Nieuwtjestopic Zoo d'Amnéville

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Zoo d'Amnéville

Wederom witte tijgers in het park... en ze kwamen vandaag ook al buiten piepen!
https://www.facebook.com/ParcZoologique ... 73/?type=1
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Vanaf morgen gaat de Franse dierentuin Zoo d'Amnéville​ een nieuwe attractie presenteren aan het publiek, namelijk het langverwachte (alsook omstreden) 'Tigerworld'. In deze show presenteert de dierentuin tijgers aan het grote publiek. Het park zal naast deze show tevens €110.000 ten gunste van hun soortgenoten in het wild doneren.

In onderstaand (Frans) artikel door onze collega's van Zoonaute​ lezen we alvast meer:
http://www.zoonaute.net/amneville-2015- ... world.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Zoo d'Amnéville

Amnéville staat momenteel in de top-3 van de Franse dierentuinen, en zag sinds Tigerworld haar bezoekersaantallen stijgen met 15%. Ze laten enkel Beauval en zoo de La Palmyre nog voorgaan. Toch als je de zoo van Lille met haar gratis entree niet meetelt. ;)

Aldus het Franstalige http://www.lequotidien.lu/grande-region ... -francais/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Gisteren gingen we tussen de regendruppels door naar de mooie maar ook typische Franse tuin Zoo d'Amnéville.

Naar mijn mening was deze vrij vergelijkbaar met pakweg Zoo de la Palmyre, maar dan met veel beter zichtbare dieren. Tevens met heel wat thematisatie in de dierverblijven, welke er voornamelijk voor het menselijk oog (ook al past het niet altijd in het thema) lagen terwijl heel wat verblijven toch eerder wat krapper aanvoelde dan in lage landen. Het maakt het voor de dieren er niet altijd beter op, maar hij ziet er zo al snel wat aanvaarder uit wellicht. De sfeer was hier eerder geboetseerd dan in Beauval, en ook het overkoepelend thema was soms wat zoeken. De soms grote en zeer aanwezige waarschuwingsborden hielpen daar niet echt bij...

Afbeelding Afbeelding

Het grootste 'echte' minpunt is vooral het ontbreken van een echte route waardoor je gemakkelijk iets kan overslaan. De paden liepen snel in elkaar over als je er niet bekend bent. Sowieso kon je vele verblijven langs diverse punten en momenten bekijken (zoals pakweg in Overloon, met het verschil dat je hier wel duidelijk ziet waar het vorige zichtpunt was), wat de tuin al snel ruimer doet aanvoelen. Maar als je dan wat onhandig gelegen paden hebt, en niet snel van punt a naar b geraakt... loop je al snel wat om en mis. Maar met een gids in de hand denk ik dat we toch alles konden 'afvinken'. ;)

Maar toch wil ik ook benadrukken dat in principe best wel een grote en leuke tuin is. En dat ik hier vooral streng en kritisch was omwille van de prijs (€35). Ik geef ze sowieso qua overall-rating al snel een mooie 7 op 10. :bye:





Maar om terug naar het nieuwstopic zelf te keren... we bezochten ook het indrukwekkend aangekondigde Tigerworld viel eerder wat saai uit daar er weinig tempo inzat. En dan heb ik het vooral over het gedeelte met de eigenlijke tijgers. Het voorgaande stuk en de afsluiter met de fraaie 3D mapping was wel om van te smullen! Net zoals de wachtzaal bij deze show.

Tijdens de eigenlijke show zien we dompteur Remy met zijn negen tijgers (twee witte tijgers), welke op zich weinig onnatuurlijks hoeven te doen (er komt geen hoepel bij te pas). De dieren hebben op zich wel wat meer vrijheid (ze werden er niet direct zweepslags gecorrigeerd, het ging eerder gemoedelijk) dan in een circus. Al bleef de dompteur steeds kordaat genoeg, je kan ook moeilijk anders met roofdieren, en moesten ze niet extreem in de pas te lopen. Dat vertaalt zich naar een show waarin je merkt dat er eigenwijze en speelse tijgers in de arena staan, welke het de dompteur niet even makkelijk op maken gedurende een goed half uur. Desondanks dergelijke stukken (als de tijger voor de tiende keer niet op zijn plekje zit... is de entertainmentwaarde al heel wat minder) zaten er zeker ook indrukwekkende momenten bij, en werden de afmetingen en de kracht van de tijgers uit de doeken gedaan bij bepaalde sprongen.

Nog een groot verschil met een standaard circusshow is uiteraard de huisvesting van deze dieren, daar deze show hier permanent is, hebben de tijgers (vergelijkbaar met de verblijven van Stichting Leeuw naar mijn idee) zeker wel aanvaardbare verblijven gekregen. Waardoor je toch meer en meer het gevoel krijgt dat het monopolie van (wilde) dierenshows van de circussen naar de dierentuinen zal verdwijnen. In mijn ogen is dat alvast positief, en kan de dierentuin een meerwaarde betekenen voor deze showdieren. Zelfs als ze nog steeds dezelfde shows uitvoeren.

Kleine tip, ga hier zeker minstens een half uur op voorhand hierheen als je nog zelf een plekje wil kiezen.

En nog een bijkomende tip voor de liefhebbers van aquariums. We hebben de zoo gisteren gecombineerd met het aquarium dat 200m verder lag. Desondanks de eveneens hogere prijs en het feit dat ik weinig met visjes heb was dat zeker aangenaam voor een klein aquarium! We troffen er tevens heel wat onbekendere soorten (voor ons toch) aan... verrassend. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Dbelgian »

Zoo d'Amnéville

Zoo d'Amnéville heeft haar eaza-lidkaart verloren...
http://zoo-de-france.com/content/le-zoo ... t-de-leaza


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:

Zoo d'Amnéville heeft haar eaza-lidkaart verloren...
http://zoo-de-france.com/content/le-zoo ... t-de-leaza

Schrik ik niet echt van. Er gaan er nog volgen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

aaronwwf

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door aaronwwf »

Ik vind het persoonlijk goed, ik heb het niet zo op shows die veel geld kosten en dat er ondertussen verblijven zijn die er slecht bij liggen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Limburg vooruit »

aaronwwf schreef:Ik vind het persoonlijk goed, ik heb het niet zo op shows die veel geld kosten en dat er ondertussen verblijven zijn die er slecht bij liggen.
Heb jij het dan al gezien dat die verblijven er slecht bij liggen.

Ik kan er niet over oordelen, maar wat ik op foto gezien heb is het volkomen onterecht dat ze uit eaza gezet zijn.

Als elke dierentuin met dierenshows uit de eaza moet blijft er niets meer over. Bijna elke grote dierentuin heeft een vogelshow, een valkerij of zeeleeuwenshow.
an mij mogen ze morgen een heel circus uit de jaren '60 bouwen. Met alle dieren die er toen gebruikt werden als olifanten, apen, beren en roofdieren. Geen probleem mee. Als de dieren voor en na de show een degelijk verblijf hebben dat in een dierentuin kan staan heb ik er geen probleem mee.

EAZA is niet eerlijk in zijn beoordelingen, maar meer zeg ik er niet meer over, is de discussie niet waard.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Ik haalde hierboven al aan dat de show op zich wel niet hetzelfde is als in een stereotiep circus, maar enorm hiervan afwijken kan je met een dressuur-act natuurlijk niet.

Op zich heeft de dierentuin wel wat verblijven die extra aandacht kunnen gebruiken, maar al bij al valt het daar goed mee... ik heb niet het gevoel dat andere dieren nodeloos afzien omwille van het budget voor deze tijgershow.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Apenarend »

Bon, ze zijn nog niet uit EAZA gezet, enkel is hun lidmaatschap van permanent op tijdelijk gezet, voor 1 jaar. Het is mij niet duidelijk wat er na 1 jaar kan of moet gebeuren, en welke de opmerkingen van EAZA waren. Zoals hierboven aangegeven zijn er nog tuinen zat met shows...
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

girafon

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door girafon »

Apenarend schreef:Bon, ze zijn nog niet uit EAZA gezet, enkel is hun lidmaatschap van permanent op tijdelijk gezet, voor 1 jaar. Het is mij niet duidelijk wat er na 1 jaar kan of moet gebeuren, en welke de opmerkingen van EAZA waren. Zoals hierboven aangegeven zijn er nog tuinen zat met shows...
Ik vind het een wat paniekerige en zeer politiek-correcte beslissing. Ik ben wat dat betreft steeds minder gecharmeerd van de wijze waarop de EAZA geleid wordt. Het zijn geen zoo-mensen meer, maar een segment "manager" zonder zoo visie.

Hoewel, ik zelf niet zo'n voorstander ben van het tonen van witte tijgers in een serieuze dierentuin. Echter, Zoo d'Amneville investeert zeer veel in in situ natuurbescherming en heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkelt tot een echt bijzondere dierentuin met veel interessante verblijven en legt ook de nadruk op de meer bedreigde soorten en veel bewustwording.

Indien de "witte tijgers" daarin voor de in situ projecten en de natuurbewustwording en kweekprogramma's een goede rol kunnen spelen en dit mede ten goede komt dan zie ik er weinig "kwaads" in. Bovendien hebben vele zoos nog steeds "witte tijgers" en de show in Amneville is zeer educatie-gericht en absoluut geen "gimmick" om alleen maar publiek te trekken ....

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Apenarend »

Girafon, ik ben het met je eens hoor dat het een zeer overdreven reactie is vanwege EAZA. We kennen natuurlijk niet de specifieke opmerkingen die ze hebben gemaakt, en we nemen aan dat het te maken heeft met de tijgershows.

Je kent dit soort managers toch, gaan er prat op dat ze overal en in elk marktsegment kunnen functioneren, van waspoeders over diensten naar, these guys are doing it.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door zoofreak »

Als de eaza mensen managers zouden zijn, dan zouden ze toch net de shows stimuleren? Managers willen 'groei' en 'rendement', daar passen die shows goed bij. Het feit dat eaza dit standpunt inneemt bewijst juist dat het wél zoo-mensen zijn...Het zou goed zijn als we het argumentarium voor hun beslissing zouden kennen.

Voor mij mag elke tuin met witte tijgers zijn eaza-lidmaatschap verliezen. Ik kan met de beste wil van de wereld geen zinvolle reden bedenken waarom je ruimte, tijd, geld en mankracht zou investeren in die freaks.

Wat shows betreft ben ik minder streng omdat de aanpak een meerwaarde KAN hebben. Ik heb de tijgershow nog niet gezien, maar afgaande op het verslag van GG is er met één en ander wel rekening gehouden. Alleen: hoe krijg je aandacht voor en betrokkenheid met de wilde soorten als er weer een paar van die witte aandachtstrekkers tussenlopen?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:Als de eaza mensen managers zouden zijn, dan zouden ze toch net de shows stimuleren? Managers willen 'groei' en 'rendement', daar passen die shows goed bij. Het feit dat eaza dit standpunt inneemt bewijst juist dat het wél zoo-mensen zijn...Het zou goed zijn als we het argumentarium voor hun beslissing zouden kennen.

Voor mij mag elke tuin met witte tijgers zijn eaza-lidmaatschap verliezen. Ik kan met de beste wil van de wereld geen zinvolle reden bedenken waarom je ruimte, tijd, geld en mankracht zou investeren in die freaks.

Wat shows betreft ben ik minder streng omdat de aanpak een meerwaarde KAN hebben. Ik heb de tijgershow nog niet gezien, maar afgaande op het verslag van GG is er met één en ander wel rekening gehouden. Alleen: hoe krijg je aandacht voor en betrokkenheid met de wilde soorten als er weer een paar van die witte aandachtstrekkers tussenlopen?

Managers van verschillende bedrijven /organisaties kunnen toch dezelfde drijfveren hebben maar dat sluit tegengestelde belangen niet uit. Elk vanuit hun eigen organisatie en haar doelstelling zit men in een tunnelvisie. Diezelfde manager die eerst voor EAZA (te) rigoureus de waarden van EAZA toepast, zou later perfect het tegenovergestelde kunnen verkondigen indien tewerkgesteld bij Amnéville.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic zoo d'amnéville

Bericht door Limburg vooruit »

Wat hebben jullie toch allemaal tegen witte tijgers en leeuwen? Ik snap het probleem echt niet hé.
Er zijn zoveel wilde diersoorten die in alle mogelijke kleuren gekweekt worden, denk aan damherten, pauwen, lama's, honderden soorten vogels, vissen en reptielen, en hoe ver moet ik nog gaan.

Ik begrijp het probleem niet, het is de instantie die beslist of ze er geld, plaats en tijd in willen steken. Toch niet één of andere organisatie die denkt dat ze alle tuinen kunnen dicteren. Kan het nog gekker??

Heb zo in het verleden nog eens een discussie gehad met iemand. Een witte tijger kon niet, tot ik door zijn tuin wandelde om wat te halen. daar zaten verschillende kleueren kanarie's, zebravinken en padda's. In zijn vijver zaten verschillende kleursoorten goudvis + goudzeelt en een albinosteur!!! Maar dat was toch niet hetzelfde?? Ik zie het probleem niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo d'Amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Op een flyer welke op facebook de ronde doet zou het park vanaf 2 april een berenbos weten te presenteren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo d'Amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Via Actu'Zoo​ lezen we het nieuwe van Zoo d'Amnéville​ mee, en vernemen we dat de dierentuin desondanks zeer grote bezoekersaantallen toch onder curatele geplaatst diende te worden. De grootse investering voor het tot buiten de Franse landsgrenzen bekende Tiger World was immer niet mals, en de afbetaling verliep niet volgens plan.

Desondanks de financiële perikelen die de dierentuin hierdoor kent, en het nodige papierwerk om de leningen te verlengen veranderd dit niets voor de bewoners van het park. Want het park blijft ongewijzigd geopend voor bezoekers.

Zowel de dieren als de verzorgers kijken reeds uit naar uw bezoek... en u wellicht ook naar uw volgende bezoek aan hen!

Zie: https://www.facebook.com/actuzoo/photos ... =3&theater
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Nieuw berenverblijf

Bericht door Rafiaan »

In Amnéville is er een nieuw verblijf voor de bruine beren, en volgens de bron zou er ook een verblijf voor twee veelvraten zijn, die binnenkort worden vervoegd door een vrouwtje. In het oude berenverblijf leven nu binturongs en muntjaks.
Bron: Actu'Zoo.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwtjestopic Zoo d'Amnéville

Bericht door Joost »

Volgens de media gebeuren er wat dubieuze praktijken in deze tuin...

Horrorpraktijken in Noord-Franse dierentuin
Bron en meer:https://www.looopings.nl/weblog/13385/H ... ntuin.html


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo d'Amnéville

Bericht door Gorilla Gust »

Het uit de EAZA-stappen is inderdaad niet bepaald een stap die veel vertrouwen opwekt... het zal alleszins de samenwerking met andere tuinen niet makkelijker maken. Dat zal ongetwijfeld zijn financiële impact hebben. Maar eenmaal dat het park opgekocht is door een groep van andere parken, lijkt het me wel dat dit recht getrokken gaat kunnen worden. Er zijn genoeg groepen die in dergelijke parken interesse kunnen hebben.

Qua dierenwelzijn lijkt het me echter wel mee te vallen daar (het kan natuurlijk altijd overal beter), en heb ik eerder mijn twijfels over de berichten die ik al zag passeren in de Franse media. Afgaand op mijn bezoek aan het park kon ik op dat vlak immers weinig opmerken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie