk programma en prachtige verrassingen wachten op u om tijdens de Allerheiligenvakantie met familie of vrienden de natuur in transitie te vieren.

Kom alle wonderen ontdekken die Espace Rambouillet voor u in petto heeft en laat u betoveren door de magie van de herfst!


Plaats reactie